پشتیبانی و فروش
۵۳۸۲۶ ۰۲۱
منو
پشتیبانی و فروش ۵۳۸۲۶ ۰۲۱

راهنمای کامل سفر زمینی به ایروانِ ارمنستان

ایروان پایتخت کشور همسایه یعنی ارمنستان است. این شهر زیبایی‌های چشم‌گیر و فوق‌العاده‌ای دارد که دیدگان را محو خود می‌کند. بنابراین اکثر گردشگران ایرانی تمایل دارند که به این شهر زیبا سفر کنند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند. اما از چگونگی سفر زمینی به ایروان و جزئیات آن اطلاع ندارند. از این‌رو رو بر آن شدیم تا در این مطلب راهنمای کامل سفر زمینی به ایروان را با شما به اشتراک بگذاریم. 

آیا برای سفر زمینی به ایروان اخذ ویزا لازم است؟

با توجه به قرارداد بین ایران و ارمنستان، اتباع دو کشور نیازی به دریافت ویزا برای تردد ندارند و مردم هر دو کشور می‌توانند ۹۰ روز بدون ویزا در کشور مقصد اقامت داشته باشند. بنابراین شما مسافران عزیز می‌توانید بدون اخذ ویزا از مرز عبور کنید و به ایروان سفر کنید.

ایروان

چطور گذرنامه برای سفر زمینی به ایروان را بگیریم؟

هرچند برای سفر به ایروان نیازی به اخذ ویزا نیست. اما گرفتن گذرنامه الزامی است.

برای اخذ گذرنامه باید با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و نسبت به اخذ گذرنامه اقدام کنید. مدارک لازم جهت اخذ گذرنامه در سایت پلیس +۱۰ نوشته شده است. 

با مرزجعه به دفتر پلیس +۱۰ باید فرم‌هایی را پر کنید و مراحل اخذ گذرنامه را طی کنید. اکنون فقط باید چند روزی منتظر بمانید تا گذرنامه از طریق پست برایتان ارسال شود.

اگر شما از قبل گذرنامه دریافت کرده‌اید، تاریخ انقضای گذرنامه‌تان را چک کنید. برای خروج از کشور باید حداقل ۶ ماه از تاریخ انقضای گذرنامه‌تان باقی مانده باشد. در غیر این صورت اجازه خروج از کشور را نخواهید داشت.

حالا که گذرنامه خود را دریافت کردید و نیازی به اخذ ویزا هم نیست، پس زمان آن فرا رسیده است که بلیط اتوبوس ایروان را خریداری کنید.

چطور بلیط اتوبوس ایروان را تهیه کنیم؟

افرادی که قصد دارند با اتوبوس به ایروان سفر کنند، به راحتی می‌توانند بلیط خود را از سامانه سفر ۷۲۴ به صورت آنلاین تهیه کنند. با وجود این سامانه دیگر نیازی نیست که به شرکت‌های مسافربری مراجعه کنید و وقت و انرژی خود را هدر دهید. تنها کافی است گوشی خود را بردارید و آدرس سامانه سفر ۷۲۴ را در مرورگرتان وارد کنید.

در صفحه اصلی این سامانه و ابتدای آن فیلدهایی مربوط به مبدا و مقصد حرکت وجود دارد. در فیلد مربوط به شهر مبدا تهران و در فیلد مربوط به شهر مقصد ایروان را وارد کنید. سپس تاریخ مورد نظر خود برای حرکت را انتخاب کنید و بر روی دکمه جستجو کلیک کنید.

عوارض خروج از کشور را چگونه پرداخت کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید هر مسافری که قصد خروج از کشور را دارد باید مبلغی را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کند. این مبلغ برای اولین بار خروج از کشور در یک سال  ۲۲۰۰۰۰ تومان، برای بار دوم ۳۳۰۰۰۰ تومان و بار سوم ۴۴۰۰۰۰ تومان می‌باشد. مسافران عزیز می‌توانند به سه روش این عوارض را پرداخت کنند.

  • روش اول این است که به یکی از شعبات بانک ملی در شهر خودتان مراجعه کنید و عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.
  • در حالت دوم می‌توانید از طریق اینترنت عوارض خود را پرداخت کنید و در این روش هیچ نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست.
  • اما ممکن است برخی از افراد نتوانند قبل از حرکت این عوارض را پرداخت کنند. در این صورت می‌توان از شعبه بانک ملی مستقر در مرز و یا خودپردازهایی که برای پرداخت عوارض خروج از کشور در مرز تعبیه شده‌اند عوارض خود را پرداخت کنید.

تنها نکته‌ای که در این خصوص باید آن را مد نظر داشته باشید، تعداد دفعاتی است که از مرز عبور می‌کنید. چرا که همان‌طور که گفته شد، در هر بار خروج از کشور مبلغ معینی پرداخت می‌شود. در این بین اگر فردی برای بار دوم است که قصد خروج از کشور را دارد اما عوارض بار اول را پرداخت کرده باشد، در مرز با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین در پرداخت عوارض خروج از کشور خود دقت لازم را داشته باشید.

بهترین روش این است که قبل از آغاز سفرتان عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنید تا بتوانید به آسانی و بدون هیچ دغدغه‌ای از مرز رد عبور کنید.

از کدام شهرها سرویس اتوبوس به ایروان وجود دارد؟

درحال حاضر فقط از شهر تهران و تبریز سرویس‌های مستقیم به ایروانِ ارمنستان وجود دارد. بنابراین برای سفر زمینی به ایروان در ابتدا باید به یکی از این شهرها سفر کنید و از آن‌جا به ایروان بروید.

اتوبوس در مسیر تهران تا ایروان از چه شهرهایی عبور می‌کند؟

اتوبوس تهران – ایروان پس ار عبور از شهر تبریز به جلفا می رسد که مرز ایران و ارمنستان است. در مسیر سفر به ایروان پس از جلفا شهر سیه رود و پس از آن نوردوز قرار دارد که آخرین شهر ایران در مرز ارمنستان است.

پس از عبور از مرز مهم‌ترین شهرهایی از ارمنستان که تا ایروان در مسیر قرار دارند عبارتند از: مغری، کاپان، گوریس.

در سفر زمینی به ایروان اتوبوس از کدام مرز عبور می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، سفر زمینی به ایروان از دو شهر تهران و تبریز امکان‌پذیر است. مسیر رسیدن اتوبوس از هر دو شهر به ایروان یکی است.‌ تنها تفاوت این دو مسیر در مسافتی است که اتوبوس از تهران تا تبریز طی می‌کند. پس از آن اتوبوس باید به سمت جلفا حرکت کند که در ۱۳۰ کیلومتری تبریز است. در نزدیکی جلفا شهرستانی به نام سیه‌رود قرار دارد که تنها ۵۸ کیلومتر با جلفا فاصله دارد. مرز مشترک ایران و ارمنستان در منطقه‌ای واقع شده است که نوردوز نام دارد.

فاصله میان شهر تهران تا نوردوز حدود ۸۲۰ کیلومتر است. از تبریز تا مرز نوردوز نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر است که ۲ ساعت و نیم طول می‌کشد تا اتوبوس از تبریز به مرز نوردوز برسد.

ایروان

در مرز نوردوز چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

اتوبوس از مبدا حرکت خود را به سمت مرز نوردوز آغاز می‌کند. پس رسیدن اتوبوس به مرز، باید بارها و مسافران حاضر در اتوبوس بازرسی شوند. برای این منظور کلیه مسافران باید از اتوبوس پیاده شوند و به سمت ساختمان گمرک بروند. البته در این بین اتوبوس نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از نکاتی که باید قبل از حرکت به آن توجه داشته باشید، وسایل و اقلامی است که آن‌ها را با خود حمل می‌کنید. مهم‌ترین کاری که در مرز انجام می‌شود، بررسی وسایل و بارهای مسافران است. در این بین نباید میان این وسایل اقلام ممنوعه‌ای همانند سیگار، دارو، کالای خارجی به ارزش بیش از ۸۰ دلار، مواد مخدر و از این قبیل موارد وجود داشته باشد. چرا که در صورت مشاهده این اقلام، مامورین گمرک آن‌ها را توقیف می‌کنند.  

دومین نکته مهمی که باید به آن توجه کنید وزن بار مجاز برای هر مسافر است. توجه داشته باشید که هر فرد مجاز است که تا سقف ۲۰ کیلوگرم بار را به صورت رایگان با خود حمل کند. اما اگر وزن بار بیشتر از این حد شد، مسافر باید با راننده خود توافق کند و به ازای هر کیلو بار اضافی مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کند. البته توجه داشته باشید که در این حالت نیز هر مسافر حق دارد که تا سقف ۴۰ کیلوگرم بار با خود حمل کند. اگر این بار بیش از ۴۰ کیلوگرم شد، بار اضافی غیرمجاز تلقی شده و مسافر حق خروج آن از ایران را ندارد.

ممکن است افراد بی‌اطلاع از این نکات اقلام ممنوعه‌ای را به همراه داشته باشند و یا وزن بارشان بیش از حد مجاز باشد. در نتیجه احتمال دارد این مسافران مجبور شوند مدتی را در مرز سپری کنند. در این حالت اتوبوس موظف است تا مدت زمان معینی منتظر مسافر خود بماند تا مشکلش حل و فصل شود. اما اگر مدت زمان حضور مسافر در مرز به درازا بکشد، راننده اتوبوس مجبور است که به مسیر خود ادامه دهد تا در زمان مقرر به مقصد نهایی خود برسد.

بنابراین بهتر است قبل از حرکت از تمامی نکات ریز و درشت ضروری که سفرهای خارجی باید رعایت شوند، اطلاع پیدا کنید تا سفری خوب و بدون دغدغه‌ای را تجربه کنید.

آیا هنگام سفر به ایروان اتوبوس از مرز عبور می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! اتوبوس نیز از مرز عبور می‌کند. بنابراین با همان اتوبوسی که از مبدا شروع به حرکت کرده‌اید، پس از عبور از مرز به سمت ایروان حرکت خواهید کرد.

مسیر شهر تهران تا ایروان چند ساعت است؟

فاصله شهر تهران تا ایروان ۱۱۴۸ کیلومتر است. این مسیر را در شرایط عادی می‌توان در ۲۲ ساعت طی کرد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اتوبوس مجبور است مدتی را در مرز سپری کند تا بازرسی بدنی و بارهای مسافران تمام شود. بنابراین نمی‌توان دقیقا گفت که مسیر تهران تا ایروان چند ساعت است. اما حدودا ۲۲ ساعت طول می‌کشد تا اتوبوس به ایروان برسد.

کدام شرکت‌ها سرویس اتوبوس به ایروان دارند و نوع اتوبوس‌های ایروان چیست؟

شرکت‌های مسافربری از جمله رویال سفر، ایران پیام نو، دیدار سیر گیتی و غیره برای این مسیر سرویس‌هایی را در نظر گرفته‌اند. با توجه به مسافت طولانی میان تهران تا ارمنستان نیز بهترین نوع اتوبوس برای این سفر، اتوبوس‌های وی‌آی‌پی است. از همین رو، در سفر زمینی به ایروان اتوبوس‌های وی‌آی‌پی از پایانه‌های آزادی و آرژانتین شروع به حرکت می‌کنند و روانه شهر ایروان می‌شوند.

وضعیت جاده‌های ایران- ارمنستان چگونه است و چه مناظری دارد؟

تنها راهی که مرز ارمنستان را به ایروان وصل می‌کند جاده‌ی باریکی است که به ایروان منتهی می‌شود. هنگام عبور از این جاده تماشای مناظر و طبیعت بکر و دست نخورده‌ی اطراف آن را از دست ندهید. چرا که طبیعت بسیار زیبا و چشم‌گیر است.

ایروان

در شهر ایروان (پایتخت ارمنستان) از کجاها دیدن کنیم؟

میدان جمهوری

میدان جمهوری، زیباترین میدان واقع در مرکز شهر ایروان است. فواره‌های این میدان، رقص آب دارند که تماشای آن بسیار لذت‌بخش است. میدان جمهوری، نقطه مرکزی شهر ایروان است که از آنجا به راحتی می‌توانید به بازدید از سایر قسمت‌های شهر بروید. در این میدان، چندین هتل معروف، گالری، موزه‌های ملی و ساختمان‌های اداری قرار دارند. ساختمان‌های اطراف این میدان از سنگ‌های ارمنی به رنگ سرخ ساخته شده‌اند و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند.

توصیه می‌کنیم هنگام تاریکی شب به بازدید از این میدان بروید. چرا که ترکیب حرکات نور و آب جلوه‌ای خاص به این میدان می‌دهد که دیدنش خالی از لطف نیست.

زیزرناکابرت: بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه

زیزرناکابرت به احترام یادبود نسل‌کشی ارامنه در ۱۰۰ سال پیش و بر فراز دره هزاردان در ایروان ساخته شده است. این بنا شامل موزه و آثار هنری مربوط به دوران قتل عام، دیواری بزرگ که نام شهر و ایالت‌هایی که در آن قتل عام صورت گرفته بر روی آن نوشته شده و باغچه‌ای پر از درختان کاج است که به دست شخصیت‌های مهمی که از این بنا بازدید کرده‌اند، کاشته شده است.  

قلعه اربونی

قلعه اربونی در ارتفاع ۱۰۱۷ متری شهر ایروان و در سال ۷۸۲ قبل از میلاد ساخته شده است که در حال حاضر چیز زیادی از آن به جز چند دیواره باقی نمانده است. اما با این حال این دیواره‌‌ها هنوز هم شگفت‌انگیز و با شکوه است. این قلعه تاریخ شهر ایروان را در بر دارد و به همین خاطر یکی از تاریخی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ایروان است. اگر خود را به بالای این قلعه برسانید منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز از نقطه به نقطه شهر ایروان و کوه‌های آرارات خواهید دید.

خانه اپرا

خانه اپرا، نقطه تحول قسمت شمالی شهر است كه به وسیله پارك‌ها، كافی‌شاپ‌ها و مراكز خرید محصور شده است. این ساختمان دارای دو تالار بزرگ است: یكی تالار كنسرت آرام خاچاطوریان و دیگری تالار باله و اپرای ملی. این ساختمان در سال ۱۹۳۳ ساخته شده است که در سال ٢٠٠٣ به کلی بازسازی شد.

ایروان

مرکز تجارت پلازا الیت

مرکز تجارت پلازا الیت بلندترین ساختمان موجود در مرکز شهر ایروان می‌باشد که از بالای آن دید ۳۶۰ درجه‌ای به پایتخت ارمنستان خواهید داشت.

ایروان

کلیسای جامع سورپ گریگور لوسارویچ

این كلیسا، اولین كلیسای مدرن ارمنستان است كه به مناسبت جشن گرفتن هزار و هفتصدمین سال مسیحیت در ارمنستان ساخته و در سال ٢٠٠١ هم وقف شد. در پایین پله‌های آن مجسمه‌ای از زوراوار آندرانیك قرار گرفته که فرمانده‌ی ارتشی بود كه در ماه می ‌١٩١٨ توانست ارتش تركیه را شكست دهد.

بلیط برگشت را چگونه تهیه کنیم؟

همه روزه در اطراف میدان جمهوری اتوبوس‌های ایروان - تهران حضور دارند. می‌توانید با رساندن خود به اتوبوس‌ها و تهیه بلیط، از همین منطقه اقدام به برگشت نمایید. برای تهیه بلیط برگشت می‌توانید قبل از سفر به ایروان نیز بلیط خود را تهیه کنید. ولی بیشتر مسافران زمینی به دلایلی ترجیح می‌دهند از شهر ایروان بلیط خود را خریداری کنند.

سفر ۷۲۴ همواره در کنار شماست

سفر ۷۲۴ لحظاتی خوش و هیجان‌انگیز را در ایروان برایتان آرزومند است. اگر سوال و ابهامی درباره این سفر ذهن شما را به خود مشغول کرده است که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده است، آن را با سفر ۷۲۴ در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ پاسخ داده شود.

اگر قصد آشنایی بیش‌تر با جاذبه‌های گردشگری ارمنستان را دارید، می‌‍توانید از ویدئوی زیر برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری استفاده کنید. 

به کجا روم

در سفرهای یک روزه و آخر هفته به مناطق تفریحی، دیدنی و تاریخی اطراف شهر سفر کنید.

پایانه

پایانه های شهر مربوطه و مشخصات آنها برای شما لیست شده است تا کمکی برای انتخاب بهتر شما باشد

پایانه ایروان
مشاهده ادامه مطلب
پایانه ایروان

جاذبه گردشگری

با شناخت جاذبه های گردشگری یک روز به یاد ماندنی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

میدان جمهوری؛ زیباترین میدان ایروان
مشاهده ادامه مطلب
میدان جمهوری؛ زیباترین میدان ایروان
خانه اپرا؛ جایی که موسیقی جان میگیرد
مشاهده ادامه مطلب
خانه اپرا؛ جایی که موسیقی جان میگیرد
قلعه خونی رو به کوه های آرارات
مشاهده ادامه مطلب
قلعه خونی رو به کوه های آرارات
قلعه پرستوها؛ به یاد نسل کشی ارامنه
مشاهده ادامه مطلب
قلعه پرستوها؛ به یاد نسل کشی ارامنه
خیابان شمالی
مشاهده ادامه مطلب
خیابان شمالی
خیابان آبوویان
مشاهده ادامه مطلب
خیابان آبوویان

پارک

برای دور شدن از روزمرگی و رفع خستگی، پارک ها بهترین اماکن طبیعی پیرامون ما هستند.

پارک ملی شیکاهو
مشاهده ادامه مطلب
پارک ملی شیکاهو
پارک ملی دیلیجان
مشاهده ادامه مطلب
پارک ملی دیلیجان