عمارت باغ فردوس از جاذبه های فرهنگی و هنری شهر تهرانه که در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راهیی زعفرانیه واقع شده. باغ فردوس به سبک قاجاریه و معروف به گوش فیل بنا شده است. عمارت در قسمت شمالی باغی به مساحت 20 هزار متر مربع ساخته شده که مساحت عمارت به هزار متر مربع میرسه. عمارت باغ فردوس بنایی اعیانی با تزئینات فوق العاده ساختمانیه که گچ بری های بی نظیری رو داخل بنا می تونین مشاهده کنین. اتاق های عمارت هر کدوم گچ بری خاص دارند که از جمله اون ها به مقرنس کاری های گل و شاخ و برگ میشه اشاره کرد.

عمارت باغ فردوس توسط حاج میرزا آقاسی و در زمان محمد شاه قاجار بنا شده، البته در سال 1264 هجری قمری و بعد از مرگ محمد شاه، بدون استفاده موند و به متروکه ای تبدیل شد. در زمان ناصر الدین شاه، عمارت و باغ فردوس مورد توجه نظام الدوله معیرالممالک قرار میگیره  و خریداری میشه. از اونجایی که به باغ باز هم امیت داده نمیشه و چند بار دیگه این باغ دست به دست میشه تا اینکه در سال 1318 هجری قمری و در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، حمد ولی خان سپهسالار تنکابنی باغ رو از وراث امین الملک خرید. سپهسالار باغ و ساختمان رو ترمیم کرد علاوه بر ایجاد فواره و استخرهای مطبق، قنات باغ فردوس رو احیا کرد و سردری باشکوه ساخت. به خاطر بدهی که داشت مجبور شد باغ رو به طومانیانس واگذار کنه و اون هم به دلیل بدهی باغ رو به دولت رضاخان واگذار کرد. بالاخره در سال 1316 هجری شمسی، آموزش و پرورش باغ رو خریداری کرد و ساختمان رو ترمیم کرد و دبیرستان شاپور تجریش رو اونجا راه اندازی کرد.

سال 1336 خورشیدی باغ فردوس بین آموزش و پرورش و شهرداری تقسیم شد. فرح پهلوی تصمیم میگیره باغ رو از شهرداری بخره و از اون فضا برای برگزاری جشن ها و مراسم فرهنگی هنری استفاده کنه. به این ترتیب این باغ مرکز فعالیت های فرهنگی و هنری شد و پس از انقلاب هم در سال 1385 زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. و به محیط فیلمسازی جهت تهیه فیلم ها از اون استفاده شد.

در حال حاضر موزه سینمای ایران در باغ فردوس واقع شده است. باغ فردوس از سال 1381 به این عنوان مورد بهره برداری قرار گرفته.

از خیابان ولیعصر که به سمت ساختمان موزه حرکت میکنین، آبنما و فضاهای طراحی شده میبینین. درختای چنار کهن تا رسیدن به در عمارت در مسیر فضایی سرسبز و رویایی ایجاد کردن. پس از ورود به باغ، در همون ورودی می تونین مجسمه های سهروردی و ابن هیثم رو ببینین. ابن هیثم از دانشمندای سرشناس ایرانی و اولین دانشمند فیزیک نور جهانه.

باغ فردوس تهران در سال 76 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.