شهر بندری باتومی در سواحل دریای سیاه و در کشور گرجستان واقع شده است. هرچند که این شهر پایتخت کشور گرجستان نیست؛ اما آب‌ و هوای بسیار عالی آن و واقع شدن در کنار دریای سیاه، باعث شده است تا این شهر به عنوان پایتخت گردشگری گرجستان در تابستان شناخته شود. 
گردشگران ایرانی نیز اغلب به دلیل نزدیکی جغرافیایی نسبی شهر باتومی، امکان سفر زمینی به آن از طریق ترکیه و زیبایی چشم‌گیر سواحل آن در تابستان، تمایل زیادی به سفر به باتومی دارند. بهتر است بدانید که فصل‌های پاییز و بهار بهترین زمان برای سفر به باتومی هستند و همچنین در تعطیلات نوروز فصل بهار نیز می‌توانید با تهیه بلیط اتوبوس نوروزی به باتومی، به صورت زمینی به این شهر زیبا سفر کنید. 

آشنایی با باتومی، شهر گردشگری گرجستان

کسی را نمی‌توان پیدا کرد که سفر به شهری واقع در دامنه‌های رشته کوه‌های قفقاز و کنار دریای سیاه را دوست نداشته باشد؛ البته کمتر شهری مثل باتومی پیدا می‌شود که چنین موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی را یکجا داشته باشد. باتومی نسبت به تفلیس دارای مکان‌های تاریخی کمتری بوده و مدرنیته‌تر از آن است. همین موضوع نیز سبب شده است تا اغلب جوانان و کسانی که به دنبال مسافرت به شهری مدرن هستند، از بین شهرهای گرجستان، سفر به باتومی را انتخاب کنند. به دلیل محبوبیت این شهر برای گذراندن تعطیلات در بین ایرانیان، سعی داریم تا در این مطلب به شرح کامل چگونگی سفر به باتومی به همراه بررسی شرایط و نحوه سفر بپردازیم؛ پس تا انتهای مطلب با سفر724 همراه باشید. 

راهنمای کامل سفر زمینی به باتومی

انتخاب اتوبوس برای سفر زمینی به باتومی، یکی از راه‌های کم هزینه و راحت برای داشتن یک سفر خارجی لذت بخش و خاطره انگیز  است. برای اینکار می‌توانید بلیط اتوبوس خود را از سایت سفر۷۲۴ تهیه کنید. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین معایب سفر اتوبوسی به باتومی این است که از تمامی شهرهای ایران سرویسی مستقیم به این شهر خارج از کشور وجود نداشته و مسافرانی که ساکن تهران نیستند، باید در ابتدا خودشان را به تهران برسانند و از آنجا راهی باتومی شوند. 
البته خبر خوبی برای شهروندان تبریزی نیز داریم؛ مسافران تبریزی و یا شهرهای اطراف تبریز می‌توانند در ابتدا با شرکت مسافربری ارائه دهنده سرویس هماهنگ شده و در صورت تایید آن‌ها، به عنوان مسافر بین راهی در تبریز سوار شوند. فقط مسافران بین راهی توجه کنند که باید اطلاعات کامل و جامع از جمله ساعت رسیدن به تبریز، محل نگهداشتن و ... را به طور کامل از شرکت مسافربری مربوطه پرسیده و سپس اقدام به خرید بلیط اتوبوس تهران باتومی کنند. البته اگر بلیط اتوبوس خود را به صورت آنلاین خریده باشید، باید درباره بین راهی بودن مسافر با خود شرکت مسافربری هماهنگ شوید؛ چرا که در اغلب مواقع سایت‌های ارائه دهنده بلیط، مسئولیتی در قبال مسافران بین راهی و جا ماندن آن‌ها قبول نمی‌کنند.

راهنمای سفر هوایی به باتومی 

اگر از جمله افرادی هستید که انتظار کشیدن برایتان سخت است و نمی‌توانید مدت زمان طولانی در اتوبوس بنشینید، حتما توصیه می‌کنیم تا برای سفر به باتومی بلیط هواپیما تهران باتومی را انتخاب کنید. از فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران به صورت هفتگی و روزانه به باتومی پرواز مستقیم وجود دارد.
 اما بهتر است توجه کنید که برخی پروازها به صورت مستقیم از فرودگاه امام خمینی به فرودگاه باتومی هستند و برخی دیگر نیز در ابتدا از تهران به استانبول پرواز دارند و سپس مقصد بعدی باتومی است. پس حتما متناسب با شرایط و بودجه خود، بهترین پرواز را انتخاب کنید. همچنین پروازهای مستقیم مدت زمان کمتری طول خواهند کشید و قیمت پایین‌تری نیز دارند.

راهنمای سفر به باتومی با ماشین شخصی

یکی دیگر از روش‌های سفر به باتومی که در چند سال اخیر نیز محبوب شده است، سفر با ماشین شخصی است. با اینکه این روش ریسک‌ها و مشکلات بسیاری نسبت به سایر روش‌ها دارد؛ اما با این حال هر ساله بسیاری از این افراد با ماشین خود به گرجستان می‌روند. برای اینکار بهتر است تا افراد در ابتدا از طریق مرز بازرگان به ترکیه بروند و سپس خود را به مرز گرجستان و ترکیه یعنی مرز سارپی برسانند. فاصله بین این دو مرز در کشور ترکیه حدوداً 5 الی 6 ساعت است که از شهرهای دوغوبایزدید، ایغدیر، کارس (قارص)، اردهان و بورچکا می‌گذرد. همچنین می‌توانید از مسیر کشور ارمنستان نیز برای رفتن به باتومی استفاده کنید؛ اما اغلب افراد به دلیل کوتاه بودن مسیر و مشکلات امنیتی کشور ترکیه را انتخاب می‌کنند.

چطور گذرنامه و ویزای مسافرتی برای باتومی بگیریم؟

جالب است بدانید که برای شهروندان ایرانی جهت سفر زمینی به باتومی و سفرهای هوایی نیازی به اخذ ویزا نیست. البته نه‌ تنها گردشگران ایرانی، بلکه گردشگران کشورهای دیگر مانند آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، ژاپن، ترکیه، کویت، قطر، بحرین، عمان، کره جنوبی، سنگاپور، ترکمنستان و ... نیز می‌توانند بدون ویزا و روادید به گرجستان و شهر باتومی سفر کنند. 
در این بین شهروندان سایر کشور‌ها برای دریافت ویزا باید به سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های گرجستان در کشور خود مراجعه نمایند. یکی از مدارک مورد نیاز برای سفر به گرجستان و سایر کشورهای خارجی، داشتن پاسپورت و یا همان گذرنامه است. حتماً قبل از مراجعه به مرز برای خروج از کشور، تاریخ انقضای پاسپورت خود را چک کنید. برای خروج از کشور باید حداقل ۶ ماه از تاریخ انقضای گذرنامه‌تان باقی مانده باشد. در غیر این صورت اجازه خروج از کشور را نخواهید داشت. حالا که گذرنامه خود را در دست دارید و نیازی به اخذ ویزا هم نیست، پس زمان آن فرا رسیده است که بلیط اتوبوس تهران باتومی و یا بلیط هواپیما خود را از سایت‌های آنلاین فروش بلیط تهیه کنید.
همچنین افرادی که قصد دارند با ماشین شخصی خودشان به باتومی بروند، باید علاوه بر پاسپورت، گواهینامه و پلاک بین المللی داشته باشند. برای این منظور نیز باید از طریق سایت مربوطه، پلاک و گواهینامه بین المللی دریافت کنند.

برای سفر زمینی به باتومی عوارض خروج از کشور را چگونه پرداخت کنیم؟

هر مسافر برای خروج از مرز‌های ایران باید مبلغی را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کند. بنابراین، بهتر است قبل از حرکت به سمت باتومی نسبت به پرداخت عوارض خروج از کشور خود اقدام کنید. این مبلغ در سال 1402 برای هر مسافری که برای اولین بار قصد خروج از کشور را دارد 400 هزار تومان، برای بار دوم 600 هزار تومان و بار سوم 800 هزار تومان می‌باشد. عوارض خروج از کشور را می‌توانید به صورت سه روش اینترنتی، مراجعه به شعبات بانکی و یا از طریق خودپردازهایی که در مرزهای کشور قرار داده‌اند، پرداخت کنید. 

در سفر زمینی به باتومی اتوبوس از کدام مرزها عبور می کند؟

برای سفر زمینی به گرجستان و شهر باتومی نزدیک‌ترین مسیر، عبور از کشورهای ترکیه و ارمنستان است. البته اغلب شرکت‌های مسافربری ترکیه را برای سفر زمینی به باتومی انتخاب می‌کنند؛ چرا که نسبت به ارمنستان مسیر کوتاه‌تر و بهتری دارد. به همین منظور نیز اتوبوس پس از شروع حرکت خود از تهران، به سمت مرز بازرگان که (مرز بین ایران و ترکیه) در 290 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد، حرکت می‌کند. 
یکی از مزایای انتخاب ترکیه برای رسیدن به باتومی این است که شما پس از عبور از مرز ترکیه با گرجستان، پس از 15 دقیقه به شهر زیبا و ساحلی باتومی خواهید رسید؛ چرا که از مرز گرجستان و ترکیه تا شهر باتومی تنها 18 کیلومتر فاصله است. 
همچنین اگر به دنبال این هستید که برای سفر به باتومی با ماشین شخصی از کدام مسیر برویم، بهتر است شما نیز همانند مسیر اتوبوس‌ها، از کشور ترکیه عبور کنید تا زودتر به شهر باتومی برسید

تا رسیدن به باتومی در هر یک از مرز‌ها چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

 همانطور که گفتیم برای سفر زمینی از تهران به باتومی، شما باید از دو مرز بازرگان (مرز ایران و ترکیه) و مرز سارپی (مرز ترکیه و گرجستان) عبور کنید؛ به همین منظور نیز در ادامه به بررسی بیشتر این دو مرز خواهیم پرداخت.

مرز بازرگان، مرز کشور ایران و ترکیه

پس از رسیدن اتوبوس به مرز بازرگان، تمامی مسافران باید از اتوبوس پیاده شده و به سمت ایستگاه بازرسی حرکت کنند. در ایستگاه کنترل مرز، بازرسی بدنی و بارهای همراه مسافران صورت می‌گیرد. در صورتیکه هیچ مشکلی در اقلام موجود در بارها و چمدان‌هایتان وجود نداشته باشد، به راحتی می‌توانید از ایستگاه بازرسی عبور کنید. اما اگر در صورت وجود اقلام ممنوعه در وسیله‌هایتان، عبور شما از مرز کمی مشکل خواهد بود. 

مرز سارپی، مرز ترکیه و گرجستان

پس از عبور اتوبوس و مسافران از مرز بازرگان، وارد خاک ترکیه خواهید شد. اتوبوس به مسیر خود ادامه می‌دهد تا به مرز گرجستان برسد. در طول این مسیر اتوبوس معمولاً توقفی کوتاه برای استراحت در یکی از شهرهای ترکیه خواهد داشت. پس از آن به مرز گرجستان یعنی سارپی خواهید رسید. در این مرز نیز تمامی مراحل انجام شده در مرز بازرگان، مجدداً صورت می‌گیرد.
تنها نکته‌ای که در مورد مرز گرجستان وجود دارد این است که این مرز سخت‌گیری‌های قانونی بیشتری نسبت به مرز ترکیه دارد؛ بطوریکه حتی اجازه وارد کردن داروی سرماخوردگی به کشور گرجستان را نیز ندارید. از این رو اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید که حتما باید آن را به همراه داشته باشید، حتما نسخه پزشک را نیز با خود ببرید. 

فاصله شهرهای مختلف تا باتومی

اگر سفر زمینی به باتومی را به سفر هوایی ترجیح داده اید، پس حتما فاصله و زمان رسیدن به باتومی برایتان سوال مهمی است. پس به همین دلیل نیز در ادامه به بررسی فاصله هر یک از شهرهایی که از آن‌ها می‌توانید سفر زمینی خود به باتومی را آغاز کنید می‌پردازیم. البته در سفرهای زمینی باید حدود دو الی سه ساعت نیز برای معطلی در مرز و همچنین استراحت در نظر بگیرید؛ پس زمانبندی و برنامه ریزی خود را بر این اساس انجام دهید. 

فاصله بازرگان تا باتومی

مرز و شهر بازرگان یکی از جاهایی است که در سفر خود به باتومی حتما از آن عبور خواهید کرد. مطابق با اطلاعات بدست آمده از گوگل مپ، فاصله کلی مرز بازرگان تا باتومی 514  کیلومتر است که 496 کیلومتر آن مسیر بازرگان تا مرز سارپی است و 18 کیلومتر از مرز تا باتومی که طی کردن آن حدوداً 8 الی 9 ساعت زمان نیاز دارد. 

فاصله تبریز تا باتومی

در هنگام سفر زمینی به باتومی از تبریز با اتوبوس و یا ماشین شخصی، شما حدوداً 787 کیلومتر راه در پیش دارید و تقریباً 12 ساعت در راه هستید. برای رسیدن از تبریز به باتومی در ابتدا 275 کیلومتر تا مرز بازرگان، حدود 500 کیلومتر از بازرگان تا مرز سارپی و 18 کیلومتر نیز از مرز تا خود شهر باتومی راه دارید. البته این اعداد و ارقام صدرصد دقیق نیستند و حدودی بیان شده اند.

فاصله وان تا باتومی

برخی از افراد که محل زندگی آن‌ها در نزدیکی شهر وان ترکیه قرار دارد، قصد دارند تا از مرز رازی و شهر خوی وارد وان شده و سپس از آنجا راهی مرز سارپی شوند. این مسیر را اغلب افرادی که قصد سفر به باتومی با ماشین شخصی دارند، انتخاب می‌کنند. برای اینکار باید ابتدا به سمت شهر وان بروید و در داخل ترکیه پس از عبور از شهرهای پانتوس، توتاک، پاسینلر، ارزروم، آرتوین و هوپا خودتان را به مرز سارپی برسانید. همچنین این شهرهایی که نام بردیم ممکن است متغییر باشند و شما می‌توانید برای داشتن مسیر بهتر از گوگل مپ کمک بگیرید.

فاصله تهران تا باتومی 

اگر قصد دارید تا از تهران راهی باتومی شوید، می‌توانید از سه طریق هوایی، زمینی با اتوبوس و زمینی با ماشین شخصی اقدام کنید. اگر مسیر هوایی را انتخاب کردید، با پرواز مستقیم می‌توانید خودتان را به باتومی برسانید؛ اما اگر می‌خواهید زمینی بروید، در ابتدا باید خودتان را به تبریز رسانده و سپس مطابق با مسیری که در بخش فاصله تبریز تا باتومی گفتیم، به باتومی بروید. در حالت کلی فاصله تهران تا باتومی تقریباً 18 ساعت یعنی 1406 کیلومتر است.

باتومی مال

واحد پول باتومی به تومان چقدر است؟

واحد پول گرجستان لار است و پول خرد آن نیز تتری نامیده می‌شود که هر 100 تتری معادل 1 لار است. قبل از سفر خود به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است در شهرهای گرجستان صرافی ها و بانک‌ها تبدیل ریال به لار را انجام ندهند. پس برای جلوگیری از این قبیل مشکلات، بهتر است تا قبل از سفر در ایران پول‌های خود را به لاری گرجستان تبدیل کنید. 

آب و هوای باتومی چگونه است؟

شهر باتومی به دلیل اینکه در کنار رشته کوه‌های قفقاز و دریای سیاه قرار گرفته است، یکی از مرطوب‌ترین شهرهای گرجستان شناخته می‌شود که در تمام فصول سال شاهد باران‌های زیادی است. متوسط دما در تابستان حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد و در زمستان حدود ۷ درجه بالای صفر می‌باشد. در حالت کلی می‌توان گفت که باتومی آب و هوای معتدل دارد و بر خلاف بسیاری از شهرها در آن خبری از تابستان‌های خیلی گرم و زمستان‌های خیلی سرد نیست.

بهترین زمان سفر به باتومی چه موقع است؟

به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر، اغلب فصل‌‌ها برای رفتن به باتومی مناسب هستند؛ اما زمان ایده‌آل برای سفر به باتومی، از اواخر بهار تا اواخر پاییز می‌باشد. چرا که در این زمان شما می‌توانید به راحتی در دریای سیاه شنا کرده و لحظات شادی را در سواحل آن تجربه کنید. 

در سفر به باتومی کجا بریم؟

در شهر باتومی بیشترین تفریح مربوط به تفریحات آبی در سواحل آن است؛ اما در کنار آن می‌توانید سری به جاهای دیدنی باتومی و مراکز خرید آن بزنید. برخی از مراکز خرید باتومی و مکان‌های دیدنی آن عبارتند از:
•    موزه فناوری نوبل
•    موزه هنر آجارا
•    مجسمه عشق
•    دریاچه نوریگلی
•    مرکز خرید باتومی پلازا
•    مرکز خرید باتومی مال
•    بلک سی مال
•    بازارهای سنتی
•    و ...

بهترین هتل های باتومی برای اقامت 

در باتومی نیز همانند سایر شهرها، هتل‌های متعدد ارزان و گران قیمت وجود دارد که مسافران می‌توانند متناسب با بودجه خود، در هر کدام اقامت کنند. البته توجه کنید که مسافرانی که از خارج از کشور گرجستان به باتومی سفر می‌کنند، باید قبل از ورود به این کشور هتل خود را رزرو کنند و در مرزهایی که رد می‌شوند و گیت فرودگاه، باید واچر هتل را نشان دهند. در باتومی هتل‌های سه‌ ستاره، چهار ستاره و پنج ستاره وجود دارند که در ادامه معروف‌ترین هتل‌های هر سه دسته را معرفی خواهیم کرد.

هتل ‌های سه ستاره باتومی 

  • هتل پیازا
  • هتل ایبریا
  • هتل ایلیکو
  • هتل پلازا
  • هتل اسکای جی
  • هتل چاو و هتل الیو

هتل های چهار ستاره باتومی

  • هتل گلدن پالا
  • ورلد پالاس
  • پیازافور کولورس
  • او گالگر
  • لاگاسی
  • پیازابوتیک

هتل های پنج ستاره باتومی

  • شرایتون باتومی
  • هتل رادیسون بلو
  • هتل پرزیدنت پلازا 
  • هتل اینتوریست پالاس

مرکز خرید باتومی

وسایل ممنوعه که در سفر به باتومی نمی توانید با خود ببرید

اقلام ممنوعه‌ای که اگر در سفر به باتومی با خود همراه داشته باشید، شما را دچار مشکل خواهند کرد، عبارتند از: 
بار اضافی غیرمجاز
 مواد مخدر
نوشیدنی‌های الکلی
 دارو
کالای خارجی به ارزش بیش از ۸۰ دلار 
و .... 
 در صورت مشاهده این اقلام توسط مامورین گمرک زمینی و گیت فرودگاه، تمامی آن‌ها توقیف خواهند شد. بنابراین بهتر است که در هنگام سفر به کشورهای خارجی به هیچ عنوان اقلام ممنوعه‌ای به همراه نداشته باشید. توجه داشته باشید که منظور از بار اضافی غیر مجاز، بار با وزن بیش از ۴۰ کیلوگرم است.
هر فرد مجاز است که تا سقف ۲۰ کیلوگرم بار را به صورت رایگان از مرز عبور دهد و برای بارهای ۲۱ تا ۴۰ کیلوگرم نیز باید مبلغ اضافی پرداخت کند؛ اما اگر وزن بار همراه مسافر بیشتر از ۴۰ کیلوگرم باشد، ممکن است در هنگام عبور از مرز با مشکلاتی روبرو شود. همچنین مرز گرجستان بسیار حساس‌تر از مرز ترکیه است و حتی اجازه وارد کردن داروی سرماخوردگی را نیز به کشور گرجستان ندارید. از این رو اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید که حتما باید آن را به همراه داشته باشید، حتما نسخه پزشک را نیز با خود ببرید. 

نتیجه گیری درباره سفر به باتومی

سفر به باتومی با آب و هوای بسیار عالی و امکانات تفریحی متنوع خود، یک تجربه به یاد ماندنی و مفرح است. با سفر زمینی به باتومی می‌توانید از زیبایی‌های جاده‌های ترکیه و همچنین گرجستان لذت ببرید؛ همچنین با انتخاب سفر هوایی نیز می‌توانید پس از چند ساعت به باتومی برسید و یک تعطیلات بسیار عالی را سپری کنید. در حالت کلی اگر به دنبال یک تجربه متفاوت از سفر هستید، ما سفر به باتومی را به شدت توصیه می‌کنیم؛ چرا که می‌توانید با فرهنگ و تفریحات متفاوتی مواجه شوید.