شهر سلیمانیه مرکز استان سلیمانیه، شهری نوساخته است که در حال حرکت به سوی مدرنیته است. چیزی که در مورد این شهر جالب توجه است، مطرح بودن آن به عنوان جاذبه گردشگری مناطق جنوبی عراق و همچنین از دیدگاه تجاری و بازرگانی، بازاری برای ایران و ترکیه است. بسیاری از ایرانی‌ها اغلب برای تجارت و کسب‌وکار به سلیمانیه عراق سفر می‌کنند تا اینکه برای جاذبه‌های گردشگری و آب و هوای بی نظیری که این شهر دارد. سفر به سلیمانیه، یکی از مقاصد توریستی محبوب در کشور عراق است که به دلیل تاریخ و فرهنگ خود برای بسیاری از مسافران جذابیت دارد.
برای مسافرانی که از ایران به سلیمانیه با اتوبوس سفر می‌کنند، بهتر است که در ابتدا یک بررسی درباره شهر انجام داده و سپس مسافرت بدون دردسری را تجربه کنند. در این مطلب از سفر 724 قصد داریم به بررسی راهنمای کامل و جامع سفر به سلیمانیه و شرایط لازم بپردازیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سلیمانیه عراق

معرفی شهر سلیمانیه عراق

سلیمانیه در طول تاریخ نیز شهری تاثیرگذار بوده است. سلیمانیه در سال ۱۷۸۴ توسط شاهزاده عثمانی، ابراهیم پاشا، "زامو" نامگذاری شده بود. پس از آن دوران او به افتخار پدرش که سلیمان نام داشت، این شهر را "سلیمانیه" نامگذاری کرد. شهر سلیمانیه عراق به خاطر شاعران و روشنفکران و مردم با فرهنگش به پایتخت روشنفکری کردستان معروف است. این شهر نسبت به سایر شهرهای اطراف خود، در تمامی زمان‌ها همواره در حال پیشرفت و توسعه بوده است. زبان مردم شهر سلیمانیه کردی بوده و مردمانی خونگرم و سخت کوش دارد که مسلمان و اهل سنت هستند و احترام زیادی نیز برای ایرانی‌ها قائلند. 

زبان رسمی عربی
زبان محلی کردی
واحد پول دینار
اختلاف ساعت با تهران نیم ساعت عراق از ایران جلوتر است
فرودگاه دارد
نیاز به ویزا ندارد

شرایط سفر به سلیمانیه

برای سفر به سلیمانیه، ابتدا باید شرایط لازم برای ورود ایرانیان به عراق را مدنظر قرار دهید. همانطور که می‌دانید برای سفر به سلیمانیه و سایر شهرهای عراق از جمله سفر به کربلا و نجف نیازی به گرفتن ویزا ندارید؛ مسافران ایرانی می‌توانند تا ۳۰ روز بدون ویزا در کشور عراق اقامت داشته باشند. در حالت کلی سفر به سلیمانیه شرایط خاصی ندارد و مسافران می‌توانند با تهیه بلیط اتوبوس و در دست داشتن مدارک مورد نیاز به صورت قانونی از مرزهای عراق تعیین شده وارد سلیمانیه شوند.

شهر سلیمانیه پس از کربلا و اربیل سومین شهر محبوب عراق در بین ایرانیان است. از طرفی هنگامی که افراد زمان پیاده روی اربعین با مشکل عدم پیدا کردن بلیط اتوبوس اربعین مواجه می‌شوند، می‌توانند در ابتدا به سلیمانیه رفته و سپس از آن جا راهی کربلا شوند.

سلیمانیه عراق

مدارک لازم برای سفر به سلیمانیه

برای عبور از مرزهای ایران و رفتن به کشورهای همسایه به مدارک کمتری نسبت به سایر کشورها نیاز دارید. در حالت کلی برای سفر به سلیمانیه، بهتر است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • گذرنامه (پاسپورت) با حداقل 6 ماه اعتبار
  • بیمه مسافرتی
  • گواهی نامه بین المللی (در صورت سفر با ماشین شخصی)
  • کاپتاژ ماشین (در صورت سفر با ماشین شخصی)
  • خرید سیم کارت عراق یا ایران (اختیاری)

سفر به سلیمانیه از کدام مرزها امکان پذیر است؟

اغلب افرادی که قصد سفر به سلیمانیه را دارند، باید به مرز باشماق واقع در شهرستان مریوان در استان کردستان بروند. با اینکه ایران و کشور عراق مرزهای متعددی با یکدیگر دارند، اما برای رفتن به هر یک از شهرهای محبوب و مختلف عراق باید از مرز نزدیک به آن شهر استفاده کنید. نزدیکترین مرز به استان سلیمانیه عراق نیز مرز باشماق است. اگر به هر دلیلی دوست ندارید که مرز باشماق را انتخاب کنید، می‌توانید از سایر مرزها مانند خسروی، شلمچه، مهران، چذابه و ... عبور کرده و سپس خود را به شهر سلیمانیه برسانید. البته توجه داشته باشید که انتخاب مرزهای دیگر به جز باشماق، منجر به طولانی‌تر شدن مسافت شما برای رسیدن به سلیمانیه خواهد شد.

سلیمانیه عراق

روش های سفر زمینی و هوایی به سلیمانیه

اگر قصد سفر به این شهر زیبای کوهستانی را دارید، می‌توانید هر دو روش زمینی و هوایی را انتخاب کنید. چرا که با توجه به نزدیکی این شهر به ایران، مسافران می‌توانند به راحتی با خرید بلیط اتوبوس سفر راحتی داشته باشند. از طرفی شهر سلیمانیه دارای فرودگاه بوده و مسیر هوایی نیز دارد. البته بهتر است توجه کنید هیچ مسیر مستقیم هوایی و یا زمینی با اتوبوس به سلیمانیه وجود ندارد. 

برای سفر هوایی به سلیمانیه در ابتدا باید به صورت هوایی به شهر نجف اشرف رفته و سپس راهی سلیمانیه شوید. برای سفر زمینی نیز بهتر است در ابتدا بلیط اتوبوس به شهر مریوان و یا سایر شهرهای استان کردستان تهیه کرده و پس از آن با خودروهای مشخص به سمت مرز باشماق حرکت کنید. پس از اینکه به مرز رسیدید، با خودروهایی که در آن جا قرار دارند، می‌توانید به هر کدام از شهرهای اطراف در عراق از جمله شهر سلیمانیه بروید.
البته یکی دیگر از روش‌های سفر به سلیمانیه، مسافرت با ماشین شخصی است. برخی از افراد که مسافرت با ماشین خود را به سایر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند، می‌توانند اقدامات لازم از جمله گرفتن گواهینامه بین المللی، کاپوتاژ ماشین و ... را از قبل انجام داده و با ماشین خود راهی سلیمانیه شوند.

مدارک سفر به سلیمانیه

هزینه های سفر به سلیمانیه

هزینه سفر به سلیمانیه متناسب با روش انتخابی شما برای سفر متفاوت است. به عنوان مثال اینکه شما به صورت هوایی یا زمینی قصد سفر به سلیمانیه را داشته باشید و یا اینکه در آن جا در کدام هتل اقامت کنید، همگی در هزینه‌های سفر شما تاثیرگذار هستند. در حالت کلی هزینه های سفر به سلیمانیه شامل هزینه بلیط رفت و برگشت، اقامت، غذا، تفریح و ... می‌شود. همچنین هزینه سفر به سلیمانیه در فصول مختلف سال ممکن است متفاوت باشد.

جاذبه های گردشگری سلیمانیه

از جاذبه‌های گردشگری عمده شهر سلیمانیه می‌توان به سراى قديم، موزه خانه ها، بازارها و مراكز خريد (مُلها) اشاره کرد. شهر سلیمانیه با توجه به قدمت این شهر که از مناطق کهن شمال عراق می‌باشد، تمدنی با شکوه و قدرتمند در بین النهرین و آشور و نینوا است. شهر زیبا و کوهستانی سلیمانیه بین دو کوه گویژه و کله زرد قرار گرفته است. دامنه این کوه‌ها محلی برای گشت و گذارهای آخر هفته و ایام تعطیل گردشگران مناطق گرم جنوبی عراق هستند. این آب و هوای خوش و دامنه‌های زیبا، جاذبه‌های اصلی سلیمانیه را برای گردشگران داخلی و خارجی تشکیل می‌دهند.
دریاچه دوکان سلیمانیه، پارک سارچنار سلیمانیه از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. موزه های زیادی در شهر سلیمانیه می‌توانید پیدا کنید، چون این شهر از فرهنگ و تمدن بالایی برخوردار است. موزه آمنا سوراکای و موزه سلیمانیه شما را با عمق فرهنگ این شهر بهتر می‌تواند آشنا کند. مجموعه تفریحی چاوی لند سلیمانیه مرکزی تفریحی برای گردشگران هست که می‌تواند ساعات مفرحی را برای شما فراهم سازد. 

غذاهایی که در سفر به سلیمانیه باید امتحان کنید 

غذاهای کردی که در سلیمانیه جز غذاهای محلی و محبوب به شمار می‌روند، با سلیقه غذایی ما ایرانی‌ها سازگاری بسیاری دارند. غذاهایی مانند دلمه برگ مو، دلمه کلم و ... از جمله غذاهایی اشتراکی سلیمانیه با ایرانی‌ها هستند. کباب بره غذای معروف و خوش خوراک شهر سلیمانیه هست که در اعیاد و جشن‌ها طبخ و سرو می‌شود. علاوه بر غذاهای سنتی، غذاهای بین المللی مثل پیتزا و غذاهای ایتالیایی را نیز به راحتی می‌توانید در سطح شهر پیدا کنید.
نوشیدنی محبوب مردم شهر سلیمانیه عراق چای سیاه است و قهوه در این شهر طرفدار زیادی ندارد. ولی در سطح شهر حتماً می‌توانید کافه‌هایی را پیدا کنید که قهوه و نوشیدنی‌های دیگری نیز سرو می‌کنند.

سوغاتی های سلیمانیه

اگر دنبال سوغاتی بودید، از لباس‌های رنگارنگ کردی غافل نشوید. صنایع دستی شهر سلیمانیه همچنان رونق سابق را دارد و مردمان این شهر علاقه زیادی به حفظ صنایع و هنرهای دستی شهرشان دارند.

نتیجه گیری درباره سفر به سلیمانیه

با توجه به موارد گفته شده درباره شهر سلیمانیه و شرایط سفر به این شهر، می‌توان نتیجه گرفت که سفر به سلیمانیه برای گردشگرانی که به دنبال تجربه یک سفر ماجراجویانه به یک شهر تاریخی و فرهنگی هستند، توصیه می‌شود. درحالی که شرایط امنیتی و سیاسی در این شهر به طور کلی پایدار است، اما مسافرانی که قصد سفر به سلیمانیه دارند باید در نظر داشته باشند که ممکن است شرایط ورود و خروج به این شهر در برخی روزها دارای محدودیت باشد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که مسافران قبل از سفر به سلیمانیه، به دقت شرایط و مقررات ورود به این شهر را بررسی کرده و مدارک لازم برای ورود به عراق را به همراه داشته باشند. در نهایت، با توجه به هزینه‌های متوسطی که برای سفر به سلیمانیه باید صرف شود، این سفر برای گردشگرانی که به دنبال تجربه یک سفر متفاوت هستند، پیشنهاد می‌شود.