شیراز، شهر شعر و ادب، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است. این شهر تاریخی و زیبا، مهد تمدن و فرهنگ ایران زمین بوده و آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی را در خود جای داده است. سفر به شیراز یکی از برنامه های بسیار عالی برای سپری کردن تعطیلات چند روزه است. اگر شما نیز تابحال به شیراز نرفته اید، حتما سوالات زیادی فکرتان را مشغول کرده است. اینکه چگونه به شیراز برویم؟ بهترین مکان های تفریحی شیراز کجاها هستند؟ مسیر هوایی بهتر است یا زمینی؟ جاهای دیدنی شیراز کجاها هستند؟ اگر می‌خواهید پاسخ سوالات خود را پیدا کنید، تا انتهای مطلب با سفر724 همراه باشید. 

رفتن به شیراز نیز مانند سفر به اصفهان و سایر شهرهای گردشگری ایران، باید با برنامه ریزی انجام شود؛ چرا که تعداد جاهای دیدنی آن‌ها زیاد است. پس اگر سفر به شیراز را در برنامه خود دارید، باید در ابتدا با این شهر آشنا شوید تا بتوانید یک برنامه ریزی خوب برای تمام روزهای اقامت خود در شیراز داشته باشید. این شهر زیبا به قدری مکان‌های جالب و جذاب دارد که اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشید، ممکن است در سفر خود با مشکلات مختلفی مواجه شوید.

معرفی و تاریخچه شهر شیراز

شیراز، پایتخت فرهنگی ایران، در استان فارس قرار دارد و مهد شاعران و نویسندگان بزرگی چون حافظ و سعدی است. شیراز سومین شهر قدیمی و پنجمین شهر بزرگ ایران است. این شهر تاریخی از دوران ساسانیان یا قبل از آن مورد سکونت انسان بوده و در اوایل اسلام نیز به شهرت رسیده است. بهتر است بدانید که نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی با نام‌های مختلفی همانند تیرازیس، شیرازیس و شیراز به ثبت رسیده و در دوران صفاریان، آل بویه و زندیان نیز پایتخت ایران بوده است. به دلیل پایتخت بودن شیراز در دوران حکومت سه دوره مهم در تاریخ، اکنون شاهد فراوانی مکان‌های جذاب و تاریخی این شهر هستیم. شیراز در میان کوه‌های زاگرس قرار دارد و با وجود اینکه در بخش مرکزی و جنوبی ایران قرار دارد، آب و هوای آن زیاد گرم وخشک نیست و در فصل بهار و پاییز آب و هوای خنکی دارد. شیرازی‌ها با لهجه‌ای شیرین و زیبا به زبان فارسی صحبت می‌کنند و لهجه آن‌ها در بین مردم ایران محبوب است. 

سفر به شیراز

فرهنگ و آداب و رسوم شیراز

مردم شیراز مردمانی بسیار بافرهنگ بوده و طرز فکر آن‌ها بسیار اروپایی و امروزی است. همچنین خونگرمی و مهموان نوازی مردم این شهر زبانزده همه مردم کشور است. شاید شما نیز شنیده اید که مردم شیراز را افرادی تنبل و بی حوصله معرفی می‌کنند؛ اما در اصل اینگونه نیست و مردم شیراز بسیار پرشور و پر هیجان هستند و همواره به دنبال تجربیات و فعالیت‌های مفرح برای شاد زیستن می‌باشند. پس مواظب باشید تا در سفر خود غرق در شور و نشاط شیراز نشوید. همچنین توصیه می‌کنیم هنگامی که به این شهر زیبا رفتید، در برنامه‌های موسیقی سنتی، بزرگداشت سعدی و حافظ و ... شرکت کنید.

روش های سفر به شیراز از تمام نقاط ایران

شیراز، شهری کهن و زیبا در جنوب ایران، مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است؛ به همین دلیل نیز در ادامه روش‌های رفتن به شیراز را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم بهترین، کم هزینه‌ترین و راحت‌ترین مسیر را برای سفر شیراز خود انتخاب کنید. در حالت کلی برای سفر به شیراز، چندین روش مختلف وجود دارد که بسته به محل زندگی، بودجه، زمان و سلیقه، می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. در ادامه به معرفی سه روش پرطرفدار سفر به شیراز با هواپیما، اتوبوس و ماشین شخصی می‌پردازیم.

سفر به شیراز با هواپیما

سفر با هواپیما یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین روش‌های سفر به شیراز است. شما می‌توانید از تهران و شهرهای دیگر ایران به فرودگاه شهید دستغیب شیراز بلیط هواپیما بخرید. به دلیل اینکه شیراز یکی از کلانشهرها است، از خیلی از فرودگاه‌ها پرواز مستقیم به این شهر وجود دارد. بلیط هواپیما به شیراز را می‌توانید از طریق سایت‌های مختلف خریداری کنید و قیمت آن بستگی به زمان، شرکت هواپیمایی و نوع پرواز دارد. 

سفر به شیراز با اتوبوس

سفر با اتوبوس یکی از ارزان‌ترین روش‌های سفر به شیراز است. شما می‌توانید از ترمینال‌های مختلف تهران و شهرهای دیگر ایران به ترمینال کار اندیش و امیر کبیر شیراز سفر کنید. از اغلب استان‌های ایران بلیط اتوبوس برای شیراز وجود دارد و اغلب اتوبوس‌ها نیز از نوع وی آی پی هستند؛ همچنین زمان سفر با اتوبوس بستگی به مسافت، ترافیک و توقف ها در میان راه دارد. معمولاً زمان سفر از تهران به شیراز با اتوبوس بین 7 تا 8 ساعت است. پس از رسیدن به ترمینال‌های شیراز می‌توانید با تاکسی، اتوبوس یا سرویس‌های اینترنتی به مرکز شهر یا محل اقامت خود بروید.

بلیط اتوبوس تهران شیراز بلیط اتوبوس تبریز شیراز بلیط اتوبوس اصفهان شیراز

 

سفر به شیراز

سفر به شیراز با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی یکی از مستقل‌ترین و لذت‌بخش‌ترین روش‌های سفر به شیراز است. شما می‌توانید با ماشین شخصی خود از جاده‌های مختلف به شیراز بروید و از مناظر زیبا و جاذبه‌های میان‌راه لذت ببرید. برای سفر با ماشین شخصی به شیراز، باید مسیرهای مختلف را بررسی کنید و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. مسیرهای مختلفی برای سفر به شیراز وجود دارد که شما باید مطابق با شرایط خود بهترین مسیر را انتخاب کنید.
 البته توصیه می‌کنیم که اگر با نشستن و رانندگی طولانی مدت مشکل دارید، سفر با ماشین شخصی را انتخاب نکنید. به عنوان مثال از شهرهایی مثل تبریز و یا شهرهای شمال ایران تا شیراز مسیر طولانی است و ممکن است در راه اذیت شوید. برای کسانی که سفر به شیراز با ماشین شخصی را انتخاب کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم تا به جای رانندگی مستقیم به این شهر، در راه از شهرهای دیگر نیز دیدن کنند؛ به عنوان مثال می‌توانید در مسیر رسیدن به شیراز از جاهای دیدنی اصفهان نیز دیدن کنید.

آب و هوای شهر شیراز چگونه است؟

شیراز، شهری در جنوب ایران، آب و هوای تقریباً گرم و خشکی دارد که البته نسبت به بقیه شهرهای فارس خنک‌تر است. در تابستان‌های شیراز، هوا بسیار گرم و خشک می‌شود و گاهی از 30 درجه سانتیگراد بیشتر می‌شود. در زمستان‌های شیراز، هوا معتدل و خشک است و کمتر از صفر درجه سانتیگراد می‌شود. شیراز با بهار خنک و تابستان گرم، پاییز شاعرانه و زمستان بهاری، شهری مناسب برای گردشگری در فصول مختلف و به خصوص در بهار و پاییز است.

بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟

در حالت کلی شیراز آب و هوای خوبی دارد که در هر فصلی می‌توانید از آن دیدن کنید. اما زمان مناسب‌ برای سفر به شیراز، اوایل بهار و پاییز است که هوا خنک و دلنشین می‌باشد و بسیاری از برنامه‌ها و جشنواره‌ها نیز در این زمان برگزار می‌شود. 

بررسی اقامت در شیراز 

یکی از موارد بسیار مهمی که باید قبل از سفر خود آن را انتخاب و نهایی کنید، محل اقامت در شیراز می‌باشد. همچنین اگر سفرتان در پاییز و زمستان است، حتما باید از قبل محل اقامتتان را تعیین کنید تا در سرمای شب اذیت نشوید. در شیراز، انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها از جمله هتل، هتل آپارتمان، مسافرخانه، خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد. از هتل‌های مجلل مانند هتل زندیه گرفته تا اقامتگاه‌های سنتی دنج، گزینه‌های اقامتی متنوعی هستند که می‌توانید متناسب با بودجه خود هر کدام را انتخاب کنید. 
اولین گزینه‌ای که برای اقامت به ذهن می آید، هتل است؛ هتل‌ها راحت‌ترین گزینه برای اقامت هستند و مسافران می‌توانند متناسب با بودجه خود هتل‌های 5 تا 2 ستاره را رزرو کنند. همچنین اگر علاقه ای به ماندن در هتل ندارید یا بطور دسته جمعی به شیراز سفر کرده اید، اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند. 

سفر به شیراز

غذاهای معروف شیراز باید حتما امتحان کنید

غذاهای محلی شیراز بسیار خوشمزه و معروف هستند که فالوده شیرازی نمونه بارزی از آن‌ها است. در سفر به شیراز توصیه می‌کنیم سری به رستوران‌های سنتی بزنید و طعم غذاهای محلی شیراز را بچشید. برخی از غذاهای سنتی و محلی شیراز عبارتند از: 

  • فالوده شیرازی
  • کلم پلو
  • دوپیازه پلو
  • مسقطی پلو
  •  شیرازی پلو
  •  شکر پلو
  •  شکرک
  • کوفته 
  • آش سبزی
  • خورشت به آلو
  • و ...

سوغاتی های شیراز

خیلی از افراد وقتی به شهری سفر می‌کنند، دوست دارند تا هنگام برگشت سوغاتی مخصوص آن شهر را بخرند و به عنوان هدیه به عزیزان خود بدهند. همچنین وقتی به شیراز می‌روید اطرافیانتان انتظار یک سوغاتی خوشگل و خوشمزه را از شما دارند. پس برای تهیه سوغاتی خوب، بهتر است سوغاتی‌های شیراز را بشناسید. اغلب سوغاتی‌های معروف شیراز در 4 دسته زیر قرار می‌گیرند:

  1. عرقیجات
  2.  شیرینی‌های سنتی
  3.  خشکبار
  4. صنایع دستی

اگر بخواهید چند نمونه از سوغاتی‌های شیراز برا برایتان مثال بزنیم، می‌توانیم به مسقطی، کلوچه، یوخه، فالوده، آبلیمو، آبغوره، بادام سوخته، عرقیات، حلوا کاسه ای و صنایع دستی کنده‌کاری، منبت کاری، گلیم، گبه، خاتم کاری، خراطی و… اشاره کنیم.

بهترین جاهای دیدنی شیراز

شیراز شهر شعر و ادب، دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی است و با سفر سه چهار روزه به زور می‌توانید از تمامی جاهای دیدنی شیراز بازدید کنید. اگر وقت کافی برای بازدید از تمامی آن‌ها را ندارید، ما در ادامه چند مورد از بهترین جاهای دیدنی شیراز را برایتان آورده ایم؛ پس بازدید از این مکان‌ها را در اولویت قرار دهید. از جمله بهترین مکان های دیدنی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حافظیه
  • سعدیه
  • تخت جمشید
  • مسجد نصیرالملک
  • باغ دلگشا
  • باغ ارم
  • باغ نارنجستان قوام

سفر شیراز

بهترین مراکز تفریحی شیراز 

اگر فکر کرده اید که سفر به شیراز در بازدید جاهای دیدنی و خوردن غذاهای محلی تمام می‌شود، کاملا در اشتباه هستید. چرا که علاوه بر این موارد می‌توانید با رفتن به مکان‌های تفریحی شیراز، لحظات بسیار دلنشین و هیجان انگیزی داشته باشید. برخی از جاهای تفریحی شیراز عبارتند از:

  • مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
  • مجتمع تفریحی ورزشی تپه کاج
  • مجتمع تفریحی زیتون
  • باشگاه پینت بال سیمرغ
  • شهربازی گاندو
  • پارک آبی کوثر
  • باغ وحش شیراز
  • پیست اسکی پولاد کف
  • و ...

مراکز خرید شیراز 

خرید کردن جز جدا نشدنی از سفرها است. پس بهتر است قبل از سفر به شیراز با مراکز خرید آن آشنا شوید. از جمله مراکز خرید شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار وکیل
  • مجتمع تجاری خلیج فارس
  • مجتمع تجاری نگین فارس
  • مجتمع تجاری هامون
  • مرکز خرید الهیه
  • مرکز خرید حافظ
  • مرکز خرید سینا
  • و ...

سفر به شیراز

هزینه های سفر به شیراز

در حالت کلی هزینه سفر به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است هزینه سفر به شیراز برای دو خانواده 4 نفره کاملاً متفاوت باشد. پس ما نمی‌توانیم یک مقدار مشخصی هزینه برای سفر به این شهر در نظر بگیریم؛ اما می‌توانیم عواملی که در میزان هزینه‌های شما تاثیر مستقیم دارند را بررسی کنیم و شما بتوانید با در نظر گرفتن آن‌ها، هزینه خود را بسنجید. نحوه سفر زمینی و هوایی، محل اقامت هتل یا اقامتگاه بومگردی، میزان خرید، رفتن به مراکز تفریحی، تعدا روزهای اقامت، هزینه های حمل و نقل درون شهری، هزینه‌های رستوران و خوراک از جمله مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در میزان هزینه‌های سفر به شیراز هستند. پس قبل از سفر، تمامی این موارد را بررسی کرده و میزان بودجه مود نیاز را تعیین کنید.

نتیجه گیری درباره سفر به شیراز

شیراز با ترکیبی جذاب از تاریخ، فرهنگ و مهمان نوازی، یک گزینه بسیار عالی برای تعطیلات چند روزه است. در این شهر می‌توانید جاهای دیدنی و تاریخی و تفریحی را یکجا تجربه کرده و از آن به عنوان یک سفر به یاد ماندنی یاد کنید. همچنین شهر شیراز به دلیل نقش مهمی که در تاریخ و فرهنگ ایران داشته است، به عنوان "عروس ایران"  نیز شناخته می‌شود. پس در اولین تعطیلاتی که پیش رو دارید چمدان‌هایتان را ببندید و برای یک سفر دلنشین به شیراز برنامه ریزی کنید.