سرزمین افسانه ای کرمان که در دل کویر با آسمانی صاف و پرستاره آرمیده است جزو بزرگترین کانون های مدنیت است. صنایع دستی و دست آفریده های متنعش از سنگ و سفال گرفته تا آهن نمایشی از اثار هزاره های پنجم پیش از میلاد است.

هر چند برای بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی متعدد شهر كرمان و مناطق اطراف آن چند روز وقت نیاز است، اما در یك گردش 24 ساعته در این شهر می توان تعدادی از آثار و جاذبه های تاریخی و طبیعی آن را از نزدیك دید و لذت برد.

همراه سفر724 باشید.

یکی از جاذبه هایی که هر گردشگر به سراغ آن می رود باغ موزه است. هم تفریح و هم بازدید تاریخ! کرمان هم مانند خیلی از شهرها از این دیدنی ها خالی نیست. به عنوان نمونه باغ موزه هرندی که در چهار راه طهماسب آباد واقع شده مکان بسیار مناسبی برای یک تیر و چند نشان کردن است. 

مکانی که آفتاب با طلوع خود نور را از میان شاخ و برگ درختان عبور می دهد و بر ساختمان موزه می تابد. رضاخان زمانی که به موریس تبعید شده بود پس از عبور از اصفهان وارد کرمان شده بود و در این عمارت منزل گزیده بود.

ساختمان این موزه مشتمل بر دو طبقه است که فضای بیرونی ساختمان را باغ در برگرفته و آبنماهایی در آن بنا شده است. از این بنا اکنون به عنوان موزه سازه ای استاد مسعود و همچنین موزه باستان شناسی یاد می شود. 

پس از بازدید باغ موزه و خروج از این شهر، می رویم سراغ بزرگ ترین مجموعه تاریخی کرمان. برای رسیدن به این مجموعه باید از خیابان شریعتی بگذریم. پس از عبور از چهار راه باغ ملی در سمت چپ خیابان اگر نگاه کنید می توانید کلیساهای تاریخی کرمان را ببینید. از محل باغ موزه هرندی تا مجموعه تاریخی گنجعلی خان پنج دقیقه بیشتر راه نیست. مجموعه گنجعلی خان در بافت تاریخی کرمان واقع شده است. 

 

از پربیننده ترین مکان های گردشگری در کرمان می توان به مجموعه تاریخی گنجعلی خان اشاره کرد. این مجموعه متشکل از بازار، حمام، میدان، كاروانسرا، آب انبار، مسجد و ضرابخانه است. 

بازار بزرگ کرمان را می توان از آثار مهم تاریخی و همچنین اقتصادی کرمان نام برد. بازاری سرپوشیده و بزرگ که در دل مجموعه و در کنار دیگر آثار تاریخی جای گرفته است. 

با گشت و گذار در مجموعه تاریخی گنجعلی خان وکیل، ابراهیم خان، سردار و حاج آقا علی در بازار کرمان به خوبی می توانید با سبک های شاهکار معماری دوره های مختلف تاریخی کرمان آشنا شوید. 

یکی از معماری های جالب سقف بازار کرمان است که مانند نیمکره هایی به سمت بالا دیده می شود و گنبدهای موازی و پشت سرهمی را ایجاد می کند. 

همچنان که در بازار زیبا و اصلی کرمان قدم می زنید به حمام گنجعلی خان می رسید که در جنوب میدان و رو به بازار قرار دارد. اگر بخواهیم به شاهکار معماری صفویه اشاره کنیم این مورد یک نمونه بارز است. حمام بخش های مختلفی دارد که از عمده ترین آن ها می توان به سرسرا، دالان، رختکن، هشتی و گرمخانه اشاره کرد. هر قسمت زیبایی منحصر به فرد خود را دارد و نمی توان از بازدید هر کدام چشم پوشی کرد. یکی از زیبایی های خاص و منحصر به فرد حمام را می توان سر در حمام دانست که  آجرهای سادی و نیلی همراه با مقرنس بندی است. زیبایی و سادگی این سر در چشم هر بیننده را به سمت خود می کشد. 

کیسه کش ها و دلاک ها مانن همان دوران قدیم در گرم خانه ها حضور دارند و همه به دور حوضی هشت ضلعی با ستون های محکم و یکپارچه جمع می شوند. 

اگر از بازار بگذرید و مجموعه گنجعلی خان را هم ببینید در انتها به میدان شهدا می رسید. در یک سمت این میدان مسجد تاریخی کرمان واقع شده است. مسجدی با شش ایوان و شبستان های متنوع و متعدد که معماری بی نظیرش این بنا را به مانن نگینی به درخشش در آورده است. 

بنای مشتاقیه با دو گنبد فیروزه ای در سمت دیگر میدان قرار گرفته است. مقبره های مشتاق علی شاه، شیخ اسماعیل و كوثر علی شاه از بزرگان صوفیه در این مکان جای گرفته اند.

 

 

بناهای دیگری هم هستند که پس از بازدید از مشتاقیه می توانید به آن ها سر بزنید. بناهایی مانند امامزاده حسین، مقبره خواجه اتابك، قبه سبز، مسجد امام، مسجد پامنار و ده ها بنای تاریخی دیگر که هر کدام با عظمت و شکوه و زیبایی خود ارزش هر بار دیدن و سفر به کرمان را دارند و در لافت تاریخی کرمان جای گرفته اند.

 

 

تخت دریا قلی بیك از آثار دوره صفویه است که در نزدیكی گنبد جبلیهقرار گرفته است. در این بنامقبره جمعی از مفاخر علمی، ادبی و سیاسی كرمان واقع شده كه در جوار باغ بیرم آباد قرار گرفته است. با عبور از این بنا به میدان سرآسیاب میرسید که پس از آن چهار راه زندان و هفت باغ علوی قرار دارد.

در اطراف این بزرگراه رستوران ها و کافه های متعددی قرار دارد که جزو بزرگترین پروزه گردشگری شهر محسوب می شود. بزرگراهی به طول 40 کیلومتر که باغچه هایی نیز سر راه مجموعه احداث  و ایجاد شده اند.  

 

حتما نام شهر ماهان به گوشتان رسیده است. در شهر ماهان باغ زیبایی وجود دارد که قدمتی بیش از یک قرن دارد و جزو آثار بی نظیر و چشم و چراغ باغ های کنونی ایران به شمار می رود. 

اتاق هایی که در اطراف این عمارت وجود دارند مدت زمانی است که به محل مناسبی جهت استراحت میهمانان تبدیل شده است. از شهر ماهان که خارج شوید بهتر است سراغ منطقه ای خوش اب و هوا بروید. درست در فاصله بیشت کیلومتری از شهر ماهان وارد جاده ای می شوید که به سمت منطقه سیرج و کویر شهداد می رود. 

کوه های منطقه سیرج در تمام طول سال پوشیده از برف است که محل تفریح مردم کرمان و اطراف به شمار می رود. اگر زیاد احساس سرما کردید یا دوست دارید منطقه ای گرم را تجربه کنید 40 کیلومتر ان طرف تر منطقه گرم شهداد واقع شده است. از گرمای شهداد لذت ببرید.

 

شهداد منطقه ای کویری است که جزو جاذبه های زیبا و طبیعی کرمان به حساب می رود. اگر ساعاتی از روز را منتظر بمانی می توانید غروب آفتا در کویر و پس از ان آسمان صاف و زیبای کویری را ببینید. چادر زدن در کویر لذتی دارد که برای کویردوستان دست کمی از شمال و طبیعت سرسبز جنگلی ندارد.

کلوت ها نام بزرگ ترین شهر کلوخی جهان است که در کرمان واقع شده است. برای سفر یک روزه این سفر می تواند پر از خاطره  باشد. کویری که با آسمان پولک دوزی شده اش لحظاتی ناب و به یاد ماندنی برای هر مسافر رقم می زند.

برای سفر با اتوبوس به کرمان اولین قدم تهیه بلیط اتوبوس می باشد. هر زمان که خواستید به این شهر کویری سفر کنید، کافیست وارد سامانه سفر724 شده و مبداء خود را مشخص کرده و مقصد و تاریخ حرکت به کرمان را وارد نمایید. سرویس های موجود در این سامانه برای شما نمایش داده می شود و می توانید به آسانی با داشتن کارت بانکی و رمز دوم اینترنتی خرید بلیط اتوبوس خود را انجام دهید.

safar724.com