تاریخچه و موقعیت جغرافیایی شهر کاظمین

کاظمین منطقه‌ای است در شمال بغداد واقع در غرب رودخانه دجله در عراق که بخاطر وجود مرقد دو امام معصوم، امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) از اماکن مقدس شیعیان به شمار می‌آید؛ و فاصله آن تا کربلا حدوداً 86 کیلومتراست. اهمیت این شهر برای شیعیان سبب شده است که برخی، این منطقه را شهری مستقل به حساب آورند.

کاظمین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، از دیرباز مورد توجه بوده است و تاریخ قدمت آن را به قبل از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. این منطقه در عهد ساسانی باغ یکی از پادشاهان ایرانی به نام «‌تسوج‌» بود؛ که به این نام شهرت یافت. در جنگ نهروان و به دستور امام علی(ع)؛ شهیدان جنگ را در این مکان به خاک سپردند که آن را «‌مقبرة الشهداء‌» نامیدند. در عصر عباسی، به هنگام توسعه و احیای بغداد و انتخاب آن به عنوان پایتخت، این قبرستان به «‌شونیزی‌» معروف بود که خلیفه "منصور دوانیقی" ، آنجا را برای دفن بزرگان و خاندان عباسی در نظر گرفت و از آن پس به نام «‌مقابر قریش‌» شهرت یافت.

وقتی امام کاظم(ع) به دستور هارون الرشید و به دست "سندی بن شاهک" به شهادت رسید، جسد امام درگورستان «‌قریش‌» به خاک سپرده شد. پس از دفن آن حضرت، مرقد ایشان به نام «‌مشهد باب التّبَن‌» معروف شد. در سال ۲۲۰هـ.ق نیز امام جواد(ع) در کنار قبر جدش به خاک سپرده شد

 وضعیت حمل و نقل در شهر کاظمین

چه در کاظمین و چه در بقیه ی شهر های عراق( کربلا، نجف ، بغداد ، سامرا و ...)  بهتر است، از ون ها و تاکسی ها استفاده کنید؛ و یا به هنگام استفاده از اتوبوس ، بسیار مراقب کیف و لوازم شخصی خود باشید. وضعیت حمل و نقل عمومی در کاظمین ؛ نسبت به شهرهای کربلا و نجف،چندان پیشرفته نیست ، و بهتر است شما برای تردد به حرم، از ون های موجود در شهر استفاده کنید. هزینه ی این ون ها چندان زیاد نمیباشد.

آیا غذاهای شهر کاظمین کیفیت خوبی دارند؟ 

غذاهای رستوران های کاظمین نسبت به دیگر شهر های عراق کیفیت بهتری دارند و از این نظر انتخاب رستوران راحت تر است. رستوران عافیت؛ از صبحانه تا شام آماده پذیرایی است و  رستوران "الجدی" هم یکی از رستوران ها ی معروف و مطمئن شهر میباشد. رستوران البالام | Alballam Restaurant رستورانی روباز و عالی با غذاهای با کیفیت و قیمتی مناسب است.

کافی شاپ | کوفی شوب سوالفنه هم برای استراحت و نوشیدن قهوه و یا چای مناسب میباشد. درنهایت هم بهتراست تا غذای کنسروی و یا تنقلات فاسد نشدنی(مانند بیسکویت، توت خشک، آلو، پسته، مغز گردو و ...) همراه داشته باشید. در مورد آب معدنی هم، تنها از  آب آشامیدنی پلمپ شده و بهداشتی استفاده کنید.

وضعیت آب آشامیدنی در شهر کاظمین

در اکثر شهر های عراق، آب آشامیدنی موجود نیست ؛ در شهر کاظمین نیز؛ بهتر است از آب های آشامیدنی پلمپ شده استفاده کنید.

وضعیت آب و هوای کاظمین

کاظمین در مجاورت شهر بغداد است که امروزه به علت توسعه شهری به بغداد وصل شده است. این شهر در غرب رود دجله قرار دارد و از این رو بارندگی در بعضی از ایام سال مانند بهار رگباری است. به این دلیل، در عصر عباسیان بغداد و مناطق حاصلخیز حوالی آن به عنوان پایتخت و تفریحگاه حاکمان عباسی قرار گرفت. اما با توجه به این که پیاده روی اربعین سال 96،    تقریبا در ماه های مهر و آبان برگزار خواهد شد؛ بهتر است لباس های گرم به همراه داشته باشید.

آدرس کنسولگری ایران در کاظمین

سفارتخانه ایران در عراق، فقط  در بغداد و شهرهای اربیل، بصره، سلیمانیه،(شهر) کربلا و نجف موجود است و در شهر کاظمین سفارتی ندارد.

وضعیت بیمارستان های کاظمین

در این شهر کیفیت بیمارستان ها به خوبی شهرهای  بغداد و کربلا و نجف نیست ؛ اما میتوان برای سرماخوردگی و یا مسمویت های ساده به آنجا مراجعه کرد ؛ ولی اگر بیماری خاصی دارید و از داروی خاصی استفاده میکنید ؛ حتما دارو های خود را به همراه داشته باشید.

کیفیت اجناس و سوغاتی در بازارهای کاظمین

خوبی بازارها و فروشگاه های کاظمین این است که همه به هم نزدیک هستند و اجناسشان کیفیتی قابل قبول دارند. بازار سرابادی یکی از بازارهای کاظمین که در خیابان اصلی قرار دارد،  بازار شارع باب الدروازه ، پر از مغازه های پیراهن و پارچه فروشی است،"عطاری سجاد ابو علی وحبیب" یک مغازه رنگارنگ با ادویه و خوراکی های خوشمزه است و در بازار "الفضوه" از طلا، پارچه فروشی تا حتی کفش فروشی را نیز میتوانید پیدا کنید.

قیمت ها در شهر کاظمین  چندان تفاوتی با ایران ندارد و توصیه میشود به جز برخی اقلام سوغاتی ؛ مثلا : مهر و تسبیح ؛ خرید دیگری انجام ندهید؛ چون قریب به اکثریت اجناس آنجا از چین وارد میشوند.

تلفن های ضروری کاظمین

پلیس: ۱۲۲۱۰۴

آمبولانس: ۱۲۲

مکان های دیدنی شهر کاظمین

آرامگاه خواجه نصیر الدین طوسی در کاظمین

در گور یکی از خلفای بنی العباس که در جوار حرم مطهر کنده و آماده شده بود مدفون گردید.بر روی بر او ضریحی فولادی و کهن قرار دارد.

آرامگاه شیخ مفید در کاظمین

آرامگاه شیخ مفید در مشرق رواق جنوبی قرار دارد. بر روی قبر او ضریحی فولادی و کهن قرار دارد و بر بالای قبرش،بر روی مرمر،قطعه شعری است که امام زمان علیه السلام در رثای فوت او سروده است.

مسجد براثا در کاظمین

از مساجد کهن و مبارک شیعه است که در میانه راه کاظمین-بغداد در محله ای به همین نام واقع است.بنا بر روایات تاریخی،امیر المؤمنین علیه السلام هنگام باز گشت از جنگ با خوارج در نهروان،در این مکان نماز خوانده است.شیعیان از دیر باز در این مسجد تجمع نموده و به عبادت می پرداخته اند.

مسجد المنطقه در کاظمین

که در محله ای به همین نام واقع شده و به نام «مسجد العتیقه »هم شهرت دارد.بنا به گفته روایات،امیر المؤمنین علیه السلام در یکی از سفرهای خود،در این مسجد نماز گزارده است.

هزینه های اقامت و غذا در کاظمین

اگر بخواهیم حداکثر هزینه های کلی،( به غیر از هزینه های سفر به کربلا در پیاده روی اربعین96 ) فقط در شهر کاظمین را برای شما برآورد کنیم ؛می توان گفت که شما با به همراه داشتن حدود 300 هزار تومان (یا حتی کمتر) ، میتوانید بدون نگرانی در مورد هزینه های خود ، به کاظمین سفر کنید.