ماه محرم که می‌رسد، ناخودآگاه به یاد نام امام حسین و واقعه کربلا می‌افتیم. با توجه به ایام اربعین، سفر 724 برای شما همراهان، راهنمای شهر کربلا  و راهنمای سفر زمینی و اتوبوسی به عراق را تهیه کرده است.

کربلا از مهم‌ترین شهرهای زیارتی عراق و حتی می‌توان گفت جهان است. مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در جهان تبدیل کرده است. در طول سال شیعیان و دوستداران ائمه‌ی اطهار به قصد زیارت به این شهر می‌روند. اکثر زائران سفر زمینی کربلا و همچنین سفر اتوبوسی به کربلا را انتخاب می‌کنند. در ایام محرم و صفر، به‌خصوص روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی تعداد زائران به حداکثر تعداد خود می‌رسد.

حرم امام حسین (ع) در کربلا

حرم حسین بن علی در میانه کربلا، شهری در هشتاد کیلومتری نجف و صد کیلومتری بغداد است.

حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع)

اين حرم در فاصله 350 متري شمال شرقي حرم امام حسين (ع) قرار گرفته و داراي قبّه و بارگاه شکوهمندی است که پیکر پاک اين سردار رشيد و يار وفادار امام حسين(عليه السلام) را در بَرگرفته است.

حمل و نقل در شهر کربلا

با توجه به کوچک بودن شهر کربلا سیستم حمل و نقل پیچیده ای در این شهر موجود نیست. برای رفت و آمد در شهر کربلا تاکسی با هزینه حدودی 7 هزار تومان در مسیرهای مختلف، گزینه مناسبی است.

خوراک و مواد غذایی در کربلا

با توجه به این که شهر کربلا میزبان تعداد زیادی مسافر و زائر از تمام جهان است، امکانات غذایی اعم از رستوران، فست فود و کافه خوبی دارد. می‌توانید با توجه به مسیر رفت و آمد به حرم و اماکن دیدنی، از رستوران های شهر استفاده کنید. البته سفر 724 توصیه می‌کند تا در ایام اربعین (باتوجه به ازدحام) همراه با خود مقداری خوراکی خشک از قبیل بیسکوییت، میوه خشک و آجیل و غیره همراه داشته باشید.

وضعیت آب آشامیدنی در کربلا

با توجه به این که سیستم آب لوله کشی در عراق، شرب نیست، لذا حتما از بطری های آب پلمپ شده استفاده نمایید. از آب لوله کشی فقط برای شست و شو استفاده کنید. در هنگام حضور در خانه حضرت علي (ع) و مسجد کوفه از نوشيدن و يا شستشوی دست و صورت با آب چاه موجود در خانه اکيداً اجتناب نمائيد.

وضعیت آب و هوای کربلا

آب و هوای کشور عراق (به جز شمال) عمدتا صحرایی است؛ با زمستان‌های خنک و گاه سرد و تابستان‌های خشک و گرم و آفتابی. دمای هوا در تابستان در بیشتر جاهای این کشور به ۴۰ درجه سانتی‌گراد و در برخی مناطق به ۴۸ درجه می‌رسد. دمای هوا به ندرت در زمستان بالای ۲۱ درجه می‌رود و در شرایط سخت بین ۱۵ تا ۱۹ درجه و در شب‌ها تا حد ۲ تا ۵ درجه قرار می‌گیرد. مناطق کوهستانی شمال اغلب از زمستان‌های سرد با بارش برف و باران برخوردار است که گاهی موجب طغیان رودخانه‌ها می‌شود. به طور معمول بارندگی در این کشور کم است. در بیشتر مناطق سالانه کمتر از ۲۵۰ میلی‌لیتر بارش وجود دارد. این بارش‌ها هم بیشتر در زمستان رخ می‌دهد. باران‌های تابستانی به جز در شمال به ندرت اتفاق می‌افتند.

کنسولگری ایران در کربلا

آدرس : عراق- کربلا - خیابان مرکزی

کد پستی : 56001

کد کشور عراق: 00964

کد شهر کربلا: 32

تلفن : 322905

وضعیت بهداشت در شهر کربلا

مرکز پزشکی در نجف اشرف و کربلاي معلا داراي دو درمانگاه در هر شهر مي باشد. از درمانگاه های فوق الذکر درمانگاه الباقر در کربلای معلا و درمانگاه النبأ در نجف اشرف بصورت شبانه روزی و درمانگاه ديگر فقط در ساعات روز فعال هستند.

مرکز پزشکی در عتبات عاليات خدمات دندانپزشکی ندارد، لذا قبل از سفر مشکلات دهان و دندان خود را مرتفع سازيد.

بازارهای کربلا

در کربلا مراکز خرید وبازار های مختلف روز به روز در حال گسترش هستند. بازار سنتی کربلا در خیابان امام علی (ع) یکی از قدیمی ترین بازارهای کربلاست که در نزدیکی حرم امام حسین علیه السلام قرار گرفته و یکی از اصلی ترین بازارهای این شهر برای خرید مایحتاج روزانه مردم شهر است. برای تهیه سوغاتی می توانید به این بازار بروید.

اطلاعات ضروری

پلیس: ۱۲۲۱۰۴

آمبولانس: ۱۲۲

آتش نشانی: ۱۲۲۱۱۵

مسئول ستاد کربلا : 07812800163

معاون ستاد کربلا : 07802055120 / 07812044949

شماره تلفن های ضروری ستاد کربلا و مسئولین مربوطه

مسئول ستاد: 07705180297

مسئول نقل: 07704401413

مسئول اسکان: 07704401416

مسئول تغذیه: 07705180281

مسئول امداد و رفاه: 07705179537

هیئت پزشکی: 07711419399

مسئول دفتر نمایندگی حج و زیارت: 07706180000

 

در تصویر زیر نقشه کامل شهر کربلا را مشهاده می‌نمایید:

توصیه های مهم

محل هتل خود را نشانه گذاری کنيد.

آدرس، شماره تلفن و مشخصات هتل خود را به همراه داشته باشيد.

در صورت گم شدن بدون برنامه و بی هدف به اين طرف و آن طرف نرويد، آرامش خود را حفظ کنید و به اولين هتل يا پليس عراقی مراجعه و از آنها کمک بگيريد.