تبریز شهر اولین‌ها است و برج یانقین نیز جز اولین برج های آتش نشانی در ایران به شمار می‌رود. هدف از ساخت برج یانقین این بود که فردی در بالای آن قرار بگیرد و به هنگام مشاهده آتش سوزی در شهر، خبر را به آتش نشان‌ها اعلام کند. برج یانقین از جمله جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود و اغلب مسافران نیز مشتاق دیدن این بنای تاریخی هستند. این ساختمان زیبا و بلند به ارتفاع ۲۳ متر  یکی از شاهکارهای تاریخی دورهٔ سلسله قاجار در شهر تبریز است. برج آتش‌نشان (یانقین) به‌عنوان یکی از میراث‌های ملی ایران، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ۲۰۱۱ ثبت ملی شده است.

برج یانقین در گذشته چه کاربردی داشت؟

عمده وظیفه این برج در گذشته، نظارت و دیدبانی بر مناطق مختلف و آتش سوزی در آن نقاط بود. این برج، هشت نورگیر در جهات مختلف داشت و نگهبانان در بالای آن نگهبانی می‌دادند و وقوع حریق یا آتش‌سوزی در شهر توسط این نگهبانان تشخیص داده می‌شد.
با فهمیدن مکان وقوع حریق، نگهبان بلافاصله زنگی را که در بالای سقف برج آویزان بود، به صدا درمی‌آورد و ماموران آتش‌نشانی تبریز که در آن دوران یکی از بهترین واحدهای آتش‌نشانی بودند، سریعاً خود را به محل حادثه می‌رساندند. آن‌ها با استفاده از وسایل ضروری و با همکاری مردم محلی، عملیات اطفای حریق را آغاز و آتش را خاموش می‌کردند. از زمان احداث این ساختمان، میزان تلفات ناشی از آتش سوزی در آن زمان بسیار کاهش پیدا کرده بود. به همین دلیل نیز این بنا را می‌توان جز شاهکارهای گذشته دانست و همواره قدردان آن بود. گردشگرانی که برای بازدید از جاهای دیدنی به تبریز سفر می‌کنند، همواره بازدید از برج یانقین را در برنامه گردشگری خود دارند. 

برج آتش نشانی، جاذبه گردشگری در تبریز

امروزه نیز در محل این برج یک ایستگاه آتش نشانی مجهیز تاسیس کرده‌اند تا این بنای تاریخی نیز حفظ شود. همچنین در محوطه ایستگاه آتش‌نشانی و در مجاورت برج، تجهیزات اطفای حریق و دستگاه‌های پمپاژ آب با پمپ‌های مسی دستی دوطرفه قدیمی از دوره قاجاریه به نمایش درآمده است. همچنین اتومبیل‌های اطفای حریق و تجهیزات دیگر مرتبط با این حوزه نیز در این محل به‌نمایش گذاشته شده‌اند. این بنا نمایانگر ارزش‌های تاریخی و فرهنگی جامعه ماست و ما را به دوران‌های گذشته و اقدامات آن‌ها می‌برد.

برج یانقین کجای تبریز قرار دارد؟

آدرس برج یانقین تبریز، تقاطع خیابان خاقانی و بهادری است. دسترسی به این برج به راحتی و به صورت پیاده از طرف میدان ساعت معروف تبریز امکان پذیر است. همچنین با ماشین شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی نیز مسافران و گردشگران عزیز می‌توانند به برج یانقین دسترسی داشته باشند.