برج دختر یا به گفته مردم محلی Kız Kulesi، یک برج در جزیره ای کوچک و قابل دسترس در استانبول است. این برج محبوبیت بسیاری نزد مردم ترکیه دارد و مردم در هنگام صحبت درباره آن، احساس جالبی پیدا می‌کنند. هنگامی که اسم قلعه دختر می‌آید، مردم محلی به یاد عشق و محبت می‌افتند؛ چرا که تمامی افسانه های مربوط به این قلعه، درباره عشق و محبت خالص و پاک است. اگر عازم سفر به شهر زیبای استانبول هستید، در بین جاهای دیدنی استانبول حتماً سری به برج دختر هم بزنید. اما بهتر است قبل از رفتن به این برج ابتدا افسانه‌ها و تاریخچه آن را بدانید؛ چرا که با دانستن این قصه‌ها با لذت بیشتری به دیدن برج دختر خواهید رفت. 

معرفی برج دختر یا همان کیز کوله سی استانبول

یک برج تاریخی سرشار از افسانه‌های عاشقانه، بر روی یک جزیره کوچک و در میان آب‌های زلال و آبی دریای سیاه و مرمره ارزش چندین بار دیدن را دارد. کیز کوله سی و یا همان برج دختر، در نزدیکی ساحل اسکودار استانبول قرار دارد و هر مسافری که به استانبول می‌رود، محال است که از آن دیدن نکند. این برج سالیان سال وقایع مختلفی را شاهد بوده و پس از چندین بار تخریب و بازسازی، در وضعیت کنونی خود باقی مانده است.
 قلعه دختر از ابتدای احداث تاکنون به عناوین مختلف از جمله فانوس دریایی، محل بازرسی کشتی‌ها و ... مورد استفاده قرار گرفته است. اما از سال 1950 به یک مکان تاریخی و گردشگری تبدیل شده و در سال 2000 نیز یک موزه و رستوران در آن افتتاح شد. با ما همراه باشید تا در ادامه با تاریخچه و افسانه‌هایی که درباره برج دختر زبان به زبان میچرخد، آشنا شویم.

بلیط اتوبوس تهران استانبول

تاریخچه و کاربری های قلعه دختر از گذشته تاکنون  

برج دختر استانبول، یک جاذبه تاریخی است که به گفته محققان در حدود سال ۴۱۰ میلادی بنا شده و در طول زمان شاهد رویدادهای تاریخی زیادی بوده است. این بنا ابتدا به عنوان محل تفتیش کشتی‌های تجاری عمل می‌کرد و در دوران بیزانسی توسط امپراتور " الکسیوس کمننوس" بازسازی شد. در دوران عثمانی نیز به عنوان یک فانوس دریایی مورد استفاده قرار گرفته و توسط پادشاه "محمود دوم" کاملاً بازسازی شده بود. همچنین در جنگ جهانی دوم نیز از برج دختر به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کردند. اما از سال ۱۹۵۰ به بعد، این بنا به یکی از جاهای دیدنی استانبول برای گردشگران تبدیل شد و گردشگران می‌توانند از بالای آن منظره فوق‌العاده ای از شهر استانبول را دیده و لذت ببرند.

افسانه های عاشقانه قلعه دختر

این برج زیبا بیشتر به دلیل روایت‌ها و افسانه‌هایی که درباره آن وجود دارد، معروف است. یعنی به عبارتی همین افسانه‌ها هستند که منجر به محبوبیت این قلعه در بین مردم استانبول شده‌اند. با اینکه تمامی این افسانه‌ها درست نیستند و شاید اصلا دلیل بنای این برج دلایل دیگری مثل سیاسی و نگهبانی و ... داشته است؛ اما برج دختر با همین افسانه‌هایش زیباست. در ادامه چندین مورد از قصه‌هایی که درباره این برج گفته می‌شود را بازگو می‌کنیم. 

افسانه مار و دختر پادشاه

یکی از روایات جالب درباره برج دختر، درباره دختر پادشاه و ماجرای نیش زدن آن توسط یک مار است. چنان که می‌گویند، روزی یک فالگیر نزد پادشاه قسطنطنیه رفته و به آن می‌گوید که دختر زیبای شما قرار است در جوانی با نیش یک مار سمی از دنیا برود. پس پادشاه نیز برای در امان ماندن دخترش، یک برج روی جزیره بنا کرده تا وی را از گزند مار حفظ کند. پادشاه هر روز برای دخترش سبدهای میوه و غذا می‌فرستاد اما نمی‌دانست که همان میوه‌ها روزی جان دخترش را خواهند گرفت. روزی که دختر طبق معمول سبد میوه را باز می‌کرد، یکدفعه ماری از داخل آن بیرون آمده و دخترک را نیش میزند. بنابر گفته‌ها، پادشاه نیز به همین سبب اسم برجی که ساخته بود را برج دختر می‌گذارد.

افسانه زیبای هیرو و لیندر

داستان هیرو و لیندر افسانه‌ای عاشقانه و غم انگیزی است. می‌گویند که روزی یک دخترک زیبا رو و پاکدامنی به اسم هیرو، سوگند یاد کرده بود که تا آخر عمرش ازدواج نکند و به همین سبب نیز در این قلعه زندگی می‌کرد تا از تمامی مردها دور بماند. اما از قضای روزگار، روزی که لیندر از کنار این جزیره و برج رد می‌شد دخترک را می‌بیند و عاشقش وی می‌شود. پس از آن هر شب این دوتا عاشق معشوق با هم دیدار می‌کردند. هر شب هیرو چراغ بالای برج را روشن می‌کرده و لیندو با دیدن نور راه خود را می‌شناخته و به جزیره می‌رسد. 
اما یک شب باد و طوفان شدیدی چراغ برج را خاموش کرده بود و لیندو نیز نتوانسته بود در تاریکی شب راه برج را پیدا کند. روز بعد آن، هیرو صبح از قلعه خارج شده و جسد بی جان لیندو را در کنار ساحل پیدا می‌کند. دخترک نیز با ناراحتی از دست دادن عشق زندگی اش، خودش را از بالای برج به پایین پرت کرده و به زندگی اش پایان می‌دهد.

افسانه قهرمانی به نام بطال

یک جوان عرب که مبارز شجاعی نیز بود، در حین جنگ کشورش با استانبول به این شهر می‌آید. در آن زمان نیز به دلیل جنگی که در کشور بود، امپراطور روم دخترش را برای در امان ماندن از این جنگ به برج دختر فرستاده بود. در حین جنگ این مبارز شجاع یعنی بطال، به سمت این جزیزه و برج رفته ودر آنجا دختر پادشاه را می‌بیند و یک دل نه صد دل عاشقش می‌شود. به سبب همین عشق نیز بطال قید جنگ را زده و همراه با دخترک از استانبول خارج می‌شود و عشق آن‌ها صلح را جایگزین جنگ می‌کند. همین داستان سبب شد تا برج دختر بار دیگر شاهد یک داستان عاشقانه دیگر شود.

افسانه عشق بین برج گالاتا و برج دختر 

مگر تمامی افسانه‌ها و قصه‌های عاشقانه باید بین انسان‌ها باشد؟ اینبار نیز شاهد یک افسانه درباره عشق بین دو قلعه هستیم؛ افسانه عشق فانتزی بین قلعه گالاتا و قلعه دختر در بین مردم استانبول بسیار رایج است. قلعه گالاتا و قلعه دختر دقیقا روبروی یکدیگر قرار دارند اما بین آن‌ها فاصله زیادی قرار دارد و  تنگه بسفر را مانع عشق و بهم رسیدن این دو قلعه می‌دانند. با اینکه اینگونه داستان‌ها واقعیت ندارد اما گاهاً این داستان‌ها شنیدنی و دلنشین هستند. 
این قصه به قدری در بین مردم محلی محبوب است که نویسنده و شاعر ترکیه‌ای به اسم احمد سینان چلبی، شعرهایی در وصف عشق این دو قلعه می‌نویسد و هنگامی که بر روی برج گاتالا می‌رود، باد شدیدی وزیده و تمامی نوشته‌ها را به سمت برج دختر می‌برد. همین اتفاق نیز منجر به قوت گرفتن قصه عشق بین برج گالاتا و برج دختر می‌شود.

امروزه در برج دختر چه امکاناتی وجود دارد؟

همانطور که در قسمت تاریخچه این برج نیز اشاره کردیم، از سال 1950 این برج دیگر کاربری خاصی ندارد و تنها به عنوان محل تاریخی و گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین امروزه یعنی از سال 2000 شروع به ساخت رستوران و کافه در این برج کرده‌اند و همین امر نیز منجر به شلوغ شدن این مکان شده است. امروزه برج دختر به قدری معروف و محبوب شده است که حتی در آن مراسمات عروسی و جشن‌های مختلف نیز برگزار می‌شود. حتما توصیه می‌کنیم که هنگام سفر به استانبول سری به این برج زیبا و تاریخی نیز بزنید و لحظاتی از آرامش و زیبایی آنجا بهره مند شوید.

چگونه به برج دختر در استانبول برویم؟

برج دختر در شهر استانبول ترکیه و منطقه اسکودار قرار دارد. آدرس برج دختر، Salacak Mahallesi, Üsküdar, Istanbul, Turkey میباشد. برای رفتن به برج دختر استانبول باید در ابتدا خود را به اسکله کاباتاش برسانید و سپس از آنجا با قایق و یا کشتی به سمت قلعه دختر راهی شوید. فقط توجه کنید که این قایق‌ها از ساعت 9 صبح تا 8 شب خدمت رسانی انجام می‌دهند و سرویس‌ها نیز هر نیم ساعت یکبار حرکت می‌کنند. همچنین علاوه بر اسکله کاباتاش، از اسکله اسکودار نیز می‌توانید با قایق‌های موجود خود را به این برج برسانید. 

آیا میتوان از رستوران و کافه برج دختر استفاده کرد؟

شما می‌توانید از تمامی بخش‌های این قلعه دیدن کنید اما باید توجه کنید که بازدید از خود این برج رایگان است اما برای استفاده از رستوران و یا بازدید از موزه آن باید هزینه پرداخت کنید. همچنین برای استفاده از رستوران نیز باید از قبل نسبت به رزرو صندلی اقدام کنید. برای رزرو می‌توانید به راحتی از طریق سایت خود برج دختر به نشانیkizkulesi.gov.tr اقدام کنید. همچنین سرو غذا در این رستوران در تایم‌های خاصی انجام می‌شود که به ترتیب زیر هستند:

  • ساعت سرو صبحانه: ۹:۰۰ – ۱۳:۰۰
  • ساعت سرو ناهار: ۱۳:۰۰ به بعد
  • ساعت سرو شام: ۲۰:۱۵ به بعد

همچنین هزینه ورود به موزه نیز تقریبا ۲۵ لیر ترکیه است و شما می‌توانید در روزهای شنبه و یکشنبه ساعت ۱۰:۰۰الی ۱۸:۴۵ و ۲۰:۱۵ الی ۱۲:۳۰ بامداد و سایر روزهای هفته از ۹:۱۵ الی ۱۸:۴۵ از این مکان زیبا دیدن کنید و از امکانات آن بهره‌مند شوید.