مسومیت، دل درد و مریضی از فاسد بودن غذا موارده خیلی بدیند که میتونند سفرتون رو به یک کابوس تبدیل کنند برای جلوگیری از این موارد بهتره  که به خورد و خوراک خود دقت کنید. در این مطلب سعی میکنیم که راه های جلوگیری از مریضی های ناشی از خوراک رو براتون توضیح بدیم.

 مطمئن ترین راه این است که غذای ساده ایی در منزل تهیه کنید ودر یک ظرف خنک با خودبردارید. غذایی که برای بین راه تهیه می کنید ، نباید آبکی باشد.غذاهای آبکی مثل انواع خورش ها ، سریعتر فاسد می شوند چون میکربها وباکتریها در فضای مایع ، محیط مناسبتری برای رشد وتکتیر دارند. غذاهای خشک مثل انواع کوکو ها ( کوکوی سبزی ، سیب زمینی )، کتلت ، شامی ، انواع دلمه ها ، انواع پلوها ( عدس پلو ، لوبیا پلو ) همراه با گوجه فرنگی ،کاهو وخیار تازه و لیمو ترش که خوب شسته شده اند غذاهای مناسبی برای سفر ند . غذایی را که برای سفر اماده می کنید ، در طول راه کاملا خنک نگهدارید. غذاهایی مثل سالاد الویه ، کالباس وسوسیس که سریعتر فاسد می شوند برای سفر مناسب نیستند 

اگر مایلید صبحانه را در طول راه میل کنید ، می توانید از منزل ، پنیر ، گوجه فرنگی ، خیار ، ویا تخم مرغ آب پز وسفت وکمی مربا یا عسل به همراه یک فلاسک آبجوش برای چای با خودتان بردارید ودربین راه با نان محلی داغ وتازه نوش جان کنید . پنیر ، سرشیر ، خامه محلی معمولا از شیر پاستوریزه نشده تهیه می شود و مصرف آنها خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد ویا ممکن است بدلیل کهنگی ، خطر مسمومیت واسهال واستفراغ را بدنبال داشته باشد . از شیر محلی هم به این دلیل که پاستوریزه نشده است استفاده نکنید مگر اینکه آنرا به مدت ۱۰ دقیقه درحال هم زدن بجوشانید. از خرید ومصرف چیپس هایی که بصورت فله عرضه می شوند خودداری کنید.این نوع چیپس ها معمولا حاوی مقدارزیادی نمک وروغن است و ممکن است روغن مورد استفاده در تهیه انها کیفیت مطلوبی نداشته باشد ، به این دلیل ، مصرف انها حتی می تواند سرطانزا باشد.بچه ها علاقه وافری به خوردن کالباس وسوسیس دارند و با این دلیل ، خانواده ها در طول سفر برای اینکه هم غذای مورد علاقه فرزندان را فراهم کرده باشند و هم وقت زیادی صرف تهیه غذا نکنند ، کالباس وگوجه فرنگی وخیار شور را به عنوان غذای بین راه انتخاب می کنند. احتمال فسادپذیری کالباس زیاد است وبنابر این برای سفر اصولا توصیه نمی شود.از گوشت هایی که در هوای ازاد آویزان شده به فروش می رسند ،بخصوص در فصل تابستان استفاده نکنید . به دلیل هوای گرم ، انواع میکربها وتخم انگل ها با مصرف این گوشتها که ممکن است خوب هم پخته نشده باشند ، به بدن منتقل می شود.

 درموقع تهیه کباب وجوجه کباب، مواظب باشید که تمام قسمتهای آن وبخصوص داخل آن کاملا حرارت دیده وبخوبی پخته شود تا در صورت وجود آلودگی احتمالی ، با پختن از بین برود. کبابی که خوب پخته شده باشد ، قهوه ایی رنگ است و اگر قسمت داخل کباب هنوز قرمز رنگ است ، به این معنی است که پخته نشده و آلودگی احتمالی ان از بین نرفته است که نتیجه اش مسمومیت غذایی همراه با اسهال،استفراغ ، دل درد ودل پیچه خواهد بود.

 گوشت ماهی در هوای گرم حساس تر است وسریعتر فاسد می شود .بهتر است در طول سفر اگر از سلامت ماهی مطمئن نیستید، استفاده نکنید.

 

منبع :دکتر زهرا عبداللهی
دفتر بهبودتغذیه جامعه
معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی