از آن جا که استانبول مقصد محبوبی برای سفر و مخصوصا تعطیلات نوروزی است، سفر724 بر آن شده تا به معرفی کامل این شهر گردشگر پذیر بپردازد. معرفی کاملی که در آن اطلاعات مهم و جالبی در اختیار شما گذاشته می شود که قطعا دانستن شان پیش از سفر بسیار برای شما مفید خواهد بود.

استانبول شهر مساجد عثمانی بوده و از لحاظ جغرافیایی به گونه‌ای‌ است که بخشی از آن در قاره آسیا و بخشی دیگر از آن در قاره اروپا قرار دارد. پل معروف بسفر این دو بخش را از هم جدا کرده است. پر جمعیت ترین شهر ترکیه، شهر استانبول است که مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ترکیه نیز محسوب می‌شود. دین مردمان ترکیه و استانبول اسلام و مذهب آن ها سنی است.

استانبول به دلیل تلفیقی از ادیان و فرهنگ های مختلف مقصد بسیاری از مسافران ایرانی می باشد. مخصوصا در تعطیلات نوروز افراد زیادی به دلیل هم مرزی و نزدیک بودن به این شهر سفر می کنند.

با شهر استانبول آشنا شوید

استانبول با تاریخ ۲۵۰۰ ساله پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه است. استانبول مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی ترکیه محسوب می شود. جمعیتی حدود ۱۴٫۱ میلیون نفر در این شهر پرهیاهو زندگی می کنند که این جمعیت استانبول را به هفتمین شهر بزرگ و پرجمعیت اروپا بدل می کند. بخشی از استانبول در آسیا و بخشی از آن در قاره اروپا قرار دارد و شهری میان قاره ای است. شهر استانبول از لحاظ جغرافیایی بین دو دریای مرمره و دریای سیاه است و از آن جا که  مراکز تاریخی و تجاری شهر استانبول در بخش اروپایی شهر واقع شده، بیش از دو سوم جمعیت مردم شهر نیز ساکن بخش اروپایی استابول اند

زبان مردم استانبول ترکی بوده و  پول رایج در استانبول لیر ترکی می باشد. اختلاف ساعت با ایران حدود نیم ساعت می باشد. به دلیل آب و هوا و صنعت گردشگری غنی در این شهر، میزان توریست هایی که سالانه به این کشور سفر میکنند از کشورهای اروپایی و غربی بیشتر است و صنعت توریسم رونق بیشتری نسبت به صنایع دیگرد دارد. به خاطر همین موضوع و میزان بالای گردشگر پنجمین شهر پر بازدید دنیا نام گرفته است. استانبول شهر صنعتی ترکیه می باشد و در تولید محصولاتی از قبیل موادغذایی، منسوجات، محصولات کاغذی و … نقش پررنگی دارد. سوغات استانبول قهوه جوش، سس گوجه فرنگی و فلفل، لوازم آشپزخانه دست‌ساز،ترشی، ادویه، شیرینی پسته‌ای، باقلوا و راحت القلوم می باشد که مورد استقبال اروپاییان قرار گرفته است.

 

 

موقعیت اقتصادیاستانبول مرکز صنعتی ترکیه است و تولید عمده محصولاتی مانند: کتان، میوه، روغن زیتون، ابریشم و تنباکو بر عهده استانبول و شهرهای اطراف آن است. همچنین در تولید محصولات مهم صنعتی چون: صنایع موادغذایی، منسوجات، محصولات کاغذی و … نقش پررنگی دارد. و البته جدا از تولیدات، بخش گردشگری شهر استانبول یک چشم انداز اصلی در اقتصاد شهر است

دانشگاه های استانبول از رتبه خوبی برای ادامه تحصیل برخوردار هستند و دانشجویان زیادی از کشورهای آسیایی، من جمله ایران برای ادامه تحصیل به این کشور سفر میکنند.

 

استانبول در زمان بهار روزهای گرمی را تجربه می کند و شب‌های خنک و ملایم و دوست داشتنی دارد و گاهی باران نرمی بهاری نیز می‌بارد. در فصل بهار، شهر استانبول رزنده تر و رنگین تر از هر فصل دیگری است.. میانگین دمای روزها میان هجده تا بیست و هفت درجه سانتیگراد می باشد. استانبول تابستانی  گرم و مرطوب دارد. مردم استانبول و اغلب ساکنین شهر برای فرار از دست گرما به جزایر نزدیک و سواحل روی می‌آورند،مسافران و گردشگران بیشتر فصل تابستان  را برای مسافرت به استانبول انتخاب می‌کننداز این رو در فصل تابستان با ازدحام زیادی از گزدشگران مواجه خواهید شد که در صف های طولانی برای بازدید و یا خرید ایستاده اند. بهترین وجه مسافرت به استانبول در تابستان، گردش با کشتی‌های استانبول است. دمای هوا در فصل پاییز بسیار دلپسند و مطلوب است، یعنی در حدود ۲۳ درجه! اما منتظر غافلگیری‌های طبیعت هم باشید. یک روز دمای هوا ممکن است گرم و خشک باشد و روز دیگر، بسیار خنک با دمای ۱۵ درجه و درجه هوا و بارش شما را به شدت می تواند غافلگیر کند.  روزهای زمستانی استانبول سرد و برفی اند. میانگین دمای روزانه بین ۸ تا ۱۲ درجه است و اغلب بارش ملایم برف هم دور از انتظار نیست

بنابراین بهترین زمان مسافرت به استانبولفصل بهار و پاییز است، زمانی که دمای هوایی مطلوب به دور از گرمای سوزان و سرمای یخ بندان در انتظار شماست.

سیستم حمل و نقل در استانبول بسیار متنوع است. انواع اتوبوس، مترواتوبوسی، مترو، قطارهای حومه‌ای، تراموا، ماشین‌های کابلی، کشتی، کشتی‌های تندرو، اتوبوس و تاکسی دریایی به ارائه خدمات حمل و نقلی در استانبول می پردازند. اکثرا این سیستم های حمل و نقلی به یک‌دیگر مرتبط‌ اند و پرداخت هزینه با تهیه استانبول کارت مقدور می باشد. استانبول‌ کارت بلیت الکترونیکی‌ست که از باجه‌های بلیت که در نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل قرار دارند امکان تهیه آن وجود دارد. با پرداخت 10 لیتر می توانید استانبول کارت تهیه کنید و پس از پرداخت آن می‌توانید به میزان دلخواه کارت خود را شارژ کنید.بیش از یک نفر از این کارت می توانند استفاده کنند. در انتهای سفر استانبول کارت خود را تحویل دهید و مبلغ کارت را پس بگیرید.

استانبول گردی با مترو

ایستگاه‌های مترو با تابلوهایی در رنگ‌های آبی و قرمز کاملا مشخص هستند. ساعات کار مترو بین ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب است.

در مسیر خط M1A اکسرای به فرودگاه وصل می‌شود و در ۱۵ ایستگاه توقف دارد که در طول مسیر شامل اتوگار هم می‌شود.

در مسیر دیگر، خط M2، ینی‌کاپی به تکسیم وصل می‌شود و در طی مسیر در سه ایستگاه توقف دارد. ایستگاه وزنسیلر در نزدیکی بازار بزرگ، ایستگاه هالیک بر روی پل جدید گلدن هورن و ایستگاه شیشانه در نزدیکی میدان تونل در بیوگلو هستند. خط دیگری نیز از تکسیم به شمال شرقی هاکیوسمان با ۹ ایستگاه توقف، می‌رود.

خط چهارم، را از طریق تونلی در زیر دریای مرمره به غرب شهر قدیم، در بخش آسیایی شهر متصل می‌کند.

آسان‌ترین راه برای جابه جایی بین سلطان احمد و بیوگلو، استفاده از تراموا است. هر ۵ دقیقه یک سرویس از ایستگاه خارج می‌شود. ساعات کار تراموا از ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب است

نوع پرداخت هزینهبرای هر دو گزینه مترو تراموا از استانبول کارت استفاده می شود.

استانبول گردی با کشتی

استفاده از سرویس‌های قایق و کشتی از هیجان انگیزترین راه های گردش و مسافرت در استانبول است. با استفاده از کشتی می توانید از آسیا به اروپا عبور کرده، در طول گلدن هورن و بسفر گذر کنید و همچنین جزایر پرینس از جمله مسیرهای قابل استفاده توسط کشتی می باشد.

بنادر اصلی قسمت اروپایی استانبول، در نزدیکی دهانه‌ی گلدن هورن (امینونو و کاراکوی) و در کنار ایستگاه تراموای کاباتاس، کمی آن طرف تر از پل گالاتا قرار دارند. کشتی‌ها در طی سال دو برنامه تفریحی دارند که در فصل زمستان و تابستان به اجرای ان می پردارند. قیمت بلیت‌های کشتی ارزان و مناسب است و بابت پرداخت هزینه بلیت می توانید از استانبول کارت استفاده کنید.

استانبول گردی با اتوبوس

ایستگاه‌های عمده اتوبوس در قسمت میدان بسیکتاس، تکسیم، کادیکوی ، کاباتاس و اوسکادور قرار دارند.ساعت فعالیت سرویس ها از 6 صبح تا 11 شب می باشد. مقصدها و ایستگاه‌های اصلی در مسیرهای اتوبوس، بر روی تابلویی در سمت راست اتوبوس و همچنین بر روی تابلوی الکترونیک جلوی اتوبوس نشان داده می‌شوند. با استفاده از استانبول کارت هزینه های بلیت اتوبوس را نیز می توانید بپردازید.

برای سفر بین دو نیمه اروپایی و آسیایی استانبول علاوه بر کشتی و قایق از اتوبوس نیز استفاده می‌کنند.

پیشنهاد سفر724:

ایرانیان زیادی استانبول را به عنوان مقصد گردشگری خودشان در تعطیلات تابستانی و سفرهای نوروزی انتخاب می کنند. به دلیل هم مرز بودن ترکیه با ایران امکان مسافرت زمینی از تهران به استانبول وجود دارد. کاهش هزینه ها و لذت بیشتر از مسیر عمده دلایلی هستند که مسافران ایرانی سفر به ترکیه با اتوبوس را انتخاب می کنند.

سامانه سفر724 علاوه بر شهزهای داخلی، امکان خرید بلیط اینترنتی بلیط اتوبوس  به استانبول و برای شهرهای خارجی نیز فراهم کرده است. یکی از شهرهایی که در حل حاضر سرویس هایی ارائه می شود، شهر استانبول می باشد. کافیست وارد سامانه سفر724 شده و با انتخاب شهر تهران به عنوان مبداء و شهر استانبول به عنوان مقصد و انتخاب تاریخ حرکت، بلیط خود را به آسانی خریداری کنید.

چنانچه قصد دارید برای تعطیلات نوروز به این شهر سفر کنید می توانید از امکان پیش فروش اینترنتی بلیط های نوروزی اتوبوس استفاده کرده و با خیال راحت به باقی کارهایتان بپردازید.