خراسان شمالی قسمتی از استان خراسان است که شاید بخش کوچکی از آن را تشکیل بدهد ولی تنوع طبیعت و صنایع آن به قدر زیاد است که این منطقه را به یکی از قطب های پوشاک و صنایع دستی و زیور آلات و سازهای موسیقی تبدیل کرده است.

علاوه بر تنوع صنایع دستی، زبان و گویش در این منطقه تنوع زیادی دراد. همین موضوع باعث می شود افراد با هر لهجه و گویشی به این منطقه می آیند بتوانند زبان و گویشی مشابه خودشان را آنجا بیایند. همین موضوع باعث جذب بیشتر گردشگر شده است. 

 

اسفراین، بجنورد، جاجرم ، درق ، شیروان، شوقان، فاروج و گرمه شهرهای خراسان شمالی هستند.

جالب است بدانید موسیقی جزو فرهنگ و هنر جدانشدنی این خطه می باشد. ادوات معروف موسیقی خراسانی های شمالی كمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی هستند. مردمانی هنرمند که گاه دردها و شادی هایشان  را با ساز و آواز به گوش دیگران می رسانند.

صنایع دستی این استان را باید از نزدیک ببینید. هم پای موسیقی به این هنر نیز با سخت کوشی و علاقه تمام پرداخته اند. دامداری هم به دلیل وجود مراتع و زمین های سرسبز در این استان رونق دارد. این شهر مذهبی اعتقادات خود را در نقش و نگاره های فرش ها و گلیم هایشان پیاده کرده اند.

دست بافته هایی که چشم زنان و مردان دوخته شده بر آن ها و بنگاره ها نیز تاثیر گرفته از طبیعت بکر و زیبای خراسان هستند. 

 

علاوه بر موسیقی و صنایع دستی که به آن ها پرداختیم، هنر نساجی در این استان رونق فراوانی دارد. در حال حاضر نیز مردم به این پیشه می پردازند و چادر شب بافی همچنان در اسفراین در حال انجام و تولید محصولات و منسوجات است. علاوه بر آن انواع رومیزی و بقچه نیز با طرح هایی متنوع و عامه پسند تولید می شود. 

چارووق یا پایندهای رنگی که به پا می بندند نیز ویژگی های خاصی دارد که در شمال شرق ایران استفاده رایج و متداولی دارد. در دوخت این کفش یا پابند از نخ های ابریشمی استفاده می شود. پس از پایان گلابتون دوزی با استفاده از ابزاری مخصوص روی کش را حکاکی می دهند. 

در خراسان شمالی تنوعی از گویش و لباس را می بینید که دلیل این امر همنشینی ترکمن ها و ترک ها و کرد ها است که باعث شده از هر قومیت و گویشی در این استان ساکن شوند و در کنار هم باعث جذاب تر شدن این خطه گردند.

 

جوراب كركی، كلاه كركی و چوخه یا تنپوش پشمی از لباس های محلی این استان است که ترکیبی از فرهنگ های ترکی و ترکمنی است. جوان ها هرچند گرایش کم تری به پوشیدن این نوع لباس ها دارندف اما در مراسم سنتی و جشن ها بیشتر میبینیم که آن ها هم لباس های سنتی را بر تن کرده اند. 

این پوشاک به دلیل دست بافت بودن و جنس الیافی که در آن به کار می رود استحکام بالایی دارند و لباس ها همیشه به تازگی همان روز اولی که دوخته شده اند باقی می مانند.

سفر با اتوبوس را بسیاری از افراد تجربه کرده اند. برای بازدید از جاذبه های گردشگری خراسان شمالی کافیست بلیط اینترنتی اتوبوس را از سایت سفر724 خریداری کرده و علاوه بر دیدنی ها و جاذبه های گردشگری مقصد از مسیر سفرتان نیز نهایت لذت را ببرید. خرید اینترنتی بلیط اتوبوس از سامانه سفر724 به آسانی برای مسافران امکان پذیر است.