شهر تفلیس با معماری منحصر به فرد خود، آب و هوای بسیار عالی و بناهای تاریخی باشکوهی که دارد، در بین شهرهای گردشگری پرطرفدار به ویژه برای ایرانیان قرار گرفته است. این شهر زیبا پایتخت کشور گرجستان بوده و در قرن پنجم میلادی توسط واختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان بیانگذاری شده است. این شهر جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبایی را در خود جای داده است؛ رودخانه کورا بدون شک در صدر فهرست مکان‌های دیدنی تفلیس قرار دارد. این رود از اردهان و شرق ترکیه شروع شده و با تقسیم تفلیس به دو قسمت، منظره طبیعی و بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد. اگر قصد خرید بلیط اتوبوس نوروزی برای سفر زمینی به گرجستان و شهر زیبای تفلیس را دارید، می‌توانید از طریق سایت سفر۷۲۴ به سادگی بلیط مورد نظر خود را برای تاریخ دلخواهتان تهیه کنید.

اطلاعات عمومی درباره شهر تفلیس

شهر تفلیس
جمعیت ۲،۴۴۶،۹۳۶
مسیرهای اتوبوسی از مبدا ایران تهران _ تبریز
مرزهای خروجی از ایران مرز ترکیه، ارمنستان، آذربایجان
نیاز به ویزا ندارد
واحد پول تفلیس لاری گرجی (GEL)
اختلاف ساعت با ایران ۳۰ دقیقه جلوتر
اقلیم آب و هوایی تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های کمی سرد
وسیله‌های حمل و نقل عمومی  مترو، خطوط اتوبوس رانی، تاکسی

تاریخچه و حکایت شنیدنی تفلیس

نام شهر تفلیس از تبیلی گرفته شده است که در زبان گرجی به معنای مکان گرم است. افسانه‌های تاریخی حاکی از آن است که در قرن پنجم قبل از میلاد، پادشاه واختانگ یکم در جنگلی مشغول به شکار بودند که  شاهین خود را در تعقیب یک قرقاول در حال پرواز رها کردند.
اندکی بعد قرقاول و شاهین هر دو در آسمان ناپدید شده و افراد شاه برای جستجوی آن‌ها راهی اطراف شدند. پس از مدتی آن‌ها هر دو پرنده را به صورت مرده و در کنار چشمه آبی گرم پیدا کردند. پادشاه واختانگ یکم از این امر بسیار تحت تأثیر قرار گرفت و دستور داد تا درختان اطراف را قطع کرده و شهری در کنار چشمه آبگرم بنا شود. بدین ترتیب پایه‌های شهر تفلیس بنا گذاشته شد.

 بررسی راه‌های مختلف سفر به تفلیس

کشور گرجستان یکی از کشورهای نزدیک به ایران و پایتخت این کشور یکی از شهرهای گردشگری آسیای میانه است. این نزدیکی نسبی باعث شده است تا راه‌های مختلفی برای سفر به این کشور از جمله زمینی و هوایی فراهم باشد. سفر زمینی به تفلیس یکی از جذاب‌ترین و کم هزینه‌ترین راه‌ها برای رسیدن به عروس شهرهای آسیای میانه است. در ادامه روش‌های مختلف سفر به تفلیس را بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.
البته برای سفر زمینی، توجه داشته باشید که ایران هیچ مرز مشترکی با کشور گرجستان نداشته و باید از طریق یکی از کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان به تفلیس بروید. اگر برایتان مهم است که از طریق کدامیک از کشورهای گفته شده به تفلیس بروید، حتماً در هنگام تهیه بلیط اتوبوس و یا بلیط قطار از شرکت مسافربری مورد نظر خود اطلاعات کامل را دریافت کنید.
در سفر هوایی به تفلیس توجه داشته باشید که هیچ گونه پرواز مستقیمی از تهران به تفلیس وجود ندارد و تمامی پروازها دو مسیره هستند. اغلب مسافران معمولاً پرواز تهران – استانبول – تفلیس را انتخاب می‌کنند؛ چرا که کم دردسرترین و نزدیک‌ترین مسیر هوایی رسیدن به تفلیس این مسیر است.

سفر به تفلیس با اتوبوس

در بین سه روش موجود برای سفر زمینی، سفر با اتوبوس از طریق تهیه بلیط اتوبوس تهران تفلیس راحت‌ترین راه است. چرا که از تهران به تفلیس مسیر مستقیم وجود دارد. از طرفی نیز سفر با اتوبوس دارای کمترین هزینه سفر و راحت‌ترین راه است.
در اتوبوس‌های تخت شو و مانیتوردار VIP شما می‌توانید با خیال آسوده در صندلی خود نشسته و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید. البته توجه داشته باشید که حتماً قبل از شروع سفر خود با اتوبوس تمامی مدارک لازم برای سفر زمینی به گرجستان را تهیه کنید تا در هنگام عبور از مرزها دچار مشکل نشوید.
همچنین اگر اتوبوس را برای سفر خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است در ابتدا بلیط رفت و برگشت خود را تهیه کنید تا در هنگام بازگشت از تفلیس دچار مشکل نشوید؛ بلیط رفت و برگشت تفلیس را می‌توانید از سایت سفر 724 تهیه کنید.

سفر به تفلیس با هواپیما

مسیر هوایی در تمامی مسافرت‌ها همواره کوتاه‌ترین و پرهزینه‌ترین راه است. اگر بودجه زیادی برای سفر به تفلیس در نظر گرفته‌اید، مسیر هوایی بهترین راه برای شما است؛ اما توجه داشته باشید که به دلیل اینکه پرواز مستقیمی به این شهر وجود ندارد، ممکن است در فرودگاه کشورهای واسط مانند ترکیه معطلی داشته باشید.

سفر به تفلیس با قطار

یکی از جنبه‌های مثبت مسافرت با قطار این است که شما در طول مسیر می‌توانید از زیبایی‌های راه لذت ببرید و در کوپه‌های خود همانند خانه خودتان راحت باشید؛ برای سفر به تفلیس با قطار متاسفانه مسیر مستقیم وجود نداشته و باید مسیر تهران به باکو و سپس باکو به تفلیس را انتخاب کنید. البته در بین روش‌های مختلف رفتن به شهر تفلیس، مسافرت با قطار طولانی‌ترین مسیر بوده و اگر از جمله افرادی هستید که طولانی بودن مسیر برایتان ناخوشایند است، بهتر است این روش را انتخاب نکنید.

سفر به تفلیس با ماشین شخصی

سفر زمینی به شهر تفلیس با ماشین شخصی نیز امکان‌پذیر است؛ اما در این بین اتوبوس، هواپیما و قطار می‌توانند گزینه‌های بهتری نسبت به ماشین شخصی باشند؛ چرا که سفر به کشورهای خارجی با ماشین شخصی مشکلات و مسائل مختلفی را با خود به همراه دارد. برگه کاپوتاژ، پلاک بین‌المللی، گواهینامه بین‌المللی، دفترچه مالکیت خودرو، عوارض خروج از کشور از جمله مدارکی هستند که باید در سفر به تفلیس با ماشین شخصی به همراه داشته باشید.
با اینکه در هنگام سفر با ماشین شخصی احساس راحتی بیشتری خواهید داشت و می‌توانید در داخل شهر تفلیس نیز به راحتی تردد کنید، اما رانندگی از ایران تا شهر تفلیس ممکن است برایتان خسته کننده باشد و در سفر نیز احساس خستگی داشته باشید. از طرفی بروز مشکل فنی برای ماشین در یک کشور غریب می‌تواند برایتان دردسر ساز باشد.

بهترین زمان سفر به تفلیس

تفلیس هر ساله با شرایط آب و هوایی مناسب و جشنواره‌های مهیج و متنوع، پذیرای میلیون‌ها گردشگر از کشورهای خارجی از جمله ایران است. بهترین زمان برای سفر به تفلیس که آب و هوای معتدل قاره‌ای دارد، بین ماه‌های فروردین تا تیر است؛ چرا که در این ماه‌ها هوای خنک و دلپذیری را تجربه خواهید کرد.
در حالی که گرم‌ترین روزهای تفلیس در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور تجربه می‌شود. از طرفی اگر دوست دارید تا هوای سردی را در تفلیس تجربه کرده و در شادی جشن سال نو میلادی نیز لحظات خاطره انگیزی داشته باشید، بهتر است در دی ماه به تفلیس بروید.

هزینه سفر به تفلیس

اگر شهر زیبای تفلیس را برای مسافرت انتخاب کرده‌اید، بهتر است تا با هزینه‌های کلی و حدودی آن نیز آشنا شوید. اولین هزینه شامل نحوه رفتن شما به تفلیس است؛ اینکه شما با ماشین شخصی خود راهی تفلیس شوید و یا بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما را انتخاب کنید، هزینه‌های متفاوتی خواهید داشت. پس در ابتدا بهتر است تا هزینه رفت و برگشت خود را محاسبه کنید.
هزینه‌های دیگر از جمله رزرو هتل، هزینه غذا، تفریح و ... نیز متناسب با مقدار بودجه و نوع هتل انتخابی متفاوت خواهد بود. توصیه می‌کنیم قبل از راهی شدن به سمت تفلیس، حتماً هتل خود را رزرو کنید تا هنگام رسیدن به مقصد درگیر کارهای هتل نشوید؛ همچنین رزرو هتل و یا سایر موارد از طریق سایت‌های ایرانی راحت‌تر خواهد بود.
در نظر داشته باشید که در تفلیس ارزان‌ترین اتاق هتل برای یک شب، هتل ۴ ستاره و به قیمت ۵۵۰ هزارتومان است و قیمت اتاق گران‌ترین هتل آن نیز برای یک شب حدود ۲۰ میلیون تومان است.

مدارک مورد نیاز برای سفر به تفلیس

با توجه به اینکه تفلیس از شهرهای گرجستان است، پس برای رفتن به این شهر شما باید با قوانین و مدارک ورود به کشور گرجستان آشنا شوید. همانطور که می‌دانید ویزا از جمله مدارک ضروری و اصلی برای رفتن به کشورهای خارجی است؛ خوشبختانه گرجستان جز کشورهایی است که ایرانیان برای ورود به آن نیازی به ویزا ندارند. پس خیالتان بابت ویزا راحت باشد. 
گذرنامه یا همان پاسپورت، بیمه مسافرتی، واچر هتل، تست کرونا (PCR) و بلیط برگشت برای راحتی خودتان از جمله مدارک لازم و ضروری برای سفر به تفلیس هستند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می‌توانید به مطلب مدارک و شرایط سفر زمینی به کشور گرجستان نیز مراجعه کنید.

مکان‌های دیدنی و گردشگری شهر تفلیس

کشور گرجستان و به ویژه شهر تفلیس برای کسانی که بودجه محدودی برای مسافرت خارج از کشور داشته و نمی‌خواهند درگیر مسائل ویزا شوند، گزینه بسیار خوبی است. این شهر خوش آب و هوا با مکان‌های تاریخی باشکوه، خانه‌هایی با سقف قرمز و خوشگذرانی‌های شبانه در خیابان‌های زیبایش تبدیل به یکی از شهرهای گردشگری با هزینه نسبتاً کم برای ایرانیان شده است.
توصیه می‌کنیم قبل از سفر به این شهر ابتدا با مکان‌های دیدنی آن آشنا شده و سپس به نحوی برنامه ریزی کنید تا فرصت بازدید از تمامی آن‌ها را داشته باشید. البته جاذبه‌های دیدنی شهر تفلیس به قدری زیاد هستند که گشتن تمامی آن‌ها دو هفته زمان نیاز دارد؛ در این بخش ما تنها چند مورد از مکان‌های معروف تفلیس را به شما معرفی خواهیم کرد. 

قلعه ناریکالا

اگر قلعه ناریکالا شما را نیز یاد ارگ‌های باستانی ایرانی می اندازد، باید بگوییم که خیلی طبیعی است؛ چرا که این قلعه در قرن چهارم میلادی توسط پادشاه ایرانی و ساسانیان بنا شده است. در زمان ساسانیان این قلعه جزئی از خاک ایران بود.
با رفتن به این قلعه می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از کلیسایی که در وسط آن احداث شده است نیز دیدن کنید. سالیان قبل در حیاط این قلعه کلیسایی وجود داشت که با آتش سوزی از بین رفت؛ در سال ۱۹۹۷ کلیسای سنت نیکولاس به عنوان جایگزین کلیسای قدیمی در میان این قلعه احداث شد.

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر

سمبل و نماد هر شهر هویت آن شهر بوده و می‌تواند بر جذابیت و محبوبیت آن بیفزاید. کارتلیس ددا نیز با ارتفاع ۲۰ متری خود نماد شهر تفلیس است. مجسمه مادر در سال ۱۹۵۸ و به مناسبت جشن ۱۵۰۰ سالگی تفلیس ساخته شد. در دست راست مجسمه کارتلیس ددا یک شمشیر و در دست چپ وی نیز جام قرار دارد؛ شمشیر مجسمه نمادی برای تهدید دشمنان شهر و جام نیز برای خوشامدگویی به دوستانی است که وارد شهر تفلیس می‌شوند.

پل صلح تفلیس

پل صلح یکی از اولین سازه‌های مدرن شهر تفلیس است که توسط یک معمار ایتالیایی به اسم Michele De Lucchi از جنس فولاد و شیشه ساخته شده است. این پل مدرن بر روی رودخانه کورا احداث شده و خیابان اریکل دوم را به پارک رایک وصل کرده است. توصیه می‌کنیم برای دیدن این پل حتماً شب را انتخاب کنید؛ چرا که چراغ‌های روشن روی این پل چشم‌انداز بسیار زیبایی در شب دارند.

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

کلیسای تثلیث تفلیس، کلیسای اصلی ارتدکس گرجی و سومین کلیسای جامع ارتدوکس بلند دنیا است. همچنین این کلیسا از ۹ کلیسای کوچک‌تر ساخته شده و یک صلیب ۷.۵ متری از جنس طلا در بالای آن قرار دارد.

برج ساعت تفلیس

برج ساعت یکی از زیباترین بخش‌های محله قدیمی تفلیس است که توسط ریزوگابریازده عروسک گردان و نمایشنامه نویس کودک طراحی شده است. همه روزه ساعت ۱۲ ظهر فرشته کوچکی از این ساعت بیرون آمده و با چکش به زنگ آن ضربه می‌زند. این برج ساعت به قدری زیبا طراحی شده است که از دور شبیه ساعت‌های موجود در کارتون‌ها و انیمیشن‌ها است.

معبد سامتاورو

سامتاورو معبدی در دل طبیعت بوده و در قرن چهار ساخته شده است. با رفتن به این معبد می‌توانید به صورت همزمان از یک مکان تاریخی و طبیعت خوش آب وهوا لذت ببرید.

میدان آزادی و خیابان روستاولی

میدان آزادی تفلیس مکانی ارزشمند و خاطره انگیز برای مردم این کشور است. تمامی اتفاقات سیاسی و اجتماعی مهم کشور گرجستان همانند انقلاب رز در این مکان رخ داده است. در سمت غربی این میدان خیابان روستاولی تفلیس قرار دارد که یکی از خیابان‌های معروف و دیدنی بوده و مراکز خرید و کافه‌های زیادی در آن قرار دارند.
خیابان روستاولی یکی از خیابان‌های اصلی شهر تفلیس به شمار می‌رود که قدم زدن در این خیابان زیبا می‌تواند لحظات دلنشینی را برایتان به ارمغان بیاورد؛ همچنین اگر در زمستان و سال نو میلادی به تفلیس خواهید رفت، حتماً از این خیابان و میدان آزادی دیدن کنید؛ چرا که شب‌های به یاد ماندنی دارند.

بنای یاد بود تاریخ گرجستان

در بنای یاد بود گرجستان شما می‌توانید تمام تاریخ گرجستان را در یک جا و بر روی ستون‌های مرتفع مشاهده کنید. در بالای این ستون‌های ۳۰ متری پادشاهان و قهرمانان ملی گرجستان و در پایین آن‌ها زندگی حضرت مسیح به تصویر کشیده شده است. اگر به تاریخ گرجستان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این بنا بزنید.

خانه اپرای پالیاشویلی

اگر طرفدار هنر، موسیقی و تئاتر هستید، بازدید از خانه اپرای پالیاشویلی را فراموش نکنید. این ساختمان عظیم و زیبا با قدمت ۱۶۰ ساله خود هنوز هم میزبان جشن‌های باله و تئاتر شهر تفلیس است.

دریاچه لیسی

برای دور شدن از هیاهوی خیابان‌های تفلیس و استراحت کردن در یک مکان آرامش بخش، بهترین مکان دریاچه لیسی است. البته اگر در آخر هفته‌ها به این دریاچه بروید، می‌توانید از تفریحات آن مانند قایق سواری نیز استفاده کنید و لذت ببرید.

نتیجه گیری

شهر تفلیس جز محبوب‌ترین مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان به شمار می‌رود. این شهر با تاریخی از ایران و روسیه، پایتخت کشور گرجستان است و فرهنگ و تمدن چندین کشور را در خود جای داده است. در بین شهرهای مختلف کشور گرجستان، سفر زمینی به باتومی و تفلیس از محبوب‌ترین مسیرهای گرجستان در بین ایرانیان هستند. وجود جاذبه‌های تاریخی و مدرن در این شهر باعث شده است تا افرادی با سلیقه‌های مختلف بتوانند لحظات خوشی را در این شهر تجربه کنند. همچنین تنوع مکان‌های تفریحی تفلیس به قدری زیاد است که شما حداقل یک هفته برای گشتن تمامی آن‌ها نیاز دارید. اگر قصد رفتن به یک مسافرت خارج از کشور و متنوع با هزینه کم را دارید، ما سفر اتوبوسی به تفلیس را پیشنهاد می‌کنیم.