کشور گرجستان و شهر تفلیس کلیساهای دیدنی و متعددی داره. کلیسای اسمیندا سامبا یکی از این کلیساهاست که به عنوان نماد گرجستان شناخته میشه. کلیسای اسمیندا سامبا با ارتفای بالای 50 متر، بلندترین کلیسای گرجستانه. این کلیسا بخشی از مجموعه اقامتی خاندان سلطنتی بزرگ تفلیسه. این کلیسا که یه مجموعه بزرگتری رو در بر گرفته از یه صومعه، مدرسه الهیات، هتل، نه تا کلیسای کوچک تر تشکیل شده. 5 تا از این کلیساهای کوچیک هم زیرمزنی قرار گرفتن.

کلیسای اسمیندا سامبا با توجه به ارتفال بلندی که داره و گنبد طلایی رنگی که بالای این کلیسا هست، از هر جای شهر قابل دیدنه. برج ناقوس در بلندترین نقطه بنا قرار گرفته و زمان ساخت این بنا هم با دوهزارمین سالگرد مسیحیت و هزاروپانصدمین سالگرد استقلال کلیسای گرجیتان همراه بود. 

در سال 1989 تصمیمی مبنی بر ساخت این بنا گرفته شد، ولی کار ساخت آن از 23 نوامبر 1995 شروع شد و در سال 2004 هم به اتمام رسید

اولین مراسم مذهب این کلیسا در ۲۵ دسامبر سال ۲۰۰۲ و در حین ساخت آن انجام شد. مساحت کلی آن در حدود ۵۰۰۰ متر مربع است که گنجایش ۱۵۰۰۰ نفر را دارد. این کلیسا بر اساس سنت هایی از جمله قطعاتی از سنگ های مقدس سیون که در زیر زمین کلیسا قرار داده شده و خاک مقبره سنت جورج که از اورشلیم آورده شده است.

کلیسای جامع اسمیندا سامبا به عنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری تفلیس شناخته می شود. داخل کلیسا به شکل هنرمندانه ای نور پردازی شده و کف پوشی از سنگ مرمر با دیوار های نقاشی وجود دارد. برای حضور و رفتن در داخل کلیسا فرهنگ و آداب و رسومی وجود دارد که باید توسط بازدیدکنندگان رعایت شود. گردشگران باید مطمئن شوند که بدن خود را به خوبی پوشانده باشند و باید از لباس های آستین بلند به همراه شلوار استفاده کنند.