حتما اولین مکانی تاریخی که با شنیدن نام یزد در ذهن تداعی می شود، مجموعه تاریخی امیرچخماق است که در مرکز این شهر قرار دارد .

سفرهای نوروزی و تعطیلات زمان مناسبی برای بازدید از مکان های دیدنی یزد هستند. اگر انتخاب شما سفر با اتوبوس به شهر یزد باشد، می توانید بلیط اتوبوس خود را به صورت اینترنتی از سامانه سفر724 به مقصد یزد تهیه کنید. همراه سفر724 باشید تا سری به مجموعه امیر چخماق بزنیم.

وارد مرکز بافت  قدیمی یزد که می شویم ، مجموعه ای ازمعماری اسلامی ، بافتی سنتی و البته مردمانی مهربان را خواهیم دید که همگی  نوید سفری جذاب و خاطره انگیز را می دهند

روزگاری در این شهرحاکمی از دودمان تیموری به نام  میر جلال الدین چخماق از سرداران شاهرخ تیموری  و حاکم شهر یزد  به همراه همسرش  فاطمه خاتون جهت آبادانی شهر یزد تصمیم به ساخت مجموعه ای کم نظیر گرفتند که امروز یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی شهر یزد است . در واقع این میدان مرکز خیابان های اصلی شهر است .

مجموعه ای با ارزش  از قرن نهم هجری شامل مسجد، تکیه ، بقعه ستی فاطمه، بازارچه حاجی قنبر، آب انبار ستی فاطمه ، نخل و آب انبار تکیه ؛

در دوره بعدی ، این مجموعه رونق خود را داشت و به همین نام خوانده می شد ، شاه عباس صفوی نیز برخی از آثار آرن را بازسازی و احیا کرد . سپس در اوایل قرن سیزدهم سر دربازار و میدان جلوی مسجد تغییر کاربری داده و به حسینیه مبدل  شد و کتیبه ای به تاریخ ۱۲۹۶هجری قمری در قسمت شاه نشین وجود دارد که قدمت این بنا را نشان می دهد .

نکته جالب در این میدان آن است که تا قبل از دوره پهلوی اهالی یزد ، درگذشتگان خود را در این میدان به خاطر تبرک جستن از حسینیه میرچخماق در این میدان دفن می کردند . که در زمان پهلوی از این اقدام جلوگیری می شود . گورستان دوباره تبدیل به میدان می شود .

میدان امیر چخماق ، میدانی برای تجمع اهالی یزد در قبل انقلاب و بعد از آن نیز مرکز راهپیمایی ها و تطاهرتهای یزدیان بوده و در سالهای اخیر به میدان حماسه های یزد شناخته شده است .

مسجد امیرچخماق یزد

مسجدی زیبا و باشکوه با گنبد و کاشیکاری های سبزرنگ ، دو شبستان و دو ورودی در ضلع جنوبی میدان قرار دارد که جایگاه آن از لحاظ زیبایی بعد از مسجد جامع یزد می باشد که ساخت  آن در سال ۸۴۱۱هجری قمری به پایان رسید . هنگام ورود به مسجد در هشتی ورودی وقفنامه مسجد وجود دارد که با خط نسخ  نوشته شده است

تکیه امیرچخماق یزد

در قرن سیزدهم بر سر در بازار این تکیه را با دومناره بلند بنا کردند. برفراز این مناره ها روزگاری موذنین هنگام اذان، ندای حق را سر می دادند و امروز جلوه ای زیبا به مجموعه بخشیده و یکی از چشم اندازهای زیبای میدان است. از بالای مناره ها می توان بافت تاریخی شهر یزد را مشاهده کرد.

در واقع تکیه به جایی گفته می شود که غرفه های زیادی دارد و در هنگام عزاداری و انجام مراسم نخل برداری حاکم در قسمت شاه نشین و بانوان در دیگر غرفه ها مراسم را تماشا می کنند.

آب انبارهای مجموعه امیر چخماق یزد

دو آب انبار در این مجموعه قرار دارد که یکی متعلق به دوره صفویه و در ضلع جنوبی میدان، به نام ستی فاطمه می باشد و دیگری آب انبار تکیه امیرچخماق است که در حدفاصل تکیه و بازارچه حاجی قنبر قراد دارد که ورودی آن در دومین صفه تکیه می باشد.

این آب انبار چهار بادگیر داشته که دو تای آنها به کلی از میان رفته؛ و امروز به موزه آب اختصاص یافته است.

بازار حاجی قنبر

در زمان جهانشاه قره قویونلو، شخصی به نام نظام‌ الدین حاجی قنبر جهانشاهی حاکم یزد شد. حاجی قنبر آثاری را در یزد احداث کرد که یکی از آنها بازاری است در شرق میدان که بعدها بناهایی بر سر در بازار شبیه به دیگر بناهای موجود ساخته شد.

نخل امیرچخماق

نخل بزرگی به نام ” نخل حیدری ها” از دوره صفویه در این میدان دیده می شود که برخی آن را قدیمی ترین نخل می دانند. از این نخل در مراسم سوگواری محرم استفاده می شود و اهالی یزد احترام ویژه ای برای آن قایلند.

 

حوض و مجسمه های میدان

در سال های اخیر حوضی بزرگ به همراه مجسمه های مسی ساخته دست هنرمندان مجسمه ساز در میدان قرار داده شده که منظره ای زیبا دارد و پیکره های مسین که نقش سقا را دارند، اهمیت آب  را در این سرزمین بیان می کنند.

کی و چطور از میدان امیرچخماق بازدید کنیم؟

دسترسی به این مجموعه در شهر یزد به راحتی صورت می گیرد.میدان در امتداد خیابان سلمان فارسی واقع شده است. مسیر میدان ماشین رو می باشد اما به زودی مسئولین قصد دارند در جهت حفظ آثار تاریخی و امنیت و آسایش گردشگران محوطه میدان را به پیاده راه تبدیل کنند .

در تمام ساعات روز می توانید از مجموعه بازدید کنید البته در هنگام شب نورپردازی ها، مجموعه را باشکوه تر و زیبا تر میکنند.

مسافرین نوروزی سفر با اتوبوس را به دلیل اقتصادی تر بودن و همچنین امکان بازدید از شهرهای موجود در مسیر انتخاب می کنند. سامانه سفر724 امکان خرید اینترنتی بلیط اتوبوس به اکثر شهرهای کشور را فراهم نموده است. به منظور خرید بلیط اتوبوس به مقصد یزد وارد سامانه شده و با انتخاب مبداء و مقصد شهر یزد می توانید حتی برای شلوغ ترین روزهای تعطیلات و ایام نوروز بلیط اتوبوس خود را خرید کنید.

safar724.com