استانبول یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور ترکیه است. این کلان‌شهر به دلیل بزرگی و زیبایی‌های چشم‌گیری که در خود جای داده است، سومین شهر توریستی جهان به شمار می‌رود. استانبول دارای تاریخ دور و درازی است که نشان از وجود تمدنی اصیل و کهن دارد. بنابراین افراد زیادی در سرتاسر ایران مایل‌اند از نزدیک زیبایی‌های استانبول را ببینند و سفر به استانبول را تجربه کنند. در این میان زیبایی‌های سفر زمینی به استانبول ما را بر آن داشت تا در این مطلب از سفر۷۲۴ به بررسی جامع این موضوع بپردازیم.

ایرانیان به دلایل مختلف اعم از نزدیکی ترکیه و هم‌مرز بودن با آن، ارزانی سفر به استانبول، دیدنی‌های چشم‌نواز و ... استانبول را به عنوان مقصد خود برای سفر انتخاب می‌کنند. اما اگر این سفر بدون آگاهی و اطلاعات کافی صورت گیرد، مشکلات زیادی پیش‌روی مسافران خواهد بود. از این رو توصیه می‌کنیم راهنمای سفر زمینی به استانبول را با دقت مطالعه کنید تا بتوانید سفری امن و بی‌دغدغه‌ را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.

 

راهنمای سفر زمینی به استانبول

اگر شما هم به سفرهای زمینی علاقه خاصی دارید جالب است بدانید که سفر زمینی به استانبول از سه راه امکان‌پذیر است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که با ماشین شخصی به این سفر بروند تا بتوانند از زیبایی‌های جاده در مسیر خود لذت کافی را ببرند. برخی دیگر اتوبوس را برای سفر زمینی به استانبول انتخاب می‌کنند. اما گروهی دیگر قطار را بهترین گزینه برای سفر می‌دانند. در این مطلب قصد داریم که دو روش مرسوم سفر با ماشین شخصی و اتوبوس را بررسی و مقایسه کنیم.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که برای سفر به استانبول نیازی به اخذ ویزا نیست. تنها با وجود گذرنامه‌های معتبر می‌توان به راحتی از مرز ایران و ترکیه عبور کرد و به مدت ۳ ماه در آن‌جا اقامت داشت. البته به یاد داشته باشید که حتما قبل از سفر تاریخ انقضای گذرنامه خود را چک کنید. زیرا در صورتی که ۶ ماه از تاریخ انقضای گذرنامه شما باقی مانده باشد، امکان خروج از کشور برای شما وجود نخواهد داشت.

قبل از شروع سفر زمینی به استانبول بهتر است نسبت به پرداخت عوارض خروج از کشور نیز اقدام کنید. عوارض خروج از کشور عبارت است از مبلغی که هر مسافر هنگام خروج از مرزهای ایران باید پرداخت کند. این مبلغ در حال حاضر برای اولین خروج از کشور در سال جاری ۲۲۰ هزار تومان، بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و بار سوم ۴۴۰ هزار تومان است. امکان پرداخت عوارض به صورت اینترنتی نیز وجود دارد، بنابراین نیازی به مراجعه به شعبات بانکی نیست. اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانید قبل از آغاز سفرتان عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید، یک شعبه از بانک‌ ملی در مرز بازرگان به صورت بیست‌وچهار ساعته فعال است. بنابراین می‌توانید پس از رسیدن به مرز از طریق این بانک عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.

اما توجه داشته باشید که این بانک معمولا بسیار شلوغ است. بنابراین اگر از قبل عوارض خروج از کشور را پرداخت نکنید، احتمالا مجبور می‌شوید که ساعت‌ها از وقت خود را در مرز بگذرانید. در این صورت باید پی از دست دادن اتوبوسی که با آن به استانبول سفر می‌کنید را هم به تنتان بمالید. زیرا سرویس‌ها مجاز هستند که فقط زمان محدودی را در مرز منتظر مسافران خود باشند.

البته هم اکنون در اغلب مرزهای کشور از جمله مرزهای ایران با ترکیه، خودپرداز‌هایی قرار داده شده‌اند که امکان پرداخت عوارض را فراهم می‌کنند. اما سیستم این خودپردازها تنها به ازای مبالغ خروجی یعنی ۲۲۰۰۰۰ تومان، ۳۳۰۰۰۰ تومان و ۴۴۰۰۰۰ تومان تعریف شده است. بنابراین اگر شما برای بار دوم از کشور خارج می‌شود و به اشتباه مبلغ ۲۲۰۰۰۰ تومان را به عنوان عوارض خروج از کشور خود پرداخت کرده‌اید. امکان پرداخت ۱۱۰۰۰۰ تومان از طریق خودپردازهای موجود در مرزها را نخواهید داشت.

 

سفر زمینی به استانبول با ماشین شخصی

قبل از آغاز سفر زمینی به استانبول بهتر است در مورد مرز‌های ایران و ترکیه اطلاعاتی داشته باشید. برای ورود به ترکیه در مرز مشترک ایران و ترکیه از چند نقطه مرزی می‌توانید اقدام کنید:

مرز بازرگان در ۲۹۰ کیلومتری تبریز
مرز سرو در ۶۰ کیلومتری ارومیه
مرز رازی در ۷۰ کیلومتری شهر خوی که خط راه‌آهن ایران - ترکیه از این نقطه می‌گذرد.
بنابراین شما می‌توانید با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی خود، هر کدام از ۳ مسیر فوق را انتخاب کنید. در صورتی که تمام شرایط لازم برای عبور از مرز را داشته باشید، عبور از آن به آسانی امکان‌پذیر است. از مواردی که پلیس ترکیه به پرس‌و‌جو از آن‌ها می‌پردازد همراه داشتن بنزین، کارت‌های بانکی و از این قبیل موارد است. بهتر است قبل از آغاز سفر از نکات لازم و مربوط به این موارد اطمینان حاصل فرمایید.

با عبور از مرز، برای رسیدن به اولین شهر مرزی (دوغوبایزید) باید حدود ۴۵ کیلومتر رانندگی کنید. پس از آن با توجه به تابلوهای موجود در راه، مسیر استانبول را در پیش بگیرید تا در نهایت به مقصد برسید.

 

سفر زمینی به استانبول با اتوبوس

ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است. بنابراین، به دلیل مسافت کمی که بین شهرهای این دو کشور وجود دارد، امکان سفر زمینی با اتوبوس نیز وجود دارد. اتوبوس از شهر تهران و در ساعات ۹ تا ۱۰ صبح به مقصد یکی از مرزهای ترکیه حرکت می‌کند. اغلب شرکت‌ها و رانندگان اتوبوس، مرز بازرگان را به دو دلیل عمده برای رسیدن به استانبول انتخاب می‌کنند. دلیل اول این‌که مرز بازرگان نسبت به مرزهای دیگر مسافت کمتری تا استانبول دارد و مدت زمان رسیدن به استانبول را کاهش می‌دهد. دوم، این مرز در مقایسه با دیگر مرزها از وضعیت جاده‌‌ای خوبی برخوردار است. جاده منتهی به مرز رازی و سرو از لحاظ حداقل استانداردهای وضعیت جاده‌ای مثل آسفالت جاده برای تردد خودروهای سنگین از جمله اتوبوس مناسب نیست.

باید توجه داشته باشید که مبدا اکثر اتوبوس‌های استانبول، تهران است. اما این اتوبوس در طول مسیر در شهر تبریز نیز برای سوار کردن مسافران حاضر در این شهر توقف می‌کند. البته بهتر است مسافران حاضر در تبریز قبل از خرید بلیط اتوبوس با شرکت مربوطه در تهران تماس گرفته و در مورد ساعتی که اتوبوس استانبول در تبریز توقف می‌کند، اطلاع پیدا کنند. سپس اقدام به خرید بلیط اتوبوس نمایند. برای اطمینان بیش‌تر بهتر است مسافرانی که در ترمینال تبریز سوار اتوبوس می‌شوند ۳۰ دقیقه الی یک ساعت قبل از رسیدن اتوبوس در ترمینال حضور داشته باشند.

البته توجه داشته باشید که در برخی مواقع سرویس‌هایی هم هستند که مستقیما از شهر تبریز به سمت استانبول حرکت می‌کنند. اما این سرویس‌ها معمولا در روزهای پرتردد در دسترس هستند. بنابراین اگر قصد سفر به استانبول از تبریز را دارید باید تاریخ‌های حرکت اتوبوس از تبریز را دائما چک کنید تا اگر بلیط این مسیر در تاریخ مورد نظر شما موجود باشد، آن را خریداری کنید.

پس از تکمیل مسافران و ادامه حرکت، اتوبوس به مرز ایران و ترکیه می‌رسد و مدتی در آن‌‌جا توقف می‌کند. این مدت زمان به طور تقریبی یک ساعت به طول می‌انجامد. در این مدت، بررسی بدنی مسافران، اتوبوس و بارها به صورت جداگانه انجام می‌گیرد. به این شکل که هرکس بعد از رسیدن به مرز، باید تمامی وسایل خود را از اتوبوس خارج کرده و به صورت انفرادی از مرز عبور کند. هر شخص باید مدارک مورد نیاز برای خروج از مرز را به بازرس مرز تحویل دهد. مدارک کنترل شده و پس از بازرسی مسافران و چمدان‌ها اجازه عبور از مرز صادر خواهد شد.

هم‌زمان با بررسی بدنی مسافران، بررسی اتوبوس و بارها نیز انجام می‌گیرد. در صورت عدم وجود مشکل، اتوبوس از مرز ایران عبور کرده و وارد خاک ترکیه می‌شود. اما این پایان ماجرا نیست. یک ایستگاه ایست و بازرسی دیگر در مرز ترکیه واقع شده است. بار دیگر بارها و اشخاص بازرسی می‌شوند و در صورت نداشتن بار اضافی از ایستگاه عبور می‌کنند. پس از عبور از مرز، تمامی مسافران اتوبوس باید منتظر اتمام کنترل بارها و اتوبوس خود باشند.

توجه داشته باشید که وزن بار مجاز و رایگان برای هر مسافر ۲۰ کیلوگرم است. اما به هر دلیلی ممکن است وزن بار مسافر از این حد بیش‌تر باشد. در این حالت در صورت توافق با راننده و در ازای پرداخت مبلغ مشخصی امکان حمل بار تا سقف ۴۰ کیلوگرم نیز وجود خواهد داشت. اما در صورت موافقت نکردن راننده، درخواست شما قابل پیگیری نخواهد بود. البته توجه کنید که در این میان اگر بار اضافی شما شامل اقلام ممنوعه برای خروج از کشور باشد، کل بار شما توقیف می‌شود. اقلام ممنوعه شامل هرگونه مواد مخدر (حتی سیگار)، دارو، کالای خارجی به ارزش بیش از ۸۰ دلار و از این قبیل موارد است.

اگر مسافری هنگام عبور از مرز دچار مشکل شود و برای رفع این مشکل مجبور باشد زمان بیش‌تری را در ایستگاه ایست و بازرسی مرزی توقف کند. راننده اتوبوس موظف است تنها مدت کوتاهی منتظر این مسافر باشد. بنابراین اگر این مدت به درازا بکشد و یا در حداکثر مدت زمان مقرر شده برای رسیدن به مقصد اختلالی ایجاد کند، راننده موظف است به مسیر خود ادامه دهد.

پس از طی تمامی این مراحل در نهایت اتوبوس به طور کامل وارد خاک کشور ترکیه می‌شود. در مسیر تهران تا استانبول، اتوبوس، از شهرها و مناطق بسیار زیادی عبور می‌کند. در تصویر زیر تمامی شهرهای مشاهده شده در این مسیر به طور کامل نشان داده شده است:

مقصد نهایی اتوبوس‌های تهران – استانبول منطقه آکسارای و خیابان لاله‌لی است. بنابراین مسافران باید در این محل از اتوبوس پیاده شوند و به هتل خود بروند.

پروسه حرکت اتوبوس از تهران تا استانبول معمولا ۳۶ ساعت به طول می‌انجامد. اما در ایام تعطیل و شلوغ که پروسه عبور از مرز طولانی‌تر است این زمان تا ۴۰ ساعت نیز می‌تواند متغیر باشد. با توجه به تمامی آن چیزی که مطرح شد، بی‌شک سفر زمینی به استانبول با اتوبوس نیز همانند روش‌های دیگر مزایا و معایبی دارد. در ادامه مزایا و معایب این روش را در مقایسه با ماشین شخصی بررسی می‌کنیم.

مزایای سفر زمینی به استانبول با اتوبوس:

  • در هنگام سفر با اتوبوس، خستگی ناشی از رانندگی در کار نخواهد بود. بنابراین قادرید که بیشترین لذت را از مناظر اطراف و جاده‌ها ببرید.
  • بالطبع مسافران در سفر با اتوبوس از امنیت بیشتری برخوردارند. چرا که تنها نبوده و به صورت جمعی مسافرت می‌کنند. بنابراین میزان سرقت به حداقل می‌رسد.
  • اتوبوس در مقابل رستوران‌های مطمئن و شناخته شده توقف می‌کند. بنابراین نیازی نیست در مورد تازه بودن یا نبودن غذاهای رستوران‌های بین راهی نگران باشید.
  • سفر به استانبول با اتوبوس نسبت به ماشین شخصی مقرون به صرفه‌تر است. زیرا در این حالت از هزینه‌های ناشی از بنزین و استهلاک خودرو و کاپوتاژ... خبری نیست.

 

معایب سفر به استانبول با اتوبوس:

  • به دلیل محدودیت جا، باید تنها وسایل بسیار ضروری را با خود به همراه داشته باشید.
  • در صورت دقت نکردن در خرید بلیط اتوبوس ممکن است اتوبوس و یا صندلی انتخابی شما راحت نباشد و مسیر برای شما اذیت‌کننده باشد.
  • در دسترس نبودن خودروی شخصی می‌تواند پس از رسیدن به استانبول آزاردهنده باشد. زیرا حرکت اتوبوس طوری تنظیم شده است که در تاریکی شب به استانبول می‌رسد. بنابراین مسیر بین پایانه (اتو گار) و هتل باید با تاکسی طی شود. توجه کنید که تاکسی‌های استانبول در صورت آگاهی از مسافر بودن شما، هزینه‌های هنگفتی از شما دریافت خواهند کرد. بنابراین باید حواستان کاملا جمع باشد.


حال که از تمامی شرایط سفر به استانبول با اتوبوس آگاه شدید، می‌توانید با خیالی آسوده به سایت سفر۷۲۴ مراجعه کرده و بلیط خود را برای تاریخ مورد نظرتان خریداری کنید. اتوبوس‌های سفر زمینی به استانبول اغلب از پایانه‌های تهران و تبریز حرکت می‌کنند که برای خرید این بلیط‌ها از مبداهای مشخص شده، تنها کافی‌ست به سامانه سفر۷۲۴ مراجعه کنید و به راحتی هر چه تمام بلیط خود را خریداری کنید.

در صورتی که در مورد تاریخ بازگشت خود از استانبول نیز تصمیم قطعی گرفته‌اید. بهتر است یهنگام خرید بلیط رفت، نسبت به خرید بلیط برگشت خود از استانبول نیز اقدام کنید. زیرا با توجه به پرتردد بودن این مسیر ممکن است سرویس‌های برگشت پر شوند و شما در مسیر بازگشت دچار مشکل شوید.

نکته قابل توجه دیگری که در زمینه بلیط‌های بازگشت از استانبول وجود دارد این است که ساعت حرکت این بلیط‌ها به وقت استانبول است. بنابراین بهتر است به محض رسیدن به کشور ترکیه ساعت خود را به وقت محلی تنظیم کنید که خدایی نکرده سرویس بازگشت خود را از دست ندهید.

جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول

بعد از انتخاب نوع وسیله نقلیه مورد نظر خود برای سفر به استانبول و عبور از مرز، وقت آن است که به بازدید از این شهر زیبا و تاریخی بروید.

شهر استانبول جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. از مساجد و موزه‌ها گرفته تا بازارهای تاریخی، همگی پذیرای توریست‌های سرتاسر جهان هستند. شکوه و عظمت در معماری این شهر به وضوح دیده می‌شود. برای شرح جزئیات بیشتر به معرفی تعدادی از جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا معروف می‌پردازیم. هر چند این زیبایی‌ها را نمی‌توان در واژه‌ها گنجاند.

  • ایاصوفیا

ایاصوفیا یکی از مساجد باشکوه و عظیم شهر استانبول است. این مسجد به خاطر معماری چشم‌گیر و تاریخی که در نقطه به نقطه آن نهفته است، به یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی تبدیل شده است. این مسجد در قدیم، کلیسای مسیحیت شرق بوده است.

  • کاخ توپکاپی

یکی از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی، کاخ توپکاپی بوده است. این قصر به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. هرچند این کاخ بعدها به موزه تبدیل شد، با این حال معماری شگفت‌انگیز و حیاط‌های بسیار بزرگ و دلپذیری دارد که انسان را محو زیبایی‌هایش می‌کند. امروزه کاخ توپکاپی نیز یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است.

  • بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مراکز خرید سرپوشیده در جهان است. این بازار دارای ۶۰ راه‌رو و تعداد بسیار زیادی فروشگاه و مغازه است که در آن‌ها محصولات مختلف اعم از پوشاک، خوراک، صنایع دستی و ... با قیمت‌های استثنایی به فروش می‌رسد.

  • برج گالاتا

برج گالاتا برای شهر استانبول همانند یک سمبل است. چرا که بعد از صعود و رسیدن به بالاترین نقطه آن، منظره‌ای بسیار چشم‌نواز از جای جای شهر استانبول در مقابل چشمانتان خواهد بود. قدمت این برج شگفت‌انگیز به ۷۰۰ سال قبل می‌رسد و طبق آمارهای گزارش شده این برج تا سال ۱۷۴۹ بلندترین ساختمان واقع در استانبول بوده است.