با توجه به آغاز ماه محرم و نزدیک بودن ایام سوگواری عاشورا و تاسوعا، بازار سفر به عراق و به ویژه کربلا داغ است. زیرا مردم در تلاش هستند قبل از فرا رسیدن ایام سوگواری عاشورا و تاسوعا خود را به کربلا برسانند تا دل‌هایشان در حرم مطهر امام حسین(ع) آرام گیرد. از این رو ما نیز در سفر ۷۲۴ قصد داریم تمامی اطلاعات مربوط به سرویس‌های ارائه شده و وضعیت مرزهای عراق در ایام عاشورا و تاسوعای ۹۸ را در اختیار شما قرار دهیم. 

سفر به کربلا در ایام عاشورا و تاسوعا از کدام مرزها امکان‌پذیر است؟

اگر این روزها قصد سفر به کربلا را دارید لازم است بدانید که مرز مهران در کلیه ایام سال آماده ارائه خدمات به زائران گرامی عتبات عالیات است. ایام عاشورا و تاسوعا نیز از این امر مستثنی نیست. اما در این ایام علاوه بر مرز مهران امکان سفر به عراق از طریق مرز خسروی، چزابه و شلمچه نیز فراهم شده است. بنابراین شما عزیزان می‌توانید به راحتی به هر یک از سه مرزی که دسترسی به آن برای شما ساده‌تر است مراجعه کنید و پس از عبور از مرز وارد خاک عراق شوید.

زیرا بر خلاف ایام اربعین در روزهای عاشورا، تاسوعا تفکیک مرزی برای استان‌ها وجود ندارد. بنابراین محدودیتی هم برای سفر به مرزهای عراق از استان‌های مختلف وجود نخواهد داشت. 

آیا در ایام محرم و صفر سرویس مستقیم به کربلا ارائه می‌شود؟

معمولا اربعین هر سال شرکت‌های مسافربری سرویس‌های مختلفی را از شهرهای مختلف به مرزهای کشورهای عراق ارائه می‌دهند. بنابراین اگر در ایام اربعین قصد سفر به کربلا را داشته باشید به راحتی می‌توانید از طریق سرویس‌های ارائه شده از شهر خودتان به این شهر زیارتی سفر کنید. اما در عاشورا و تاسوعا معمولا سرویس‌های ارائه شده به عراق از سمت شرکت‌های مسافربری به مقصد کربلا ارائه نمی‌شود. بنابراین شما زائران گرامی می‌توانید در ابتدا به یکی از شهرهای مرزی سفر کنید و پس از عبور از مرز به کمک اتوبوس‌هایی که در خاک کشور عراق به مقصد شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا سرویس ارائه می‌دهند، به هر یک از شهرهای زیارتی مد نظر خود سفر کنید. 

نزدیک‌ترین شهرها به هر یک از مرزهای مهران، چزابه، خسروی و شلمچه کدام شهرها هستند؟

در روزهای سوگواری محرم و صفر میزان تقاضای بلیط مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی ایران-عراق بیش‌تر می‌شود. بنابراین ممکن است امکان خرید بلیط به این پایانه‌ها میسر نباشد. اما شما زائران عزیز می‌توانید بلیط خود را به مقصد یکی از شهرهای نزدیک به مرزهای خروجی تهیه کنید و مسیر بین این شهر و مرز خروج از کشور را از طریق اتوبوس‌هایی که همیشه برای این مرزها ارائه می‌شود، طی کنید. در ادامه شهرهای نزدیک به هر یک از مرزهای ایران و عراق را به شما معرفی می‌کنیم.

عاشورا و تاسوعای 98

مرز مهران

اگر قصد دارید از طریق مرز مهران به کربلا سفر کنید و سرویسی از شهر شما به پایانه مرزی مهران در دسترس نیست، می‌توانید بلیط خود را به مقصد یکی از شهرهای مهران یا بدره تهیه کنید. شهر مهران در ۱۲ کیلومتری مرز مهران قرار دارد و با استفاده از اتوبوس‌ یا تاکسی و در کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توانید خودتان را به مرز مهران برسانید. شهر بدره نیز تنها ۱۷۱ کیلومتر با مرز مهران فاصله دارد. بنابراین در عرض ۲ ساعت و ربع می‌توان از بدره یه مرز مهران رسید. بنابراین این دو شهر برای افرادی که قصد سفر به کربلا از مرز مهران را دارند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

برای خرید بلیط مسیر تهران به مهران و یا تهران به بدره می‌توانید به سایت سفر۷۲۴ مراجعه کنید و بلیط اتوبوس خود را برای تاریخ دلخواهتان خریداری کنید. 

مرز شلمچه

و اما اگر مرز شلمچه گزینه مناسب‌تری برای سفر شما به کربلا است و از شهر مبدا شما اتوبوس مستقیمی به این مقصد ارائه نمی‌شود، شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر بهترین انتخاب برای تهیه بلیط هستند. که در این میان اهواز در ۱۵۰ کیلومتری مرز شلمچه قرار دارد و به یک ساعت و نیم زمان نیاز خواهید داشت تا از اهواز به شلمچه برسید. اما آبادان تنها ۳۶ کیلومتر تا شلمچه فاصله دارد و شما عزیزان می‌توانید در کمتر از نیم ساعت خود را به مرز شلمچه برسانید. خرمشهر نیز با ۱۶ کیلومتر فاصله از مرز نزدیک‌ترین شهر به مرز شلمچه است که طی ۱۰ دقیقه می‌توان از خرمشهر به شلمچه رسید. 

برای خرید بلیط تهران به اهواز و تهران به آبادان می‌توانید به سایت سفر۷۲۴ مراجعه کنید و بلیط اتوبوس خود را به سادگی و از طریق اینترنت تهیه کنید. 

مرز خسروی 

اگر موقعیت شهر مبدا شما به گونه‌ای است که ترجیح می‌دهید از مرز خسروی وارد خاک عراق شوید، می‌توانید به کرمانشاه یا قصر شیرین و یا سرپل‌ذهاب سفر کنید و از این شهرها به سمت مرز خسروی حرکت کنید. در این خصوص نیز باید بدانید که فاصله‌ی بین کرمانشاه تا مرز خسروی حدود ۱۹۴ کیلومتر یعنی ۲ ساعت و ربع، فاصله سرپل ذهاب تا مرز خسروی ۵۰ کیلومتر یعنی حدود ۴۰ دقیقه و فاصله بین قصر شیرین تا مرز خسروی نیز نزدیک ۲۰ کیلومتر یعنی حدود یک ربع است. 

مرز چزابه

اگر هم قرار است که با عبور از مرز چزابه به عراق سفر کنید بهتر است بدانید که از طریق شهرهای سوسنگرد و بستان هم می‌توانید به مرز چزابه سفر کنید. در مورد شهر سوسنگرد باید بدانید که فاصله این شهر تا مرز چزابه ۵۹ کیلومتر یا حدود ۴۰ دقیقه است. بستان نیز در ۲۷ کیلومتری مرز چزابه قرار دارد و در عرض ۱۵ دقیقه می‌توان به از بستان به مرز رسید. هر چند بستان امکانات رفاهی خاصی برای استفاده مسافران ندارد اما در هر حال یکی از مهمترین شهرهای گذری است. 

اگر قصد سفر به عتبات را دارید اما از شهر مبدا شما بلیطی برای این مسیر ارائه نشده است، به راحتی می‌توانید با ثبت‌نام در سامانه عتبات عالیات عراق برای سال ۹۸ که توسط سفر ۷۲۴ طراحی شده است، به محض باز شدن سرویس از آن‌ها اطلاع پیدا کنید. 

سامانه پیش‌ ثبت‌نام اینترنتی بلیط اتوبوس

آیا ثبت نام در سامانه سماح برای سفر به عتبات الزامی است؟

اگر قصد سفر به عتبات عالیات عراق را دارید باید بدانید که ثبت‌نام در سامانه سماح پیش نیاز سفر شما است. بنابراین بهتر است ثبت‌نام در این سامانه را جدی بگیرید و تا دیر نشده در این سامانه ثبت‌نام کنید. زیرا یکی از شرایط سفر به شهرهای زیارتی عراق در ایام محرم و صفر امسال ثبت نام زائر در سامانه سماح است. بنابراین برای این‌که در مرز دچار مشکل نشوید و از خروج شما از مرز ممانعت نشود حتما در این سامانه ثبت‌نام کنید. 

ویزای عراق در ایام محرم و صفر به چه ترتیبی خواهد بود؟

طبق اطلاعات به دست آمده از اول محرم یعنی ۱۰ شهریور سال ۹۸ لغایت ۳۰ صفر یعنی ۷ آبان سال ۹۸ زائران ایرانی نیازی به اخذ ویزا ندارند. بنابراین تمامی زائران عزیزی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند به سادگی می‌توانند با در دست داشتن گذرنامه‌ی خود ( که حداقل ۶ ماه از تاریخ انقضای آن باقی مانده است) ار مرز عبور کنند و به شهرهای عراق سفر کنند. 

عوارض خروج از کشور برای سفر به عتبات به چه ترتیبی محاسبه می‌شود؟

عوارض خروج از کشور برای افرادی که قصد سفر زمینی به عتبات را دارند ۱۲۵۰۰ تومان است. اما این احتمال وجود دارد که در ایام خاص مثل عاشورا و تاسوعا و یا اربعین، زائران از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف شوند. اما در نهایت عوارض نیز طبق قوانین محاسبه خواهد شد.