در گذشته، دِژ یا قلعه، یک ساختمان مستحکم بوده که در طول سده‌های میانی توسط نجیب‌زادگان در اروپا و خاورمیانه ساخته می‌شده. هدف اصلی ساخت این بنا‌ها حفاظت در برابر حمله دشمن بوده. با سفر 724 همراه باشین تا راهنمای سفر به یکی از هوشمندانه‌ترین قلعه ها رو بخونین.

مشخصات قلعه لمبسر

قلعه لمبسر یا دژ لمبسر که در شمال شهر قزوین (منطقه الموت) و در 3 کيلومتری شمال شرقی شهرِ رازمیان قرارگرفته قدمتش به دوران ساسانیان برمی‌گرده که در دوره سلجوقیان مورد استفاده گسترده قرار می‌گرفته. این قلعه از مهمترین پایگاه‌های اسماعیلیان بعد از دژ حسن صباح هست. این قلعه ابعادی در حدود ۴۸۰ متر در جهت شمالی- جنوبی و ۱۹۰ متر در جهت شرقی- غربی داره. پس از فتح قلعه لمسر بود که، حسن صباح، کیا بزرگ امید رو به حکومت بزرگترین قلعه اسماعیلیان نزاری در الموت غربی، منصوب کرد.

دسترسی به قلعه لمبسر

شهر رازمیان از ۳محور با شهر قزوین ارتباط داره.

محور قسطین لار

محور بهرام آباد

محور کاماسر از دستجرد سفلی

وراه ارتباطی ویار به سپارده گیلان که باعث اتصال استان قزوین به استان گیلان شده.

منطقه الموت حدود 200 کیلومتر با تهران فاصله داره و حدود 3 ساعت طول میکشه که از تهران به این منطقه برسین. دره‌های عمیق نینه رود و لمه دسترسی به این قلعه رو از شرق و غرب غیرممکن ساختن‌ و فقط از دو دروازه شمالی و جنوبی می‌شه به دژ وارد شد. شیب کوه که از شمال به جنوب کشیده شده و اختلاف دو سطح اونا به ۱۵۰ متر، باعث شده شرایط استثنایی برای دژ به وجود بیاد که موجب تسخیر ناپذیر بودن این قلعه شده. سال ساخت بنای دژ در متون تاریخی نیومده اما نوع ساخت و مصالح بکار رفته در قلعه نشون می‌ده که به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی برمیگرده. کف اصلی قلعه با روزهایی که قلعه و بناهاش برپا بوده، فرقی نکرده، چون مجرای فاضلاب قلعه هنوز باقی هستن و آب بارون رو به بیرون از قلعه هدایت می کنن.

گذشته‌ها دسترسی به این قلعه راحت نبود و نیازمند صخره‌نوردی، سنگ‌نوردی و در ارتفاعات بالا و استفاده از طناب بود. ولی حالا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخش‌هایی از این قلعه را ترمیم کرده و راه‌های ورودی خوبی برای قلعه تعبیه شده و پله‌های سیمانی و آهنی ساخته شده که دسترسی رو برای گردشگرا آسون می‌کنه. مسیر هم کاملا مشخصه و احتمال گم شدن صفر هست. بعد از بالا رفتن حدود ۲۵۵ پله به قلعه می‌رسین!

معماری قلعه لمبسر

دیواره‌های عظیم دولایه با ارتفاعی بیش از ۱۰ متر از سنگهای خیلی بزرگ، که حالا فقط بقایای ناچیزی از اونا باقی‌مونده، وظیفه محافظت از قلعه رو در برابر حمله دشمنان داشتن. ساختمان اصلی در بخش شمالی دژ با دیوارهایی به قطر ۱۲۰ سانتی‌متر از سنگ تراشیده شده که، جایگاه اصلی کیا بزرگ امید فرمانروای قلعه بوده.

جمع‌آوری آب باران برای ادامه حیات در مواقع محاصره دژ!

از نکات شگفت‌آور این قلعه، سازوکار حیرت‌انگیز جمع‌آوری و ذخیره آب باران، سیستم آبرسانی و همچنین مخازن غلات در قسمت جنوب و جنوب شرقی قلعه هست که کمک می‌کرد تا با وجود محاصره بلند مدت، ساکنان اون به زندگی ادامه بدن. نینه رود که در حدود 12 کیلومتری قلعه وجود دارد آب آنجا را تامین می کرد که توسط آبراهه ای که در دل سنگ حفر شده به 13 آب انبار داخل قلعه منتقل می شد.

از استحکامات شمالی قلعه که تنها راه نفوذ و دسترسی به آن بوده، اثری به جا نمونده. اما با توجه به آثار باقی‌مونده، حتما این قلعه دروازه و برج و باروهای عظیم داشته. برای ساخت استحکامات این قلعه از مصالح سنگ با ملات ساروج و یه نوع پارچه استفاده شده. وسعت کم‌نظیر قلعه لمبسر اجازه مختصر کشت به اهالی  می‌داده تا در موقع های محاصره خودکفا باشن.

آب‌وهوا و امکانات رفاهی قلعه لمبسر

آب و هوای قزوین تو تابستون خنک و در زمستون سرد هست. پس  سفر 724 توصیه می‌کنه، حتما با خودتون لباس گرم و تجهیزات مناسب ، همراه داشته باشین.

با توجه به این که قلعه تو یه منطقه کوستانی قرار داره، امکانات رفاهی و آبادی های کمی اون اطراف هست؛ پس باز هم تاکید می‌کنیم که کاملا مجهز به این سفر برین.

برای سفر اتوبوسی و ارزان به تهران و قزوین می‌تونید از سامانه سفر 724 اقدام به خرید اینترنتی بلیط اتوبوس کنین، همچنین سفر 724 امکان خرید تلفنی بلیط اتوبوس با شماره ۵۳۸۲۶-۰۲۱ را هم فراهم کرده . تو سایت سفر 724 می‌تونید از آخرین قیمت‌های بلیط اتوبوس  و شرکت‌های مسافربری که میشه بلیطشون رو اینترنتی خرید، اطلاع پیدا کنین.