قلعه وان ترکیه بر بلندای کوه هایی واقع شده که در امتداد ساحل شرقی دریاچه وان گسترده شده اند. البته از این قلعه عظیم و مهیب تنها مخروبه ای باقی مانده که ستون های آن سر به فلک کشیده اند و دیوار های عظیم ان هنوز قدرت و صلابت را به نمایش می گذارند.

قدمت قلعه وان ترکیه به قرن 9 پیش از میلاد مسیح بر میگردد. قلعه وان در قرن هفتم میلادی و به دست اورارتوها ساخته شده. با گذشت زمان اقوام زیادی از این قلعه برای محافظت جان خود استفاده کرده اند.
جنس بخش های پایینی دیواره این قلعه از سنگ بازالت و بدون ملات و بخش های بالایی آن نیز از آجر می باشد. یادگار ارزشمندی هم از دوران هخامنشی بر جا مانده که کتیبه خشایارشاه می باشد. این کتیبه ارزشمند بر فراز صخره ای که تنها حدود 20 متر از قلعه فاصله دارد، واقع شده است.

 این کتیبه در اصل توسط داریوش بزرگ آماده‌سازی شده‌است اما به دلائلی تکمیل نشده و خالی رها شده‌است، اما خشایارشا پسر داریوش بزرگ، در دوران زمامداری خود آن را تکمیل کرده و به یادگار گذاشته‌است.

این کتیبه ۲۷ سطر و ۳ ستون دارد و از چپ به راست و به سه زبان پارسی باستان، اکدی و عیلامی نوشته شده‌است. این کتیبه تنها کتیبهٔ هخامنشی است که در خارج از مرزهای کنونی ایران قرار دارد.

با سفر زمینی به وان (ترکیه) می توانید از منظره های زیبایی که در مسیر وجود دارد بیشترین لذت راببرید. هزینه های خود را کاهش دهید و با خرید اینترنتی بلیط اتوبوس وان ترکیه نیز می توانید برنامه ریزی آسانی قبل از سفر داشته باشید. خرید بلیط اتوبوس وان از سامانه سفر724 برای کسانی که قصد سفر زمینی با اتوبوس به وان را دارند فراهم شده است. کافیست وارد سامانه شده و مبداء و مقصد خود را وارد کنید. بلیط اتوبوس در عرض چند دقیقه به گوشی شما ارسال خواهد شد. 

در حال حاضر بلیط اتوبوس از شهر خوی به شهر وان در سامانه سفر724 برای مسافران موجود می باشد.