می توان گفت موزه ها بیانگر تاریخ و هویت هر سرمزینی هستند. مکان هایی که کتاب های گویا و تصویری تاریخ را تشکیل می دهند. درست است موزه ها در سفر اگر خیلی تکرار شوند حوصله را می توانند سر ببرند ولی می توان با دیدن آن ها کمی چاشنی به سفرمان اضافه کنیم.

موزه می تواند ما را با خلاقیت و افکار و سبک زندگی پیشینیان و گذشتگان اشنا کند. در سال های اخیر موزه گردی نیز به سبد گردشگری مسافران ایرانی افزوده شده است. اما فرهنگ موزه گردی همچنان نیاز به کند و کاش و سرمایه گذاری های بیشتری دارد.

یکی از استان هایی که با توجه به مساحت و جمعیتش موزه های زیادی را در دل خود جا داده است، استان اردبیل می باشد. از اینجا می توان پی برد مردمان این استان همچنان بر اصل و ریشه خود تکیه بیشتری دارند. 

در سفر به اردبیل علاوه بر آب تنی در آب های گرم معدنی می توانید سراغ موزه ها بروید. 

موزه مفاخر دینی اردبیل

موزه مفاخر دینی اردبیل موزه ای است كه در خانه تاریخی میرفتاحی اردبیل راه اندازی شده است. این موزه محلی برای رویت و آشنایی با ریشه های عمیق دین باوری مردمان استان بوده و در روزها و سال های اخیر گردشگران زیادی را به سمت خود کشیده است. 

هدف از ایجاد و احداث این موزه معرفی مشاهیر و چهره های شناخته شده است. همچنین معرفی آثار و هنرهای افراد ممتاز و علمی و برجسته. تمامی این آثار متعلق به هنرمندان عصر معاصر می باشد.

در این موزه دینی، فرهنگی و تاریخی هم اكنون آثار 57 نفر از علمای دینی منطقه در قالب عكس، نقاشی و پیكره عرضه شده است.

موزه تخصصی باستان شناسی اردبیل (خطایی)

در این موزه انواع سفالینه های ساده و منقوش، ظروف شیشه ای، چینی های آبی و سفید، ابزار و ادوات مفرغی از دوره های مختلف تاریخی منطقه گردآوری و به نمایش گذاشته شده است. یک مکان باستانی و قدیمی که به گونه ای طراحی شده است که تاریخ و تمدن اشکانی را به خوبی در آن معرفی می کنند. 

در این موزه 500 اثر تاریخی متعلق به این استان نگهداری می شود. اشیایی که در این موزه نگهداری می شوند بر اساس دوره های تاریخی نگهداری می شوند و می توانید انواع نسخ خطی و سکه و آثار سفالین را در انجا ببینید.

 

موزه سنگ و كتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی

از محوطه شهیدگاه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی 200 قطعه سنگ قبر انتخاب شده است که متعلق به دوره صفویه می باشد. و همه آن ها را می توانید زیر طاق نماهای محوطه ببینید.

موزه دارالحدیث واقع در بقعه شیخ صفی از جمله موزه های فرعی این بخش است. این موزه در واقع كتابخانه تخصصی صفویه است و بسیاری از كتا ب های مرتبط با دوران صفویه پس از گردآوری در آن نگهداری می شود.

 

موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی از موزه های فرهنگی و برجسته این شهر به شمار می رود. در این موزه در حال حاضر بیش از سی نوع مجسمه وجود دراد که با توجه به هویت های ملی و فرهنگی این استان جمع اوری شده و در این موزه به نمایش گذاشته شده است. 

در موزه مرئم شناسی اردبیل مانند تمام موزه های مردم شناسی دیگر می توانید با فرهنگ و آداب و رسوم و نحوه زندگی مردم استان اردبیل اشنا شوید. پوشش های محلی استان که دیگر جوان ها تمایلی به پوشیدن این نوع لباس ها ندارند در این موزه فقط پیدا می شود. 

 

موزه صنایع دستی استان اردبیل

این موزه  پشت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی دایر است که شامل حمامی مرمت شده از اوایل دوران صفویه می باشد. در این موزه 300 قطعه شی ء می بینید که شامل گلیم، ورنی، شیشه، معرق چوب، سازهای سنتی، سفال، قل مزنی، تراش روی شیشه، نقاشی روی شیشه، فرش، منبت چوب، حجاری، خراطی، نازك كاری روی چوب، بافته های عشایری، آهنگری، مسگری تزیینات روی سفال، مفرش و صنایع دستی چرمی می باشد.

 

موزه باستان شناسی شهرستان خلخال

این موزه نیز شامل 300  شیء تاریخی است. جالب است بدانید که این همه اشیا قبلا جای دیگری نگهداری می شد. با گذشت زمان و نامناسب بودن فضای موزه، این موزه جابه جا شده و به مکان جدیدش آورده شده است. 

 

موزه باستان شناسی مشکین شهر

یکی از جاذبه های گردشگری مشکین شهر می توان موزه باستان شناسی آن را ذکر کرد. با بیش از پانصد اثر باستانی که نه تنها متعلق به یک دوران نیستند که از دوران های مختلفی نیز می توان آثاری را در ان دید. 

 آثار به نمایش درآمده در این موزه كه قدیم یترین آن به 5000 سال قبل از میلاد مسیح برم یگردد شامل آثار متعددی از قبیل سفالینه های كوزه، خمره، كاسه، لیوان و ظروف آشپزخانه، اشیای فلزی از جمله زیورآلات زنانه از جنس طلا و مفرغ و نیز ابزار آلات جنگی همچون شمشیر و پیكان و همچنین ابزار استخوانی است كه در كل مجموع های عظیم از تاریخ گذشتگان را در این موزه در برابر تماشاگران به تصویر می كشد.

می توانید زیور آلات و بدلیجات بسیار زیبایی را ببینید که از جنس خمیر شیشه و انواع عقیق و منجوق با رنگ های لاجوردی، فیروزه ای از دیگر اشیای به نمایش درآمده در این موزه است.

 

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

این موزه با داشتن گونه هایی از حیوانات پوست آرایی  شده، سنگواره ها و سنگ های مختلف، مجموعه ای زیبا از طبیعت استان را در مقیاسی كوچك برای علاقه مندان به تماشا گذاشته است. این موزه در حاشیه شرقی دریاچه شورابیل قرار دارد و در آن 17 گونه پستاندار، 85 گونه پرنده، 20 گونه ماهی، 12 گونه خزنده و دوزیست و نمونه های متنوعی از حشرات و تیپ های مختلف گیاهی و انواع سنگ و سنگواره نگهداری می شود.

در بخشی از این موزه 13 آكواریوم وجود دارد كه در آنها نمونه های زنده ای از ماهیان و انواع آبزیان استان به نمایش گذاشته شده است.

 

در سفرهای نوروزی به شمال غرب کشور بازدید از موزه های تاریخی اردبیل را فراموش نکنید. مسافرینی که در ایام نوروز با اتوبوس سفر می کنند برای خرید بلیط اتوبوس نیازی نیست روزهای پایانی سال به پایانه ها و یا شرکت های مسافربری مراجعه کنند. کافیست وارد سامانه سفر724 شده و بلیط اتوبوس خود را اینترنتی خرید کنند.

پیش خرید اینترنتی بلیط اتوبوس نوروز 96 نیز از اول اسفند ماه در سامانه safar724.com شروع شده است و تا پایان تعطیلات عید نیز ادامه دارد. برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس از هر مبدائ به شهر اردبیل وارد سامانه سفر24 شده و به آسانی در هر مکان و در هر زمانی بلیط اتوبوس خود را خریداری کنید.

جشنواره نوروزی خرید بلیط اتوبوس

با خرید بلیط اتوبوس تعطیلات نوروز ۹۶ و وارد کردن شماره بلیط در سایت سفر724 میتوانید درجشنواره نوروزی سفر724 و شرکت استیلون (تولید کننده لوازم خانگی) شرکت کنید و به قید قرعه کشی جوایز ارزنده ای از قبیل 20 عدد یخچال 6 فوت استیلون، یک عدد یخچال فریزر 22 فوت استیلون و 60 بسته سفر یک ساله برنده شوید.