استان تهران با جاذبه های گردشگری متنوع و خاصی که داره همیشه مورد توجه گردشگرای ایرانی و خارجی بوده. یکی از این مناطق بکر و جذاب درکه هست. درکه از محله های قدیمی تهرانه که هم بافت قدیمی و اصالتش رو حفظ کرده و هم طبیعتی بکر و منحصر به فرد داره.

درکه از شمال به کوه های البرز، از جنوب به بزرگراه اوین، از شرق به رودخونه درکه و از غرب هم به محله کوهسار منتهی میشه. روستاهای درکه و فرحزاد از محله های قدیمی تهران بزرگ هستن که یکی در شمال تهران و اون یکی هم منطقه طرشت واقع شده که نقاط تاریخی شهر رو تشکیل میدن.

اوین – درکه

از قدیم پیوند محکمی بین اهالی درکه و اوین بوده که علیرغم تفکیک این دو منطقه همچنان همه این دو منطقه رو با هم یکی می دونن. دلیل استحکام رابطه بین این دو محله قدیمی وجود رودخونه مشترک و استفاده مشترک از آب این رودخونه و همچنین پیوندهای بین محله ای و شرکت در مراسم مذهبی بوده.

درکه جزود منطقه شمیراناته و برای رسیدن به اونجا باید کوهپیمایی کرد. هفت حوض، جنگل و آبشار کارا، آبشار بند عبدالله، آبشار جوزک، پلنگ جوزک، پلنگ چال، اسپیو (آب سپید)، هفت چشمه (هفت طیغانی)، و کفو (آب کف دار) جزو جاذبه های گردشگری درکه هستن.

رودخونه ای در دل این دره جاری هست که منطقه خوش آب و هوای درکه در امتداد این رودخونه قرار داره. به دلیل وجود همین رودخونه این منطقه از زیبایی سر سبز و خیره کننده ای برخورداره. کوچه باغ های قدیمی هنوز هم سر راه کوهنوردا قرار دارن که انگیزه مضاعفی برای پیمودن مسیر طولانی و نفسگیرشونه.

به این آب و هوای خوش و طبیعت بکر رستوران های سنتی رو هم اضافه کنین، همگی در کنار هم باعث وجود هزاران گردشگر داخلی و خارجی میشن.

تهرانی هایی که خسته از روزمرگی و ترافیک و هوای آلوده هستن، درکه رو جان پناه و استراحت گاه فکری و جسمی میدونن و آخر هفته ها درکه جزو یکی از انتخاب های دل انگیزشونه. منطقه ای که هم تفریحی میشه رفت و هم به قصد کوهنوردی به سمت توچال به راه افتاد.

درکه با مسیری کوهستانی که شمال غرب تهران قرار داره آغاز مسیر کوهپیمایی مورد علاقه تهرانیاست. یه تفریح گاه قدیمی که کم تر کسی پیدا میشه سری به اینجا نزده باشه. منطقه ییلاقی خوش آب و هوا در پای رشته کوه البرز که با دسترسی آسونش میشه به راحتی آخر هفته خوبی رو براتون بسازه.

بافت فعلی درکه هنوز شکل روستاییش رو حفظ کرده، درسته ساخت و سازهایی هم تو روستا شده اما ساختار روستا همچنان بافت قدیمی رو در دل خودش داره.

مسیرهای دسترسی به درکه – اوین

دسترسی با مترو

برای رفتن به درکه می تونین از متروی تجریش استفاده کنین. ایستگاه این خط مترو خیابان قدس قرار داره. پس از پیاده شدن از مترو می تونین از مینی بوس های درکه استفاده کنین و خودتون رو مستقیما به اونجا برسونین.

دسترسی اتوبوس های تندرو

خط 4 اتوبوس های تندرو شمال به جنوب تهران رو به هم وصل می کنه. این خط به موازات بزرگراه چمران نواب حرکت میکنه. شما می تونین ایستگاه نمایشگاه بین المللی پیاده بشین. تاکسی های کنار پمپ بنزین شما رو مستقیما تا درکه میبرن.

دسترسی با ماشین شخصی

با ماشین شخصی هم خودتون رو به بزرگراه چمران برسونین، مقابل نمایشگاه بین المللی پمپ بنزین قرار داره. از اونجا به سمت ولنجک میپیچین. به میدان دانشجو که رسیدین مسیر مستقیم رو ادامه بدین تا وارد درکه بشین. اگه با ماشین شخصی سفر میکنین حتما صبح زود راه بیفتین تا جای پارک خوب پیدا کنین.

با مراجعه به "جاذبه های گردشگری اطراف تهران" می تونین با جاهای بکر و زیبایی آشنا بشین و آخر هر هفته و یا ایام تعطیل با انتخاب هر کدوم از اونها خاطرات فراموش نشدنی در کنار خانواده تجربه کنین.

Safar724.com