نام گیلان بی اختیار الدم را یاد جنگل می اندازد. سرسبزی و طراوت درختان و دریایی که همیشه آرامش را به ساحل و مردمان هدیه می دهد.

اگر دوست دارید در ساحل قدم بزنید سری به استان گیلان بزنید و از سواحل زیبا با آب و هوایی متفاوت لذت ببرید.

 

به هر نقطه ای از این استان زیبا که بخواهید با اتوبوس سفر کنید، تا از یبایی های راه لذت بیشترب ببرید، می توانید بلیط اتوبوس خود را به صورت اینترنتی از سامانه سفر724 خرید کنید. با خرید اینترنتی بلیط اتوبوس از تخفیفات و شرایط ویژه نیز می توانید بهره مند شوید. 

همراه سفر724 باشید.

 

 

استان گیلان از شمال به دریای خزر و کشور آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران منتهی می شود.

 

در گیلان از نظر گویش و زبان سه گروه گیلکی، تالشی و تاتی و  عده ی کمی ،کردی وجود دارند. اکثر ساکنان گیلان مانند دیگر ایرانیان شیعه هستند. در میان تالش ها تعدادی سنی شافعی به ویژه در مرکز و شمال تالش وجود دارد.

در زمینه صنعت کارخانه‌های برنجکوبی در همه جای گیلان، کارخانه‌های چای در لاهیجان، لنگرود و فومنات، کارخانه‌های روغن پیرامون رودبار، کارخانه‌های فراوری ماهی و خاویار در انزلی، کارخانه‌های ابریشم، تنباکو و لبنیات در رشت فعال هستند. بهره برداری از چوب جنگلهای انبوه غرب گیلان و یک کارخانه کاغذسازی نیز در گیلان وجود دارد. در ۱۲ کیلومتری جنوب رشت، شهرصنعتی رشت با ۲۸۰ واحد صنعتی وجود دارد که یکی از پنج شهر صنعتی بزرگ ایران است.

صنایع دستی گیلان امروزه بخش خوبی از بازار را به خود اختصاص داده است . از جمله این صنایع دستی می توان به ابریشم، یا چادرشب قاسم‌آباد، قلابدوزی رشت، حصیربافی شامل سفره، سبد و کلاه، مصنوعات چوبی خم شده مثل پایه میز و جاسیگاری و… و سفالگری گمج (نوعی ظرف لعابی از جنس خاک رس)  اشاره کرد.

 

برنج، چای، زیتون، کلوچه و آلوچه و صنایع دستی همچون  ابریشم، یا چادرشب قاسم‌آباد، قلابدوزی و حصیربافی سوغات گیلان هستند.

اقامت: در استان گیلان می توانید در هتل ها، مسافرخانه ها، خانه های محلی، مجتمع های ویلایی اقامت کنید و یا حتی در مکان های تعبیه شده در شهر یا  طبیعت چادر برپا کنید.

 

در اوایل بهار هوا هنوز نشانه هایی از سرمای زمستان دارد و آسمان می بارد. از اواخر اردیبهشت از میزان بارندگی کاسته می شود و رطوبت هوا افزایش می  یابد.

 

 

حمل و نقل جاده‌ای۷ پایانه مسافربری، ۱۱۹ شرکت حمل و نقل مسافر، ۱۶۰ شرکت حمل و نقل کالا، ۲ شرکت و ۱۰۳ نماینده ی حمل و نقل بین المللی، در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان، صومعه سرا، آستارا، تالش و رودسر فعال هستند و در بخش های حمل و نقل کالا، مسافر و بین‌المللی فعالیت می کنند. حمل و نقل مسافر عمومی جاده‌ای بین شهری با استفاده از اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه صورت می گیرد و حمل و نقل بین‌المللی گیلان شهرستانهای انزلی و آستارا از فعال ترین مراکز حمل و نقل بین المللی می باشند.

از طریق آستارا با جمهوری آذربایجان راه زمینی دارد و دارای پایانه مرزی می باشد. این پایانه مرزی تنها راه مواصلاتی این استان با کشورهای شوروی سابق و دروازه ورود به اروپا و مرز امین در ایران و داررای مقام نخست کشوری در زمینه تجارت چمدانی است.

پایانه مسافربری مرکز استان گیلان:

پایانه مسافربری میدان گیل رشتاین پایانه با ۷۲۶۳۰ مترمربع وسعت در سال ۱۳۷۲ احداث گردیده است و به کلیه ی شهرستان های کشور سرویس دهی می  کند. پارکینگ، سرویسهای بهداشتی، کارواش و غرفه های تجاری از امکانات این پایانه می باشند.

حمل و نقل درون شهری: حمل و نقل درون شهری استان گیلان به تاکسی ها و اتوبوس ها محدود می شود. خط مترو یا بی آر تی در این استان وجود ندارد.

در این مطلب تنها بخش کوچکی از اطلاعات استان گیلان را در اختیار شما قرار دادیم. در مطالب بعدی به طور مفصل به هر یک از بخش های آن خواهیم پرداخت.

safar724.com