آثار تاریخی و زیبایی های اصفهان چنان بیننده را مفتون می سازد كه حتی برای شهروندی كه سالها در كنار این آثار بدیع زندگی كرده است نه تنها خسته كننده نیست بلكه با هر بار مشاهده مكرّر، راز و رمزهای تازه و شگفتی را كشف می كند.بی مناسبت نیست كه ((نصف جهانش)) نامیده اند و ازهزار سال پیش این شهر پذیرای جهانگردان و سیاحان بی شماری بوده كه هر یك به زبانی عظمت و زیبایی شهر و بناهای آن را ستوده اند.

اصفهان، شهری غرق در تاریخ و هنر است که در مرکز فلات ایران تصاویری تماشایی را به دیدگان مردم هدیه می دهد. در کوچه ها و خیابان هایش عشق به هنر موج می زند. از سر و صدای بازار مسگران که حرف دلشان را بر جسمی بی جان نقش می کنند تا قدم به قدم پل هایش حکایت از ذوق ایرانی دارد.

شهری که حیاتش را مدیون جوش و خروش زاینده رود است. حتی در زمانی که آبی از میانه ی شهر نمی گذرد عشق در آن جریان می یابد. خسته نمی شوی از تماشای تکه تکه ی این نصف جهانی که در سرزمینمان جای دارد.

دیدنی های بیشمار این شهر ما را بر آن داشت تا به آن سری بزنیم و به عنوان یکی از گردشگرپذیر ترین شهرهای ایران آن را به شما معرفی کنیم. هر آنچه که در سفر به این شهر را لازم است بدانید برای شما بیان می کنیم تا اوقات خوشی را در اصفهان تجربه کنید.

 چنانچه قصد دارید به صورت زمینی و با اتوبوس به این شهر زیبا و تاریخی سفر کنید، می توانید از طریق سامانه سفر724 با انتخاب شهر مبداء و تاریخ حرکت، بلیط اتوبوس خود را به صورت اینترنتی تهیه کنید.

این بار به ارائه ی اطلاعاتی کلی درباره ی اصفهان می پردازیم و در مطالب بعدی به صورت مفصل به معرفی جاذبه ها، غذاها، سوغات و صنایع دستی و تفریحاتی که در این شهر انتظار شما را می کشند خواهیم پرداخت

با سفر724 به شهر اصفهان قدم بگذارید.

تاریخچه اصفهان

اصفهان از آن دسته شهرهایی است که در مرکز فلات ایران قرار دارد و فراز و نشیب های زیادی را تا به امروز پشت سر گذاشته است. تعداد بسیاری از کارشناسان اتفاق نظر دارند که تهمورث، سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان این شهر را بنا نهاد. در هنگام حمله اسکندر مقدونی به ایران، این شهر مرکز اقوام گابیوهابوده‌است و در تاریخ از اصفهان با نام گی  یا جی در پارس علیا یا گابای یا تابای یاد شده است. در زمان هخامنشیان به دلیل قرار گیری محل تقاطع راه های عمده و اقامتگاه سلطنتی در آن به عنوان یکی از شهرهای مهم محسوب می گردد تا آنجا که استرابون جغرافی دان یونانی، از این شهر به عنوان مرکز کشور ایران نام می برد.

تاریخ دانانی همچون ابن فقیه همدانی، موسی خورنی، الاصطخری، ابن حوقل، المقدسی، یاقوت حموی، ابوالفدا و ابن خلدون این واقعه را در نوشته هایشان  در مورد اسکان یهودیان در اصفهان سخن به میان می آورند و اتفاق نظر دارند که با فتح بابِل توسط کورش بزرگ و آزاد سازی یهودیان از اسارت نبوکدنصر شاه بابل تعدادی از آنها در ایران و در منطقه ای به نام  دارالیهودیه ساکن شدند. این منطقه در کنار جی قرار داشت و بعدها با اتصال جی و دارالیهودیه به یک دیگر شهراصفهان پدید آمد.

در زمان اشکانیان اصفهان به عنوان مرکز و پایتخت یکی از ایالت های وسیع پادشاهان اشکانی در نظر گرفته شد.

یزد گرد اول پادشاه ساسانی یک پادگان نظامی در اصفهان ایجاد نمود تا آموزش و اعزام نیروهای کمکی در آن صورت گیرد. نیروهای ثابت نیز در سه مرکز نظامی در مرو و گرگان و تیسفون آموزش داده می شدند. به همین دلیل می توان گفت که نام اسپهان (به معنای جایگاه ارتش) از روزگار ساسانیان بر اصفهان نهاده شده است. کتاب های تاریخی به اسکان سواره نظام های ساسانی در سبزه‌زارهای پیرامون اسپهان در هنگام صلح اشاره می کنند.

اسپهان و ارمنستان همواره یکی از محل های اسکان ولیعهد ساسانیان بوده اند اما اسپهان نشیمن‌گاه و قلمرو نفوذ اعضای هفت خانواده بزرگ ایرانی صاحب نفوذ در پادشاهی (واسپوهران ) نیز بوده است و به همین دلیل در آن زمان امتیازات خاصی برای آن در نظر گرفته می شد.

در منابعی که از تاریخ ایران در زمان ورود اسلام سخن می گویند از  شهری به نام جَی در مکان فعلی محله جی و یهودیه در سه کیلومتری غرب جی نام برده شده است.منطقه ی جغرافیایی شهر نیز با نام اسپاهان یا اسپهان شناخته می شود. شهر اسپهان در سال ۲۳ هجری توسط اعراب فتح شد و مانند دیگر شهرهای ایران تا آغاز سده ی چهارم هجری زیر سلطه ی آنها قرار داشت.در زمان خلیفه منصور عباسی کارهای زیادی برای آبادانی آن صورت گرفت . وی دستور احداث کاخی بزرگ در روستای خشینان در محل احمدآباد امروزی صادر کرد سپس بارویی به دور شهر اصفهان کشید و در همین زمان خشینان به جویباره (یهودیه) متصل شد.

در سال ۳۱۹ ه.ق. مردآویج زیاری اصفهان را تصرف کرد و آن را به عنوان پایتخت در نظر گرفت. رکن‌الدوله دیلمی نیز در سال ۳۲۷ قمری این شهر را به عنوان پایتخت سلسله ی دیلمیان برگزید. از همین دوران سیر پیشرفت در اصفهان از سر گرفته می شود و بسیاری از اهل دانش به سوی آن می آیند.

در سال ۴۴۲ هجری قمری، طغرل سلجوقی اصفهان را با ویرانی های بسیار به دست آورد و سپس ابولفتح مظفر نیشابوری حاکم  طغرل در این شهر   ۵۰۰٬۰۰۰ دینار  را صرف آبادانی شهر نمود و به مدت سه سال دریافت مالیات از مردم را منع کرد. توسعه ی سریع شهر باعث شد که مردم گریخته از شهر دوباره به آن باز گردند و رونق در اصفهان از سر گرفته شد. طغرل ، پایتخت حکومتش را در اصفهان نهاد و این پیشرفت و گسترش تا زمان آلب ارسلان نیز ادامه پیدا کرد.اوج شکوه اصفهان را می توان در در دوران ملکشاه مشاهده کرد. در همین زمان بود که خواجه نظام الملک طوسی با تدابیر بسیار شهر را به منزلت بالایی رسان به طوری که جمعیت شهر دو برابر  و بناهای زیبایی در آن ساخته شد.

با روز کار آمدن خوارزمشاهیان و حمله ی مغول آسیب های فراوانی به اصفهان وارد آمد و این شهر در سال ۶۳۹ هجری قمری به دست مغولان افتاد.

در سال ۱۰۰۶ هجری قمری، پایتخت صفویه، توسط شاه عباس صفوی، از قزوین به تهران منتقل شد. دلیل این کار علاقه ی وی به طبیعت، دوری از مرزها، کاهش دادن قدرت قزلباشان، بهبود تجارت و ترس شاه عباس از پیشگویی منجمان در مورد در خطر بودن جان او در قزوین ذکر شده است. مسجدها، آب انبارها و کاروانسراها، پدید آمدن شبکه‌های کامل ارتباطی و آبیاری به ابتکار شیخ بهایی و تقویت زیربنای کشاورزی با بنیان نهادن شهر بازرگانی نجف آباد در چند کیلومتری غرب اصفهان برای تهیه ی آذوقه شهر از جمله اتفاقات مهم اصفهان در این دوره بود.
 
اتفاقات مهم سبب شد تا اصفهان برتری و اقتدار خود را در میان شهرهای خاورمیانه از دوره ی شاه عباس اول تا مرگ شاه عباس دوم حفظ کند. افزوده شدن محلات عباس‌آباد، جلفا، گبرآباد و اسپهان و ساخته شدن ۱۳۷ کاخ، ۱۶۲ مسجد، ۴۸ مدرسه، ۲۷۳ حمام و ۱۲ گورستان برتری خاصی به این شهر بخشید.

محمود افغان پس از ۶ ماه محاصره توانست سلسله ی صفویه را منقرض کند و موجب سقوط اصفهان شود.

در زمان سلطنت ناصر الدین شاه پسر وی، مسعودمیرزا ظل‌السلطان حاکم ارس، کردستان، لرستان، یزد و اصفهان شد. او به دلیل علاقه به داشتن نیروی نظامی شخصی، ارتش نظامی را با لباس و اسلحه ی ارتش اتریش و آموزش از سوی معلمان نظامی آلمانی در اصفهان به راه انداخت. همین امر سبب شد تا ناصرالدین شاه از بیم خودسری های وی، او را از حکومت سایر بلاد عزل کند و تنها اصفهان را به او بسپارد. ظل السلطان در مدت سی و چهار سال سلطه بر اصفهان بیش از ۵۰ اثر و بنای تاریخی و باغ ایرانی را ویران کرد.

شهر اصفهان در دوره پهلوی به دلیل شرایط تاریخی و جغرافیایی خاص خود در کانون توجهات قرار گرفت و در راستای بازسازی اماکن تاریخی و توسعه ی صنعتی آن اقداماتی انجام شد. در شهریور ۱۳۲۰و در جریان اشغال ایران توسط قوای متفقین( نیروهای بریتانیا و شوروی)، جنگ های محلی در اصفهان شدت گرفت و جدایی هایی را در میان مردم افکند.

در نهایت در جریان انقلاب اسلامی ایران در  ۱۴ مرداد ۱۳۵۷ بیشتر قسمت های شهر به اشغال مردم درآمد و شاه برای مقابله با آنها اعلام حکومت نظامی نمود.پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،  آبادانی هایی در این شهر صورت گرفت و به شکل امروزی خود درآمد. فراوانی آب و آلودگی کمتر در جنوب غربی اصفهان موجب توسعه ی این قسمت در سده های اخیر شده است.

پیشینه نام اصفهان

اصفهان از روزگاران کهن تا ظهور اسلام در ایران به ابن نام ها خواهنده شده است:

الیهودیه، صفاهان، صفویان، رشورجی، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهان، آپادانا، آصف‌هان، اسباهان، اسبهان، اسپاتنا، اسپادنا، اسپاهان، آسپدان، اسپدانه، اسپهان، اسپینر، اسفاهان، اسفهان، اصباهان، اصبهان، اصپدانه، اصفاهان، اصفهانک، انزان، بسفاهان، دارالیهودی، رشورجی، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهون، گابا، گابیان، گابیه، گبی، گی یا جی و گیصفاهون

پس از فتح  شهر توسط اعراب مسلمان به دلیل عدم وجود پ در ادبیات عرب، نام اصفهان جایگزین نام اسپهان گردید.

اطلاعات جغرافیایی اصفهان

 اصفهان در ۴۳۵ کیلومتری جنوب پایتخت ایران و در طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹دقیقه و ۴۰ ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۳۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه شمالی قرار دارد. بنای این شهر بر روی دشتی نسبتا هموار با شیبی در حدود ۲ درصد و به طرف شمال شرقی ایجاد گردیده است.اصفهان به ۱۴ منطقه شهری تقسیم می شود و مرز های آن از غرب به سمت خمینی شهر و نجف آباد، از جنوب کوه صفه و سپاهان شهر، از سمت شمال به شاهین شهر و از شرق نیز به دشت سگزی منتهی می گردد. مناطق کویری از شمال و شرق آن را محاصره کرده اند و در قسمت غربی و جنوبی آن نیز سلسله کوه‌های زاگرس قرار گرفته است.

اصفهان در ۱۵۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و وجود زاینده رود که از زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد، یکی از دلایل پیدایش و رونق آن می باشد.

موقعیت جغرافیایی استان روی نقشه

جمعیتجمعیت اصفهان بر طبق آمار رسمی کشور در سال ۱۳۹۰، ۱۷۵۶۱۲۶ نفر می باشد.

زبانساکنان اصفهان به زبان فارسی و لهجه ی اصفهانی سخن می گویند. در لهجه ی اصفهانی تفاوت هایی در آوا، واژگان، آهنگ ادای جمله ها و گاه ساختار  نسبت به زبان فارسی دیده می شود. با آن تفاوت‌های آوایی، واژگانی و گهگاه ساخت‌واژه‌ای دارد. از ویژگی‌ جالب توجه لهجه اصفهانی اضافه کردن حرفِ س به جای است به آخر واژگان است. در کنار لهجه ی اصفهانی تکلم به گویش کلیمیان اصفهان و ارامنه نیز کاربرد دارد.

دین و مذهباکثریت مردم اصفهان پیرو دین اسلام و مذهب تشیع هستند اما ارامنه، یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان و سایر اقلیتهای مذهبی نیز در شهر ساکن هستند.

اقتصادشهر اصفهان به دلیل جاذبه های بسیاری که در خود جای داده است قطب گردشگری کشور ایران محسوب می شود. همچنین بخشی از اقتصاد این شهر تحت تاثیر کشاورزی و دامپروری رایج در اطراف آن قرا می گیرد. پرورش زنبور عسل و ماهی از مشاغل رایج در اصفهان است. صنایع نیز نقش مهمی در اقتصاد اصفهان ایفا می کنند و عبارتند از:کارخانه ذوب‌آهن، صنایع فولاد مبارکه اصفهان،‌ کارخانه پلی‌اکریل اصفهان، صنایع نظامی، صنایع مواد غذایی و فرآورده‌های پلاستیکی و کارخانه‌های بافندگی و ریسندگی.

در کنار صنایع، معادن نیز تاثیر شگرفی بر اقتصاد شهر دارند معادنی که از میان آنها می توان به معدن سنگ، طلا و سرب اشاره نمود.

رونق گردشگری در این شهر باعث شده است که صنایع دستی نیز جایگاه خود را بیابند و خاتم‌سازی، میناکاری، قالی‌بافی،‌ سکمه‌دوزی، قلم‌کاری، مینیاتورسازی، نقاشی و تذهیب، کاشی و سرامیک، نقره‌‌سازی و ملیله‌‌سازی نیز منبع درآمدی برای ساکنان اصفهان باشند.

شهر های خواهرخواندهشیان- چین، کوالالامپور – مالزی، فلورانس – ایتالیا، سنت پترزبورگ – روسیه، یاش – رومانی، بارسلون – اسپانیا، ایروان – ارمنستان، کویت شهر – کویت، فرایبورگ – آلمان، هاوانا – کوبا، لاهور – پاکستان، داکار – سنگال، بعلبک – لبنان، نیشابور و یزد و تبریز – ایران، حیدرآباد – هند، توکیو – ژاپن، اوسان – کره جنوبی

اطلاعات گردشگری اصفهان

آداب و رسومدر اصفهان هم مانند سایر شهر های ایران در ایام خاصی از سال مراسم های گوناگونی برگزار می شود. آیین سقا خوانی در محرم، مراسم های ویژه ی ازدواج و مراسم هایی که در شهرهای اطراف صورت می گیرد در جای خود قابل توجه هستند.

غذادر گشت و گذار خوشمزه در شهر اصفهان می توانید یکی از غذاهای سنتی این شهر را میل کنید. بریانی، خورشت ماست، گوشت و لوبیا و کشک بامجان از جمله غذاهایی هستند که در اصفهان سرو می شوند.

سوغاتگز و پولکی شاخص ترین سوغات اصفهان هستند. در کنار این سوغاتی های خوشمزه صنایع دستی اصفهان همچون خاتم‌، میناکاری، قلم‌کاری، مینیاتورسازی، نقاشی و تذهیب و طلا ونقره هم طرفداران خاص خود را دارند. برای خرید سوغات چه جایی بهتر از بازار اصفهان؛ در این بازار می توانید انوع و اقسام سوغات و صایع دستی اصیل اصفهان را خریداری کنید.

اقامتدر سفر به اصفهان می توانید از انواع مختلف اقامت برای گذراندن اوقاتی خوش در این شهر استفاده کنید. هتل ها در انواع مدرن و سنتی، مهمانسراها، خانه های محلی و کمپینگ گزینه هایی هستند که پیش روی شما قرار می گیرند.

نکاتی جالب در باره اصفهان

سومین شهر پهناور ایران و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است.

 ۶ اثر تاریخی آن به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد.

در سال ۱۳۸۸ عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و  پایتخت صنعتی ایران بعد از تهران را به خود اختصاص داد.

به دلیل وجود معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، تونل‌های زیبا، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصربفرد، در فرهنگ ایرانی، نصف جهان لقب گرفته است.

در آذر ۱۳۹۴ به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان ( شهری که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می‌کند) زیر نظر یونسکو پیوست.

آب و هوای اصفهان

به طور کلی آب و هوای اصفهان از نوع معتدل و خشک است و همین امر سبب شده است تا مقدار بارش باران و برف در آن کم باشد. اقلیم شهر اصفهان در شمال و شرق تحت تاثیر کویر بوده و گرم است اما در جنوب به دلیل وجود کوه صفه آب و هوای خنک تری دارد.

بهاردر فصل بهار ماه های فروردین و اردیبهشت هوا مطبوع است اما با ورود به خرداد کم کم گرم می شود.

تابستانهمانگونه که از اقلیم معتدل و خشک بر می آید تابستان های گرمی در اصفهان وجود دارد . این گرما تا اوایل پاییز ادامه پیدا می کند.

پاییزدر فصل پاییز و ماه آبان و و نیمه ی اول آذر هوا مطبوع است اما هر چه به پایان آذر نزدیک شویم، سرمای زمستان بیشتر حس می شود.

زمستاندر زمستان ها میزان بارش برف کم است و برودت هوا خیلی زیاد نیست.

حمل و نقل برون شهری اصفهان

ورود به شهر اصفهان و خروج از آن از راه های زمینی، ریلی و هوایی امکان پذیر است و بدین منظور می توان از انواع وسایل زیر استفاده کرد.

فرودگاه بین‌المللی اصفهان

فرودگاه بین المللی اصفهان به عنوان یکی از پر رفت آمد ترین فرودگاه‌های کشور که با نام فرودگاه شهید بهشتی شناخته می شود در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی آن واقع است. این فرودگاه ۶۰ پرواز در مسیرهای ورودی و خروجی روزانه و ۳۰۰ پرواز هفتگی به ۳۰ مقصد در داخل و خارج از ایران را پشتیبانی می کند به طور میانگین در هر هفته هزار مسافر از طریق این فرودگاه مسافرت خود را انجام می دهند.

راه آهن اصفهان

شهر اصفهان دارای یک ایستگاه در خط ریلی کشور است. طراحی خاص این ایستگاه و ایجاد ستون هایی با استفاده از اصول معماری اسلامی – ایرانی و سرستون های هشتی به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های راه آهن ایران شناخته می شود. این ایستگاه در میدان آزادی، خیابان هزار جریب، ۵ کیلومتری جاده شیراز، روبه روی سپاهان شهر قرار دارد.

پایانه های اتوبوسرانی اصفهان

۴ پایانه ی مسافربری در اصفهان به ارائه ی خدمات می پردازند که عبارتند از:

پایانه مسافربری کاوه

 این پایانه در خیابان کاوه بعد از پل چمران قرار دارد و ۱۶ شرکت مسافربری در آن به جابه جایی روزانه ۱۲ هزار مسافر مشغول هستند. امکاناتی که در این پایانه در اختیار مسافران قرار دارد عبارتند از:

هتل مجهز به سرویس ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻇﺮﻓﻴﺖ ۸۰ ﺗﺨﺖ،رﺳﺘﻮران، ﺣﻤﺎم، ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺎﻛﺴﻲ و اﺗﻮﺑﻮس ﺷﻬﺮی و ﺗﺎﻛﺴﻲ ﺗﻠﻔﻨﻲ، ﭘﺎرک ﺳﻼﻣﺖ و دﺳﺘﮕﺎﻫ ﻬﺎی ورزﺷﻲ، نمازخانه های مرکزی ﻣﺴﺠﺪ ﻗﺒﺎ و ﺷﺶ ﺑﺎب ﻧﻤﺎزﺧﺎﻧﻪ ﻣﺮداﻧﻪ و زﻧﺎﻧﻪ در ﺳﻜﻮﻫﺎی ﺳﻮار ﺷﺪن ﻣﺴﺎﻓﺮ، ۱۰۴ ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ، ﭘﻮﺷﺎک، ﻛﺎدوﻳﻲ، ﺻﻨﺎﻳﻊ دﺳﺘﻲ و . . .، ۶ دﺳﺘﮕﺎه ﺷﺎرژر ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه، اﺗﺎق ﻣﺎدر و کودک، دﺳﺘﮕﺎه های ﺧﻮدﭘﺮداز

پایانه جی

 این پایانه در فلکه احمد آباد، خیابان جی، ابتدای خیابان همدانیان قرار دارد و روزانه ۲۵۰۰۰ مسافر را توسط ۳ شرکت مسافربری جابه جا می کند.

امکاناتی که در این پایانه قرار دارند عبارتند از: ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺎﻛﺴﻲ ﺳﺮوﻳﺲ، نمازخانه مردانه و زنانه، ۱۵ ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ، ﺻﻨﺎﻳﻊ دﺳﺘﻲ، ﭘﻮﺷﺎک، ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت و . . .

پایانه زاینده رود

پایانه زاینده رود وظیفه ی سرویس دهی به شهرهای غربی استان اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری را بر عهده دارد و در پل وحیدِ بلوار میرزا کوچک خان جنگلی واقع شده است. روزانه ۱۳۵۰۰ مسافر از طریق ۷ شرکت مسافربری از این پایانه به اقصی نقاط کشور سفر می کنند و به همین دلیل این پایانه به عنوان پررفت و آمد ترین پایانه ی صفهان محسوب می شود. پایانه ی زاینده رود این امکانات را در خود دارد: ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺎﻛﺴﻲ ﺳﺮوﻳﺲ، نمازخانه مردانه و زنانه، ۱۵ ﻏﺮﻓﻪ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ، ﺻﻨﺎﻳﻊ دﺳﺘﻲ، ﭘﻮﺷﺎک، ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت و . . . ، دستگاه های اطلاع رسانی بلوتوث

پایانه صفه

ﭘﺎﻳﺎﻧﻪ ﺻﻔﻪ در خیابان آزادی، ابتدای هزار جریب  قرار دارد و به شهرهای استان اصفهان و اکثر نقاط کشور به ویژه شهرهای جنوبی را برعهده دارد. ۱۵ شرکت مسافربری در این پایانه در هر روز به ۱۰۰۰۰ مسافر خدمات رسانی می کنند. امکانات این پایانه عبارتند از: هتل مجهز به سرویس کامل با ۵۰ نفر ظرفیت، رستوران، ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺎﻛﺴﻲ وﻳﮋه، اﺗﻮﺑﻮس ﺷﻬﺮی و ﺗﺎﻛﺴﻲ، ۲۷ ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ، ﺻﻨﺎﻳﻊ دﺳﺘﻲ، ﭘﻮﺷﺎک و. . .

حمل و نقل درون شهری اصفهان

به منظور جابه جایی در سطح شهر اصفهان می توانید از مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

مترو
متروی اصفهان دارای ۵ خط است که عبارتند از:

خط شماره یک به صورت شمالی – جنوبی و شامل بیست و یک ایستگاه می باشد که از شمال غربی آغاز و به کوه صفه در جنوب منتهی می‌شود.

خط شماره دو به صورت شرقی – غربی دار و شامل یست و یک ایستگاه می باشد که  از شمال شرقی آغاز و به خمینی شهر ختم می گردد.

خط شماره سه از فولادشهر در جنوب غربی شهر آغاز می شود و در ایستگاه میدان آزادی  پایان می یابد.

خط شماره چهار دنباله ی خط اول تا بهارستان و شهر مجلسی است.

خط شماره پنج در ادامه ی خط اول  از سمت شمال به سمت شاهین شهر میباشد.

اتوبوس و تاکسی

شهر اصفهان از نظر وجود خطوط تاکسی و اتوبوس در سطح قابل قبولی قرار دارد. این شهر دارای خطوط اتوبوسرانی بی آر تی نیز می باشد.

سخن آخر

آنچه گفته شد تنها معرفی کوتاه و مختصری از شهر اصفهان بود. در مطالب بعدی به معرفی کامل هر یک از قسمت های این شهر خواهیم پرداخت تا بتوانید سفر بهتری را به این شهر داشته باشید.

برای سفر به این شهر زیبا و تاریخی می توانید بلیط اتوبوس خود را بصورت اینترنتی بخرید. جهت خرید اینترنتی بلیط اتوبوس کافیست وارد سامانه سفر724 شوید و مبداء و مقصد خود را مشخص کنید

safar724.com