کشور آذربایجان و شهر باکو با توجه به نزدیکی جغرافیایی یکی از مقصدهای گردشگری مورد علاقه ایرانیا برای مسافرته. البته شهرهای شمال غربی کشور به دلیل همزبان بودن با این کشور به راحتی هر چه بیشتر این شهر رو برای سفر انتخاب میکنن.

باکو بزرگترین شهر آذربایجان و پایتخت این کشوره که به زبان اذری صحبت میکنن. آذربایجان در همسایگی کشور ما قرار داره و با ایران مرز آبی و خشکی مشترکی هم داره.

همراه سفر724 باشین تا با نحوه سفر زمینی و شرایط اخذ ویزای این کشور آشنا بشین.

چطور ویزای مسافرتی برای باکو بگیریم؟

۱. اقدام شخصی برای ویزای باکو

برای گرفتن ویزا تو هر شرایطی داشتن گذرنامه یا همون پاسپورت الزامیه و همه افرادی که برای هر کشوری تقاضای اخذ ویزا دارن باید گذرنامه ای داشته باشن که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشه.

میتونین برای گرفتن ویزای شخصی به صورت حضوری به سفارت اذربایجان در تهران و یا کنسولگری این کشور در تبریز مراجعه کنین.

رایج ترین نوع ویزای آذربایجان ویزای توریستیه که به صورت سی روزه با اعتبار سه ماهه و طی سه روز کاری صادر میشه.

نکته جالب توجهی که وجود داره اینه که ویزای توریستی اذربایجان برای شخص همراه در گذرنامه همسر یا والدین، رایگانه.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای اذربایجان

مطابق ماده سی و شش قانون مهاجرت جمهوری آذربایجان مدارک زیر جهت اخذ ویزا الزامی هستن:

  • فرم تقاضای ویزا که باید توسط متقاضی تکمیل بشه
  • دو قطعه عکس 4*3 رنگی با زمینه سیاه سفید
  • کپی گواهی بیمه پزشکی (در صورتی که طرف دعوت کننده انجام معاینات پزشکی رو به عهده نگیره)
  • فیش واریزی هزینه صدور ویزا
  • بیمه مسافرتی

هزینه صدور ویزای آذربایجان با توجه به کشور محل اقامت و مدت اقامت در خاک اذربایجان متغیره. در حال حاضر هزینه صدور ویزا توسط سفارت برای شهروندای ایرانی 20 دلار (در حدود 65 هزار تومان) هست.

۲. ویزای الکترونیکی باکو

حدود یک سالی میشه که سفارت اذربایجان امکان گرفتن ویزای الکترونیکی رو برای متقاضیا فراهم کرده. برای گرفتن ویزای الکترونیکی کافیه ASAN Visa رو توی گوگل سرچ کنین. هزینه ویزای الکترونیک اذربایجان در مجموع 24 دلار هست که تقریبا معادل 78 هزار تومان میشه.

۳. آژانس های مسافرتی

با مراجعه به آژانس های مسافرتی میتونین از طریق تورهای پیشنهادی اقدام کنین.

چطور بلیط اتوبوس باکو تهیه کنیم؟

برای سفر زمینی به باکو و اذربایجان مسیرها و وسایل ارتباطی زیادی وجود داره. اما برای افرادی که سفر با اتوبوس به باکو رو ترجیح میدن، اتوبوس های تهران باکو و اتوبوس های تبریز باکو و همچنین عبور از مرز و شهرهای مسیر رو معرفی میکنیم.

شما می تونین بلیط اتوبوس تهران - باکو و یا تبریز - باکو رو به صورت اینترنتی از سامانه سفر724 تهیه کنین . البته تعاونی های مسافربری ترمینال غرب هم بلیط اتوبوس باکو رو به صورت حضوری میفروشن.

اتوبوس های تهران – باکو معمولا حرکتشون شبانه هست و بلیط های منظمی برای این مسیر فروخته میشه. طول سفر هم بسته به میزان توقف در مرز طول میکشه.

در سفر زمینی به باکو از چه مرزهایی میشه عبور کرد؟

کشور جمهوری اذربایجان دو تا مرز زمینی با ایران داره. یکی از مرزها آستارا و یکی هم بیله سوار نام داره. مرز آستارا در استان گیلان و مرز بیله سوار در استان اردبیله. البته لازم به ذکره که هر دو مرز استارا و بیله سوار تو کشور اذربایجان هم با همین اسامی شناخته میشن.

۱.فاصله تهران تا باکو از مرز استارا

پر رفت و آمدترین مرز برای ورود به کشور اذربایجان همین مرزه که نزدیک شهر استارا قرار داره. فاصله تهران تا مرز آستارا از طریق اتوبان تهران رشت، حدودا 500 کیلومتر و فاصله مرز آستارا تا شهر باکو حدود 300 کیلومتره.

بعد از آستارا وارد کشور آذربایجان میشین و به ترتیب برای رسیدن به باکو از شهرهای لنكران، جليل اباد، بيله سوار، ماسالي عبور میکنین. 

ساعت کاری مرز استارا 12 ساعته که از 8 صبح شروع میشه و 20 شب مرز بسته میشه.

۲. فاصله تهران تا باکو از مرز بیله سوار

مرز دیگه ای که از طریق اون میتونین وارد خاک اذربایجان بشین بیله سواره. فاصله تهران تا مرز بیله سوار از طریق اردبیل حدود 760 کیلومتر و تا شهر باکو حدود 200 کیلومتره.

ساعت کاری مرز بیله سوار از 9 صبح شروع و 17 بعد از ظهر بسته میشه.

نکته مهمی که باید بهش اشاره کنیم اینه که مسیر آستارا – باکو و بیله سوار باکو در قسمت ابتدایی مسیر با هم تفاوت هایی دارن که از کنار دریاچه مازندران یا کاسپین طی میشه در ادامه مسیر به شهر بیله سوار می رسین و راه یکی میشه.

بعد از بیله سوار وارد کشور آذربایجان میشین و به ترتیب برای رسیدن به باکو از شهرهای بيله سوار، ماسالي عبور میکنین. 

آدرس سفارت های آذربایجان در ایران:

آدرس سفارت آذربایجان در تهران: پاسداران، خيابان نيستان سوم، كوچه راستوان، پلاك ۱۶.

آدرس سفارت آذربایجان در تبریز: بلوار ولیعصر، خیابان عارف

واحد پول آذربایجان چیه؟ هزینه های شهر باکو چطوره؟

واحد پول آذربایجان منات هست که در حال حاضر هر منات تقریبا برابر با 1،943 تومانه. اسکناس های رایج این کشور 1، 5، 10، 20 و 50 و 100 مناتی هستن.

برای تبدیل ارز دورا پیش روی شما قرار داره:

۱.دلار رو ایران بخرین و وقتی رسیدین باکو یا یکی از شهرهای آذربایجان، دلار رو به منات تبدیل کنین.

۲. برای تبدیل ارزهای غیر متعارف مثل منات به بانک ملی فرودگاه مراجعه کنین. اگر هم سفر زمینی میکنین می تونین به بانک ملی در مرز نوردوز و بیله سوار، مراجعه کنین.

به طور کلی هزینه های باکو تقریبا 2 – 3 درصد پایین تر از تهرانه.

safar724.com