چرا جلفا؟

جلفا از زمان های پیش از میلاد به خاطر موقعیت استراتژیکی و جغرافیاییش اهمیت خاصی داشته، شهری که فرهنگ و مدنیتش زبانزد خاص و عام بوده و البته بیشترین ساکنانش رو اقلیت مذهبی تشکیل می دادند. جلفا به چند دلیل که اینجا عنوان شده، یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشورمون محسوب میشه:

1.بازارها و مراکز خرید فراوان و متنوعی داره.

2. بیشترین آثار تاریخی جلفا را کلیساهای تاریخی تشکیل می دن.

3. آثار تاریخی در دل طبیعت قرار گرفتن.

4. در طول مسیر رود پرخروش و پر حماسه ارس شما رو همراهی می کنه.

5. جلفا در مرز بین ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته.

6. به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد تجاری، از قطب های مهم تجاری کشمورمون محسوب میشه.

چگونه بریم؟

ماشین شخصی

فاصله تبریز تا جلفا 136 کیلومتر هست. که تقریبا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه طول می کشه. از تبریز به سمت صوفیان و مرند رفته و پس از اون به جلفا می رسید. این مسیر هم نزدیکتر هست و هم مسیر مستقیمیه.

زیباترین مسیر از تبریز به جلفا، کلیبر هست. نسبت به مسیر قبلی تقریبا دو برابر از نظر زمانی طول میکشه تا به جلفا برسین ولی طبیعت بسیار زیبایی رو سر راهتون میبینین. برای رفتن به کلیبر باید از شهر اهر عبور کنید. تو این فاصله تعمیرگاه و اورژانس و پمپ بنزین هم میتونین ببینین و در صورت نیاز ازشون استفاده کنین. پس از عبور از جنگل های ارسباران و جلگه ارس، از روستار کردشت که تاریخی هم هست عبور می کنین. به ورودی جلفا می رسین که پلی آهنی قرار داره. گمرک نخجوان رو تو ورودی جلفا میبینین که می تونین سفر کوتاهی به نخجوان داشته باشین.

اتوبوس

برای اینکه با اتوبوس بتونین به جلفا و یا منطقه ارس سفر کنین بهتره اول از همه خودتون رو به شهر تبریز برسونین. چون بومی های جلفا کم هستند و بیشتر یه شهر تجاریه، مستقیما نمیتونین برای جلفا اتوبوسی پیدا کنین. اما می تونین از تبریز سوار اتوبوس های هادیشهر بشین. هادیشهر تا جلفا 10 دقیقه بیشتر راه نیست.

اگه از مسافرایی که سوار اتوبوس هادیشهر باشن، تعدادشون بالا باشه و همه قصد رفتن به جلفا رو داشته باشن، راننده مسیر هادیشهر تا جلفا رو هم میره.

قطار

از جلفا به تهران می تونین بلیط قطار مستقیم خریداری کنین. حدود 17 الی 18 ساعت رو تو قطار سپری می کنین. البته اگه دورهمی سفر میکنین بیشتر می تونه تو قطار بهتون خوش بگذره. مناظر زیبای اطراف نمیزاره حوصلتون سر بره.

قطار های جلفا از تبریز هم راهی این شهر میشن. می تونید با قطار سفر کنین و از مناظر راه لذت هم ببرین.

کجا بمونیم؟

جلفا هتل و مسافرخونه زیادی نداره. ولی ما چندتایی رو معرفی میکنیم که اگه قصد داشتید شب رو اونجا بمونید بتونید به یکی از این ها مراجعه کنید.

مهمان سرای جهانگردی جلفا

این مهمون سرا تو خیابون امام جلفا قرار گرفته. محیطی سرسبز و زیبا که غذاهای خوشمزه ای هم تو وعده های مختلف سرو میشه.

هتل آپارتمان آلتین ارس

این هتل اپارتمان بسیار شیک و مرتبه و نزدیک مراکز خرید اصلی جلفا هست. تو فلکه عاشورا می تونین هتل آپارتمان آلتین ارس رو پیدا کنید.

هتل آپارتمان ارس جلفا

این هتل اپارتمان رو می تونید تو خیابون ساحل جلفا پیدا کنید. 35 تا اتاق داره و ظرفیت این هتل اپارتمان 100 نفر هست.

ویلاهای کوهستانی

اگه دنبال ویلاهای کوهستانی ارس هستید باید به سمت جاده کلیسا برین. کنار پارک کوهستان و درست در نقطه صفر مرزی ایران و اذربایجان ویلاهایی برای اقامت خانوادگی تعبیه شده.

 

چی بخوریم؟

جلفا یه غذای محلی خیلی خوشمزه داره که هرکی سری به جلفا بزنه خوبه که این غذا رو هم بچشه و امتحان کنه. غذا که نه! یه آش محلی هستش به اسم قورود قیله. قورود به زبون ترکی میشه کشک و قیله میشه قورمه. حالا چی تو این آش خوشمزه میریزن؟ خوب کشک که معلومه، لوبیای چشم بلبلی، پیاز، بادمجون و سبزیجات معطر و تازه. آخر سر هم گوشت چرخکرده قلقلی و سرخ شده رو بهش اضافه می کنن. با سیر و نعنای داغ هم نزئین میشه. طبیعت و هوای ناب هم اشتها رو باز کرده. همه چی دست به دست هم داده تا یه خاطره خوب و خوشمزه براتون باقی بمونه.

اوماج حالواسی! نوعی حلواست. مثل بقیه حلواها از آرد و شکر و روغن درست میشه و اگه بشه شیره انگور و زعفرون و مغز گردو هم بزنن که دیگه معرکه میشه. بیشتر این حلوا رو تو مراسم ها و نذورات می پزن. ولی اگه به تورتون بخوره حتما از فرصت خوردنش غفلت نکنید! جای دیگه حلوا با این مزه گیرتون نمیاد.

 

 

از کجا خرید کنیم؟

اگه تو سفرتون خانوم ها هم همراه شما هستند نمی تونید ازین گزینه فرار کنید. شاید بشه چند تا جای دیدنی رو به خاطر کم بودن وقت نرفت ولی خرید گزینه ای هست که نمیشه نادیده گرفت. خوب ما به شما کمک میکنیم با مراکز خرید جلفا که کم هم نیستن و اصلا انگیزه سفر به این شهر محسوب میشن، آشنا بشین.

بازار روس ها

میشه گفت بازار روس ها از اولین بازاهایی بوده که تو جلفا راه اندازی شده البته نه به صورت رسمی! بلکه کاملا خود جوش. یعنی یه بازار کوچیک بود که از اجناس روسی پر شده بود. البته کنار این بازار روس ها بازارهای سنتی هم راه افتاده بودند. کم کم این بازارها توسعه پیدا کردند، به طوریکه بازار روس ها الان جزو بزرگترین و مجهزترین بازارهای جلفا به حساب میاد.

مجمتع ستارخان ارس

این مجتمع تو جلفا – جاده کلیسا قرار داره با بیست و چهار هزار متر مربع زیر بنا در سال 93 افتتاح شده. در حال حاضر 360 واحد مشغول به فعالیت هستن.

مجتمع هایپر اسکار

کیلومتر 5 جاده جلفا – مرند

مجتمع برلیان

کیلومتر 5 جاده جلفا – مرند

مجتمع داریوش

جلفا – جاده کلیسا

مجتمع لاچین

جلفا – جاده کلیسا

مجتمع سهند

جلفا – جاده کلیسا

مجتمع مشاهیر اذربایجان

کیلومتر 5 جاده جلفا – مرند

 

مجتمع کوثر

کیلومتر 5 جاده جلفا – مرند

 

مجتمع دنیز

جلفا – جاده کلیسا

 

مجتمع خزر

جلفا – جاده کلیسا

 

مجتمع آذربایجان

جلفا – جاده کلیسا

 

بازار سپاه

جلفا – خیابان ولایت فقیه

 

مجتمع هشت بهشت

جلفا – جاده کلیسا

 

بازار آراز

جلفا – جنب پارک جنگلی

 

مجتمع ارسباران

کیلومتر 5 جاده جلفا – مرند

 

کجاها بگردیم و ببینیم؟

آسیاب خرابه جلفا

شک نکنین که جلفا بدون دیدن آسیاب خرابه لطفی نداره. این مکان دیدنی نزدیکی مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته. از اسم آسیاب خرابه هم مشخصه که آسیابی بوده که در زمان های قدیم مورد استفاده اهالی منطقه قرار می گرفته ولی به مرور زمان این آسیاب تخریب شده و نام "آسیاب خرابه" تا امروز روی این مکان تاریخی باقی مونده.

حالا حتما می پرسید چطور و از چه مسیری می تونیم به آسیاب خرابه برسیم. برای رسیدن به این مکان دیدنی باید بدونید آسیاب خرابه 35 کیلومتری شرق شهر جلفا قرار گرفته و برای رسیدن به جلفا باید از سمت مرند وارد هادیشهر بشین و از یک جاده ای که خاکی هست عبور کنید. این جاده خاکی درست در نوار مرزی ایران و آذربایجان واقع شده، یه جاده فرعی رو هم رد کنید و از مناظر لذت ببرید به یه دره سرسبز و باصفایی می رسید که حتی اگه برنامه توقف نداشته باشید وسوسه می شید کمی اینجا وقت بگذرونید. که برنامه درستی رو هم انتخاب کردید چون آسیاب خرابه توی همین دره قرار داره.

فاصله تبریز تا جاده فرعی جلفا 106 کیلومتره، طول اون جاده خاکی از علمدار تا آسیاب خرابه 27 کیلومتر میشه. و کل این مسیر یه جاذبه گردشگریه چون آبشایهایی رو می بینین که سطح دیواره ها از خزه ها و جلبک ها پوشیده شده و یه منظره یکنواخت و سرسبزی رو طول مسیر ایجاد کرده.

حتما جالبه براتون بدونید که بلندترین آبشار جلفا 10 متر طولشه و محوطه ای به وسعت 200 متر داره!!!

کلیسای سنت استپانوس جلفا

این کلیسا 26 متری غرب جلفا قرار گرفته. اسم جالب این کلیسا از اولین شهید راه مسیحیت به نام استپانوس گرفته شده. کلیسای سنت استپانوس جلفا رو درمحوطه ای سرسبز می بینین که شکلی استوانه ای و گنبدی مخروطی شکل داره. جالبه بدونین که بنای این کلیسا از حصار و لاشه سنگ درست شده. ساحل شمالی ارس یه کلیسا درست عین سنت استپانوس داره که نشون میده حکومت واحدی قبلا تو این منطقه حکمرانی می کرده.

آبشار آسیاب خرابه جلفا

به جرات میشه گفت این آبشار زیباترین آبشار استان آذربایجان شرقی هست. آسیاب های آبی کنار این آبشار ساخته شده بودن که از آب آبشار استفاده می کرددن و کار می کردن. به مرور زمان دیگه فعالیت نداشتن و امروز به دلیل خراب شدن و از کار افتادن آبشارها به این آسیاب ها، آسیاب خرابه میگن.

کردشت جلفا

و اما روستای کردشت جلفا که مجموعه تاریخی کردشت رو تو خودش جا داده، در زمان جنگ ایران و روس مرکز ستاد فرماندهی عباس میرزا بود که پل ارتباطی ار زوی رودخانه ارس بود. مقری که برجک ها و حصارهای باقیمونده از اون دوران نشون میده مرکز استراتژیک فوق العاده مهمی بوده.

مجموعه کردشت هم شامل هشت بنای زیبا و دیدنی تاریخی هست که بهتون پیشنهاد می کنیم حتما به این مجموعه سری بزنید، مجموعه ای که شامل حمام بزرگ، عمارت، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه عباس میرزا و  ساخلو (پادگان نظامی) هست.

روستای تاریخی اوشتبین جلفا

روستاهای زیادی رو در حاشیه رود ارس می تونین ببین، اما اگه دنبال یه روستای ناب و بکر هستین باید روستای اوشتبین جلفا رو ببینین. سردر خونه ها از مرمر و کتیبه های دوره صفویه ساخته شده و این تاریخ در دل جنگل با طبیعتی جذاب و درختان میوه خودش رو بیشتر تو دل هر گردشگری جا میکنه.

سوغاتی چی بیاریم؟

جلفا پر از بازارهای متنوع مدرن و سنتی است. صنایع دستی جلا را در اکثر بازارها می تونین پیدا کنین. چون تجارت حرف اول رو تو جلفا می زنه و قیمت کالاها و اجناس نسبت به بقیه شهرها مناسب تره، پیشنهاد میکنیم با خرید صنایع دستی یا اجناس به روز دوستاتون رو خوشحال کنید.

مواد شوینده و بهداشتی قیمت خیلی مناسبی داره. می تونید برای خودتون هم خرید چند ماه را انجام بدید. یه نگاهی به قیمت ه ا بندازید و مقایسه سرانگشتی بکنین متوجه میشین اختلاف قیمت تو خرید بالا بیشتر هم به چشم میاد.

هواش کی گرمه کی سره؟

آب و هوای جلفا: در حالت کلی نیمه خشک و سرده با متوسط دمای سالیانه 15 درجه سانتی گراد

بارش سالانه: 225 میلیمتر در سال بارش داره

تابستونا: خیلی گرم

زمستونا:خیلی سرد

پوشش گیاهی: پوشش گیاهی متنوعی داره که شامل بوته زار و درختچه های گز هست

کدوم فصل جلفا بریم؟ بهتره دو ماه اول سال به جلفا سفر کنین. چون تابستوناش خیلی گرم و زمستونای سردی داره. فروزدین و اردیبهش مناسب ترین ماه بازدید از جلفا هستند.

safar724.com