اولین نکته‌ای که در سفرهای اتوبوسی برای مسافران اهمیت پیدا می‌کند، خوابیدن در طول مسیر است. اکثر کسانی که قصد دارند با اتوبوس سفر کنند، ابتدا به این نکته فکر می‌کنند که آیا می‌توانند در طول مسیر بخوابند؟‌ این سوال می‌تواند ناشی از تجربه‌های ناخوشایند خود یا نزدیکانشان از سفرهای اتوبوسی باشد. اما جای نگرانی نیست. چرا که راه‌کارها و راه‌حلی‌هایی وجود دارند که باعث می‌شوند شما بتوانید در تمام طول مسیر خواب راحتی را در اتوبوس تجربه کنید. 

حتی اگر جزو افرادی هستید که به سختی می‌توانند در اتوبوس بخوابند نیز تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا راه‌کارهایی را به شما ارائه دهیم. 

 

راه‌کارهایی برای خواب راحت در اتوبوس

 

۱) هنگام خرید بلیط اتوبوس به تخت‌شو بودن صندلی‌های آن دقت کنید

 

همان‌طور که می‌دانید، اتوبوس‌ها در دو نوع وی‌آی‌پی و معمولی در ترمینال‌ها در دسترس هستند. اتوبوس‌های وی‌آی‌پی نسبت به اتوبوس‌های معمولی از امکانت بیشتر و بهتری برخوردارند.

به عنوان مثال صندلی اتوبوس‌های وی‌آی‌پی بزرگ و بسیار نرم هستند. همچنین پشتی این صندلی‌ها تا ۱۴۰ درجه به عقب خم می‌شود که باعث می‌شود صندلی به شکل یک تخت دربیاید. به همین دلیل به صندلی این اتوبوس‌ها تخت‌شو نیز می‌گویند. در بخش زیرین صندلی‌ها یک زیرپایی نیز تعبیه شده است که احساس راحتی را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. علاوه‌براین، در بالای پشتی صندلی‌ها بالشت کوچکی نصب شده است تا در طول مسیر گردن مسافران اذیت نشود.

از این رو، اتوبوس‌های تخت‌شو گزینه بسیار مناسبی برای داشتن خواب راحت در اتوبوس هستند. برای خرید بلیط این نوع از اتوبوس‌ها می‌توانید به سامانه سفر ۷۲۴ مراجعه کنید و به راحتی بلیط خود را به مقصد دل‌خواه خریداری کنید. تنها نکته قابل توجه این است که هنگام خرید به نوع اتوبوسی که بلیط آن را می‌خرید، دقت کنید.

 

۲) صندلی نزدیک پنجره را انتخاب کنید

 

هنگام خرید بلیط از سامانه سفر ۷۲۴، شما قادرید که موقعیت صندلیتان را خودتان انتخاب کنید. هرچند که هیچ تفاوتی میان صندلی‌های اتوبوس وی‌آی‌پی وجود ندارد. اما با این حال طبق نظرات مسافران، صندلی‌هایی که در در ردیف‌های وسط اتوبوس قرار دارند نسبت به دیگر صندلی‌ها از موقعیت خوبی برخوردارند. چرا که در این محدوده سر و صدا کم‌تر است و همین امر باعث می‌شود که مسافر خواب همراه با آرامشی را تجربه کند. 

همچنین هنگام خرید بلیط بهتر است صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید. زیرا در این صورت پنجره همانند دیواری عمل می‌کند که می‌توانید هنگام خواب به آن تکیه دهید. به علاوه احتمال برخورد افراد به شما حین رفت‌وآمد کم‌تر می‌شود. بنابراین راحت‌تر می‌توانید در طول مسیر بخوابید.

 

۳) چشم‌بند به همراه داشته باشید

 

در طول سفر با اتوبوس، هنگامی که اتوبوس در حال حرکت است، ممکن است نور خورشید و یا نور چراغ‌های اتوبوس و ماشین‌های دیگر چشم‌های شما را اذیت کند و نتوانید به راحتی بخوابید. در این مواقع چشم‌بند می‌تواند بهترین راه‌حل پیشنهادی برای شما باشد. چشم‌بند باعث می‌شود چشمان شما از نور و روشنایی‌ها در امان بماند و با راحتی و آسایش بخوابید. 

 

۴) بالشت گردنی و پتوی مسافرتی را فراموش نکنید 

 

زمانی که اتوبوس در جاده حرکت می‌کند ممکن است در طول مسیر با دست‌انداز‌ها و چاله‌هایی روبرو شود که هیچ راه فراری از آن‌ها نیست. این موضوع در سفرهای شبانه هر مسافری را آزار می‌دهد. زیرا هنگام عبور از این موانع اتوبوس تکان می‌خورد و باعث می‌شود گردن شما به چپ و راست متمایل شود. از این رو، لازم است که یک بالشت گردنی مسافرتی به همراه خود داشته باشید.

بالشت گردنی به شما کمک می‌کند تا در چنین لحظاتی گردنتان ثابت بماند و متوجه تکان‌های اتوبوس نشوید. این بالشت‌ها همچنین از رگ به رگ شدن و خشکی عضلات گردن در طول سفر نیز پیشگیری می‌کنند.

به همراه داشتن پتوی مسافرتی نیز یکی دیگر از راه‌کارهایی است که به شما کمک می‌کند خواب راحت و آرامی را در اتوبوس تجربه کنید. توجه داشته باشید که هنگامی که با اتوبوس سفر می‌کنید، ممکن است در برخی از نقاط مسیر هوا سردتر باشد. بنابراین به همراه داشتن یک پتوی مسافرتی می‌تواند شما را از تغییر یک باره آب‌وهوا در امان نگه دارد. اگر کوچولوی شما در سفر اتوبوسی همراه شما است. به همراه داشتن پتوی مسافرتی را فراموش نکنید. زیرا کودکان نسبت به تغییرات آب‌وهوا حساس‌تر هستند.

 

۵) لباس‌های راحتی را برای سفر خود انتخاب کنید

 

تصور کنید که در خانه هستید و زمان خواب شما فرا رسیده است. چه لباس‌هایی را هنگام خواب به تن می‌کنید؟ معمولا همگی برای خواب راحت سعی می‌کنیم که لباس‌های راحت و کمی گشاد بپوشیم. جهت خواب راحت در اتوبوس نیز به همین شکل عمل کنید. لباس‌های راحتی و گشاد بپوشید. توجه داشته باشید که لباس‌های خیلی نازک یا خیلی کلفت که دارای بافت سفتی هستند برای سفر با اتوبوس مناسب نیستند. 

همچنین توصیه می‌کنیم که یک جفت جوراب اضافی نیز همراه خود داشته باشید تا در هنگام شب جوراب خود را عوض کنید و بدون کفش بخوابید.

 

۶) گوش‌گیر فراموش نشود

 

هرچند که اتوبوس‌های وی‌آی‌پی در برابر صداهای بیرون و موتور عایق‌بندی شده‌اند و هیچ صدایی در آن‌ها گوش را اذیت نمی‌کند. اما گاهی ممکن است صداهایی مانند صحبت مسافران با یکدیگر، صدای کودکان و یا صدای پخش‌کننده موسیقی راننده در محیط داخلی اتوبوس باعث اختلال در خواب شما شود. 

بنابراین، یکی از وسایلی که برای خواب راحت در اتوبوس بسیار کارساز می‌باشد، گوش‌گیر است. اگر جزو افرادی هستید که به کمترین صدای محیطی حساس هستید و نمی‌توانید بخوابید، گوش‌گیر راه‌کار بسیار مناسبی برای شماست. زیرا آرامش خاطر و خوابی آسوده را برای شما فراهم می‌کند.

 

۷) قبل از سوار شدن به اتوبوس ورزش و حرکات جسمانی را فراموش نکنید!

 

فراموش نکنید که هنگام سفر با اتوبوس قرار است ساعت‌ها روی یک صندلی بنشینید، بنابراین بهتر است روز قبل از سفرتان به اندازه کافی پیاده‌روی داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که خوابیدن در اتوبوس زمانی راحت‌تر می‌شود که شما از نظر جسمانی اندکی خسته باشید. خستگی جسمانی باعث می‌شود که اعضای بدن‌تان به سکون و استراحت نیاز داشته باشند. در این صورت بدن و ذهن شما بدون هیچ عذر و بهانه‌ای به خواب عمیقی فرو می‌روند. برای این منظور بهتر است کمی قبل از سوار شدن به اتوبوس در سالن انتظار قدم بزنید و یا صبح روزی که می‌خواهید راهی سفر شوید حسابی ورزش و فعالیت کنید. 

 

۸) یک ساعت قبل از خواب غذای کاملی بخورید

 

اگر قبل از خواب خوب غذا نخورید، ممکن است در طول شب احساس گرسنگی کنید. احساس گرسنگی معمولا اجازه نمی‌دهد که خواب راحتی داشته باشید. بنابراین سعی کنید که یک ساعت قبل از خواب غذای کاملی نوش جان کنید تا در طول شب بتوانید بدون هیچ مشکلی به خواب روید. 

 

۹) به آهنگ بی‌کلام و آرامی گوش کنید

 

در بسیاری از موارد آشفتگی‌های ذهنی اصلی‌ترین دلیل بی‌خوابی است. بنابراین برای آرام شدن و داشتن خواب راحت در اتوبوس بهتر است آهنگ بی‌کلام و ملایمی را گوش کنید و با آرامش این آهنگ به خواب روید. توجه داشته باشید که احتمالا هندزفری شما تا ساعت‌ها در گوشتان خواهد بود. بنابراین صدای آهنگ را خیلی بلند نکنید تا به گوش شما آسیب نرساند.
 

۱۰) در صورت نیاز از داروهای خواب‌آور استفاده کنید

 

اشتباه نکنید! منظور از قرص‌های خواب‌آور دیازپام و از این قبیل موارد نیست. برخی قرص‌های خواب‌آور وجود دارند که برای خواب راحت در اتوبوس مناسب هستند. مدت زمان تاثیر این قرص بر روی بدن معمولا ۶ ساعت است و هیچ‌گونه عوارض جانبی در پی ندارد. پس از بیدار شدن از خواب کاملا احساس سرحالی دارید و دیگر خبری از خستگی و خواب‌آلودگی نیست. 
اما توجه داشته باشید که قبل از مصرف این داروها، ابتدا تمامی راه‌کارهای گفته شده را امتحان کنید و اگر هیچ‌یک از آن‌ها برای شما کارساز نبودند، از این قرص‌ها استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که قبل از مصرف آن‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید و تنها در صورت رضایت او از قرص‌های خواب‌آور استفاده کنید. چرا که ممکن است این قرص‌ها با شرایط بدنی شما ناسازگار باشد و شما را دچار مشکلات متنوعی گرداند. 

 

امیدوارم راه‌کار‌هایی ارائه شده در این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانید در سفرهای طولانی خواب راحت در اتوبوس را تجربه کنید. سفر خوب و خوشی را برای شما عزیزان آرزومندیم.