آبشارهای زیبایی رو سراسر ایران می تونین ببینین، یکی از این آبشارها که در دل جنگل واقع شده، گزو نام داره. گزو از آبشارهای مرتفع ایران هست که دسترسی مشکلی هم داره و به همین دلیل کم تر کسی این آبشار رو میشناسه.

آبشار گزو در استان مازندران و در دل جنگل هیرکانی قرار داره. ارتفاع این آبشار تقریبا 75 متر هست که در فاصله 15 کیلومتری زیر آب شهر سوادکوه قرار گرفته. آبشار گزو جزو مناطق کم تر دیده شده ایران محسوب میشه. آبشار گزو در اصل از دوتا آبشار تشکیل شده، اولی حدود 5 متر و دومی هم 70 متر هست که مارپیچ وار از دل کوه بالا رفته. این آبشار در نزدیکی امام زاده ای معروف به سه بزرگوار گزو قرار گرفته.

 

مسیرهای دسترسی به آبشار گزو

دو راه اصلی برای رسیدن به آبشار گزو وجود داره که خود مسیر هم جذابیت ها و زیبایی های خاصی داره: راه اول از طریق لفور هست که پشت سد البرز و در جاده کارسنگ واقع شده. حدود 23 کیلومتر باید این جاده خاکی رو طی کنین و به جنگل می رسین که آبشار گزو تو دل جنگل قرار داره. راه دوم برای رسیدن به آبشار از طریق جمشید آباده که در 5 کیلومتری زیرآب قرار داره. این مسیر در نهایت به همون کارسنگ ختم میشه.

حدود یک ساعت و نیم باید جنگل پیمایی کنین تا به آبشار زیبای گزو برسین. در کل از تهران دو ساعت طول میکشه تا به این آبشار برسین.

هر فصلی زیبایی های مختص خودش رو داره، ولی اوج زیبایی ابشار گزو رو میتونی بهار و پاییز ببینین. تابستون ها به دلیل شرجی بودن هوا کمی اذیت میشین ولی فصل یهار و پاییر بهترین هوارو کنار آبشار می تونین تجربه کنین.

هرگز بدون داشتن راهنما یا جی پی اس برای بازدید از این منطقه اقدام نکنین. طبیعت زیبا و چشم نواز در عین حال میتونه خطرناک هم باشه. علاوه بر این جعبه کمک های اولیه مخصوص سفر هم همراهتون باشه تا با توجه به پیاده روی طولانی که دارین اگر با مشکلی روبرو شدین بتونین تا زمان برگشت زخم و جراحات سطحی رو درمان کنین.

افرادی که به مدت دو یا سه روزه سفر میکنن جالبه بدونن که کنار امامزاده تعدادی اتاق هم برای سکونت ساخته شده و مسافرا می تونن شب رو اونجا سپری کنن. فقط اخر هفته ها کمی شلوغه و شاید اتاق خالی پیدا نشه، بقیه طول هفته به راحتی می تونین جای اسکان پیدا کنین.

نکات مهم این سفر رو فراموش نکنین:

  1. همراه خودتون لباس و حوله اضافی بردارین.
  2. با توجه به اینکه مسیر رسیدن به آبشار نیاز به پیاده روی طولانی داره، همراه خودتون باید کفش مناسب پیاده روی بردارین.
  3. زیبایی های خاص و منحصر به فردی رو در مسیر میبینین که بهتره دوریبینتونرو فراموش نکنین.
  4. مسیر سختی رو برای رسیدن به آبشار باید طی کنین، پس بچه ها و افراد مسن و ناتوان رو همراه خودتون نبرین.

 

safar724.com