روستای کنگ مشهد، تو زیبایی هیچی از ماسوله ی گیلان کم نداره. البته چون این روستای زیبا قدمتش به چندین و چند سال قبل از اسلام میرسه (در کل حدود 3000 سال قدمت داره) خیلی پیر شده و دیگه از اون جوان رعنا چیزی نمونده. اما خب بالاخره ابهتی که داره، همچنان اون رو پابرجا نگهداشته و کلی ارزش داره که برید و از نزدیک ببینید.

این روستا به دلیل استقرار سکونت گاه هاش روی کوهپایه، به عنوان روستای پلکانی و ماسوله ای خراسان شناخته شده و این موضوع نقش مهمی در جذب توریست داشته.

موقعیت جغرافیایی روستای کنگ 

این روستا با ارتفاع 1800متری سطح دریا، حدود 271 خانوار داره و در فاصله 37 کیلومتری غرب مشهد و 16 کیلومتری جنوب غربی شهر طرقبه و مجاور روستای دهبار قرار گرفته.

راه های دسترسی روستای کنگ

راه های دسترسی به روستای کنگ هم مثل طرقبه، شاندیز و جاغرقه. اول باید خودتون رو به انتهای بلوار وکیل آبادو بعد جاده طرقبه برسونین. بعدش هم به کنگ که در 19 متری جاده غرب طرقبه ست ادامه بدین.

از مشهد تا طرقبه نیم ساعت راهه، البته بدون ترافیک. از طرقبه تا نغندر و بعدش هم روستای کنگ حدودا 50 دقیقه میشه. فاصله بین روستای کنگ و پارک ملت مشهد چیزی حدود ۳۶٫۶ کیلومتر یا همون 50 دقیقه ست.از نغندر تا کنگ یه  مسیریه خیلی زیبا خصوصا که جاده از کنار رودخونه و باغای پر از درخت میره که به روستای کنگ برسه.

آب و هوای کنگ

روستای کنگ به دلیل وجود کوه‌های مرتفع، تعداد زیاد درخت و نوزیدن بادهای خشک از آب و هوای معتدلی برخورداره و بهار و پاییز بهترین زمان مسافرت به اونجاست. اگه تابستون به کنگ سفر کردین، میتونین از آب و هوای معتدل روستا نهایت لذت رو ببرین.

میوه ها و گیاهای دارویی کنگ

روستای کنگ درختای میوه و داروهای گیاهی زیادی داره. از جاذبه‌های طبیعی روستای کنگ، باغ‌های انبوه و سرسبز میوه ی اونه. مهم‌ترین درخت میوه توی این روستا درخت گیلاس و آلبالو هست و همچنین توی ارتفاعات این منطقه گیاهای دارویی مثل پر سیاووشان، خاکشیر، گل گاوزبان، گیاهای بالشتکی گل سفید و صورتی که به زبان محلی به  اونا «خارکوله» و نوعی گیاه شبیه به گل گلایل که به زبان محلی بهشون «سرشک» گفته میشه، پیدا می‌شه.

مکان های دیدنی روستای کنگ

کنگ با دره های سرسبز و آب وهوای عالی و خونه های پله ای، شباهت زیادی به شهر ماسوله داره و از طرف دیگه قدمت این روستا و گورستان قدیمیش، تکیه و رباط شاه عباسی، زیبایی این روستا رو در نظر بیننده دوچندان میکنه. این رباط انتهای دره کنگ و روی دامنه ای مشرف به رودخانه کنگ هستش. رباط شاه عباسی  هم توی زمین کنده شده و سقف اون هم تراز با شیب دامنه  کوه هستش.

این روستا ی خوش آب و هوا هم مثل بقیه ی روستاهای اطراف مشهد، مکان فوق العده ای برای سفر و خوشگذرونیه. حتما یه سر به اینجا بزنین و از زیبایی های خدادادیش لذت ببرین.

اگر قصد سفر اتوبوسی مشهد رو داشته باشین، میتونین همین الآن خرید بلیط آنلاین مشهد انجام بدین و سفر زمینی لذت بخشی رو با اتوبوس به مشهد تجربه کنین. بلیط اتوبوس ارزون رو می تونین از سفر724 بخرین و شانس تون رو توی قرعه کشی های ماهانه امتحان کنین.