کاشان شهری است تاریخی، قرار گرفته در میان کویر مرکزی ایران و با مردمی حافظ اصالت‌ها و سنت‌ها که با سخت‌کوشی و در عین بهره‌مند نبودن از امکانات طبیعی فراوان، توانسته‌اند مجموعه‌ای از زیبایی‌ها و هنرها را خلق کنند و شهرشان را به یکی از شهرهای مهم مسیر پایتخت به جنوب تبدیل کنند.

اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به کاشان است. فصل گلاب گیری که می توانید در کوچه پس کوچه ها و گذرگاه ها بوی بهشتی گل های محمدی را بشنوید. برای سفر به کاشان کافیست بلیط اتوبوس خود را بخرید و اماده سفر شوید. سفر724 امکان خرید بلیط اتوبوس را برای مسافران کاشان فراهم ساخته است. برای خرید بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی کافیست وارد سامانه سفر 724 شوید و بدون نیاز به ثبت نام اطلاعات خود را وارد کنید. با انجام چند مرحله ساده شماره بلیط اتوبوس به تلفن همراه شما از طریق پیامک ارسال خواهد شد. سفر724 سفرخوشی به شهر کاشان را برایتان آرزومند است.

کمبود آب و به دنبال آن کمبود مراتع و باغ‌ها و کشتزارها از هزار سال پیش، عاملی موثر بر کنترل جمعیت شهر بوده و همین عامل نگذاشته تا کاشان بیش از ظرفیت طبیعی‌اش جمعیت داشته باشد. با این حال موقعیت قرارگیری خاص این شهر که هم به پایتخت فعلی و هم به شهر مهمی چون اصفهان نزدیک بوده و در عین حال با شهرهایی چون اراک و تفرش و قم نیز داد و ستد دارد؛ باعث شده تا با وجود فراز و نشیب‌های تاریخی، کاشان همیشه شهری نسبتا مهم در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و حتی علمی و فرهنگی کشور باشد. این شهر در دوره‌های تاریخی مختلف به محل حضور حکام محلی اختصاص داشته و یکی از مراکز نسبتا مهم پرورش دانشمندان و مشاهیر علمی بوده است. همین موقعیت استراتژیک است که شهر را بعد از حمله‌ی مغول-که باعث ویرانی آن شد- دوباره به موقعیت پیشین‌اش باز گردانده و دوباره آن را به لحاظ تجاری و اقتصادی پر رونق کرده است.

کاشان به لحاظ سیاسی نیز نقشی فرعی اما کم‌ و بیش مهمی را در اختیار داشته و به طور سنتی یکی از شهرهای حاکم‌نشین کشور بوده است. شاید به همین خاطر است که برخی منابع نام کاشان را متشکل از دو بخش "کی" و "آشیان" می‌دانند که به معنای " جایگاه حاکمان" است. حاکمانی که به طور معمول از طرف حاکم اصفهان یا تهران تعیین می‌شده‌اند و به رتق و فتق امور نواحی مرکزی ایران می‌پرداخته‌اند. شاید مهم‌ترین واقعه‌ای که نام کاشان را در تاریخ سیاسی کشور بر سر زبان‌ها انداخت، واقعه‌ی قتل صدر اعظم محبوب ناصرالدین‌شاه، امیرکبیر بوده است. امیرکبیری که پس از عزل به کاشان تبعید شده بود و در عین دوری از پایتخت، آن‌قدری نیز دور نبود که از تحت نظر حکومت خارج شود. قتل او در باغ فین معنایی نمادین نیز داشت: به پایان‌رسیدن عمر دولت‌مردی مُصلح، در باغی تاریخی که قدمت آن به بیش از پانصد سال قبل می‌رسید، اما در آن دوران عمارت‌هایی تازه سر و شکل جدیدی به آن داده بود. باغ و عمارت‌هایی که در دوران فتحعلی‌شاه نوسازی و ساخته شده بودند و بعد از مرگ امیرکبیر روند رو به زوال خودشان را آغاز کردند.

با وجود زلزله‌ی مهیبی که در دوران حکومت کریم‌خان به ساختمان‌های شهر آسیب‌های جدی وارد کرد، کاشان از لحاظ حفظ بافت تاریخی و اندوخته‌های فرهنگی‌اش، شهر بسیار خوش‌شانسی است. به‌خصوص با توجهی که در چند دهه‌ی اخیر به مرمت و احیاء بسیاری از بناهای تاریخی آن شده، کاشان به لحاظ دارا بودن ساختمان‌ها و میراث فرهنگی ارزشمند یکی از غنی‌ترین شهرهای کشور است. اقلیم خشک و بیابانی شهر و به دور ماندن آن از رویدادهای مخرب دیگر، کمک کرده تا هنوز هم در کاشان بتوان روح سنت و حس و حال گذشته را جستجو کرد.  چه با قدم‌زدن در بازار سنتی آن و چه با بازدیدکردن از عمارت‌ها، باغ‌ها و دالان‌های تاریخی، به راحتی می‌توان متوجه شد که هنر و معماری در این شهر جایگاه پر ارج و قُربی داشته و اعیان و اشراف کاشانی، به هیچ‌وجه نمی‌خواسته‌اند از همتایان‌شان در دیگر شهرها چیزی کم و کسر داشته باشند.

خانه‌های تاریخی بسیاری در کاشان وجود دارند که علاوه بر شهرت ملی، مورد توجه گردشگرانی که در طول مسیر خود به سمت شیراز، به کاشان نیز آمده‌اند، قرار می‌گیرند. خانه‌ی بروجردی‌ها، خانه‌ی عامری‌ها، خانه‌ی عباسی‌ها، خانه‌ی نظام‌الدین مجتهد کاشانی و خانه‌ی طباطبائی‌ها مشهورترین خانه‌های تاریخی کاشان هستند که اغلب قدمتی مربوط به دوران قاجار و یا زندیه دارند. تزئینات بی‌شمار و پیچیدگی و بزرگی این خانه‌ها، هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند و او را وادار می‌کند که ساعت‌ها در میان دالان‌ها و اتاق‌ها و شاه‌نشین‌های این خانه‌ها گردش کند و عکس بگیرد. مسجد و مدرسه‌ی آقابزرگ دیگر بنای با شکوه کاشان است که با قدمتی مربوط به صد و هشتاد سال پیش، مثال بارزی از به‌کارگیری معماری قدیمی ایرانی در ساخت مجموعه‌ای بزرگ در دل کویر است. باغ فین هم به عنوان یکی از نمادهای کاشان پر از عمارت‌ها و ساختمان‌های تاریخی است که بازدید از آن به خصوص در تابستان‌های داغ بسیار دلنشین است، چرا که آب در سرتاسر محوطه‌ی آن جریان دارد و عمارت‌ها و چهارصفه‌های درون آن که در پناه سایه‌ی درختان تنومند باغ قرار گرفته‌اند، منظره‌ و هوایی بسیار دلچسب و گوارا دارند.

به جز خود شهر کاشان، در اطراف آن نیز جاذبه‌های گردشگری فراوانی موجود است. تپه‌ سیلک محوطه‌ای باستانی است که در آن آثاری متعلق به تمدنی مربوط به 7000 سال پیش پیدا شده است. این شهر باستانی در حفاری‌ها کشف شده و بازدید از آن بی‌شک خالی از لطف نیست. مشهد اردهال و امام‌زاده‌هایی علی ابن محمد ابن باقر (ع) و آستان حبیب ابن موسی‌ ابن جعفر (ع) در کنار مدفن مشاهیری چون شهراب سپهری و شاه عباس اول و ملامحسن فیض؛ دیگر جاذبه‌هایی هستند که می‌تواند برای دوست‌داران ابنیه‌ی مذهبی و یا علاقمندان به فرهنگ و تاریخ گزینه‌های مطرحی برای بازدید کردن باشند. آتشکده‌ی نیاسر و کویر مرنجاب هم نقاط گردشگری‌ای هستند که نباید در سفر به کاشان فراموش شوند.

کاشان شهری است با مشاهیری بزرگ و نام‌هایی آشنا. از غیاث‌الدین جمشید کاشانی گرفته تا مشفق کاشانی، محتشم کاشانی، ملا احمد نراقی، رضا عباسی، ابوالحسن صبا، ملامحسن فیض کاشانی، ابوالحسن ثالث و سهراب سپهری در این شهر متولد شده‌ و یا زندگی کرده‌اند تا گواهی باشند بر این حقیقت که صرف بهره‌مندی یک شهر از مواهب طبیعی نمی‌تواند ضامن پیشرفت آن باشد و با سخت‌کوشی و تلاش هم می‌توان برای قرن‌ها شهری ساخت که در هر زمینه‌ای حرفی برای گفتن و فضیلتی برای عرضه کردن داشته باشد.

اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به کاشان است. فصل گلاب گیری که می توانید در کوچه پس کوچه ها و گذرگاه ها بوی بهشتی گل های محمدی را بشنوید. برای سفر به کاشان کافیست بلیط اتوبوس خود را بخرید و اماده سفر شوید. سفر724 امکان خرید بلیط اتوبوس را برای مسافران کاشان فراهم ساخته است. برای خرید بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی کافیست وارد سامانه سفر 724 شوید و بدون نیاز به ثبت نام اطلاعات خود را وارد کنید. با انجام چند مرحله ساده شماره بلیط اتوبوس به تلفن همراه شما از طریق پیامک ارسال خواهد شد. سفر724 سفرخوشی به شهر کاشان را برایتان آرزومند است.

safar724.com