در طول قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بیشتر مردم مالزی از وسایل نقلیه ای به نام" ریك شا" كه واگن چرخداری بود و توسط یك انسان كشیده می شد و همچنین از فیل و گاری هایی كه به اسب متصل بود، استفاده می كردند . از دهه 1960 تا دهه 1990 سرویس های مینی بوس رانی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی در این كشور مورد استفاده قرار گرفت .امروز در مالزی و به ویژه در شهر كوالالامپور تاكسی و خطوط ریلی و همینطور سرویس های اتوبوسرانی منظم و مدرن برای حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می گیرند .تاكسی هایی كه مجهز به تاكسی متر هستند در تمام شهر سرویس دهی می كنند، با این حال فشردگی ترافیك بخصوص در زمان هایی كه اوج ترافیك كه در شهر كوالالامپور زیاد به چشم می خورد باعث می گردد كه مردم در پیدا كردن تاكسی دچار مشكلاتی شوند.

در کوالالامپور سرویس های اتوبوسرانی متعددی وجود دارد كه مراكز این شهر را به حومه و همچنین دره كلانگ متصل می كند و اصلی ترین این سرویس ها كه توسط دولت مدیریت می شود " Rapid" نام دارد. در این كشور سیستم ریلی نیز برای حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می گیرد كه در شهر كوالالامپور شامل دو خط ریلی سبك و یك خط تك ریلی و دو خط كامپوتری كه از 4  خط داخلی و یك خط فرودگاهی تشكیل شده است كه این خط فرودگاهی به صورت تندرو و بدون توقف می باشد و از مركز شهر شروع به حركت می كند كه پس از طی مسافت حدود 75 كیلومتر تا فرودگاه بطور سریع السیر سرویس دهی می كند .

ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی

سیستم حمل و نقل عمومی توسط خدمات مختلفی ساماندهی شده است كه شامل بخش صدور گواهینامه وسایل نقلیه تجاری وابسته به وزارت حمل و نقل و همینطور سازمان های محلی و منطقه ای مانند دیوان محلی كوالالامپور و شوراهای شهری و منطقه ای ، می باشد. كار و وظیفه بازسازی و ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر كوالالامپور كه از سال 2003 آغاز گردیده است، تشویق هر چه بیشتر مردم به استفاده از وسایط نقلیه عمومی برای كاهش فشردگی ترافیك در این شهر بزرگ می باشد .

گسترش در خطوط حمل و نقل ریلی معمولی و پرسرعت

در آگوست سال 2006 معاون نخست وزیر وقت مالزی با اعلام این كه طرح توسعه شبكه حمل و نقل عمومی با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد دلار در دست اجرا می باشد گفت : این طرح شامل توسعه شبكه و همچنین ایجاد خطوط جدید و ایجاد خط ریلی سبك بین شمال غرب تا منطقه ای در جنوب شرق كوالالامپور می باشد و در 15 سپتامبر سال 2009  ایستگاه های قابل دسترس و مناطق جدید الاحداث به طور كامل برای حمل و نقل عمومی مورد بهره برداری قرار گرفت . طول این خطوط بین 180 تا 200 كیلومتر می باشد كه ظرفیت حمل 2 میلیون نفر را در روز دارد .

احداث سیستم عظیم تر پرسرعت

سیستمی از حمل و نقل پرسرعت به طول 15 كیلومتر در مركز شهر كوالالامپور نیز در دست احداث است كه این هم یكی از 10 طرح گسترش اقتصادی در كشور مالزی می باشد. این سیستم شامل3 خط می باشد كه در این شهر احداث خواهد گردید. انتظار می رود كه هزینه ساخت این 3 خط به 15 میلیارد دلار برسد كه یكی از گرانترین پروژه ها در تاریخ كشور مالزی است .

وضعیت جاده ها و بزرگراه ها در كشور مالزی

جاده ها ، مهمترین وسیله برای ارتباط مكانهای مختلف در این كشور هستند . بیشتر این جاده ها استاندارد و آسفالت می باشند . بطور كلی كشور مالزی دارای  98721  كیلومتر راه جاده ای می باشد كه بیش از 80000  كیلومتر آن به طور كامل آسفالت می باشد. سرویس های اتوبوسرانی بسیار پیشرفته ای در طول این جاده ها سرویس دهی می كنند .

شاه راه شمالی جنوبی بین شهری MKVE در دره كاتنگ و همینطور بزرگ راه بین المللی FHR2 بزرگ ترین سازه های جاده ای در شبه جزیره مالزی هستند. بزرگ راهها كه بیش از 100 كیلومتر در این كشور گسترش یافته اند، ارتباط بین مناطق تجاری در نقاط مركزی شهری را برقرار می كنند . تمركز دولت بر این است كه سیستم حمل و نقل عمومی را گسترش دهد. اتوبوس ، تاكسی ، قطارهای تندرو و هواپیما اصلی ترین وسایط حمل و نقل در این كشور را تشكیل می دهند . برای ارتقاء كیفیت و قابل اعتماد بودن و كافی بودن این سرویس ها ، تمهیدات فراوانی از جمله افزایش شركت های خدماتی و ایجاد امكانات رفاهی مانند: ایجاد پایانه ها ، سیستم اطلاعات جاده ای و امكانات رفاهی دیگری انجام گرفته است .

سیستم جاده ای بین المللی در مالزی

این سیستم اصلی ترین شبكه عبور و مرور بین المللی در كشور مالزی است.  تمام این جاده ها تحت كنترل وزارت كار در این كشور هستند. طبق گفته مقامات از سال 1969 این وزارت خانه مسئول ساخت و حفظ و نگهداری تمام پروژه های جاده ای بین المللی در این كشور می باشد . بعلاوه بیشتر پروژه های جاده ای بین المللی توسط بخش امور حمل و نقل عمومی نیز سرپرستی و نگهداری می شود .

تاریخچه و احداث این جاده ها

بیشتر جاده های بین المللی در شبه جزیره مالزی در طول زمانی قبل از سال 1967 ساخته شده و این كشور در آن زمان مستعمره انگلیس بوده است و هدف از ساخت این جاده ها حمل آسان كالا و تجهیزات برای انگلیسی ها بوده است .

استانداردها در این جاده ها

طول جاده های بین المللی در مالزی به49935  كیلومتر می رسد كه با شماره نامگذاری شده اند . بیشتر جاده های بین المللی در این كشور 2 لاین دارند . راننده در سمت راست اتومبیل قرار دارد و حركت در مسیر سمت چپ جاده می باشد. در مناطق شهری این جاده ها 4 لاین می شوند كه بتوانند بار اضافی ترافیك را تحمل كنند.  در مناطق كوهستانی لاین اضافه برای تردد وسایل نقلیه كه حركت آهسته تری دارند نیز احداث گردیده است .در بعضی از این جاده ها لاین مخصوص موتور سیكلت نیز احداث گردیده است.

این لاین در منتهی الیه سمت چپ در هر جهت در نظر گرفته شده است و توسط بلوك های سفید و سیاه از لاین اصلی جدا می گردد و این امكان را به موتور سیكلت سواران می دهد كه هر زمان بخواهند از جاده خارج شوند یا با سرعت كمتری در مسیر حركت كنند. كلیه علائم جاده ای در این كشور با كمی تفاوت  مطابق با علائم بین المللی است. تا قبل از دهه 1960 ، این كشور از علائم مورد استفاده در كشور استرالیا و ژاپن برای جاده ها استفاده می كرد اما اخیراً این كشور از علائم مورد استفاده در كشورهای آمریكا ، كانادا و استرالیا استفاده می كند .

زبان مورد استفاده در علائم جاده ای زبان مالزیایی است . بعلاوه در مناطق عمومی مهم مانند مناطق گردشگری ، فرودگاه ها ، ایستگاه های قطار و مناطق بازرسی زبان انگلیسی هم مورد استفاده قرار می گیرد . به علاوه از زبان انگلیسی در علائم جاده ای در جاده های بین المللی بیشتر استفاده می شود .

طبق قوانین جاده ای مالزی مصوب 1987 ، علائم ترافیكی آبی رنگ برای جاده های بین المللی و جاده های منتهی به پایتخت و علائم ترافیكی سبز رنگ برای بزرگ راه ها مورد استفاده قرار می گیرد . مالزی ، كشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن كوالالامپور است. سازمان ها و ادارات دولتی در شهر جدید پوتراجایا )پایتخت اداری)  این كشور متمركز هستند .

مساحت این كشور 329/758 كیلومتر مربع و جمعیت آن طبق سرشماری سال 2006 بالغ بر 28 میلیون نفر می باشد.  حكومت مالزی پادشاهی مشروطه (فدرال) ، زیان رسمی مالایایی و دین رسمی اسلام می باشد . جمعیت مالزی از سه نژاد مالایایی ) 60 درصد( ، چینی ) 27 درصد( ، هندی ) 12 درصد( و غیره )یك درصد( تشكیل شده است .

شبه جزیره مالزی به سبب داشتن سواحل بی شمار و گوناگون در بخش های مختلف ، یكی از بزرگ ترین و مهم ترین نقاط غواصی در دنیا به شمار می رود . طبیعت زیبا و استوایی مالزی از جاذبه های گردشگری می باشد .

safar724.com