یکی از دغدغه های مسافران در زمان سفر به دیگر کشورها، چگونگی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و مسیر یابی و رسیدن به مناطق گردشگری است. مخصوصا افرادی که برای اولین بار به کشوری سفر می کنند این موضوع برایشان پررنگ تر خواهد بود. جهت کاهش این دغدغه راهنمایی مختصر در مورد سیستم حمل و نقل عمومی برای استفاده دوستانی که قصد سفر به استانبول را دارند فراهم آورده ایم که امید است مفید واقع گردد.

انواع وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول:

تراموا


محبوب ترین وسیله حمل و نقل توریست ها تراموا هست زیرا از وسط خیابان های شهر و بر روی ریل های زمینی می گذرد و سرعت مطلوبی دارد، نه به کندی اتوبوس های خطی هست و نه به پر سرعتی متروی زیر زمین و به این دلیل به شما امکان مشاهده شهر استانبول را می دهد. مسیرهای خوبی دارد و تعداد زیادی از مناطق توریستی را با ایستگاه هایی که در نزدیک آنها توقف می کند را می توان با استفاده از تراموا دسترسی داشت.

مترو

متروی استانبول برخلاف تراموا کاملا در زیر زمین قرار دارد البته سرعت زیادی هم دارد. دو نوع مترو در استانبول وجود دارد یکی متروی برقی که خط اصلی متروی استانبول است و یک نوع هم وسیله ای است که در سال 2011 در دو مسیر افتتاح شد و با استفاده از کابل کشیده میشود به نام "فونیکولار". معروفترین مسیر این وسیله ، مسیر کوتاه ولی پرشیب از میدان تقسیم به سمت بندرگاه پر کابرد و شلوغی به نام کاباتاش است، ورودی مترو را با تابلوی M مشخص کرده اند و مسیرهای آن خصوصا مجتمع های تجاری و خیابان های معروف استانبول را تحت پوشش دارد.

نقشه راهنمای مترو استانبول

اتوبوس های خطی

اتوبوس های خطی استانبول نیز در مسیرهای متنوعی وجود دارد ولی به علت تردد در ترافیک خیابان های شلوغ استانبول و کند بودن آن کمتر مورد اقبال است ولی گاهی مسیرهایی دارد که با استفاده از تراموا و مترو قابل دستیابی نیست. برای یافتن مسیر اتوبوس ها و شماره آنها و زمان تقریبی حرکت آنها میتوانید به سایت آن مراجعه کنید . و از قبل شماره اتوبوس و ایستگاه را تعیین کنید.

اسکله های استانبول

استانبول، چون شهری است در دوسوی آبراه، اسکله های زیادی در نقاط مختلف شهر دارد که علاوه بر مسیرهای تفریحی و تورهای دریایی و اتصال بین جزایر، برای رفت و آمد روزانه میان اسکله های شهری هم میتوان از مسیرهای آن استفاده کرد ولی هزینه بیشتری دارد و زمان راه افتادن قایق ها هم با فاصله زمانی نسبتا زیادی است.

کشتی هایی که در اسکله ها پهلو گرفته اند یا مربوط به بخش خصوص هستند که بلیط کاغذی می فروشند و یا توسط بخش دولتی اداره میشوند که با استانبول کارت کار می کنند. تورهای تنگه بسفر از اکثر این اسکله ها به خصوص اسکله امین اونو و در دو مسیر کوتاه و بلند به هزینه 12 لیر و 25 لیر بدون ناهار و شام و موزیک و فقط به عنوان یک گشت دریایی قابل دسترسی هستند. تورهای همراه با شام و موزیک احتیاج به رزرو قبلی دارد که معمولا صبح همان روز یا روز قبل میتوان رزرو کرد.

دلموش یا مینی باس

تاکسی های ون 10 نفره زرد رنگی هستند که در بیشتر خیابان ها و مراکز خرید و در مکانهایی که ایستگاه دیگر وسایل حمل و نقل وجود ندارد حضور دارند. دلموش ها در خطوط مشخصی حرکت می کنند و کرایه آنها ثابت هست، از کرایه اتوبوس بیشتر، اما از کرایه تاکسی‌ کمتر است.در طی مسیر دارای ایستگاه های مشخص نیستند و بنابر درخواست مسافر توقف می کنند. دلموش ها در بخش آسیایی استانبول حضور پررنگ تری دارند. مانند تاکسی ها پول نقد طلب می کنند و از کارت های حمل و نقل مانند استانبول کارت پشتیبانی نمی کنند.

استانبول کارت

استانبول کارت یا آکبیل ،کارت حمل و نقل شهری استانبول است شما با استفاده از این کارت که تمام سوپر مارکتها و کتابخانه ها، آنرا به قیمت حدود7 لیر می فروشند می توانید با شارژ هر مبلغی که تمایل دارید از تمامی این سیستم حمل و نقل استفاده کنید. نحوه شارژ کردن آن بدین صورت است که در تمامی ایستگاه ها دستگاهی مشابه خودپردازها قرار دارد. کارت را در قسمت خودش قرار میدهید و پول را به دستگاه می دهید و چند ثانیه صبر می کنید تا شارژ انجام شود. در نمایشگر آن نیز مبلغی که شارژ کردید و جمع مبلغ موجود در کارت را به شما نشان می دهد.

برای تهیه بلیط اتوبوس به شهر استانبول می توانید به صورت اینترنتی از سامانه سفر724 اقدام کنید.

safar724.com