در اطراف شهر مشهد، مکان های بسیار جذاب و دیدنی وجود داره. مناطق بسیار بکر و زیبا... که طبیعتشون بسیار بسیار نفسگیره. جاهایی که شاید خود اونایی که مشهد زندگی میکنن تا بحال اونجا نرفتن. آبشار ارتکند جزو یکی از همین مناطق بکر و ییلاقی شهرستان کلات نادره. این تفریح گاه به دلیل آبشارهای زیبا، کوه های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایی که داره، مورد توجه گردشگرای ایرانی و خارجیه.

موقعیت جغرافیایی آبشار ارتکند

آبشار ارتکند در جاده کلات نادری و حدود چهل کیلومتر مانده به شهرستان کلات، در منطقه روستای قطعه نو کلات قرار داره. برای رسیدن به آبشار ارتکند اول باید از روستای سررود که هفت کیلومتر از جاده اصلی فاصله داره، عبور کرد.

 بعد از روستا، جاده ای فرعی و خاکی وجود داره که بعد از حدود دو ساعت پیاده روی به آبشارها میرسه. اول این جاده چند مجموعه پرورش ماهی و شالیزارهای برنج معروف و خوش عطر کلات دیده میشن.

چگونه از مشهد به ارتکند برویم؟

برای رفتن به آبشار ارتکند اول از همه، باید به شمال شهر مشهد رفت و وارد جاده کلات نادر شد. آبشار ارتکند تا شهر مشهد ۱۲۳ کیلومتر فاصله داره که ۱۰۵ کیلومتر اون جاده اصلی کلات و ۱۸ کیلومتر آن جاده فرعیه که از این ۱۸ کیلومتر ۷ کیلومتر آسفالت شده و ۱۱ کیلومتر خاکیه.

 در امتداد حرکت رودخونه، آبشار اول در انتهای غاری ۱۰ متری واقع شده، که در کنار صخره ای لزج و خیس قرار داره. ولی برای رسیدن به آبشار بعدی باید با فنون اولیه سنگنوردی آشنا باشین و با استفاده از ریشه قطور ومحکم درختای کنار رودخونه بالا برید. آبشار دوم که بلندتر و در حدود ۳۵ متره ، در انتهای دره ای باریک قرار داره.

 

بعد از طی یک مسافت کوتاه تونل غار مانندی دیده میشه که آب رودخونه از یک طرفش وارد و از سمت دیگر خارج میشه. طول این تونل غار مانند حدود ۱۵ متره و در انتهای آن آب از ارتفاع حدود 10 متری از بین کوه های سرسبز ارتکند به سمت پایین میریزه.

در کنار غار، شما میتونین به کمک بالا رفتن از نردبون هایی که در دو ردیف ساخته شده ، آبشار ارتکند رو در سمت راست ببینید که سه طرفش رو دیواره های سنگی احاطه کردن.

 

بهتون پیشنهاد میکنیم، وقتی برای زیارت امام رضا(ع) مشرف شدید، حتما  از آبشار ارتکند که شبیه قطعه ای از بهشته، هم دیدن کنید.

همچنین شما میتونین علاوه بر خرید بلیط اتوبوس مشهد مسیر رفت، بلیط های مسیر برگشت خودتون رو هم از سامانه ی سفر 724، به صورت آنلاین تهیه کنید و از تخفیف های بلیط اتوبوس که برای مسافران در نظر گرفته شده، استفاده کنید.