مشهد مقدس، علاوه بر اینکه بارگاه حضرت رضا رو داره، شهرستان و روستاهای بسیار زیبا و دل انگیزی رو هم اطرافش داره که برای تمامی گردشگرا و مسافرایی که سفری به مشهد دارن بسیار جذابه که به اونجا هم سری بزنن.

شهر کلات  به علت اینکه بین کوه ها قرار گرفته، سرزمین دژهای نفوذ ناپذیر هم نامیده میشه. معروف ترین جاذبه دیدنی کلات نادری، کاخ خورشید است. دلیل انتخاب نادرشاه برای ساختن چنین کاخی در این منطقه هم همین نفوذ ناپذیری اون بوده. کاخ کلات یا کاخ خورشید در سال ۱۱۵۱ هجری قمری، به دستور نادرشاه جهت اقامت و خزانه ای برای جواهرات و غنایم موجود در کلات ساخته شده‌ است. این بنا پانل‌‌های خارجی پیچیده‌‌ای با طرح‌هایی شبیه آناناس و گلابی داره که بسیار زیبا هستن. این میوه‌ها که اونموقع در خراسان شناخته شده نبودند، نشان دهنده ی این واقعیت هستن که نادرشاه از هنرمندان خارجی اسیر شده در لشکر کشی هاش که به احتمال زیاد هندی بودن، استفاده کرده.

شهر کلات در چند کیلومتری مشهد قرار داره؟

شهر کلات بین کوه‌های هزارمسجد قرار گرفته و از مرکز مشهد 145 کیلومتر و از شمال مشهد 160 کیلومتر تا اونجا راهه. همچنین این شهر از شمال به وسیله تپه های نسبتاً پست به طول 180 کیلومتر با کشور ترکمنستان همجواره و ازجنوب به کوه هزارمسجد و مشهد، از شرق به شهرستان سرخس و از سمت غرب به شهرستان درگز محدود میشه.

چطوری به کلات بریم؟

از کلات ماشین‌‌های سواری و همچنین اتوبوس‌های متعددی به مقصد مشهد وجود داره، ولی تعداد اتوبوس‌ها نسبت به سواری  کمتره. برای سفر از کلات به درگز و دیدن جاده زیبا و پر پیچ و خم اون، حتما باید یک تاکسی دربست بگیرید، چون اتوبوسی به اون مقصد وجود نداره.شما میتونید از آژانس طلایه داران خشت که در خیابان امام خمینی کلات واقع شده، یک تاکسی دربست کرایه کنین.

خودروی شخصی: برای رسیدن به شهر کلات هر جایی که هستید اول از همه باید بلیت مشهد مثلا بلیت اتوبوس مشهد تهیه کنید و خودتون رو به مشهد برسونید بعد باید وارد جاده ای بشید که از شمال شرقی مشهد منشعب میشه تا بعد از حدود 145 کیلومتر و بعد از عبور از شهر زاوین به کلات برسین.

وسایل نقلیه عمومی: میتونین سوار اتوبوس های شهر کلات که در پایانه کلات - مشهد در بلوار خواجه ربیع قرار داره، بشید. در این پایانه، هم میتونید سوار اتوبوس های شهر کلات بشید و هم از تاکسی های خطی این شهر برای برگشت استفاده کنین.

غذاهای سنتی و محلی شهر کلات

از سری غذاهای خوشمزه ای که میتونیم بهتون پیشنهاد کنیم به هنگام سفر حتما امتحان کنین: آبگوشت، گرماس، شیر برنج، آش گوشواره، آش الیان، بریانی اسفناج و ... هست که از غذاهای محلی این شهر به حساب میان.

امکانات تفریحی و رفاهی کلات

مسافرخانه بهرامی که در خیابان امام خمینی ۱۳ واقع شده، اتاق‌‌های آرام با سرویس بهداشتی و حمام و ملحفه‌های تمیز در اختیار مسافرا و گردشگرا قرار میده. زیر این مسافرخانه هم رستورانی قرار داره که غذای خوبی سرو می‌کنه. این رستوران ۲۰۰ متر با ایستگاه سواری فاصله داره. در همون اطراف چندین سوپرمارکت هم وجود داره.

توجه کنید که در آخر هفته به علت جمعیت زیادی اونجا هست و بهتره که همراه خودتون چادر مسافرتی هم داشته باشین.

آب و هوای شهر کلات

شهر کلات در منطقه نیمه معتدل کوهستانی قرار داره و زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی گرم داره. در فصول بهار و پاییز هم باران‌های مستمر بهاری و پاییزی باعث سرسبزی دامنه‌ها و کوهپایه‌ها شده و گله داری و دامداری رو در منطقه رونق داده است.

چه فصلی برای سفر به کلات بهتره؟

بهترین فصل برای بازدید از کلات، فصل بهار است. در این فصل طبیعت سبز کلات دیدنیه و در مسیر جاده کلات به درگز که یکی از زیباترین جاده‌های این ناحیه است، میتونید چادرنشین‌ها رو که به صورت پراکنده در دامنه کوه‌ها چادر زدن رو ببینید.