بدون شک شمال کشور ایران زیباترین طبیعت‌ها را دارد. کمتر کسی پیدا می‌شود که تصمیم به سفر بگیرد اما شمال در بین گزینه‌هایش نباشد. در این بین بیشتر افراد دوست دارن که مکان‌های ناب و طبیعت بکر شمال را پیدا کنند و لحظاتی را در آرامش و به دور از هر دغدغه‌ای سپری کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، این مطلب را از دست ندهید. چرا که قصد داریم شما را با یکی از زیبایی‌های چشم‌نواز شمال کشور آشنا کنیم. 

می‌خواهیم شما را به سمت دریاچه شورمست ببریم. یکی از توریستی‌ترین دریاچه‌های ایران است که در تمام فصول سال گردشگران زیادی را از همه‌ی نقاط کشور به خود جذب می‌کند. 

 

مسیر دسترسی به دریاچه شورمست

دریاچه شورمست در جنوب غربی شهرستان سوادکوه و در نزدیکی روستای شورمست قرار دارد.‌ برای رسیدن به این دریاچه باید  راهی جاده فیروزکوه شده و به سمت شهرستان سوادکوه حرکت کنید. فراموش نکنید که در این مسیر نیز از مناظر اطراف لذت ببرید. جاده فیروزکوه پوشیده از جنگل و درختان سرسبز است که شما را ترغیب می‌کند اندکی توقف کنید، به تماشای مناظر اطراف بنیشینید و هوای مطبوع و تمیز آن را تنفس کنید. 

اگر از تهران و جاده فیروزکوه به سمت دریاچه شورمست حرکت کنید، تقریبا ۵۶ کیلومتر پس از فیروزکوه به شهر پل سفید خواهید رسید. فاصله دریاچه شورمست نیز از تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر است. وارد مرکز شهر پل سفید که بشوید مسیر آسفالتی را می‌بینید که به روستای شورمست منتهی می‌شود. پس از عبور از پل کوچکی و طی ۵ کیلومتر به یک دوراهی می‌رسید که مسیر سمت راست به روستای شورمست و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست منتهی می‌شود.

توجه داشته باشید که انتهای جاده‌ای که منتهی به دریاچه شورمست است، خاکی می‌شود و همین موضوع نشان‌دهنده رسیدن شما به مقصد است. برای ورود ماشین شخصی به محوطه اطراف دریاچه نیز باید هزینه‌ای را به عنوان ورودیه پرداخت کنید.‌

 

زیبایی‌های دریاچه شورمست 

شورمست دریاچه نسبتا کوچکی است که ۱۵ هزار مترمربع وسعت و نزدیک به ۵ متر عمق دارد. برای این‌که راحت‌تر مساحت این دریاچه را درک کنید، دو تا زمین فوتبال را در کنار هم تصور کنید. 

اطراف این دریاچه از درخت های بلند قامت و زیبای توسکا پوشیده شده است که ریشه بعضی از آن‌ها در عمق رودخانه به چشم می‌خورد.‌ خیره‌کننده‌ترین منظره‌ای که در این دریاچه مشاهده خواهید کرد، انعکاس تصویر کوه‌های اطراف و ابرهای آسمان در این دریاچه است که منظره بی‌نظیری را خلق کرده است. 

این دریاچه زیست‌گاه جانورانی مانند ملخ، مارآبی، قورباغه و انواع ماهی‌هاست. آب‌وهوای منطقه هم ترکیبی از آب‌وهوای سرد فیروزکوه و معتدل قائم‌شهر است.‌

 

امکانات رفاهی دریاچه شورمست

نزدیکی این منطقه به پایتخت کشور باعث شده است که بسیاری از پایتخت‌نشینان و مسافران حاضر در آن به این دریاچه سفر کنند و لحظاتی را فارغ از شلوغی‌ها و هیاهوی شهر سپری کنند و آرامش را در وجود خود دریابند. 

به همین دلیل امکانات رفاهی متنوعی در اطراف دریاچه شورمست برای گردشگران در نظر گرفته شده است. آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، آلاچیق و ... از امکانات موجود در این منطقه است. البته آلاچیق‌ها کرایه‌ای هستند و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه اندکی بپردازید. 

 

تفریحات دریاچه شورمست

تفریحات و سرگرمی‌هایی نیز در این منطقه وجود دارند که لحظات حضور شما در آن‌جا را جذاب‌تر و به یادماندنی‌تر می‌کند:

  • قایق‌سواری
    در کنار این دریاچه زیبا قایق‌های کوچکی وجود دارند که می‌توانید سوار آن‌ها شوید و بر روی دریاچه شورمست قایق‌سواری کنید. پدال‌هایی در داخل قایق وجود دارند که با حرکت دادن آن‌ها قایق نیز شروع به حرکت می‌کند و شما می‌توانید گشتی در دریاچه بزنید و از مناظر اطراف و آرامشی که در آن‌جا حاکم است، لذت ببرید.‌

  • ماهی‌گیری 
    همان‌طور که گفته شد در این دریاچه انواع ماهی‌ها زندگی می‌کنند. افراد علاقه‌مند به ماهی‌گیری می‌توانند در کنار دریاچه بنشینند و به ماهی‌گیری مشغول شوند. هرچند که تعداد ماهی در این دریاچه زیاد نیست. اما با این حال با تلاش بیشتر به موفقیت در ماهی‌گیری خواهید رسید! 

  • دوچرخه‌سواری
    اطراف دریاچه شورمست یکی از زیباترین و بهترین منطقه برای دوچرخه‌سواری است. در این محل جاده‌ای برای دوچرخه‌سواران در نظر گرفته شده است که مملو از درختان و گیاهان سرسبز است. هوای دل‌پذیر این مکان نیز باعث شده است علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری به این منطقه بروند و با سرخوشی به دوچرخه‌سواری بپردازند. 

  • پیاده‌روی 
    قدم زدن میان جنگل یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهاست. مناظر اطراف این دریاچه نیز این را می‌طلبد که با خیالی آسوده و بدون فکر کردن در رابطه با هرچیزی در جنگل قدم بزنید و به آواز پرندگان گوش بسپارید. 

  • اسب‌سواری
    در محوطه کنار دریاچه شورمست محلی برای اسب‌سواری نیز وجود دارد. شما می‌توانید در این محل اسبی را کرایه کنید و به اسب‌سواری بپردازید و لحظات مهیجی را تجربه کنید. 

 

بهترین فصل سال برای سفر به دریاچه شورمست


دریاچه شورمست در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. در فصل بهار عطر شکوفه‌ها و هوای خنک بهاری در دریاچه شورمست شما را مجذوب خود می‌کند و مدت زمان حضور شما در آن‌جا را مطلوب‌تر و دل‌پذیرتر می‌سازد. 

آب‌وهوای این دریاچه در تابستان کمی گرم‌تر است اما گرمای آن به اندازه گرمای شهرهای شلوغ و پرهیاهو نیست! بنابراین اگر قصد دارید که کمی از شهر فاصله بگیرید و به مکانی خنک‌تر در فصل تابستان بروید، شک نکنید که دریاچه شورمست می‌تواند بهترین گزینه باشد. 

اجازه دهید فصل پاییز در این دریاچه را این‌گونه توصیف کنیم: درختانی دورتادور دریاچه را احاطه کرده‌اند که برگ‌های نارنجی شاخه آن‌ها را پوشانده است، آسمان قسمتی ابری را تصور کنید و دریاچه‌ای که سطح آن پر شده است از انعکاس این زیبایی‌های خلقت. این تصویر هارمونی جذابی را به وجود می‌آورد که دیدگان را محو زیبایی خود می‌کند. 

در زمستان نیز اطراف این دریاچه پوشیده از برف می‌شود و زیبایی خاص دیگری به آن می‌بخشد. برای کسانی که سفر در زمستان را دوست دارند، سفر به این دریاچه را توصیه می‌کنیم. 

در نهایت می‌توان به جرئت گفت که تمام طول سال زمان مناسبی برای بازدید از دریاچه و لذت بردن از مناظر اطراف آن است. 

 

جاذبه گردشگری در اطراف دریاچه شورمست


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در اطراف دریاچه شورمست پل ورسک است. این پل در روستایی با همین نام و در نزدیکی این محل قرار دارد و جزو شاهکارهای معماری به حساب می‌رود. این پل با نام پل پیروزی نیز معروف است. 

هنگام سفر به دریاچه شورمست، دیدن این جاذبه گردشگری را از دست ندهید. همچنین پیاده‌روی در تنگه ورسک را نیز جزو برنامه‌های تفریحی خود قرار دهید. چرا که بسیار لذت‌بخش است. مسیر تنگه ورسک به آبشاری زیبا و دل‌ربا نیز ختم می‌شود که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست. 

 

آیا تا به حال به دریاچه شورمست سفر کرده‌اید؟ اگر جواب‌تان مثبت است، تجربیاتتان در این سفر را برایمان بازگو کنید.