آیا تا به حال پیش آمده است که به خاطر کودک‌تان از سفر دل‌خواهتان صرف‌نظر کنید؟ یا مراقبت از آن‌ها را به کسی بسپارید و به تنهایی به سفر بروید، در حالی که فکر و ذهن شما همواره پیش فرزندتان است؟ مخصوصا اگر قرار باشد این سفر را با اتوبوس انجام دهید. بیش‌تر ما چنین تجربیاتی داشته‌ایم و از این بابت خیلی ناراحت و یا اذیت شده‌ایم. از این رو، بر آن شدیم که در این مطلب از سفر۷۲۴ به این موضوع بپردازیم و چگونگی سفر کودک با اتوبوس را به شما ارائه دهیم. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

 

چگونگی سفر کودک با اتوبوس

گاهی سفر کودک با اتوبوس برای والدین به مشکل بزرگی تبدیل می‌شود که هیچ راه‌حلی ندارد. از این رو سعی می‌کنند که با روش‌های نادرست به مقابله با این مشکل بپردازند. چنان‌چه با کودک خود نیز به مسافرت بروند، به دلیل عدم آگاهی از چگونگی رفتار با کودک در اتوبوس، سفر را برای خود و کودکشان عاری از خوشی و هیجان می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم که قبل از سفر به نکات ذکر شده در این مطلب دقت کنید تا هم خود شما و هم کودکتان نهایت لذت را از سفر ببرید. 

 

با برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آن‌ها پیش بروید

زمانی که با کودک خود به سفر می‌روید، لازم است که قبل از سفر برنامه‌ای دقیق و متناسب با کودک خود تنظیم کنید. اولین قدم این است که مشخص کنید که چه وسایلی لازم است به همراه داشته باشید؟ چه سرگرمی‌هایی باید برای کودک خود تدارک ببینید؟ مقصد و یا مقاصد شما در طول سفر کدام است؟ و ...

اولویت‌بندی گام بعدی شما برای انجام تمامی کارهاست. وقتی آیتم‌های برنامه خود را اولویت‌بندی می‌کنید احتمال بیشتری برای انجام آن‌ها وجود دارد. بنابراین بهتر است، ترتیب مشخصی برای انجام همه مراحل سفرتان را مشخص کنید تا مشکلی در طول سفر برایتان به وجود نیاید. 

 

از کسانی که تجربه مشابهی داشتند، پرس‌وجو کنید

بدون شک والدین بی‌شماری وجود دارند که دغدغه‌ی مشابه با دغدغه شما داشته‌اند و یا دارند. می‌توانید قبل از سفر از چنین افرادی پرس‌وجو کنید. این افراد می‌توانند از میان خانواده، فامیل و یا حتی دوستان‌تان در فضای مجازی باشند. پاسخ‌ آنها را جمع‌بندی کنید. خواهید دید که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود روش‌های مختلفی را در رابطه با سفر کودک با اتوبوس در پیش گرفته‌اند. تمامی روش‌های ذکر شده را با دقت بررسی کنید تا در نهایت به نتیجه درست و مطلوب خود دست یابید. 

 

از شهر خودتان و یا سفرهای کوتاه شروع کنید

توریست شهر خودتان باشید. به این شکل که ابتدا سفر را از شهر خودتان شروع کنید. به عنوان مثال، یک روز کامل را برای گردش و تفریح در سطح شهر در نظر بگیرید. سپس با اتوبوس‌های درون شهری به گشت و گذار بپردازید.

برای تکمیل این فرآیند می‌توانید به سفرهای کوتاه و یک‌روزه نیز بروید. شهرهای نزدیک اطراف شهرتان بهترین گزینه برای سفرهای کوتاه هستند. با این کار نه تنها از چگونگی سفر کودک با اتوبوس و علایق او اطلاعاتی را کسب می‌کنید، بلکه به آرامی کودک را برای سفرهای طولانی و درازمدت نیز آماده می‌کنید. 

 

در انتخاب اتوبوس دقت لازم را به خرج دهید

بسیاری از افراد بدون آگاهی از انواع اتوبوس بلیط سفر خود را خریداری می‌کنند که منجر به نارضایتی آن‌ها از سفر می‌شود. بهتر است که قبل از سفر اطلاعاتی در مورد انواع و مدل‌های اتوبوس کسب کنید و سپس نسبت به خرید بلیط سفر خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید که اتوبوس‌ها انوع و اقسامی دارند که برخی برای سفرهای کوتاه مدت و برخی دیگر برای سفرهای طولانی مناسب هستند.‌ این موضوع برای زمانی که قصد دارید با کودک خود به سفر بروید اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. زیرا اولین نکته‌ای که در هنگام سفر کودک با اتوبوس باید به آن توجه کنید، راحتی صندلی‌های اتوبوس برای او است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطالب مرتبط با انواع اتوبوس در سامانه سفر ۷۲۴ مراجعه کنید. پس از کسب اطلاعات مورد نظر می‌توانید به راحتی برای خرید بلیط خود از این سامانه اقدام کنید. هنگام خرید بلیط از این سامانه نیز می‌توانید نوع و مدل اتوبوس خود را انتخاب کنید و مطمئن باشید که با همان اتوبوس مورد نظرتان به سفر خواهید رفت. 

 

متناسب با سن کودک خود سرگرمی‌هایی را برای او تدارک ببینید

هرچند که سفر کودک با اتوبوس در ظاهر سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد اما با چند ترفند ساده می‌توانید به آسانی سفر خوبی را با فرزند خود سپری کنید. تنها کافی‌ است به علایق و سرگرمی‌های او توجه کنید.

اگر سن فرزند شما کمتر از ۲ سال است، معمولا با حرکت اتوبوس و تکان‌های آن به خواب شیرینی فرو می‌رود. لحظاتی را هم که بیدار است می‌توانید به راحتی با بازی‌های ساده و کلامی او را سرگرم کنید. مناظر اطراف را به او نشان دهید و توضیحاتی در مورد آن‌ها به او ارائه دهید. سعی کنید که کلمات را با شما تکرار کند و از این طریق کلمات جدیدی نیز یاد بگیرد. 

اما اگر فرزند شما بیش از ۲ سال سن دارد، باید جدی‌تر بر روی موضوع بازی‌های او در اتوبوس بیندیشید. کودک پس از ۲ سال علایق و سرگرمی‌های دلخواهش را پیدا می‌کند. سعی کنید آن‌ها را کشف کنید و در راستای علاقه او وسایل مورد نیاز را بردارید. وسایل لازم و نکات مهم برای سفر کودک با اتوبوس می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • کتاب می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. اگر کودک شما به کتاب‌خوانی علاقه دارد، حتما چند کتاب مورد علاقه او را به همراه داشته باشید تا در طول سفر آن‌ها را برای او بخوانید.
  • کنسول‌های دستی نیز یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های کودکان است. بازی‌های فکری و کارتی می‌توانند در طول سفر او را سرگرم کنند و به او کمک کنند که گذر زمان را کمتر احساس کند. 
  • برای او داستان‌سرایی کنید و یا از سفرهای خود در زمان کودکی برای او تعریف کنید. کودکان علاقه بسیاری به داستان دارند و چیزهای زیادی از آن‌ها یاد می‌گیرند. مخصوصا حکایت‌هایی که مربوط به کودکی والدینش باشد بیشتر برایشان جذابیت دارد.
  • کارتون و انیمیشن متناسب با سن او را در لپتاپ و یا گوشی برای او پخش کنید تا تماشا کند. چرا که کارتون مورد علاقه بهترین سرگرمی کودکان است. 

 

در نهایت افکار بی‌مورد را از خود دور کنید

به یاد داشته باشید که شاید امکان سفر کودک با اتوبوس تلاش بیشتری را از جانب شما نیاز داشته باشد. زیرا این سفر پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اما در نهایت این خاطره‌های جالب و دوست‌داشتنی است که از سفر به یادگار می‌ماند. بنابراین سعی کنید که افکار بی‌مورد را از خود دور کنید و مثبت‌اندیش باشید. 

به این باور برسید که از پس مشکلات برخواهید آمد و سفری رویایی را با فرزندان خود سپری خواهید کرد. استرس و اضطراب بی‌مورد باعث می‌شود که سفر چه برای شما و چه برای کودکتان تلخ و به دور از هر خوشی و شادی باشد. پس این مورد را  نه تنها از سفر بلکه از زندگی خود حذف کنید تا بهترین‌ها در پیش روی شما قرار گیرند.