اگر شما هم از افرادی هستید که عادت دارید قبل از سفر در مورد مقصدی که قرار است به آن سفر کنید، تحقیق کنید این محتوا، برای شما مناسب است. زیرا بیش‌تر مطالبی که در اینترنت وجود دارد، در این مورد صحبت می‌کنند که چه کارهایی را باید در سفر انجام داد؟ کجاها را برای گردش، تفریح و گرفتن عکس‌های یادگاری نباید از دست بدهیم؟ چه غذاهایی را در کدام رستوران‌ها باید خورد؟ و ...

اما کمتر مطلبی را می‌توان پید کرد که به ما گوشزد کند که چه کارهایی را نباید در سفر انجام دهیم؟ واقعیت این است که همه ما وقتی به مسافرت می‌رویم، هدفمان خوش‌گذرانی است. بنابراین بی‌خیال مسائل مالی می‌شویم و دوست داریم که یک دل سیر تفریح کنیم! اما در برخی از موارد بهتر است کمی شمِّ اقتصادی‌مان را به کار بیندازیم و مدیریت هزینه کنیم.

اگر شما هم دوست دارید که هم از سفر خود نهایت لذت را ببرید و هم هزینه‌های خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید، در این مطلب از سفر۷۲۴ همراه ما باشید. زیرا قصد داریم راهکارهایی را برای کاهش هزینه‌های اضافی سفر با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم و به شما کمک کنیم تا سفر دلپذیرتری را تجربه کنید!

در سفرهای جاده‌ای چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

۱) نزدیک جاذبه‌های توریستی غذا نوش جان نکنید!

همه ما وقتی برای گردش و تفریح به یکی از جاذبه‌های توریستی شهر مقصد می‌رویم، دوست داریم غذای خود را هم در همان‌جا صرف کنیم. شاید یکی از اصلی‌ترین دلیل این انتخاب هم این باشد که کمی بیش‌تر در این مکان بمانیم و خاطرات ماندگارتری را ثبت کنیم. اما برای داشتن یک سفر اقتصادی و مقرون به صرفه بهتر است در رستوران‌های نزدیک جاذبه‌های گردشگری و توریستی غذا نوش جان نکنید!

زیرا در همه جای دنیا قیمت غذاهای رستوران‌های نزدیک به جاذبه‌های گردشگری و توریستی دو برابر سایر رستوران‌ها است. از طرفی چون صاحبان رستوران مطمئن هستند که گردشگران فقط مدت زمان محدودی در این شهر حضور دارند، بنابراین قرار نیست دوباره به این مکان برگردند. از این‌رو اهمیت چندانی به کیفیت غذاهای سرو شده نمی‌دهند. از طرفی نیز چون گردشگران اطلاعات چندانی در مورد کیفیت غذاهای محلی ندارند، در کل صرف غذا در این رستوران‌ها برایشان جالب است. مخصوصا اگر غذای محلی از منو انتخاب کرده باشند! شاید هم تا مدت‌ها خاطره این غذا خوردن در ذهنشان باقی بماند و به بقیه دوستانشان هم توصیه کنند که برای غذا خوردن به این رستوران‌ها بروند. در حالی که احتمالا افراد محلی اصلا چنین توصیه‌ای نداشته باشند.

۲) پول‌های خود را در فرودگاه تبدیل (چنج) نکنید!

وقتی به سفر خارجی می‌روید، بهتر است پول کشوری که قرار است به آن سفر کنید را قبل از رفتن تهیه کنید. اما اگر هم به هر دلیلی موفق نشدید پول آن کشور را قبل از سفر تهیه کنید، بهتر است تبدیل پولتان را در فرودگاه انجام ندهید. زیرا تبدیل ارز در فرودگاه برای شما اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

بنابراین بهتر است برای تبدیل ارز، به صرافی‌ها و یا بانک‌های داخل شهر مراجعه کنید. اگر هم مجبور شدید که در فرودگاه تبدیل ارز کنید فقط مقدار خیلی کمی را تبدیل کنید و بقیه را در صرافی‌های فعال در سطح شهر انجام دهید. به قول معروف "پولتونو دو دستی بچسبین تا سرتون کلاه نره!"

۳) برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود استفاده از موتورهای جستجوی مختلف را فراموش نکنید

بیش‌تر موتورهای جستجو نقطه‌های کوری دارند و دسترسی شما به همه اطلاعات موجود در وب را محدود می‌کنند. بنابراین برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود به ویژه اطلاعات بلیط بازگشت، بهتر است از موتورهای جستجوی مختلفی استفاده کنید. در این صورت به اطلاعات دقیق‌تری دسترسی خواهید داشت.

۴) در مورد بیمه مسافرتی سهل‌انگاری نکنید

هر چند در نگاه اول همه ما بیمه‌های مسافرتی را هزینه اضافی می‌دانیم. اما اتفاقات پیش‌بینی نشده در سفر زیاد است. خدایی نکرده اگر شما در طول سفر خود به کشورهای خارجی دچار مشکلی شوید یا تصادف کنید، هزینه‌ی درمان شما مبلغ گزافی خواهد بود. در حالی که بیمه مسافرتی این هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند.

۵) استفاده از هاستل‌ها را فراموش نکنید

برخلاف تصور بسیاری از افراد، هاستل‌ها جاهایی کوچک، نامرتب و کثیف هستند که تنها به افراد فقیر و یا دانشجویان ارائه خدمات می‌کنند. در حالی که این تصور کاملا غلط است. چون بسیاری از هاستل‌ها خیلی تمیزتر از هتل‌ها هستند. امکانات زیادی مثل تلویزیون، استخر، کامپیوتر، اینترنت رایگان، خشکشویی و ... دارند. بیش‌تر هاستل‌ها اتاق‌هایی مخصوص برای خانواده‌ها دارند که هزینه اقامت برای خانواده‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. نکته قابل توجهی که در مورد هاستل‌ها وجود دارد، این است که مانند بیش‌تر هتل‌ها وعده صبحانه نیز در هاستل ارائه می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هاستل تنها برای افرادی که بودجه کمی برای سفرشان در نظر گرفته‌اند نیست. بلکه هاستل‌های مدرن بهترین محل اقامت برای افرادی است که در سفرهای خود دوست دارند با افراد بیش‌تری در تعامل باشند.

۶) به انجمن‌های توریستی کم‌توجهی نکنید

بسیاری از کشورهای خارجی انجمن‌ها و اداره‌هایی دارند برای خوشامدگویی به توریست‌ها هستند. این انجمن‌ها توریست‌ها را در محلی جمع می‌کنند و با ارائه اطلاعاتی آن‌ها را با فرهنگ کشورشان آشنا می‌کنند. همه توریست‌ها می‌توانند در این انجمن‌ها شرکت کنند و از برنامه‌های آن‌ها استفاده کنند و با توریست‌های دیگر هم آشنا شوند. بسیاری از افراد هم دوست دارند در این انجمن‌ها اقامت کنند. هر چند ممکن است گاهی تخت مناسبی در محا اقامت این انجمن‌ها پیدا نشود اما همیشه گزینه کاناپه روی میز است.

۷) تا جای ممکن از تاکسی استفاده نکنید

هزینه تاکسی در کشورهای خارجی بسیار زیاد است. بنابراین توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن از تاکسی استفاده نکنید و استفاده از آن را به ضرورت موکول کنید. بنابراین بهتر است تنها زمانی تاکسی بگیرید که در وضعیت اورژانسی  هستید و یا برای برگشت به محل اقامت خود خیلی دیر کرده‌اید.

۸) بلیط اتوبوس را دیر رزرو نکنید

همانقدر که مسافرت هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است، برگشتن از مسافرت سخت و تلخ است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد خرید بلیط بازگشت خود را تا جای ممکن به تعویق می‌اندازند تا بیش‌تر بتوانند از سفرشان لذت ببرند. اما شما که برای سفر جاده‌ای آماده هستید، خرید بلیط اتوبوس برگشت خود را قبل از سفر، یا به محض رسیدن به مقصد خریداری کنید. به ویژه این‌که بلیط‌های تخفیف‌دار اتوبوس زودتر از بلیط‌های هوایی در دسترس قرار می‌گیرند.

توجه کنید که اگر بیش از حد در خرید بلیط اتوبوس برگشت دیر کنید، ممکن است بلیط‌ها تمام شوند و مجبور باشید چند روز دیگر برگشتتان را عقب بیندازید و در این صورت هزینه زیادی را باید متحمل شوید.

در این مطلب سعی کردیم نکاتی را در اختیار شما قرار دهیم که با رعایت آن‌ها بتوانید سفر جاده‌ای بی‌نظیری را به کشورهای هارجی تجربه کنید. اگر شما هم تجربیاتی در این زمینه دارید، می‌توانید این تجربیات را با ما به اشتراک بگذارید. سفرتان ایمن و دلتان شاد!