در سفرهای داخلی و خارجی، به همراه داشتن برخی از مدارک الزامی است. اما بسیاری از افراد به همراه داشتن این مدارک را فراموش می‌کنند و یا اطلاعی از اهمیت وجود این مدارک در سفر را ندارند. بنابراین طی سفر خود دچار مشکلاتی می‌شوند که گاه جبران‌ناپذیر است. به همین دلیل بهتر است که قبل از سفر مدارک لازم در سفر را با خود به همراه داشته باشید تا سفری امن و بدون دغدغه‌ تجربه کنید.

اما آیا می‌دانید که چه مدارکی در سفرهای خارجی و داخلی اتوبوسی مورد نیاز است؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تمامی مدارک لازم را برایتان عنوان کنیم. 

 

مدارک مورد نیاز در سفرهای خارجی اتوبوسی 
 

۱) گذرنامه و ویزا

مسلم است که در سفرهای خارجی به همراه داشتن گذرنامه (پاسپورت) و ویزا الزامی است. در غیر این صورت به هیچ عنوان حق خروج از کشور را نخواهید داشت. بنابراین یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید در سفرهای خارجی به همراه داشته باشید، گذرنامه و ویزا است. 

اگر قصد سفر به شهرهای خارجی را دارید اما تاکنون برای اخذ ویزا و گذرنامه اقدام نکرده‌اید، نگران نباشید! هم‌اکنون شرح کوتاهی از چگونگی اخذ ویزا و گذرنامه را به شما ارائه می‌دهیم. 

قبل از این‌که برای اخذ ویزا اقدام کنید،  باید کارهای مربوط به گرفتن گذرنامه را انجام دهید. زیرا برای اخذ ویزا، در دست داشتن گذرنامه ضروری است. 
برای اخذ گذرنامه نیز باید با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. بهتر است قبل از مراجعه حضوری سری به سایت پلیس +۱۰ بزنید و از مدارک مورد نیاز برای اخذ گذرنامه اطمینان حاصل کنید. سپس به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و مدارک خود را تحویل دهید. با پر کردن چند فرم مراحل اخذ گذرنامه تمام می‌شود. حال باید منتظر بمانید تا گذرنامه‌تان از طریق پست برایتان ارسال شود. 

برای اخذ ویزا نیز مراحلی را باید طی کنید. ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که برای سفر به برخی از کشورهای همسایه مانند ترکیه و گرجستان نیازی به اخذ ویزا نیست. بنابراین تنها با در دست داشتن گذرنامه می‌توان از مرز عبور کرد و وارد خاک کشور همسایه شد. در این صورت دیگر نیازی نیست که برای گرفتن ویزا اقدام کنید. 

اما برای سفر به سایر کشورهای خارجی داشتن ویزا ضروری است. برای اخذ ویزا ابتدا باید به سفارت و یا کنسول‌گری کشور مقصد در شهر خودتان بروید و درخواست اخذ ویزای خود را ثبت کنید. حدود ۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست اخذ ویزا، ویزای شما صادر می‌شود. 

البته جالب است بدانید که اخذ ویزا از طریق اینترنت نیز امکان‌پذیر است. 

 

۲) فیش پرداختی عوارض خروج از کشور 

یکی دیگر از مدارک لازم و ضروری در سفرهای خارجی، فیش پرداختی عوارض خروج از کشور است. 

هر فردی که قصد خروج از کشور را داشته باشد، باید قبل از آن عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کند. اگر فردی برای بار اول است که قصد خروج از کشور را دارد، باید ۲۲۰هزار تومان، برای بار دوم ۳۳۰هزار تومان و برای بار سوم ۴۴۰هزار تومان پرداخت کند. 

برای پرداخت عوارض خروج از کشور نیز هم به صورت حضوری می‌توانید اقدام کنید و هم به صورت اینترنتی. برای پرداخت حضوری باید به یکی از شعب بانک ملی در شهر خود مراجعه کنید و نسبت به پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنید. 

اما در پرداخت اینترنتی نیازی به مراجعه حضوری نیست. البته در این بین ممکن است بعضی از افراد به دلایل مختلفی نتوانند قبل از حرکت عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند. در این صورت باید در یکی از شعب بانک ملی که در مرز واقع شده است، برای پرداخت عوارض خروج از کشور خود اقدام کنند.

 

۳) شناسنامه و کارت ملی

به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی در سفرهای خارجی ضروری نیست اما لازم است. به همراه داشتن این مدارک به این دلیل ضروری است که ممکن است مدارک اصلی مثل گذرنامه و ویزای شما در خارج از کشور گم شود. در این صورت می‌توانید از شناسنامه و کارت ملی برای تایید هویت خود استفاده کرده و اقدام به صدور مجدد و المثنی آن‌ها کنید. 
همچنین بهتر است که از تمام مدارک خود از جمله شناسنامه و کارت ملی‌تان یک نسخه کپی به همراه داشته باشید. 
توجه داشته باشید که لزوم به همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه فقط مربوط به سفرهای خارجی نیست. در سفرهای داخلی نیز به هر دلیلی ممکن است به شناسنامه و کارت ملی نیاز پیدا کنید. بنابراین سعی کنید در سفرهای داخلی نیز حتما آن‌ها را به همراه داشته باشید. 

 

۴) کارت‌های بانکی

مسلم است که سفر بدون به همراه داشتن پول و کارت‌های بانکی امکان‌پذیر نیست. از آن‌جایی که به همراه داشتن پول نقد چندان عاقلانه و هوشمندانه به نظر نمی‌رسد، از این رو بهتر است که پول خود را در کارت‌های بانکی عضو شتاب خود ذخیره کنید و آن‌ها را به همراه داشته باشید. همچنین به منظور محافظت از کارت‌های بانکی خود بهتر است آن‌ها را در کیف کوچک مخصوص چنین کارت‌هایی قرار دهید.

جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای همسایه من جمله ترکیه، در صرافی‌ها دستگاه کارت‌خوان ایرانی نیز در دسترس است. بنابراین در صورت نیاز می‌توانید به این صرافی‌ها مراجعه کرده و ریال‌های خود را تبدیل به ارز کنید. 

 

۵) دفترچه بیمه و مدرک واکسیناسیون

برخی از کشورهای خارجی از شما مدارکی در خصوص واکسیناسیون درخواست می‌کنند. قانون این کشورها این است که هر فرد قبل از ورود به این کشور باید از هر بیماری واکسینه شده باشد. در این خصوص زدن واکسن بیماری‌هایی مثل وبا، تب زرد و بیماری‌های عفونی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

بنابراین اگر مدارکی در مورد واکسیناسیون خود دارید حتما هنگام سفر به کشورهای خارجی آن را به همراه داشته باشید. 

در سفرهای داخلی نیز بهتر است که دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید. زیرا در سفر احتمال دارد که اتفاقات غیرمنتظره‌ای پیش آید. پس بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید تا خدایی نکرده در هنگام بروز چنین اتفاقاتی با مشکلات مالی مواجه نشوید. 

 

۶) گواهینامه 

در سفرهای داخلی لازم است که گواهینامه خود را به همراه داشته باشید. چرا که ممکن است مجبور به رانندگی شوید که در صورت به همراه نداشتن آن حق رانندگی نخواهید داشت. 

 

۷) بلیط اتوبوس 

در نهایت مهم‌ترین چیزی که باید در سفر به همراه داشته باشید بلیط اتوبوس است. در صورتی که بلیط خود را به صورت حضوری خریداری کرده‌اید باید بلیط چاپی خود را قبل از سوار شدن به اتوبوس به راننده و یا مسئول مربوطه نشان دهید. 

اما چنان‌چه بلیط اتوبوس را به صورت اینترنتی خریداری کرده‌اید، نیازی به چاپ آن توسط خود شما نیست. به عنوان مثال در سامانه سفر ۷۲۴ با خرید بلیط، شماره ۱۲ رقمی بلیط‌تان برای شما پیامک می‌شود. در این صورت با نشان دادن آن در گوشی همراه خود به متصدی شرکت ارائه‌دهنده بلیط، می‌توانید بلیط کاغذی خود را تحویل بگیرید. 

 

۸) بیمه مسافرتی

تقریبا در همه سفرهای خارجی به همراه داشتن بیمه مسافرتی الزامی است. زیرا این بیمه راهی برای جبران خسارات احتمالی به وجود آمده ناشی از حوادث غیرمنتظره‌ای است که ممکن است خدایی نکرده در طول سفر اتفاق بیفتند. همچنین توجه داشته باشید که اگر در طی سفر خارجی و یا زمان اقامت شما در کشور خارجی به پزشک یا بیمارستان نیاز پیدا کنید، به سادگی می‌توانید با استفاده از این بیمه هزینه‌های خود را سرشکن کنید. بنابراین تهیه و به همراه داشتن بیمه مسافرتی را در سفرهای خارجی فراموش نکنید. 

 

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات لازم از وجود مدارک ضروری در سفر کسب کرده باشید. سفر ۷۲۴ سفر خوب و خوشی را برای شما آرزومند است.