برای مشاهده ترمینال ها از شماره 1 تا 10 به پست 19 ایستگاه، ترمینال و فرودگاه جذاب جهان ( قسمت اول) مراجعه فرمایید

11.ایستگاه قطار ملبورن

ایستگاه قطار ملبورن

استرالیا یکی از اعضای سابق کلونی بریتانیا ( و مستعمره آن) بود و طبعا میراث‌بر علاقه‌ی زیاد انگلیسی‌ها به سیستم حمل و نقل ریلی و سفر کردن با قطار است. ایستگاه ساوترن کراس ملبورن، به خوبی با سقف مواج و خود تهویه‌گری که دارد، ملزومات سفر با قطار را به قرن بیست و یکم می‌آورد.

12.ایستگاه قطار کانازاوا ژاپن

ایستگاه قطار کانازاوا ژاپن

نمی‌شود که بحث قطار پیش بیاید و نامی از ژاپن برده نشود. این کشور باریک و کشیده و بسیار پر جمعیت، برای سفر کردن با قطار بسیار ایده‌آل است و اساسا به خاطر داشتن قطارهای پر سرعت شینکجانسن ( قطارهای گلوله‌ای) مشهور شده است. همین‌طور ژاپن مرکز طراحی‌های تجاری زیبا است. ایستگاه کانازاوا بهترین مثال در این زمینه است که با دروازه‌ی کلاسیک‌اش سنت‌های بومی را با ویژگی‌های معماری مدرن ترکیب کرده است.

ایستگاه قطار کانازاوا ژاپن

ویژگی منحصر به فرد ایستگاه کانازاوا ساعت دیجیتالی آن است که اعداد و ارقام را به وسیله‌ی فشار موج‌های آب نشان می‌دهد! این ساعت همین‌طور به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا بتواند به زبان ژاپنی‌ها هم اعلامیه‌ها و نوشته‌ها را نمایش دهد.

13.ایستگاه اتوبوس میوه‌ای

ایستگاه اتوبوس میوه‌ای

و بالاخره نوبت به ایستگاه‌های اتوبوس هم رسید. اتوبوس‌ها اغلب در شبکه‌ی حمل‌ و نقل کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند اما گاهی طرح‌های خلاقانه‌ای هم در مورد ایستگاه‌های آن‌ها اجرا می‌شود. ایستگاه‌های اتوبوس معمولا شکل ثابتی دارند اما این ایستگاه‌های میوه‌ای ژاپنی این تصورات را بر هم زده‌اند و به محیط شهری هم احساس سرزندگی و نشاط بخشیده‌اند. البته به جز نمونه‌ی میوه‌ایُ ایستگاه اتوبوس دیگری هم در نزدیکی‌های ناگاساکی ساخته شده که طرحی مشابه سوشی که یکی از محبوب‌ترین غذاهای ملی ژاپن است دارد.

14.ایستگاه اتوبوس در ولز

ایستگاه اتوبوس در ولز

بعضی وقت‌ها اضافه کردن فقط یک سقف می‌تواند به سازه‌ای قدیمی جان تازه ببخشد. مثل اتفاقی که برای ایستگاه اتوبوس پونتی‌پرید در شهر ولز افتاد. شورای شهر محلی تصمیم گرفت تا از گروه معماری Base Structures بخواهد تا سقفی را برای پایانه‌ی اتوبوس‌های این شهر طراحی کند که برای عموم مردم حکم پناهگاه را داشته باشد و به شهروندانی که قصد استفاده از این ایستگاه را دارند احساس لذت ببخشد. به نظر می‌رسد که این گروه طراحی هم در رسیدن به این هدف موفق بوده است.

15.ایستگاه اتوبوس سن رافائل سانفرانسیسکو

ایستگاه اتوبوس سن رافائل سانفرانسیسکو

ایستگاه اتوبوس سن‌رافائل در حومه‌ی سانفرانسیسکو، استیل بی‌نظیری را به نمایش گذاشته که با ترکیب مصالحی چون فولاد، بتن و شیشه‌ی حکاکی شده خلق شده است. طراح آن رابین چیانگ دقیقا همان چیزی را ساخته که طراحان شهری توقع داشته‌اند. او کاری کرده که ایستگاه کماکان چهره‌ای تاریخی داشته باشد و در عین احساسی از به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته را به ناظرین ببخشد.

16.ایستگاه اتوبوس هوف‌دورپ

ایستگاه اتوبوس هوف‌دورپ

این ایستگاه اتوبوس در محوطه‌ی بیمارستان شهر هوف‌دورپ هلند ساخته و رسما از آن در سال 2003 به عنوان بزرگ‌ترین سازه‌ی تمام پیش‌ساخته‌ی جهان رونمایی شد. در واقع تمام طول 50 متری ساختمان به طور کامل در کارخانه و توسط بریدن قطعات پلی‌استر ساخته شده است که در کنار طرح منحصر به فردش، این ایستگاه را به نمونه‌ای جالب در میان ایستگاه‌های اتوبوس تبدیل کرده است.

17.ایستگاه اتوبوس شمال سیدنی

ایستگاه اتوبوس شمال سیدنی

برگزار کردن مسابقات معماری یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن ایده‌های برگزیده است. سایه‌بان ایستگاه اتوبوس شمال سیدنی هم یکی از طرح‌هایی است که در مسابقه‌ای در سال 2006 برنده شد. تیم برگزیده که اعضای آن شامل معماران هانا ترایب و مارکوس تریمبل می‌شو، توانسته‌اند طرحی را خلق کنند که در ساعت‌های مختلف و در زیر نور خورشید و نورهای مصنوعی جلوه‌ای متفاوت و درخشان دارند.

18.ایستگاه اتوبوس جادویی ونتورا

ایستگاه اتوبوس جادویی ونتورا

وقتی دنیا را می‌گردیدی می‌بینید که ایده‌های عجیب و غریبی هم وجود دارند که توانسته‌اند به عنوان سازه‌های کاربردی قد علم کنند. یکی از این سازه‌ها ایستگاه اتوبوس ونتورای کالیفرنیا است که توسط دنیس اُپنهایم طراحی شده و بیشتر شبیه خانه‌ای جادویی است که دستی آن را گرفته و دور خودش پیچانده است.

19.طرح مرکز حمل و نقل ووشی

طرح مرکز حمل و نقل ووشی

مهندسین مشاور شیکاگویی کوردوگان، کلارک و همکاران طرحی مفهومی را برای آینده‌ی شهر ووشی چین آماده کرده‌اند که در مرکز حمل‌ و نقل شهر به عنوان درگاهی جهت ورود و خروج اتوبوس‌ها و قطارها عمل می‌کند. این طرح در عین کارآیی خصوصیات یک شهر کوچک و جمع و جور را دارد و به لحاظ ویژگی‌های فرمی هم با استفاده از رنگ‌های سنتی چین، حال و هوایی محلی پیدا کرده است.

طرح مرکز حمل و نقل ووشی

ایستگاه‌های قطار و اتوبوس انرژی خورشید را به وسیله‌ی پنل‌هایی که روی سطوح‌شان نصب شده جذب می‌کنند و مجموعه‌ای عظیم به وسعت 2.5 کیلومتر مربع در قالب برج‌ها و ساختمان‌های تجاری، یک پروژه‌ی بسیار عظیم را به وجود آورده‌اند.