هواپیماها، قطارها و اتوبوس ها؛ این‌ها انواع وسایط نقلیه هستند که روزانه برای جابه‌جایی ملیون‌ها انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوشبختانه به لطف حضور معماران خوش‌ذوقی که با طرح‌هایشان به سفرها هیجان اضافه کنند، مسافرت‌کردن کاری جذاب و دلپذیر است. پس نگاهی داریم به 19 طرح جذاب و فوق‌العاده از تمام ساختمان‌هایی که به سفر کردن مرتبط باشند، چه فرودگاه، چه ایستگاه راه‌آهن و چه ترمینال‌های اتوبوس.

1.فرودگاه دالس

فرودگاه دالس

فرودگاه‌ها تنها دروازه‌هایی برای ورود افراد از خارج از شهر نیستند، بلکه ابزاری هستند که می‌توانند کسی را که به سرزمینی دیگر سفر می‌کند تحت تاثیر قرار دهند. وقتی مهمان‌هایتان به جلوی خانه می‌رسند شما می‌خواهید که خانه‌تان زیبا به نظر برسد، درست است؟ ترمینال اصلی فرودگاه دالس واشنگتن که در سال 1958 توسط معمار فنلاندی اِرو سارینن طراحی شده هم همین خصوصیات را دارد؛ آن هم با طرحی مدرن که هنوز هم جذاب و جدید به نظر می‌رسد.

2.فرودگاه دنور

فرودگاه دنور

فرودگاه بین‌المللی دنور بزرگ‌ترین فرودگاه ایالات متحده و سومین فرودگاه بزرگ جهان است که در سال 1994 افتتاح شد. فرودگاه دنور سالن ترمینال خیره‌کننده‌ای دارد که یادآور قله‌های برفی کوه‌های کلرادو است. در داخل همه چیز از طرحی شگفت‌انگیز به عجیب و غریب تبدیل می‌شود، مثل ساعت آفتابی که در آن پیامی برای مردم کلرادو در سال 2094 پنهان شده!

فرودگاه دنور

همین‌طور چیزهای عجیب و غریب دیگری مثل تصویر نهنگ‌ها و سربازهای خارجی، نشان‌های فراماسنوری و دختری مرده در تابوت همگی فضای داخلی این فرودگاه را مرموز و سوال‌برانگیز می‌کنند...از سفرتان لذت ببرید!

3.فرودگاه پکن

فرودگاه پکن

چین پا به مسابقه‌ی ساخت فرودگاه‌ها گذاشته و در طول یک دهه‌ی اخیر نزدیک به 100 فرودگاه جدید را افتتاح کرده، با این حال در بین این‌ها فرودگاه پکن برجسته‌ترین نمونه است.

فرودگاه پکن

این فرودگاه که درست قبل از شروع بازی‌های المپیک تابستانی تمام شد، فرودگاهی غول‌پیکر است که با مساحت 1 ملیون متر مربعی بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا محسوب می‌شود و البته زیباترین آن‌ها.

4.فرودگاه فونچال پرتغال

فرودگاه فونچال پرتغال

فرودگاه فونچال در جزیره‌ی مادئیرا که بخشی متعلق به پرتغال در غرب سواحل قاره‌ی آفریقا است قرار گرفته و در نگاه اول بیشتر به یک طرح آزمایشی شباهت دارد اما باید گفت که واقعا ساخته شده و مشغول به کار است! تک باند باریکی که حدود 3000 متر طول دارد از یک سمت تپه‌های ساحلی و در حالیکه روی اقیانوس قرار گرفته به سمت دیگر تپه‌ها کشیده شده و در بخش‌هایی این پل است که باند فرود را بر روی خود نگه داشته است.

فرودگاه فونچال پرتغال

فرود آمدن روی باند فرود فونچال شاید اتفاق خاصی نباشد اما هیجان‌های خاص خود را دارد، مخصوصا وقتی بدانید که خلبان‌هایی که انتظار می‌رود به این فرودگاه پرواز کنند تمرین‌های خاصی را می‌گذرانند. بیایید امیدوار باشیم که آن‌ها سر کلاس به اندازه‌ی کافی حواس‌شان به درس باشد!

5.فرودگاه جده

فرودگاه جده

آب در جده مشکلی نیست، چون فرودگاه بین‌المللی این شهر مثل سرابی از دل ریگ‌ها و خاک‌ها سر بلند می‌کند. این فرودگاه زیبا برای شش هفته در سال و زمانی که بیش از 2 ملیون نفر از مسلمانان برای ادای مناسک حج به جده سفر می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6.فرودگاه باراخاس مادرید

فرودگاه باراخاس مادرید

اسپانیا به تازگی از ترمینال و ساختمان جدید فرودگاه باراخاس مادرید رونمایی کرده است که بهبود چشمگیری را نسبت به طرح اولیه‌ای که در سال 1933 ساخته شده بود نشان می‌دهد. این فرودگاه به‌روز شده، ترمینال عظیمی است که با مساحتی نزدیک به 100 هزار متر مربع می‌تواند سالیانه به 75 ملیون مسافر خدمات ارائه کند.

فرودگاه باراخاس مادرید

طراح این فرودگاه معمار مشهور ریچارد راجرز است که با همکاری با استودیو لامیلا تلاش کرده تا در عین خلق بنایی خیره‌کننده و زیبا، آن را به لحاظ زیست‌محیطی نیز واجد ارزش کند. به همین خاطر مکان‌یابی فرودگاه در راستای شمالی جنوبی صورت گرفته و از تمهیداتی برای استفاده حداکثری از محیط طبیعی در جهت خنک و گرم‌کردن فضاهای داخلی ترمینال بهره گرفته شده تا میزان استفاده از انرژی‌های غیر پاک به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

7.ایستگاه‌های مترو  اینسبروک اتریش

ایستگاه‌های مترو  اینسبروک اتریش

ایستگاه‌های قطار با توجه به عملکرد یکسانی که دارند به لحاظ شکل هم شبیه همدیگرند. به خصوص در اروپا و آسیا قطارها به لحاظ تاریخی اهمیت بالایی چه برای مسافرین و چه برای برنامه‌ریزان شهری داشته‌اند. به همین خاطر مسئولین شهر اینسبروک اتریش، از معمار مشهور زاحا حدید ( که اخیرا فوت شده) برای طراحی مجموعه‌ای از ایستگاه‌های قطار این شهر دعوت کردند تا علاوه بر جذابیت و زیبایی این طرح‌ها، بتوانند با تکرار آن‌ها در سطح شهر، آن را به نشانه و هویت اینسبروک تبدیل کنند.

ایستگاه‌های مترو  اینسبروک اتریش

زاحا حدید در مورد این طرح می‌گوید: " ما پدیده‌های طبیعی مثل یخچال‌ها و حرکت یخ‌رودها را مورد مطالعه قرار دادیم، چرا که می‌خواستیم هرکدام از ایستگاه‌ها زبان سیال خاص خودشان و سیالت مخصوص یخچال‌های طبیعی را داشته باشد؛ درست مثل طوفانی یخ‌زده در کوهپایه‌ها."

8.ایستگاه قطار تبت

ایستگاه قطار تبت

ایستگاه راه‌آهن جدید شهر لاشا بزرگ‌ترین ایستگاه در خط گینگ‌های- تبت است که به اکثر نواحی تبت و بخش‌های جنوب غربی چین خدمات‌رسانی می‌کند. طراحی درخشان این ایستگاه نشانگر احترامی است که بنای آن به طبیعت بی‌نظیر و بکر پیرامونش می‌گذارد.

​​​​​​​9.ایستگاه قطار مرکزی لوکزامبورگ

ایستگاه قطار مرکزی لوکزامبورگ

طراحی ایستگاه قطار مرکزی جدید لوکزامبورگ تلاشی است برای نگرشی رو به آینده و در عین حال حفظ سنت‌های لاکچری سفر با قطار که این کشور کوچک اروپایی از سال‌های دورِ قرن نوزدهم به آن شهره بوده است. اولین ایستگاه قطار لوکزامبورگ از چوب و در سال 1859 ساخته شد و حالا این ایستگاه می‌تواند به نماد جدیدی از پیشرفت‌ها و ارزش‌های این کشور اروپایی تبدیل شود.

10.​​​​​​​ایستگاه قطار سنت‌پانکراس لندن

ایستگاه قطار سنت‌پانکراس لندن

لوکوموتیوهای بخار در انگلستان اختراع شدند و جابه‌جایی به وسیله‌ی قطار همیشه نقش دائمی و مهمی در شبکه‌ی حمل و نقل این کشور داشته است. به همین دلیل مسئولین شهری تصمیم گرفته‌اند تا ایستگاه سنت پانکراس لندن را از نو مورد طراحی و بهینه‌سازی قرار دهند تا بتواند به نحوی شایسته میزبانی قطارهای یورو استار را که از طریق کانال زیرزمینی بین انگلیس و فرانسه در مسیر پاریس- لندن تردد می‌کندند؛ عهده‌دار شود. گرچه هنوز سقف آن به وسیله‌ی شیشه و فولاد مرغوب به‌جا مانده از دهه 1860 پوشانده شده است.

ایستگاه قطار سنت‌پانکراس لندن​​​​​​​

در دهه 1960 قرار بود که این ایستگاه تخریب شود، اما خوشبختانه توانست جان سالم به در ببرد تا به عنوان یکی از نمادهای ملی انگلیس باقی بماند. هزینه بازسازی این ایستگاه به دو میلیارد دلار می‌رسد و در آن جزئیاتی چون پخت آجرها درست به شیوه‌ی استاندارد قرن نوزدهمی و اجرای سبک گوتیک و ساخت برج ساعتی مشابه نمونه‌ی قبلی در روبرو ایستگاه، رعایت شده است.