روستای خور در سه کیلومتری شمال بزرگراه تهران – قزوین و شش کیلومتری جاده ترانزیتی غرب به شرق قرار گرفته. این روستا در نقطه انتهایی شمال غربی استان البرز و در ضلع جنوبی رشته کوه زرچه کانی قرار گرفته. این روستا از جنوب با داشتن چشم اندازهای مختلفی رو توی این فاصله 16 کیاومتری مثل کوهستان، کوهپایه و دشت می تونین ببینین.

خور از روستاهای بسیار قدیمی شهرستان ساوجبلاغه که بیشینه ای بالای دو هزار سال داره. روستای خور منطقه ای سردسیریه که در کوهستان های شمال غرب شهر هشتگرد واقع شده، به مرور زمان و با رشد جمعیت این روستا به شهرک تبدیل شده.

اسم این روستا به دلیل داشتن آب و هوای خوب و مناسب "خوب" نام داشت که به مرور زمان به خور تبدیل شده.

از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری روستای خور میشه بهامامزاده سلیمان، تپه‌ها و دره دو چنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و چنار 800 ساله‌ اشاره کرد.  

موقعیت جغرافیایی روستا ویژگی منحصر به فردی هم داره که باعث شگفتی و تحسین هر تازه واردی میشه. پوشش گیاهی این ناحیه کوهستانی رو گون، تنگس، کنگر، جارو، زرشک، درختان بید، گرج و انواع گیاهان خوشبو تشکیل میده.

چشمه های کوچیک زیادی از دامنه و صخره ها جاری شدن و رود دائمی خون مکان رو به وجود اوردن. در حال حاضر این رود مهم ترین منبع آب کشاورزی روستاست. این رود تو فصل بهار پر اب میشه و تو فصل های گرم که آب کم تری میمونه با لوله کشی اب رو به باغ ها میرسونن.

گرگ، روباه، گراز، شغال، یوزپلنگ، آهو، جوجه تیغی، کبک، کفتار، تیهو، انواع عقاب حیات وحش ناحیه کوهستان رو تشکیل میدن. حیات وخشی که تنوع بالایی داره اما حیواناتش بسیار کمیاب هستن.

در ناحیه زرچه کانی که به چنار تپه هم شهرت داره، درخت پناری با قدمت 800 سال وجود داره که نشونه ای از تاریخی بودن این منطقه هست.

قلعه خور هم یکی دیگه از جاذبه های تاریخی این روستاست که در حال حاضر فقط بخش کوچیکی ازش باقی مونده. البته تا سال 1340 این قلعه همچنان پابرجا بود که امروزه متاسفانه بخش بزرگی از اون تخریب شده.

آبشار زیبای خور با ارتفاعی بالای 50 متر در نزدیکی این روستا قرار داره که جزو جاذبه های گردشگری منطقه به حساب میاد. مکان تفریحی و بکر زیبایی که 17 کیلومتری جاده کرج – چالوس واقع شده و قطعا مکان خوش آب و هوای بی نظیری برای تعطیلات اخر هفته هست.

safar724.com