شمال ایران رو می‌شه بدون اغراق، بهشتی روی زمین دونست. آشنایی با این منطقه و گشت‌و‌گذار در دل جنگل ها و مناطق دیدینش مثل یک رویا لذت بخش و هیجان انگیزه. سفر 724 تو این بخش راهنمای کامل سفر به آبشار شاهان‌دشت و قلعه ملک بهمن رو برای شما همراهای عزیز تهیه کرده.

معرفی منطقه شاهان دشت

روستای شاهان‌دشت از روستاهای تاریخی و اکوتوریستی هست که از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندرانه. روستایی تاریخی و دیدنی در آمل با قدمتی 3500 ساله. فاصله این منطقه، از تهران حدود 120 کیلومتر و زمان مورد نیاز برای رسیدن، حدود2 ساعت و نیم هست. این روستا ۴ اثر ثبت شده ملی داره. از مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا می‌تونیم به تکیه شاهاندشت، آبشار شاهاندشت، برج سی شاهاندشت، قلعه ملک بهمن، غار کبوتر کلی، خانه‌های تاریخی و گلی و غیره اشاره کنیم. سوغات این روستا به دلیل کوهستانی بودن اونجا، گیلاس، آلبالو، سیب، گردو، تمشک، شاه توت، گلابی، زردآلو هست. البته نان کوهی و نان مخصوص مازندران هم در این روستا پخته می‌شه.

آبشار شاهان‌دشت، بزرگترین آبشار مازندران

آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع هست و یکی از آثار ملی کشورمون در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده. این آبشار تو روستای شاهاندشت، ۹۶ کیلومتری جاده هراز و در ۶۵ کیلومتری شهر آمل تو بخش امیری قرار داره و حتی از سمت جاده نسبت به اون دید وجود دارد. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، در کناره جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوه وصف‌ناپذیر خودنمایی می‌کنه؛ که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌ کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین می‌ریزه. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت، آبشار اصلی شاهان‌دشت، با ارتفاع ۵۱ متر بزرگترین آبشار استان مازندران هست که سه آبشار فرعی داره که در مجموع ارتفاعی ۱۸۰ متری داره. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله ای هست و گیاهان آبزی و خزه ها روی دیواره های اون دیده می شن.

قعله ملک بهمن، جلوه تاریخ منطقه شاهان‌دشت

در بالای آبشار شاهاندشت، قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور هست، قرار داره. اسم تاریخی این قلعه "فرشته" بوده. این قلعه از عظیم‌ترین قلعه‌های کوهستانی البرز ایرانه که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده که استحکام زیادی دارد و  قدمت آن به سه هزار سال پیش می‌رسه. از نظر مهندسی، طراحی بسیار جالبی داره و هیچ راه ورودی از اطراف قلعه وجود نداشته و تنها راه ورودی به اونجا زیرزمینی بوده که حالا مسدوده و کوهنوردان با امکانات و رعایت موراد ایمنی می‌تونن از دیواره جنوبی قلعه به داخلش صعود کنن.

مسیر دسترسی به آبشار شاهان‌دشت و پایین قلعه

برای رسیدن به اینجا، از دومسیر می‌شه استفاده کرد:

مسیر اول: نرسیده به شنگلده (از سمت تهران) و طی کردن جاده روستای شاهاندشت، پارک کردن ماشین کنار رودخانه هراز پیاده‌روی حدود ۴۵ دقیقه

مسیر دوم (که پر تردد هست):  از پل روستای وانا رد بشید، جاده 4 کیلومتری و پرشیب روستای شاهان‌دشت رو طی کنید تا به پارکینگ روستای شاهان‌دشت برسید. ادامه راه رو باید پیاده‌روی کنید. برای رفتن به کنار این آبشار از روستا هم، دو مسیر وجود داره:

یکی مسیر شمالی از بالای روستا که شما رو در حدود 15 دقیقه، مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی اون می‌رسونه. این مسیر یه کم ناهمواره و وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند جایی برای اطراق باقی نذاشته و بیشتر برای بازدید استفاده می‌شه.

مسیر جنوبی روستا مسیر بهتریه که در انتها به پایین آبشار می‌رسه و مکان اطراق و حتی چادر زدن هم داره. البته طول این مسیر بیشتر از اولی هست.

در هر دو حالت وقتی به آبشار میرسین، زیبایی و شکوه آبشار به خوبی آشکار می‌شه. شدت ریزش آب از آبشار پنجاه متری به حدیه که قطرات آب، فضای پایین آبشار رو مه‌آلود کردن. این منظره واقعا انسان رو به وجد میاره. برای رفتن به منشا آب باید مسیری خاکی رو از وسط درختای گردو طی کنین که احتیاط زیادی لازم داره.

آب و هوای منطقه شاهان دشت

با توجه به این که منطقه هوای معتدل  و مرطوب داره، ولی به دلیل کوهستانی بودن و مه آلود بودن پای آبشار ممکنه هوا کمی خنک تر باشه. مخصوصا اگه تو فصلای سرد سال به آبشار شاهن‌دشت می‌رین، سفر 724 بهتون توصیه می‌کنه، علاوه بر تجهیزات زمستانی، لباس گرم هم به اندازه کافی با خودتون ببرین.

امکانات رفاهی موجود در منطقه شاهان‌دشت

در روستای شاهان دشت تقریبا اکثر امکانات مثل مسجد، سرویس‌های بهداشتی و غیره در سطح روستایی وجود داره. آبشار عمومی هست و بازدید از آن رایگانه. درعین‌حال، مسافران و بازدیدکنندگان باید هزینه‌هایی رو برای پارکینگ و خوراک  پرداخت کنن.

برای سفر به این منطقه جذاب و دیدنی، میتونین از هر نقطه ایران با اتوبوس و هزینه مناسب، سفر اتوبوسی به تهران یا سفر اتوبوسی به آمل داشته باشید. سفر 724 با ارائه سرویس‌های اتوبوس از شرکت های متنوع و ارائه قیمت های به‌روز بلیط اتوبوس و همچنین فروش بلیط های تخفیف‌دار اتوبوس در خدمت هموطنان عزیز است. فقط کافیست به بخش خرید اینترنتی بلیط اتوبوس سفر 724  مراجعه کرده و یا  با خرید تلفنی بلیط اتوبوس به وسیله تماس با شماره ۵۳۸۲۶ ۰۲۱، این سفر لذت بخش را تجربه کنید.