یکی دیگه از پارک های ملی ایران، پارک کویر هست که یک منطقه حفاظت شده در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمکه. در کل این منطقه حفاظت شده در استان های قم، سمنان، تهران و اصفهان واقع شده. البته لازم به ذکره بیشترین قسمت این پارک ملی در استان سمنان قرار گرفته.

راه های دسترسی به پارک ملی کویر

مسیر اول از شهرستان گرمسار: از شهرستان گرمسار به سمت جنوب حرکت کنین و پس از عبور از جاده سنگفرش به محیط بانی سیاه کوه میرسین.

مسیر دوم: از طریق جاده اسفالته ورامین – پیشوا تا یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ابردژ ادامه داره و از مسیر جاده شنی قلعه بلند، عسگرآباد، حصار گلی به پاسگاه محیط‌بانی مبارکیه میرسه و وارد پارک ملی کویر میشین.

مسیر سوم: از کاروانسرای مرنجاب در شمال بیابان بندریگ و جنوب دریاچه نمک آران و بیدگل شروع میشه و پس از طی مسافتی در حدود ۵۰ کیلومتر به محیط‌بانی سفیدآب می‌رسه.

مسیرهای دیگه ای هم وجود داره ولی هیچوقت بدون راهنما وارد مناطق کویری نشین، علاوه بر این برای ورود به مناطق حفاظت شده باید مجوزهای لازم رو از اداره کل محیط زیست دریافت کنین.

دریاچه نمک در مجاورت این پارک قرار داره که یکی از بزرگ ترین شوره زارهای ایرانه. پارک ملی کویر چشمه ها و رودهای فراوانی داره. به عنوان مثال چشمه سفید اب، چشمه آبشار نمکی و چشمه سیاه کوه.

یادتون باشه موقع سفر به این پارک ملی به اندازه کافی اب همراه خودتون بردارین، ماشین مناسب، زاپاس اضافی، بنزین کافی، جعبه کمک های اولیه، ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی همراهتون باشه. با استفاده از تورهای مسافرتی می تونین جاذبه های گردشگری پارک ملی رو هم ببینین، جاذبه هایی مثل کاروان سراهای پارک ملی کویر همچون کاروانسرای دیرگچین، قصر بهرام، تپه های مریخی و ....

جالبه بدونین تا حالا هیچ گونه مجوز ساخت و ساز چه مسکونی و چه معدنی در پارک ملی کویر به کسی داده نشده. پارک ملی کویر بهترین زیستگاه گور خر ایرانی و یوزپلنگ آسیائیه که در حال حاضر نسل گورخر ایرانی از میان رفته و نسل یوز ایرانی هم در خطره.

پوشش این منطقه گیاهی کویری و نیمه کویریه. قسمت شمالی منطقه کوهستانیه و کل و میش و بز تو این قسمت زیست میکنن. پرنده های منطقه شامل کبک و تیهو هستن اما پرنده های مهاجری هم مثل فلامینگو، سرسبز و خوتکا و آنقوت به این منطقه مهاجرت میکنن. حیوانات دیگری هم تو منطقه دیده میشن، از قبیل: عقاب، غزل، جرد، انواع مار، انواع شاهین، لاشخور، کبک، تیهو، فلامینگو، آنقوت، سمور و جوجه تیغی اشاره کرد.

پارک ملی کویر پتانسیل گردشگری بالایی داره. نزدیک به تهرانه، بکره، تنوع جانوری بالایی داره، همه این دلایل باعث شده گردشگرای زیادی از این منطقه بازدید کنن.

پارک ملی کویر هم جاذبه های گردشگری طبیعی و هم جاذبه های گردشگری تاریخی داره. جاده سنگفرش پارک ملی کویر یکی از شاهکارهای تاریخی این منطه هست. این جاده امکان عبور کاروان ها رو از میان اراضی باتلاقی و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم کرده.

بنای مشهر قصر بهرام که در اصل یک کاروان سراست، کاروان سرای عین الرشید، بقایای ساختمان حرمسرا، آبراه سنگی سیه کوه، کاروانسراهای سفید آب و لکاب و آب انبار قیلوقه از جاذبه های تاریخی منطقه هستند.

چون قسمت بزرگی از این پارک حالت بیایانی داره، اسم این منطقه رو پارک کویر گذاشتن و در عین حال رستنی و گیاهان فراونی پیدا میشن. کوه هایی هم در این منطقه واقع شدن که دوازده امام و سیاه کوه نام داره.

 

سفر724 به عنوان مرجع تخصصی رزرو و فروش اینترنتی بلیط اتوبوس به شما مسافرا و همراه های همیشگی سفر724 کمک میکنه تا دیدنی ترین نقاط ایران رو با هزینه کم و با سفر زمینی ببینین.

safar724.com