دریاچه اوان در استان قزوین و در منطقه معروف الموت قرار دارد. دریاچه اوان ۸۹ اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

مکان های دیدنی و تفریحی اطراف تهران

موقعیت دریاچه اوان

دریاچه زیبای اُوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و بین چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار داره. فاصله بین تهران و دریاچه اوان حدود ۲۱۷ کیلومتر و زمان لازم برای رسیدن از تهران حدود 4 ساعت هست.

نقشه مسیر دریاچه اوان از تهران رو در تصویر پایین می‌بینین.

مشخصات  دریاچه اوان

این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت داره، تو ارتفاع هزار و هشتصد و پانزده متری از سطح دریا واقع شده. طول اون در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر هست.

 دریاچه اوان تنها از آب چشمه‌های کوچیک زیرزمینی که تو بستر دریاچه هستن تغذیه می‌شه و بخش ناچیزی هم، از بارندگی تأمین می‌شه. عمیق‌ترین بخش دریاچه  توسط یه تیم غواصی، ۶٫۸ متر با دمای آب ۲۳ درجه سانتیگراد و میدان دید در زیر آب کمتر از یک متر  که در جنوب شرقی آن واقع شده‌، مشخص شده است. از سرریز آب دریاچه هم رود کوچکی تشکیل می‌شه که از آب اون کشاورزای روستاهای کوشک و آیین استفاده می‌کنن. تو تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و تو پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مثل قو، غاز، مرغابی و تو زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح دریاچه قابل اسکی سواریه!

دریاچه ی اُوان احتمالاً ۵۰۰ سال پیش یا  بر اثر لغزش به وجود اومده و یا اینکه ممکنه این دریاچه، بازمانده دریاچه قدیمی کاسپین باشه.

مسیر دسترسی به دریاچه اوان

جهت دسترسی از تهران در مسیر اتوبان تهران-قزوین حرکت نموده و در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین ( 2 کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو "الموت" نشان داده شده رو ادامه بدین. بعد از طی مسافت تقریبی 40 کیلومتری به رجایی دشت میرسین، اگه قصد خرید وسایل یا خوراکی دارین باید از رجایی دشت خریداری کنین چون تا دریاچه دیگه جایی برای خرید وجود نداره و فقط روستاهای اطراف دریاچه وسایل محدودی برای فروش دارن.

از رجایی دشت مسیر دریاچه را حدود  20 کیلومتر ادامه بدین و سپس وارد راه آسفالت سمت چپ جاده که با تابلو زیر مشخص شده بشین.

اگه وارد راه فرعی نشین و میسر این جاده را ادامه بدین،راه شما رو به "قلعه الموت" می‌رسونه .این قلعه تاریخی در فاصله تقریبی 45 کیلومتری دریاچه قرارداره .در طول مسیر هم در صورت امکان با پرس و جو از صحت راهی که دارین می‌رین، مطمئن شین.

آب و هوای اطراف دریاچه اوان

آب و هوای اطراف دریاچه اوان در فصل تابستون و بهار، بسیار خوب و ملایم هست ولی تو فصلای پاییز و زمستون دما خیلی پایین ( گاهی تا -۲۰ درجه سانتیگراد ) هست . باتوجه به این که این دریاچه در منطقه کوهستانی الموت قرار داره، پس حتماً با خودتون لباس گرم همراه داشته باشین.

گونه های جانوری و گیاهی دریاچه اوان

به غیر از گونه‌های درختی مثل بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو که اخیرا کاشته شدن، گیاهان علفی مثل گون، کنگر، شیرین‌بیان و گیاه‍‌هایی از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارن. گیاهان داخل دریاچه هم نی‌بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی هستن که محیط مناسبی رو برای پرورش ماهیایی مثل اردک ماهی به وجود آوردن.

از گونه‌های جانوری اطراف اوان می‌شه به کل و بز کوهی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ (نوعی سمور)، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقابها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و انواع گنجشک‌سانان، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ اشاره کرد.

ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان، کپور و اردک ماهی هم در این دریاچه زندگی می‌کنند.

دانستنی های سفرهای جاده ای

 

امکانات تفریحی دریاچه اوان

کنار دریاچه جای مناسبی پیدا کنین و چادر بزنین مثلا ضلع جنوبی دریاچه منطقه مناسبی هست. تو این دریاچه جذاب و دیدنی، می‌تونین قایق سواری کنید و هزینه قایق ها هم خیلی زیاد نیست. عکاسی از دریاچه مه‌آلود دمدمای صبح و عکاسی از حیات وحش و مناظر این جا هم خیلی می‌تونه هیجان انگیز باشه. زمستونا هم با یخ زدن دریاچه عده ای برای اسکی روی یخ به اینجا سفر می‌کنن.

نکته خیلی مهمی که باید بدونین اینه که شنا در این دریاچه به دلیل وجود گیاهان مختلف اکیداً ممنوع هست.

کلام آخر این که اگر به دنبال جایی هستین که در هر موقع از سال دیدنی و جالب هست، حتما دریاچه اوان را مد نظرتون قرار بدین.

 

سفر724 به عنوان سایت تخصصی فروش بلیط اتوبوس، امکان خرید و رزرو اینترنتی بلیط اتوبوس مشهد و سایر شهرهای کشور را برای مسافران فراهم نموده است. 

سفر۷۲۴، آسان ترین راه رزرو و خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

 


safar724.com