گاهی وقت‌ها مسافرت‌های ناخواسته‌ای پیش می‌آید که مادران باردار مجبور می‌شوند تن به سفر بدهند. اما خیلی وقت‌ها مادرها تصمیم می‌گیرند تا قبل از رسیدن وقت زایمان‌شان به یک مسافرت آرامش‌بخش و تفریحی بروند تا بتوانند با انرژی بیشتری متولد شدن فرزندشان را جشن بگیرند و از او مراقبت کنند. به همین خاطر 10 توصیه‌ای که می‌تواند به مادران باردار برای سفر کردن کمک کند را برای شما تدارک دیده‌ایم:

1.مقصدتان را آگاهانه انتخاب کنید

سعی کنید تا مقصدی نزدیک به شهر محل سکونت‌تان انتخاب کنید. مسافرت هایی با مسیر طولانی در دوران بارداری تجربه‌ای ناخوشایند هستند. به طور ایده‌آل جایی را برگزینید که بیشتر از دو یا سه ساعت زمان نشستن در هواپیما یا اتوبوس را نیاز نداشته باشد. همین‌طور دقت کنید که شهری که قصد سفر به آن را دارید دارای ترانسفر فرودگاهی طولانی مدت نداشته باشد (مثل برخی از شهرهای ترکیه، به خصوص با ایرلاین‌های داخلی).

خیلی خاطر جمع‌تر می‌شوید اگر بدانید جایی که قصد اقامت در آن را دارید به مراکز درمانی دسترسی آسانی دارد. تلاش کنید تا در جاهایی که به مسیرهای اصلی و شهرهای دارای امکانات دسترسی دشواری دارند سفر نکنید. بهترین کار این است که از سفر به مکان‌هایی که نیاز به دریافت واکسن دارند خودداری کنید. همین‌طور جاهایی که بیماری‌های واگیرداری مثل مالاریا یا آنواع آنفولانزا در آن‌ها شایع است.

اگر واقعا تصمیم گرفته‌اید که به جاهای پر ریسک سفر کنید، حتما قبل از آن پزشک‌تان را ملاقات کنید تا توصیه‌های ضروری را به شما ارائه کند.

2.از قبل برنامه داشته باشید

کمی فکر کردن به آینده می‌تواند خیلی وقت‌ها به شما کمک کند. لیستی از کارهایی که قصد انجام دادن آن را دارید تهیه کنید و از قبل به روش‌های انجام آن‌ها فکر کنید. به سفرتان زمان زیادی اختصاص دهید تا در صورت نیاز داشتن به استراحت یا چرت‌زدن و حتی رفتن به دستشویی، دچار استرس و نگرانی نشوید.

3.با دقت بار سفر بچینید

در دوران بارداری احساس راحتی داشتن مسئله‌ی بسیار مهمی است. انتخاب لباس‌های درست و کفش‌ها و لوازم جانبی که بتوانند شما را آرام و راحت نگه‌ دارند حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر می‌خواهید زیاد پیاده‌روی کنید کتانی‌های مخصوص تهیه کنید. به این نکته توجه کنید که کفش‌های بدون بند انتخاب بهتری هستند چون به شما اجازه می‌دهند بدون خم‌شدن آن‌ها را در بیاورید یا بپوشید. صندل‌ها با اینکه معمولا راحت‌تر پا را در خود جای می‌دهند و برای پیاده‌روی‌های عصرانه مناسب‌اند، اما کمتر از پا در مقابل پیاده‌روی‌های طولانی‌تر محافظت می‌کنند.

اگر بیشتر از یک هفته قصد اقامت دارید، مطمئن شوید که لباس‌های به اندازه‌ی کافی گشادی را تهیه کرده‌اید که به شکم شما اجازه‌ی بزرگ‌تر شدن بدهد. همین‌طور فراموش نکنید مجموعه‌ی متنوعی از لباس‌ها را تدارک ببینید تا به شما اجازه بدهند در روزهای داغ خنک بمانید و وقت‌هایی که دمای هوا پایین می‌آید خودتان را گرم کنید.

4.از سفرتان لذت ببرید

چه با خودرو سفر کنید و چه با قطار، قایق و یا هواپیما؛ راه‌های ساده‌ای هستند که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید سفرتان را لذت‌بخش‌تر کنید. هر ساعت نرمش‌های ساده‌ای انجام دهید تا از بروز حالت تهوع، تپش قلب و گرفتگی پاها پیشگیری کنید. اگر ممکن است هر چند وقت یک بار بلند شوید و قدمی بزنید یا اگر با خودروی شخصی مسافرت می‌کنید بعد از هر یک ساعت و نیم توقفی بکنید و نفسی تازه کنید.

5.سخت نگیرید

بارداری یکی از بهترین‌ دلیل‌ها برای کنار کشیدن از خیلی مسئولیت‌ها و لذت‌بردن از آرامش است. در گذشته شما با انجام دادن کارهای ماجراجویانه، بدون توقف به خرید رفتن و حضور در تورهای گردشگری خودتان را خسته می‌کردید، اما حالا باردارید و باید سعی کنید تا از چنین فعالیت‌های پر زحمتی خودداری کنید. به‌اندازه‌ی کافی استراحت کردن به شما احساس بهتری می‌بخشد و اجازه می‌دهد تا انرژی کافی برای لذت‌بردن کامل از تعطیلات‌تان را به دست آورید.

سعی کنید تا وقت‌های استراحت متعددی در طول روز تدارک ببینید و وقتی قصد بازدید از جایی را دارید زمان کافی را به آن اختصاص دهید تا بتوانید جذب محیط شوید و باتری‌های روحی‌تان را شارژ کنید. از اینکه به همسفران‌تان بگویید احساس خستگی می‌کنید خجالت نکشید و همیشه در نظر داشته باشید که آسایش شما در اولویت قرار دارد. اگر احساس خستگی کردید کمی روی یک نیمکت بنشینید یا بروید و یک شنای لذت‌بخش را تجربه کنید. مادامی که انرژی شما تجدید شود از سفرتان لذت بیشتری خواهید برد.

6.قدر غذاها را بدانید

سفرکردن فرصت بی‌نظیری است تا غذاهای مختلف و حتی رژیم‌های متفاوتی را بچشید و تجربه کنید. میوه‌های خوشمزه، نان‌های تازه و غذاهای متنوع دیگر بخشی از جذابیت‌های تعطیلات هستند. حالا شما باردارید، پس کمی مراقبت بیشتری به عمل بیاورید تا وقتی از غذاهای محلی لذت می‌برید، سالم‌تر نیز بمانید. از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید تا مقدار زیادی ویتامین جذب بدن‌تان شود. اگر از سلامت آب مطمئن نیستید از مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه خودداری کنید.

همیشه مقداری خوراکی سالم در کوله‌بارتان داشته باشید. خوراکی‌هایی مثل میوه‌های خشک‌شده، غلات و آجیل‌های بدون نمک و بیسکویت‌ها. اگر عادت به خوراکی خاصی دارید که احتمال می‌دهید در طول سفر آن را پیدا کنید قبلا آن را در وسایل‌تان جاسازی کنید. خیلی مهم است که در زمان بارداری آب زیادی بنوشید و همیشه همراه‌تان یک بطری آب معدنی داشته باشید تا از دی‌هیدراته‌شدن بدن پیشگیری کنید.

7.به طور منظم استراحت کنید

طبیعی است که در طول دوران بارداری زودتر از اوقات معمول احساس خستگی کنید. سعی کنید تا از تعطیلات‌تان به عنوان فرصتی برای کمی خوابیدن بهره ببرید و از اینکه گاه و بی‌گاه نیاز به استراحت پیدا می‌کنید احساس شرم نداشته باشید. به یاد داشته باشید که زیاد استراحت کردن به معنی از دست دادن تعطیلات نیست. در واقع این استراحت‌ها به شما انرژی لازم را می‌دهد تا از ساعت‌هایی که به گشت و گذار می‌پردازید حداکثر لذت را ببرید، به جای آنکه از کمبود خواب رنج ببرید و مدام احساس خستگی داشته باشید. نکته‌ی دیگر اینکه در طول بارداری دفعات بیشتری احساس به رفتن به دستشویی پیدا می‌کنید، بنابراین برای رسیدن به بهداشت بالاتر، همیشه ژل‌های آنتی‌باکتریال را همراه خود داشته باشید.

8.کاری متفاوت بکنید

بارداری دوران فوق‌العاده‌ای است تا سرعت کارها را کم بکنید و کمی هم به تفریح و خوشگذرانی بپردازید. با این‌حال هنوز هم می‌توانید از بسیاری فعالیت‌ها در طول تعطیلات‌تان لذت ببرید. می‌توانید کارهای هیجان‌انگیز سابق را با سرعت کمتری انجام بدهید، یا به گردش و تماشای ساحل مشغول شوید، بدون آنکه ذهن‌تان درگیر مسئله‌ای باشد. یوگا، پیلاتس، شنا کردن و پیاده‌روی فعالیت‌هایی هستند که در این دوران می‌توانید از انجام آن‌ها لذت ببرید.

این دوران فرصت بی‌نظیری است تا کارهایی که دوست دارید را انجام دهید، چون پس از ورود کودک بخشی از آزادی‌های شما محدود خواهد شد. اگر با همسرتان پیاده‌روی می‌کنید فرصت بسیار خوبی برای تحکیم عاطفه‌ی بین‌تان است؛ اگر تنها هستید چرا به یک اسپا نمی‌روید تا کمی ریلکس کنید؟ فقط یادتان باشد که به تراپیست بگویید که چند ماهه باردار هستید.

9.از حس عقل سلیم‌تان بهره ببرید

البته فعالیت‌هایی هم هستند که در دوران بارداری باید از انجام آن‌ها پرهیز کنید. این فعالیت‌ها شما را در معرض خطر قرار می‌دهند و می‌توانند به سقط جنین بیانجاند. فعالیت‌هایی مثل اسنوبورد سواری، اسب‌سواری، اسکی روی آب، ویندسورفینگ و کوه‌نوردی در لیست ممنوعه‌ی دوران بارداری قرار دارند. غواصی و بقیه‌ی ورزش‌های پر فشار هم جزو این لیست هستند. در مورد غواصی به این علت باید پرهیز کرد که حباب‌های هوا می‌توانند وارد جریان خون شما شوند و از این طریق به جنین انتقال پیدا کنند. تنها غواصی‌هایی که به وسیله اسنورکِل یا همان ماسکی که هوا را از طریق لوله‌ای به دهان انتقال می‌دهد ( و در غواصی‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد) امنیت بیشتری دارد.

پارک‌های تفریحی هم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای گذران وقت باشند اما وقتی بحث استفاده از وسائل تُند و سریع مطرح می‌شود باید احتیاط کرد.

10. از جلب توجه‌ها لذت ببرید

تلاش کنید تا وقتی مردم به جای آنکه به صورت شما توجه کنند، بیشتر شکم برآمده‌تان را مد نظر قرار می‌دهند شگفت‌زده نشوید. زنان باردار معمولا در کانون توجه قرار می‌گیرند؛ بنابراین شما باید مهربانانه‌تر رفتار کنید. از صندلی‌هایی که بهتان تعارف می‌شود و درهایی که به خاطرتان باز نگه داشته می‌شوند، استقبال کنید و از اینکه کسی قصد کمک به شما را دارد نترسید.