تبریز، شهر اولین‌ها با جاذبه‌های تاریخی غنی و جاهای دیدنی متنوع، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برجسته ایران در شمالغرب کشور شناخته می‌شود. این شهر با مجموعه‌ای از مکان های دیدنی و تاریخی، هر ساله گردشگران زیادی را در تمامی روزهای سال و به ویژه تعطیلات عید نوروز و تابستان به سوی خود جلب می‌کند. اگر قصد سفر به تبریز در عید نوروز و بازدید از جاهای دیدنی تبریز را دارید، می‌توانید با تهیه پیش فروش بلیط اتوبوس نوروز از سفر 724، نگران نبود بلیط اتوبوس نباشید.
 شهر تبریز با شاعر آوازه نام شهریار نیز شناخته می‌شود؛ در این شهر می‌توانید از خانه تاریخی شهریار و افراد و شاعرهای دیگری از جمله نیکدل، بهنام و ... نیز دیدن کنید. تعداد جاهایی که در تبریز باید ببینید خیلی زیاد هستند و برای اینکه سردرگم نشوید و بتوانید برای تمام روزهای خود برنامه ریزی کنید، بهتر است ابتدا با این مکان‌ها، آدرس آن‌ها، زمان بازدید و ... آشنا شوید و سپس به راحتی از همه آن‌ها دیدن کنید. با ما همراه باشید تا تمامی این اطلاعات را درباره جاهای دیدنی تبریز کسب کنید.

مکان های دیدنی تبریز

در هر عصر از تاریخ و در هر اتفاق مهمی، اسم شهر تبریز به میان می‌آید. همچنین بسیاری از اتفاقات ایران اولین بار در تبریز رخ داده اند. به عنوان مثال اولین دانشگاه همان ربع رشیدی در تبریز احداث شده و اولین خیابان نیز در تبریز برق کشی شده بود. پس وقتی به تبریز سفر می‌کنید، یادتان باشد که بسیاری از مکان های دیدنی جز اولین‌های ایران هستند. ما در این مقاله، قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی تبریز  و هر مکانی که در سفرتان به تبریز ارزش دیدن دارد، بپردازیم. پس اگر قصد سفر به تبریز را دارید، با سفر724  همراه باشید. 
توجه کنید که آدرس تمامی جاهای دیدنی تبریز که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، دقیق هستند اما ساعات بازدید از هر کدام ممکن است متناسب با شرایط، تغییر سیاست‌ها و ... متغییر باشد؛ پس برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که تا عصر بتوانید از آن‌ها دیدن کنید چرا که ممکن است عصرها زود ببنندند و روزهای تعطیل نیز شاید باز نباشند.
مکان های دیدنی تبریز را می‌توان به دو دسته جاهای گشتنی و جاهای تاریخی دسته بندی کرد؛ پس در ادامه برای راحتی شما در انتخاب بهترین محل برای بازدید، به صورت جداگانه به بررسی جاهای گشتنی و مکان های تاریخی می‌پردازیم.

جاهای گشتنی و دیدنی تبریز

جاهای تفریحی در تبریز خیلی زیاد نیستند و می‌توان گفت که انگشت شمارند. همچنین اغلب مکان های گشتنی در اطراف تبریز قرار دارند و برای رفتن به آن‌ها ماشین شخصی نیاز دارید. در ادامه به بررسی چند مورد از جاهایی که می‌توانید ساعت‌های خوبی را در آن‌ها سپری کنید، می‌پردازیم.

موزه آذربایجان تبریز

یکی از مکان های دیدنی تبریز و هر شهر دیگری که گردشگرها دوست دارند از آن بازدید کنند، موزه‌ها هستند. یکی از موزه‌های بسیار جذاب تبریز نیز موزه آذربایجان است که پس از موزه ملی تهران، دومین موزه باستان شناسی مهم ایران است. این موزه در سه طبقه (زیر زمین، همکف و دوم) احداث شده است؛ بخش زیر زمین این موزه محل نمایش و نگهداری مجمسمه‌های قدیمی می‌باشد. 
در طبقه اول یعنی همکف، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام گردآوری شده‌اند. در طبقه دوم نیز یک سالن نمایش کوچک قرار دارد و در آن آثار تمدن‌های باستانی ایران، اشیای به جا مانده از تمدن نیشابور در قرن چهارم هجری قرار دارد. پس اگر دیدن اشیای بسیار قدیمی برایتان جذاب است، توصیه می‌کنیم تا در سفر خود به تبریز حتما از موزه آذربایجان دیدن کنید.

آدرس موزه آذربایجان: تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود
ساعات بازدید از موزه آذربایجان تبریز: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر

تفرجگاه کوه عینالی (کوه عون بن علی)

یکی از مکان های دیدنی و گردشگری و تفریحی تبریز، تفرجگاه عینالی است که به کوه عینالی نیز شهرت دارد. کوه عینالی یک تفرجگاه عالی برای سپری کردن اقات خوش همراه با خانواده و دوستان است. همچنین این کوه بهترین مکان برای کوهنوردی و پیاده روی بوده و یکی از بام های بلند تبریز نیز می‌باشد. توصیه می‌کنیم که اگر برای تفریح و پیاده روی به عینالی می‌روید، حتما روز را انتخاب کنید؛ اما اگر به دنبال سپری کردن اوقات با آرامش و آرام هستید، حتما شب را برای رفتن به این مکان جذاب انتخاب کنید.

آدرس کوه عینالی: تبریز، اتوبان پاسداران
ساعات بازدید از کوه عینالی: برای رفتن به این تفرجگاه هیچ محدودیت زمانی ندارید

بازار بزرگ سرپوشیده تبریز

بازار تبریز یکی از جاهای دیدنی تبریز است که اغلب گردشگران دوست دارند حتما از آن دیدن کنند. بازار تبریز حدود یک کیلومتر است و در سال 1379 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بازار بزرگی که سرتاسر سرپوشیده بوده و در آن راسته‌های مختلف وجود دارد. یکی از راسته‌های مورد علاقه گردشگران در بازار تبریز، راسته فرش فروشان یا همان مظفریه است. 
بازار تبریز بهترین گزینه برای خرید چرم تبریز و سایز سوغاتی ها و همچنین بهترین مکان برای عکاسی هنری در تبریز است.البته دقت کنید که در روزهای در روزهای تعطیل، تیمچه‌ها و سراها تعطیل هستند و فقط جداره‌های بیرونی باز است. پس توصیه می‌کنیم تا حتما در روزهای غیر تعطیل به این بازار سر بزنید.

آدرس بازار بزرگ سرپوشیده تبریز: تبریز، خیابان جمهوری اسلامی 
بهترین زمان برای رفتن به بازار بزرگ تبریز: روزهای غیر تعطیل ساعت 9 صبح تا 5 عصر

ائل گلی تبریز

ائل گلی یا به قول مردم تبریز، شاهگلی، مکانی نام آشنا و محبوب در بین جاهای دیدنی تبریز است. کسی را نمیتوانید پیدا کنید که به قصد گردش به تبریز رفته باشد و از شاهگلی دیدن نکند. این مکان یک استخر بزرگ با عمق چند ده متری دارد که در وسط آن عمارتی زیبا بنا شده و اکنون در داخل عمارت رستوران و کافی شاپ قرار دارد. ائل گلی از سمت بالایی به هتل پارس ائل گلی تبریز وصل بوده و فضای بین این دو نیز با درختان زیبا، محلی برای پیک نیک و گذراندن لحظاتی با آرامش می‌باشد. گردشگرانی که به ائل گلی تبریز می‌آیند، می‌توانند دور استخر قدم زده و عکس های یادگاری زیبایی بگیرند.

آدرس ائل گلی تبریز: تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی 
ساعات بازدید از ائل گلی تبریز: این مکان گردشگری بوده و در تمامی ساعات روز باز است.

مکان های تاریخی تبریز

مکان‌های تاریخی تبریز، سفری به دل تاریخ و فرهنگ این شهر هستند. از بافت‌های باستانی گرفته تا خانه‌های با ارزش تاریخی همگی تداعی کننده زندگی افراد موثر در تاریخ تبریز می‌باشند. برای آشنایی با این مکان‌های باارزش، با ما همراه باشید.

مسجد کبود

کاشی کاری‌های آبی و فیروزه ای رنگ این مسجد، دلیل نام گذاری آن به اسم کبود است. مسجد کبود قدمتی 600 ساله دارد و اتفاقات بسیاری را شاهد بوده است. بنابر روایات، این مسجد در دورهی قره‌قویونلوها احداث شده و تقریباً بخشی از آن در زمان زلزله‌های مهیب تبریز ویران شده بود؛ اما در هر دوره بازسازی شده و اکنون همان بخش‌های آسیب دیده و مرمت شده نیز منجر به دوچندان شدن زیبایی این مسجد شده اند. 

آدرس مسجد کبود: تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت، جنب پارک خاقانی
ساعت بازدید از مسجد کبود تبریز: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷:۳۰عصر

مقبره الشعرا

مقبره الشعرای تبریز یکی از نمادهای باشکوه تبریز است و همانطور که از نامش پیداست، محل دفن بیش از 400 شاعر آوازه نام ایرانی است. این بنا قدمتی 800 ساله دارد و آرامگاه شاعرانی مانند شهریار، اسدی، طوسی، خاقانی و ... است. البته هنگامی که وارد این بنای خارق العاده شوید، تنها قبر استاد محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) را مشاهده خواهید کرد؛ چرا که شهریار آخر شاعری است که در این مکان دفن شده است. همچنین مقبره الشعرا معماری بسیار باشکوه متفاوتی دارد؛ بطوریکه در نگاه اول به هیچ عنوان کسی نمی‌تواند حدس بزند که اینجا آرامگاه تعدادی از شاعران است. از طرفی اگر به عکاسی علاقه دارید، مقبره الشعرا یکی از بهترین مکان‌های تاریخی تبریز برای عکاسی است.

آدرس مقبره الشعرا: تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف
ساعات بازدید از مقبره الشعرا: بازدید از مقبره الشعرا از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸ امکان‌پذیر است

مقبره الشعرا

ربع رشیدی تبریز

همانطور که گفتیم تبریز شهر اولین‌ها است و ربع رشیدی تبریز نیز نخستین دانشگاه بین المللی جهان می‌باشد. ربع رشیدی در حدود ۷۰۰ سال پیش توسط خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، وزیر معروف و علم‌دان دوره مغول‌ها ساخته شده و در طول سال‌ها به قدری تخریب شده بود که اکنون تنها یک تپه از آن باقی مانده است و در نظر زیاد مکان جالب و دیدنی نیست. پس به شما توصیه می‌کنیم تا ابتدا عکس های این مکان را در اینترنت دیده و همچنین مطلب ربع رشیدی را در سایتمان مطالعه کنید. سپس تصمیم به بازدید از آن بگیرید.

آدرس ربع رشیدی تبریز: تبریز، محله باغمیشه و دامنه کوه بیلانکوه 

خانه مشروطه تبریز (موزه مشروطه تبریز)

این ساختمان زیبا با مساحت حدود ۱۳۰۰ مترمربع و در دو طبقه از جنس سنگ، آجر و خشت تشکیل شده است. یکی از نقاط جذاب این خانه، سرسرا و اتاقی با منظر به حیاط است که در طبقه دوم این ساختمان قرار گرفته و پنجره‌های مشبک آن با شیشه‌های رنگی زینت‌بخش شده‌اند. مسافران علاقمند به عکاسی می‌توانند در مقابل این پنجره‌های رنگی عکس‌های هنری زیبایی بگیرند. ویژگی‌های معماری قاجاری نظیر تزیینات زیبا، نورگیرها و چشم‌اندازهای کلاه‌فرنگی، ستون‌ها و سرستون‌های گچبری، درهای منبت‌کاری شده و پنجره‌های ارسی در این ساختمان تاریخی نیز به چشم می‌خورند. در حالت کلی اگر به مکان های تاریخی، موزه و عکاسی علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم از این مکان دیدن کنید. 

آدرس خانه مشروطه تبریز: راسته کوچه، غرب بازار تبریز، رو‌به‌روی مسجد جامع تبریز
ساعات بازدید از خانه مشروطه تبریز: همه روزه از ساعت 9 تا 6 عصر

ارگ تبریز

ارگ علیشاه تبریز در گذشته مسجد علیشاه بود و به سبب تخریب‌هایی که صورت گرفته است، امروزه فقط یک طاق بلندی از آن باقی مانده است. این مکان جاذبه دیدنی خاصی نیست و فقط یک طاق بلند است که در شب نیز به سبب نورپردازی که دارد، زیبا و دل انگیز دیده می‌شود.  همچنین این مکان از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور است که در سال ۱۳۱۰ توسط وزرات فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 
آدرس ارگ تبریز: چهارراه شریعتی، جنب مصلی بزرگ تبریز
ساعات بازدید ارگ تبریز: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر

عمارت شهرداری تبریز (برج ساعت تبریز)

عمارت شهرداری یا برج ساعت تبریز، از جمله مکان های دیدنی تبریز است که بین گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. همچنین محل دسترسی به این مکان خیلی راحت بوده و گردشگران می‌توانند با مترو و بی آر تی خودشان را به آن برسانند. از طرفی بسیاری از مکان‌های تاریخی دیگر از جمله خانه‌های تاریخی، ارک تبریز، بازار تبریز و ... نیز در نزدیکی برج ساعت که به میدان ساعت نیز معروف است، قرار دارند. 
برج ساعت در داخل عمارت شهرداری تبریز قرار دارد. این بنا در گذشته توسط معماران آلمانی احداث شده و نقشه آن از بالا شبیه عقاب طراحی شده است. امروزه نیز شهرداری کنونی تبریز در این مقر مستقر است و بخشی از آن نیز به عنوان موزه، مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد. اگر مسافر تبریز هستید، توصیه می‌کنیم از این مکان حتما دیدن کنید چرا که یکی از نمادهای شهر تبریز همین برج ساعت است.

آدرس عمارت شهرداری (برج ساعت) : تبریز، میدان ساعت
زمان بازدید از عمارت شهرداری : همه روزه از 9 صبح تا 5 عصر

موزه قاجار-امیر نظام گروسی تبریز 

موزه قاجار تبریز که در گذشته خانه امیر نظام گروسی نیز بود، یکی از مکان‌های تاریخی و بسیار زیبا است. این عمارت از دوران قاجار و زمان ناصرالدین شاه بنا شده است. در طی سال‌ها و پس از سقوط سلسله قاجارها، این بنا تخریب شده و قسمتی که الان وجود دارد، تنها بخشی از آن مکان قدیمی است. اکنون از این محل به عنوان موزه قاجارها استفاده می‌شود و در سفر به تبریز ارزش یکبار دیدن را حتما دارد.

آدرس: تبریز، محله ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار
ساعات بازدید: ساعات بازدید موزه از ۹ تا ۱۸ است

مدرسه رشدیه تبریز

اگر کمی تاریخ خوانده باشید، حتما با میرزا حسن تبریزی ملقب به رشدیه آشنا هستید. وی اولین شخصی بود که مدارس نوین را جایگزین مکتب خانه‌های قدیمی کرده و در راستای تاسیس مدارن نوین رشدیه با مخالفت‌های شدیدی روبرو شده بود. اولین مدرسه رشدیه در سال ۱۲۷۲ هجری شمسی و در محله ششگلان تاسیس شد؛ پس از تخریب این محل توسط مخالفان، در سال ۱۲۸۹ شمسی به محل بعدی خود واقع در ارتش جنوبی نقل مکان کرد. نا گفته نماند که مدارس رشدیه پس از هر بار تاسیس، با خشونت مخالفان مواجه شده و تخریب شدند. امروزه یکی از همین مدارس در ارتش جنوبی بازسازی شده و در دست سازمان میراث فرهنگی و اسناد رسمی است.

خانه های تاریخی تبریز

یکی از جذابیت‌های شهر تبریز، خانه های تاریخی شاعران مختلف است. همه تبریز را با استاد شهریار می‌شناسند؛ اما بهتر است بدانید که تعداد کثیری از شاعران مدتی در این شهر اقامت داشته اند و حتی برخی از آن‌ها نیز پس از فوت کردنشان در مقبره الشعرا دفن شده اند. البته اگر تصمیم به بازدید از این خانه‌ها را دارید، توجه کنید که ممکن است خانه‌های تاریخی در روز جمعه بسته باشند.

خانه پروین اعتصامی

به احتمال زیاد خیلی از افراد حتی نمی‌دانند که خانه پروین اعتصامی در کدام شهر است؛ البته به غیر از اهل شعر و ادب فارسی که آن‌ها حتما می‌دانند. خانه پدری این شاعر هنرمند در تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶ واقع شده است. این خانه اکنون محل برگزاری نمایشگاه‌های دائمی سازمان میراث فرهنگی است. مساحت این خانه خیلی بزرگ بوده و شما می‌توانید به راحتی از حیاط و داخل آن بازدید کنید. البته توجه کنید که ساعات بازدید از خانه پروین اعتصامی، از 9 صبح شروع و تا 2 ظهر ادامه دارد.

خانه استاد شهریار

خانه‌ای که اکنون از استاد شهریار به جای مانده است، سومین خانه وی بوده و ایشان در همین خانه  فوت شده‌اند. خانه شهریار در بین مردم تبریز و مسافران خیلی محبوب است و افراد دوست دارند تا از محل زندگی شاعر سرشناس تبریزی دیدن کنند. این مکان تاریخی در خیابان ارتش جنوبی و یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام محله مقصودیه واقع است. در واقع مسافرانی که در حال بازدید از جاهای دیدنی تبریز هستند، می‌توانند پس از دیدن برج ساعت و عمارت شهرداری، به کوچه پشتی این عمارت و خیابان مقصودیه دسترسی داشته باشند. همچنین ساعات بازدید از خانه استاد شهریار از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و از ۱۵ تا ۱۹ است

خانه لاله ای

خانه لاله‌ای، از جاذبه‌های تاریخی تبریز با قدمتی مربوط به دوران پهلوی، توسط فتح‌علی اوف بنا شده است. در سال ۱۳۵۰ حاج حسین لاله‌ای این خانه را خریداری کرده و سپس به عنوان میراث فرهنگی واگذار شده است. این مکان امروزه به عنوان دفتر پژوهش‌های تاریخی یحیی ذکا مورد استفاده قرار گرفته و مجموعه مدارک و اسناد تاریخی مرتبط با یحیی ذکا را به نمایش گذاشته است. خانه لاله ای در خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر واقع شده است.

خانه بهنام

خانه بهنام یکی دیگر از خانه‌های تاریخی معروف در شهر تبریز است. خانه بهنام یا بهنام گنجه‌ای، یک بنای تاریخی مربوط به دوران زندیان و قاجار است که به دلیل قرار گیری در داخل دانشگاه هنر معماری تبریز، از آن به عنوان ساختمان اداری این دانشگاه استفاده می‌کنند. البته بازدید از این خانه تاریخی برای عموم مردم و مسافران آزاد است و افراد علاقمند به خانه های تاریخی می‌توانند از آن بازدید کرده و عکس های بسیار زیبایی در داخل آن بگیرند. خانه بهنام در کنار چهار خانه دیگر، بخشی از دانشگاه هنر تبریز محسوب می‌شود. به همین دلیل امکان بازدید از این خانه تاریخی در روزهای فعالیت دانشگاه، یعنی روزهای غیرتعطیل میسر می‌باشد. ساعات بازدید از ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر است. 

خانه نیکدل 

یکی دیگر از خانه‌های تاریخی محبوب که با هنر آینه‌کاری مشهور است، خانه نیکدل می‌باشد. این خانه علاوه بر دارا بودن معماری زیبای ایرانی، دارای یک گنجینه ارزشمند از وسایل تاریخی مثل دوربین و ... است. خانه نیکدل در یکی از محله‌های تاریخی تبریز به نام مقصودیه واقع شده است. این خانه در گذشته محل زندگی سید ابراهیم نیکدل، یکی از تاجران و سرمایه‌داران برجسته آن زمان بوده است. اصلی‌ترین فعالیت او واردات لوازم خانگی، به ویژه دوربین و چرخ خیاطی از ژاپن بود که برخی از این وسایل امروزه در خانه وی به نمایش گذاشته شده اند..

جاهای دیدنی تبریز در عید نوروز

تعطیلات عید نوروز بهترین زمان برای سفر به تبریز است. چرا که فصل بهار یکی از زیباترین زمان‌های سفر به تبریز بوده و از طرفی در تعطیلات یک الی دو هفته می‌توانید همه جای تبریز را با خیال راحت بگردید. البته چند سالی است که در تعطیلات 5 روزه عید نوروز، در بازار بزرگ تبریز بسیاری از مغازه ها بسته هستند و مسافران نمی‌توانند از آن خرید کرده و دیدن کنند. پس اگر بازدید از این بازار بزرگ برایتان مهم است بهتر است تایم دیگری را انتخاب کنید. 

جاهای دیدنی تبریز برای توریست ها

گردشگران خارجی که تبریز را برای گشتن انتخاب کرده اند، باید بیشتر از افراد دیگر به مکان های تاریخی تبریز هدایت شوند تا با گذشته، فرهنگ و معماری تبریز بیشتر آشنا شوند. پس اگر خودتان توریست هستید و یا می‌خواهید توریست‌ها را در تبریز راهنمایی کنید، می‌توانید تمامی جاهای دیدنی تبریز را که معرفی کردیم، به آن‌ها نشان دهید تا با تاریخ تبریز بیشتر آشنا شوند.

جاهای دیدنی تبریز در پاییز و تابستان

قبل از سفر به تبریز بهتر است بدانید که تبریز تابستان های گرم و زمستان‌های تقریبا سردی دارد؛ پس بهترین زمان برای سفر به تبریز، فصل های بهار و پاییز می‌باشد. اما تابستان نیز خانه‌های تاریخی، ائل گلی و عینالی تبریز بسیار زیبا و دلنشین هستند. پس در نتیجه تبریز در هر 4 فصل زیبا بوده و شما هر زمان که بخواهید می‌توانید به این شهر زیبا سفر کنید.

جاهای دیدنی تبریز روز جمعه

اگر روز جمعه را برای بازدید از مکان های دیدنی تبریز در نظر گرفتید، بهتر است بدانید که برخی از جاهای دیدنی مانند بازار تبریز و خانه‌های تاریخی ممکن است باز نباشند و نتوانید از آن‌ها به خوبی دیدن کنید. پس پیشنهاد می‌کنیم روز جمعه در تبریز از سایر مکان‌ها مانند عینالی، ائل گلی، موزه‌ها، مقبره الشعرا، برج یانقین، و مراکز خرید دیدن کنید.

جاهای دیدنی رایگان تبریز 

همانطور که می‌دانید در تمامی شهرها از جمله تبریز برای بازدید از مکان‌های تاریخی و موزه‌ها باید بلیط خریداری کنید. اگر در تبریز دنبال جاهای رایگان برای بازدید هستید، می‌توانید سری به ائل گلی، عینالی، بازار تبریز، ارگ علیشاه و دانشگاه بزنید.

جاهای دیدنی تبریز با مترو

 خوشبختانه برای بازدید از بیشتر مکان های دیدنی تبریز می‌توانید از مترو استفاده کنید. هچنین در کنار مترو، بی ار تی نیز وسیله نقلیه عمومی راحتی برای دسترسی به جاهای دیدنی است. مکان‌هایی مانند برج ساعت، خانه های تاریخی، بازار تبریز، ارگ علیشاه، عمارت شهرداری و ائل گلی در کنار ایستگاه مترو و بی ار تی قرار دارند و گردشگران می‌توانند حمل و نقل راحتی داشته باشند.

جاهای دیدنی تبریز در روز و شب

اینکه کدام جاهای دیدنی تبریز در روز و کدام مکان‌ها در شب دیدنی‌تر هستند، بستگی دارد که شما چه فصلی به تبریز آمده باشید. به عنوان مثال شب‌های عینالی بسیار زیبا و مفرح هستند و در تابستان یکی از تفریحات مردم تبریز رفتن به عینالی در شب می‌باشد. اما وقتی به پاییز و زمستان نزدیک می‌شویم به دلیل سردی هوا رفتن به عینالی در شب‌ها توصیه نمی‌شود. از طرفی ائل گلی تبریز هم در شب و هم در روز زیبایی خاصی دارد و بهتر است که در هر دو زمان به این مکان زیبا بروید. برای دیدن خانه‌های تاریخی و سایر مکان‌های تاریخی نیز باید روز را انتخاب کنید؛ چرا که آخرین تایم بازدید از آن‌ها اغلب ساعت 5 یا 6 عصر می‌باشد.

نتیجه گیری دباره جاهای دیدنی تبریز

تبریز شهر اولین‌ها یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران است که افراد در هر کجای ایران که باشند دوست دارند یکبار هم که شده از تبریز دیدن کنند. همچنین بهتر است بدانید که شما می‌توانید از هر جای ایران که هستید، خودتان را به صورت زمینی و یا هوایی به تبریز برسانید چرا که تبریز کلانشهر بوده و دارای ترمینال و فرودگاه بزرگ و بین المللی است که مسافران می‌توانند به راحتی از آن تردد کنند. همچنین اگر قصد سفر زمینی به اتوبوس به تبریز را دارید، می‌توانید بلیط اتوبوس خود به مقصد تبریز را از سایت سفر724 تهیه کنید. توجه کنید که ما در این مطلب به بررسی مکان های دیدنی محبوب پرداختیم و در واقع تعداد آن بسیار زیادتر هستند. به عنوان مثال برج یانقین تبریز اولین برج آتشنشانی ایران بود که امروزه یکی از مکان های جذاب برای مسافران است. از طرفی چند پل تاریخی مانند پل آجی چای، پل سنگی و ...  نیز در تبریز وجود دارند که بسیار قدیمی هستند و امروزه از آن‌ها تردد نمی‌شود.