مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای مذهبی و فرهنگی ایران است که در شمال شرق کشور قرار دارد. سالانه میلیون‌ها گردشگر و زائر از شهرهای مختلف ایران و کشورهای اسلامی برای زیارت بقاع متبرکه و لذت بردن از جاهای دیدنی مشهد به این شهر سفر می‌کنند. در برخی از تعطیلات رسمی مانند عید نوروز، 28 صفر، عید فطر و ... تعداد مسافران مشهد تا حدود زیادی افزایش می‌یابد. سفر به این شهر به قدری پرطرفدار است که مردم علاوه بر مسیر هوایی، از مسیر جاده ای نیز خودشان را از شمال و جنوب به مشهد میرسانند؛ به همین دلیل نیز بلیط اتوبوس و بلیط هواپیما به مقصد مشهد همواره کمیاب است.
البته بسیاری از مردم تنها حرم مطهر امام رضا (ع) را شناخته و هنگام سفر به مشهد بیشتر وقت خود را در حرم مطهر و بازارهای اطراف آن می‌گذرانند؛ به همین دلیل نیز قصد داریم در این مطلب به معرفی سایر مکان های دیدنی مشهد بپردازیم تا مسافران عزیز در تعطیلات نوروزی و سایر مواقع بتوانند لحظات به یاد ماندنی و متفاوتی در مشهد داشته باشند. 

در این شهر زیبا مسافران می‌توانند از مکان‌های تاریخی و مذهبی گرفته تا مراکز خرید و مکان‌های تفریحی و گردشگری بازدید کرده و مسافرت خوبی داشته باشند. با ما همراه باشید تا با بهترین مکان‌های دیدنی، زیارتی و تفریحی مشهد آشنا شوید.

بلیط اتوبوس تهران مشهد

جاهای زیارتی و تاریخی مشهد

در بین جاهای دیدنی مشهد، مکان‌های زیارتی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و همواره مسافران زیادی در مناسبت‌های مذهبی مهم و سایر تعطیلات راهی این شهر می‌شوند. حرم مطهر امام رضا(ع) جز مهم‌ترین مکان‌های زیارتی مشهد بوده و می‌توان گفت که مقصد اصلی مسافران نیز است. در ادامه به بررسی چند مکان دیگر زیارتی و معنوی مشهد مقدس می‌پردازیم تا مسافران بتوانند از مکان‌های متنوعی دیدن کنند.

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم مطهر امام رضا (ع) مهم‌ترین مکان زیارتی مشهد و یکی از مهم‌ترین مقاصد زیارتی شیعیان در جهان اسلام است. حرم امام رضا شاهکار شگفت انگیز معماری اسلامی است و مسافران علاوه بر داشتن حس و حال معنوی، می‌توانند از معماری فوق العاده آن نیز لذت ببرند. 

سفر به مشهد

فاصله ترمینال مشهد تا حرم امام رضا(ع)

فاصله ترمینال امام رضا مشهد تا حرم امام رضا (ع) تقریباً 11 کیلومتر است و با توجه به ترافیک و شلوغی مسیر، با ماشین سواری حدود 20 الی 25 دقیقه طول می‌کشد. مسافرانی که با اتوبوس به این شهر سفر کرده‌اند، می‌توانند با تاکسی‌های داخل ترمینال به راحتی خودشان را به حرم برسانند.  

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یک مسجد تاریخی باشکوه و با معماری بسیار زیبا است که در صحن حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد. این بنا در قرن پانزدهم و در زمان تیموریان ساخته شده و به خاطر کاشی کاری‌های زیبا، خوشنویسی و جزئیات معماری خود شهرت دارد. 

مسجد گوهرشاد مشهد

بلیط اتوبوس شیراز مشهد

مقبره نادر شاه

آرامگاه نادرشاه از جمله جاهای دیدنی و تاریخی مشهد است. این مقبره در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد قرار دارد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی به دست هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌است. این مکان تاریخی در چهار راه شهدا، خیابان شیرازی، باغ موزه نادری واقع شده است.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی نیز از قبیل جاهای دیدنی مشهد است که برای اغلب مسافرانی که هر ساله به مشهد می‌روند، مکانی نام آشنا می‌باشد. این مکان آرامگاه فردوسی، شاعر پرآوازه پارسی گوی، نویسنده شاهنامه و حماسه ملی ایران است. این آرامگاه در شهر طوس در نزدیکی مشهد قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی و محبوب در مشهد برای دوستداران ادبیات فارسی است. 

آرامگاه فردوسی

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری مشهد

با اینکه مشهد به شهر زیارتی معروف است و اغلب مسافران از کشورهای همسایه و داخل ایران بیشتر به قصد زیارت حرم امام رضا(ع)  به این شهر سفر می‌کنند، اما جاهای دیدنی بسیار زیبایی نیز در مشهد وجود دارد که مسافران می‌توانند در کنار سفر زیارتی خود به تفریح و گشت و گذار نیز بپردازند. اگر از جمله افرادی هستید که به دنبال خوش گذراندن در مسافرت هستید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا با تمامی مکان‌های تفریحی و جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های مشهد بوده و اهمیت تاریخی بسیاری دارد. در این منطقه شاه عباس که از شاهان حکومت صفوی بود، در سن 16 سالگی تاج پادشاهی بر سر گذاشته و دوران حکومتش آغاز شده است. آدرس این مکان تفریحی؛ مشهد، بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی، پارک کوهسنگی مشهد می‌باشد. 
از پارک کوهسنگی تا حرم مطهر امام رضا، حدود ۲۶ دقیقه؛ تا فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، حدود ۱۷ دقیقه؛ تا راه‌آهن مشهد، حدود ۲۱ دقیقه و تا پایانه مسافربری امام رضا مشهد، حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارد. نزدیکی پارک کوهسنگی به مکان‌های حمل و نقل مسافران منجر شده است تا مسافران بتوانند به راحتی از این پارک دیدن کنند.

پارک کوهسنگی مشهد

شاندیز

شاندیز شهری کوچک در نزدیکی مشهد است که به کباب گوسفندی تازه و خوشمزه اش معروف است. با اینکه شاندیز در بیرون از شهر قرار دارد اما همچنان جزو جاهای دیدنی محبوب مشهد به شمار می‌رود و در اغلب فصل‌های سال مسافران بسیاری را جذب می‌کند. شاندیز در خیابان امام رضا، میدان ملک‌آباد، پل آزادی، ۱۸ کیلومتری بلوار وکیل‌آباد و در فاصله ۴۰ کیلومتری از غرب شهر مشهد قرار دارد.
این مکان دیدنی مشهد در ابتدا روستایی کوچک در اطراف شهر بود که به مرور زمان و به دلیل آب و هوای بسیار خوبی که دارد، تبدیل به شهری کوچک و گردشگری شد. امروزه امکانات رفاهی، تفریحی و غذاهای محلی بسیار خوب آن، شاندیز را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد کرده است.

شاندیز مشهد

طرقبه

اگر از کسی درباره جاهای دیدنی مشهد بپرسید، به احتمال بسیار زیاد طرقبه را به شما معرفی خواهد کرد. طرقبه نیز همانند شاندیز در ابتدا روستا بود و الان تبدیل به یک شهر کوچک گردشگری شده است. آب و هوای بسیار عالی، طبیعت زیبا و دل انگیز، امکانات تفریحی و ... در طرقبه منجر شده است تا تبدیل به یک مکان گردشگری در مشهد شود. علاوه بر مسافران، مردم مشهد نیز اغلب روزهای تعطیل خود را در این شهر می‌گذرانند.

طرقبه مشهد

پارک ملت

پارک ملت یکی دیگر از پارک‌های محبوب مشهد است که در مرکز شهر قرار دارد. پارک ملت دارای چرخ فلک بزرگ، باشگاه پینت بال، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، زمین‌های بازی، امکانات ورزشی و مکانی ایده‌آل برای پیک‌نیک، ورزش، سالن تئاتر و فعالیت‌های دسته جمعی در فضای باز است. آدرس این پارک بزرگ؛ خیابان امامت هشت، ابتدای بلوار وکیل‌آباد، حاشیه بزرگراه آزادی و ابتدای بلوار معلم است. مسافرانی که قصد بازدید از جاهای دیدنی مشهد را دارند، می‌توانند برای استراحت و تفریح ساعاتی را در این پارک سپری کنند.

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد پارک جنگلی وسیعی است که در انتهای بلوار وکیل آباد مشهد قرار دارد. این مکان با مناظر زیبا، رودخانه فصلی، حیات وحش و هوای تازه مکانی مناسب برای طبیعت گردی است. این پارک در سال 1348 توسط حاج حسین آقا ملک وقف شهرداری شده و امروزه تبدیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد شده است. این پارک در دره‌ای خوش آب و هوا قرار دارد که وجود رودخانه فصلی در آن نیز بر محبوبیت این مکان افزوده است.

پارک وکیل آباد مشهد

بلیط اتوبوس اصفهان مشهد

سرزمین موج های آبی

کمتر کسی پیدا می‌شود که نام سرزمین موج های آبی به گوشش نخورده باشد. این مکان تفریحی علاوه بر اینکه در بین مردم مشهد محبوب است، برای افرادی که به مشهد سفر می‌کنند نیز جز جاهای دیدنی و تفریحی سرگرم کننده است. سرزمین موج‌های آبی در مشهد، شهرک غرب، بلوار اندیشه قرار دارد. البته توصیه می‌کنیم قبل از مراجعه حضوری به این مکان، در ابتدا از باز بودن آن اطمینان داشته باشید.

سرزمین موج‌های آبی

چالیدره مشهد

چالیدره در نزدیکی جاغرق و طرقبه در شمال شرق ایران واقع شده است و حدود 30‌ کیلومتر تا شهر مشهد فاصله دارد. این مکان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تفریحی مشهد را در خود جای داده است که چشم‌اندازهای سرسبز و دریاچه مصنوعی محیط زیبایی را برای انواع تفریحات مهیج و لذت بخش همانند تفریحات آبی به وجود آورده است.
جاهای دیدنی مشهد تنها در چند مورد بالا خلاصه نشده و بسیار زیاد هستند. برای داشتن سفری زیارتی و تفریحی بهتر است از قبل برنامه ریزی داشته باشید تا بتوانید از تمامی لحظات خود نهایت لذت را ببرید.

مراکز خرید در مشهد

حرم امام رضا (ع) و مراکز خرید مشهد، دو مکان بسیار مهم برای زائران و مسافران هستند. گرفتن سوغاتی از شهرهای زیارتی در بین مردم ایران رایج بوده و سوغاتی‌های مشهد نیز محبوبیت بسیاری دارند. همین دلایل نیز سبب شده است تا مراکز خرید مشهد برای مسافران عزیز مهم باشد. به دلیل اینکه اغلب مسافران در بین مراکز خرید تنها با بازار بزرگ امام رضا مشهد آشنایی دارند، در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به بررسی چند مورد از معروفترین مراکز خرید می‌پردازیم.

  • بازار رضا مشهد : بازار رضا یکی از بازارهای سرپوشیده در نزدیکی حرم امام رضا (ع) بوده و از جمله جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود که اغلب مسافران خریدهای خود را از این بازار انجام می‌دهند. بازار رضا در ضلع شرقی خیابان امام رضا، حد فاصل فلکه آب و ۱۷ شهریور قرار دارد. 
  • بازار غدیر مشهد: این بازار نیز از جمله بازارهای قدیمی مشهد بوده و مناسب برای خرید سوغاتی‌های خوراکی است. البته توجه کنید که اجناس موجود در بازار غدیر برند معروف نیستند اما از کیفیت قابل قبول و قیمت ارزانی برخوردار هستند.
  • بازار مرکزی مشهد: اگر قصد خرید عمده از مشهد را دارید، بازار مرکزی بهترین گزینه است. در این بازار شما می‌توانید تمامی اجناس مورد نیاز خود را به صورت عمده و خرده خریداری کنید. بازار مرکزی مشهد در چهار راه شهدا قرار دارد.
  • مجتمع تجاری الماس شرق: این مرکز خرید در مشهد، بلوار خیام شمالی، منطقه گردشگری سپاد، میدان بهارستان، خیابان بهارستان چهارم قرار دارد. مجتمع الماس با حرم مطهر امام رضا (ع)تقریباً 20 دقیقه فاصله دارد.
  • مرکز خرید آرمیتاژ: این مرکز خرید لوکس و مرتفع دارای 34 طبقه است که برای خرید انواع لوازم مورد نیاز خود می‌توانید به طبقات ابتدایی آن مراجعه کنید. طبقات بالایی را نیز موزه، گالری، سینما و ... تشکیل داده اند.
  • مرکز خرید کاسپین مد: اگر به دنبال لباس‌های برند و خارجی هستید، بهتر است تا به مرکز خرید کاسپین مد مراجعه کنید. کاسپین مد یکی از جاهای دیدنی و مرکز خرید لوکس در مشهد است که اغلب مغازه‌های آن نمایندگی برندهای معروف جهان هستند. این مرکز خرید در حاشیه خیابان سجاد مشهد بین بزرگمهر و بهار قرار دارد.

مراکز خریدی که بررسی کردیم تنها تعداد محدودی از چندین مراکز خرید بزرگ در مشهد بودند. بهترین کار برای پیدا کردن بهترین مرکز خرید در مشهد این که در هنگام مسافرت به این شهر، از مردم مشهد درباره مراکز خرید بپرسید؛ چرا که آن‌ها آشنایی بسیار بهتری با مراکز خرید و جاهای دیدنی مشهد دارند.

سفر نوروزی به مشهد

جاهای دیدنی مشهد در عید نوروز

مشهد، دومین شهر بزرگ ایران، مقصدی محبوب برای گردشگران و زائران در طول سال به ویژه در تعطیلات عید نوروز است. سفر به مشهد در عید نوروز فرصتی عالی برای بازدید از اماکن مقدس شهر، لذت بردن از غذاهای محلی و تجربه یک سفر زیارتی-تفریحی به یاد ماندنی است. سفر به مشهد در عید نوروز از تهران و سایر شهرهای ایران از روش های مختلف زمینی و هوایی امکان پذیر است که یکی از روش‌های محبوب و کم هزینه، سفر با اتوبوس می‌باشد. 
بیشترین تعداد مسافر مشهد، از شهر تهران است که به همین دلیل نیز روزانه تعداد بسیار زیادی بلیط اتوبوس تهران مشهد از شرکت‌های مسافربری مختلف به فروش می‌رسد. مسیر تهران تا مشهد مسیری راحت بوده و تقریباً 904 کیلومتر است که در اغلب 9 الی 10 ساعت طول می‌کشد. 
به غیر از تهران در اغلب استان‌های ایران مانند تبریز، اصفهان، شیراز و ... نیز حجم زیادی از سفرهای نوروزی را سفر به مشهد به خود اختصاص داده است. سفر به مشهد در ایام عید نوروز با اتوبوس به دلیل مقرون به صرفه بودن و راحتی، سفری پرطرفدار است؛ البته به دلیل اینکه در ایام عید تقاضا برای خرید بلیط اتوبوس به مشهد زیاد است، توصیه می‌کنیم تا از قبل نسبت به تهیه بلیط از طریق پیش فروش بلیط اتوبوس نوروزی اقدام کنید.  

نتیجه گیری درباره مکان های دیدنی مشهد

مطمئناً در مشهد به غیر از اماکن مذهبی و تاریخی، جاهای دیدنی مختلفی برای بازدید وجود دارد. به عنوان مثال، این شهر به دارا بودن صنایع دستی، به ویژه قالی‌ها و قالیچه‌های زیبای تولید شده در این منطقه مشهور است. مسافران نیز می‌توانند از بازارهای قدیمی و سرپوشیده مانند بازار رضا سوغات و صنایع دستی مشهد را خریداری کنند.
از طرفی برای کسانی که به دنبال گردش در طبیعت و سپری کردن اوقات خوش در مکان‌های خوش آب و هوا هستند، بازدید از طرقبه، شاندیز، پارک کوهسنگی و ... را توصیه می‌کنیم.
شهرهایی که بلیط مستقیم اتوبوس به مشهد را دارند

بعضی از مسیرهای پر تردد لیست شده اند، برای خرید بلیط اتوبوس مشهد از تمامی شهرها میتوانید سرویس های ورودی ترمینال مشهد را مشاهده کنید.

بلیط اتوبوس تهران مشهد بلیط اتوبوس تبریز مشهد بلیط اتوبوس شیراز مشهد
بلیط اتوبوس اصفهان مشهد بلیط اتوبوس قم مشهد بلیط اتوبوس کرمان مشهد

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد کجاها هستند؟

حرم امام رضا(ع)، شاندیز، طرقبه، پارک کوهسنگی، پارک ملت، بازار رضا، مجتمع الماس شرق و ... از جاهای دیدنی مشهد مقدس هستند.

نزدیک ترین بازار به حرم امام رضا (ع) کدام بازار است؟

نزدیک‌ترین بازار به حرم، بازار رضا است که البته سایر مراکز خرید مانند مجتمع الماس شرق نیز در فاصله 20 دقیقه ای حرم قرار دارند.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم امام رضا (ع) چه مکان هایی هستند؟

آرامگاه پیر پالاندوز، حمام مهدی قلی بیک، خانه‌ی تاریخی داروغه، باغ نادری و ... از جمله جاهای دیدنی و تاریخی نزدیک حرم مطهر هستند.