اصفهان شهر تاریخی ایران که به خاطر معماری خیره کننده، مساجد باشکوه و کاخ های باشکوه شهرت دارد، بدون شک یکی از پربازدیدترین شهرهای ایران است. این شهر به دلیل اهمیت تاریخی و جاهای دیدنی باشکوه خود گردشگرانی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است و برای کسانی که تاکنون فرصت سفر به اصفهان را پیدا نکرده اند، زمانی بهتر از الان نیست. در این مطلب، قصد داریم شما را به سفری جذاب ببریم تا با بهترین جاهای دیدنی اصفهان را آشنا شده و لحظات خوبی را مکان های دیدنی این شهر تجربه کنید. پس چمدان‌های خود را ببندید و برای کشف شگفتی‌های اصفهان آماده شوید.

سفر به اصفهان در نوروز

در ایام تعطیل سال مانند عید نوروز و سایر تعطیلی‌ها، شهرهایی مانند اصفهان مقصد بسیاری از مسافران است. به ویژه در عید نوروز تعداد مسافران و گردشگرانی که به اصفهان می‌روند بسیار افزایش یافته و هر شخص مطابق با شرایط با ماشین شخصی، مسیر هوایی و زمینی خود را به اصفهان می‌رساند. گاهی به دلیل تعداد مسافر زیاد، افرادی که قصد تهیه بلیط اتوبوس و یا هواپیما به اصفهان را دارند، با مشکل عدم وجود بلیط مواجه می‌شوند.
برای اینکه در عید نوروز بتوانید بدون دغدغه‌ی بلیط اتوبوس، مسافرتی راحت به اصفهان داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از قبل نسبت به تهیه پیش فروش بلیط اتوبوس نوروز  از سایت سفر 724 اقدام کنید. البته برای سفر هوایی خود نیز می‌توانید از قبل بلیط خود را تهیه کنید.

اصفهان نصف جهان

اصفهان شهری در مرکز ایران است که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد می‌رسد. این شهر برای قرن‌ها مرکز هنر، فرهنگ و معماری بوده است و ساختمان‌های باشکوه و جاهای دیدنی زیادی برای دیدن دارد. اصفهان با پل‌های زیبا، مساجد خیره‌کننده و بازارهای جذابش شناخته می‌شود که همین جاذبه های تاریخی آن را به شهری تبدیل کرده است که هر ایرانی دوست دارند حداقل یک بار به آن سفر کنید. همچنین اصفهان از جمله شهرهایی است که توریست‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند، در ابتدا سری به این شهر تاریخی می‌زنند.

از میدان نمادین نقش جهان که دومین میدان بزرگ جهان است تا مسجد جامع اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین مساجد ایران، اصفهان دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌های باشکوه است که تمامی افراد را به خود جذب می‌کند. با وجود چنین جاهای دیدنی در اصفهان، جای تعجب نیست که این شهر یکی از برترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شود.

اصفهان نصف جهان

جاهای دیدنی تاریخی اصفهان

اصفهان شهری است با تاریخ و میراث فرهنگی غنی، با بناهای دیدنی متعددی که اهمیت این شهر را در طول قرن ها به نمایش گذاشته است. از مساجد بزرگ تا کاخ‌های مجلل همگی میراث تاریخی اصفهان و گواهی بر اهمیت فرهنگ ماندگار در این شهر است. این بناهای تاریخی نگاهی اجمالی به گذشته دارند و به گردشگران ایرانی و خارجی این امکان را می‌دهند تا از زیبایی و پیچیدگی معماری و هنر ایرانی شگفت زده شوند.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان که به میدان امام نیز معروف است، مرکز جاذبه های تاریخی اصفهان است. این میدان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های عمومی جهان و یکی از میراث جهانی یونسکو می‌باشد. میدان نقش جهان که در مرکز شهر قرار دارد، با انواع بناهای تاریخی از جمله مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو و ورودی بازار بزرگ اصفهان احاطه شده است.

میدان نقش جهان اصفهان

برای دسترسی به میدان نقش جهان، بازدیدکنندگان می‌توانند از تاکسی یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. این میدان به صورت ۲۴ ساعته پذیرای بازدیدکنندگان است و هزینه‌ای برای ورود به آن وجود ندارد. با این حال ممکن است ساعات بازدید برخی از بناهای تاریخی موجود در میدان متفاوت باشد. برای ورود به میدان هزینه ای دریافت نمی‌شود، اما برخی از بناهای اطراف میدان ممکن است هزینه ورودی دریافت کنند. میدان نقش جهان اصفهان در میدان انقلاب اصفهان قرار دارد.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان که به مسجد شاه یا مسجد سلطنتی نیز معروف است، یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اصفهان به شمار می‌رود. این مسجد که شاهکار معماری اسلامی است، در زمان صفویه در قرن هفدهم ساخته شده است. ورودی اصلی مسجد در ضلع شرقی میدان بوده و هزینه بازدید رایگان است. ساعات بازدید گردشگران معمولاً از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر است، اما امکان تغییر این تایم نیز وجود دارد. مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان و در محدوده دولت‌خانه صفوی قرار دارد.

مسجد امام اصفهان

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان که به مسجد جامع عتیق نیز معروف است، مسجدی باستانی است که در مرکز تاریخی اصفهان واقع شده است. این بنا در قرن هشتم ساخته شد و طی چندین قرن گسترش یافت و آن را به ویترینی از معماری اسلامی تبدیل کرد. این مسجد روزانه برای بازدیدکنندگان باز است و هزینه ورودی آن بسیار مقرون به صرفه است.

مسجد جامع اصفهان

مسجد شیخ لطف‌الله

مسجد شیخ لطف الله اصفهان نمونه‌ای زیبا از معماری اسلامی ایران است. این مسجد از بناهای زمان صفویه بوده و سال ۱۶۱۹ برای تجلیل از شیخ لطف‌الله میسی بنا گردیده است. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد امام قرار دارد. همچنین ساعات بازدید از آن، ۹ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱۴ الی ۱۸ عصر است.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

بلیط اتوبوس تهران اصفهان

عالی قاپو 

عالی قاپو اصفهان یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که در دوره حکومت صفوی و به دستور شاه عباس اول بنا نهاده شده است. این عمارت باشکوه دارای ایوانی زیبا با ستون‌های چوبی است که در آن زمان دروازه ورود به میدان نقش جهان و سایر بناهای سلطنتی بود. این عمارت در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. توجه داشته باشید که بازدید از این عمارت دارای ساعات مشخصی بوده و هزینه ورودی کمی نیز دارد.

عالی قاپوی اصفهان

کاخ چهل ستون یا بیست ستون؟ مسئله این است!

کاخ چهل ستون، بیست ستون بیشتر ندارد؛ این کاخ از بیرون بیشتر شبیه باغ بوده و از داخل ساختمان مانند یک کاخ باشکوه است. این بنای تاریخی زیبا در قسمت جلویی و ایوان خود دارای ۱۸ ستون چوبی و دو ستون با پایه‌های سنگی و طرح شیر دارد که انعکاس تصویر آن‌ها در حوض روبروی عمارت، منجر شده است تا تعداد ستون‌ها چهل عدد باشد. کاخ چهلستون در شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌ جهان قرار دارد و در ساعات خاصی از روز پذیرای بازدیدکنندگان است.

کاخ چهل ستون

سی و سه پل

پل سی و سه پل را می‌توان نماد اصفهان دانست؛ چرا که اغلب مردم ایران این شهر تاریخی و گردشگری را با سی و سه پل می‌شناسد. البته امروزه به دلیل خشک شدن آب زاینده رود، سی و سه پل دیگر جذابیت سابق را ندارد و از سی و سه پل تنها بنای ۳۳ طاقی آن به جای مانده است. سی و سه پل که از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است، از یک طرف در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا و از طرف دیگر در ابتدای شمالی خیابان چهار باغ عباسی (میدان انقلاب) قرار دارد.

سی و سه پل اصفهان

پل خواجو

پل خواجو نیز یکی دیگر از پل‌های معروف اصفهان می‌باشد که نسبت به سی و سه پل کمی ناشناخته مانده است پل علاوه بر اینکه راه مواصلاتی بین دو محله اصفهان بود، به عنوان یک سد نیز عمل می‌کرد. در وسط این پل بخشی با نام شاه نشین ساخته شده است که برای اقامت و خوش گذرانی شاه و خانواده اش در نظر گرفته شده بود. پل خواجو در فاصله 1800 متری پل سی و سه پل قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است که تماشای آن در غروب و شب حس و حال دیگری دارد.

پل خواجوی اصفهان

کلیسای وانک

اگر از جمله افرادی هستید که برای دیدن تاریخ سایر ادیان بسیار کنجکاو می‌باشید، در سفر به اصفهان کلیسای وانک بهترین مکان برای شما است. این کلیسا در محله ارامنه یعنی جلفا قرار دارد. نقاشی‌های زیبا در داخل کلیسا تا سقف آن ادامه داشته و شما را مات و مبحوت خواهد کرد.

همچنین در گوشه‌ای از این کلیسا موزه‌ی آن قرار داشته و شما می‌توانید در این موزه از کتاب‌های بسیار قدیمی، لباس‌های محلی آن زمان، زنگوله بسیار بزرگ و ... دیدن کنید. یکی از وسیله‌های بسیار شگفت انگیز که در این موزه قرار دارد، تار مویی است که روی آن یک متن نوشته شده است. با یک میکروسکوپ که در موزه قرار دارد، شما می‌توانید به راحتی نوشته‌هایی که روی یک تار موی نازک نوشته شده اند را ببینید.

کلیسای وانک

محله جلفا

با قدم زدن در محله جلفا اصفهان، حس و حال گشتن در شهرهای اروپایی را خواهید داشت. معماری و طراحی خیابان‌ها و مغازه‌های این محله بسیار زیبا و مینیمال بوده و هیچ خبری از دیگر خیابان‌های شلوغ اصفهان در این محله نیست. در محله جلفا ارمنی‌های مقیم ایران سکونت داشته و قرار گیری کلیسای معروف وانک در این محله نیز به محبوبیت آن افزوده است. محله جلفا از جاهای دیدنی و تفریحی اصفهان بوه و درخیابان نظر میانی، میدان جلفا، در میان هتل جلفا و کلیسای وانک قرار دارد.

محله جلفای اصفهان

چهار باغ عباسی

هر چقدر از زیبایی و حس و حال خوب چهار باغ عباسی بگوییم باز هم کم است. این خیابان زیبا با درخت‌های چنار و نارون و منظره دلنشین خود، می‌تواند ساعت‌ها شما را درگیر خودش کند. از میدان نقش جهان که خارج شوید، می‌توانید کمی جلوتر وارد چهار باغ عباسی شوید و در انتهای این خیابان طولانی نیز به سی و سه پل خواهید رسید. 

با نشستن در کافه و رستوان های دنج چهار باغ عباسی، می‌توانید تا چندین ساعت تمامی غم و غصه‌های خود را فراموش کنید. در زیر درختان چنار و نارون، چند ون کافه زیبا به چشم می‌خورد که می‌توانید با نشستن در فضایی آرام و دلنشین، نوشیدنی مورد علاقه خود را میل کنید. به جرات می‌توان گفت که چهار باغ عباسی یکی از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است.

چهار باغ عباسی اصفهان

مرکز تجاری تفریحی سیتی سنتر

سیتی سنتر اصفهان بهترین مکان برای افرادی است که عاشق خرید و تفریح هستید. در این مجتمع بزرگ شما می‌تواند هر آنچه که نیاز دارید را خریده و سپس در فودکورت و رستوران‌های آن غذایتان را میل کرده و کمی استراحت کنید. گشتن در سیتی سنتر در این جا تمام نشده و مکان‌های تفریحی آن منتظر شما هستند. موزه، شهربازی، سینما، نگارخانه و ... نیز از جمله جاهای تفریحی این مجتمع می‌باشند. مجتمع سیتی سنتر در جاده اصفهان به شیراز و بزرگراه شهید دستجردی اصفهان قرار دارد.

بلیط اتوبوس اصفهان به تهران

آکواریوم اصفهان

از جمله اولین تونل آکواریوم های ایران، آکواریوم اصفهان است که امروزه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان شده است. این آکواریوم در خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان، که خودش یکی از جاهای دیدنی اصفهان است، قرار دارد. در سفر به اصفهان می‌توانید در کنار مکان های تاریخی، با بازدید از این آکواریموم کمی از حس و حال تاریخی این شهر دور شوید.

آکواریوم اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان در عید نوروز

اصفهان با داشتن جاذبه‌های تاریخی و دیدنی متعدد، همواره جزء مقاصد گردشگری محبوب به ویژه در عید نوروز بوده است. سفر به اصفهان در عید نوروز نسبت به بقیه روزهای سال محبوبیت بیشتری دارد. به دلیل ورود تعداد زیاد گردشگر به اصفهان در عید نوروز، این شهر حال و هوای بسیار خوبی داشته و مسئولان نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای مسافران نوروزی تدارک می‌بینند. برخی از جاهای دیدنی اصفهان که در عید نوروز پیشنهاد می‌شود عبارتند از: چهار باغ عباسی، بازار بزرگ، میدان نقش جهان، سی و سه پل، سیتی سنتر و آکواریوم اصفهان.

جاهای دیدنی اصفهان در شب

اصفهان یکی از معدود شهرهایی است که شب های آن دلنشین‌تر از روزهایش هستند. قدم زدن در چهارباغ عباسی آن هم در شب‌های خنک بهار، دیدن منظره سی و سه پل در شب و نشستن در ایوان میدان نقش جهان و دین منظره‌های تاریخی حس و حال بسیار عجیب و دلنشینی دارد. پس حتما توصیه می‌کنیم تا پس از بازدید از جاهای دیدنی در روز و گرفتن عکس‌های یادگاری، یکبار دیگر در شب نیز اصفهان را بگردید و از تاریخ و آرامش این شهر لذت ببرید. در حالت کلی جاهای دیدنی پیشنهادی در شب در اصفهان عبارتند از:

  • چهار باغ عباسی
  • سی و سه پل
  • نقش جهان
  • سیتی سنتر 
  • و ...

سایر جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان به قدری زیاد است که معرفی تمامی آن‌ها در یک مطلب نمی‌گنجد. در مطالب بالا به بررسی مهم‌ترین مکان های تاریخی، تفریحی و دیدنی اصفهان پرداختیم؛ برخی دیگر از مکان های دیدنی این شهر که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست، عبارتند از:

  • باغ پرندگان اصفهان
  • موزه صدف
  • بازار بزرگ اصفهان
  • باغ موزه پروانه‌ها
  • کویر مصر
  • کویر مرنجاب
  • کویر خور
  • کویر بیابانک
  • آکواریوم ناژوان    
  • باغ خزندگان    
  • پارک جنگلی صفه
  • و ...

نتیجه گیری

اصفهان شهری است پر از مکان‌های دیدنی، تفریحی و تاریخی که برای هر فرد با هر علاقه ای بهترین گزینه برای مسافرت است. وجود تعداد زیاد جاهای دیدنی و تاریخی باشکوه در این شهر منجر شده است تا از آن با عنوان اصفهان نصف جهان یاد شود.
 از معماری پیچیده و حیرت انگیز مساجد و کاخ‌ها گرفته تا بازارها و باغ‌های پرجنب‌وجوش، تمامی آن‌ها هر مسافری را مات و مبحوت خود می‌کنند. اصفهان برای خانواده و دوستانی که هر کدام علاقه ای متفاوت برای مسافرت دارند، ایده آل ترین شهر است. چه به دنبال یک مسافرت با حس و حال تاریخی باشید و چه به دنبال گشتن در مکانی خوش آب و هوا و آرام، اصفهان مقصد مناسبی برایتان است.

سوالات متداول درباره بهترین جاهای دیدنی اصفهان

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در عید نوروز کدامند؟

بازار بزرگ، میدان نقش جهان، سی و سه پل، چهار باغ عباسی، سیتی سنتر و آکواریوم اصفهان

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در شب کدامند؟

سی و سه پل، پل خواجو، چهار باغ عباسی و میدان نقش جهان

بهترین جاهای دیدنی اصفهان برای عکاسی کدامند؟

در تمامی بناهای تاریخی اصفهان که در میدان نقش جهان قرار دارند، می‌توانید عکس‌های جذابی بگیرید.

آیا اصفهان کویر دارد؟

بله؛ کویر مرنجاب، مصر، خور و بیابانک از کویرهای اصفهان هستند.