سفرهای شبانه با اتوبوس معمولا انتخاب هوشمندانه‌ای برای سفرهای طولانی است. زیرا در سفرهای شبانه با اتوبوس می‌توانید در تمام طول سفر با خیالی آسوده بخوابید و پس از رسیدن به مقصد شاد و بشاش باشید. این استراحت طولانی در سفرهای یک روزه، شما را از رزرو اتاق در هتل برای استراحت نیز بی‌نیاز می‌کند. به این ترتیب تا حد زیادی هم می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید سفری شبانه با اتوبوس را تجربه کنید، احتمالا با چالش‌های ذهنی متعددی روبه‌رو هستید. اما جالب است بدانید که توجه به چند نکته ساده می‌تواند سفر را شما را به یکی از آسان‌ترین و ایمن‌ترین سفرهای عمرتان تبدیل کند. کافی است در این مطلب از سفر ۷۲۴ همراه ما باشید تا به کمک این راهکارها بتوانید مانند افراد باتجربه با آسودگی خاطر سفر کنید.

۱) از ایمنی جاده‌ها و راه‌ها اطمینان داشته باشید

توجه داشته باشید که قبل از برنامه‌ریزی برای سفر، بهتر است اطلاعاتی در مورد وضعیت راه‌ها و جاده‌ها به دست بیاورید سپس کوله بار سفر ببندید. برای این منظور می‌توانید با شرکت‌های مسافربری و یا سازمان راهداری تماس بگیرید و وضعیت جاده‌های منطقه‌ای که قصد سفر کردن به آن نواحی را دارید جویا شوید. شاید کسب این اطلاعات باعث شود که در برنامه‌ریزی سفر خود تجدید نظر کنید و یا به جای سفر شبانه بلیط اتوبوسی را تهیه کنید که مسیر رسیدن به مقصد را در طول روز طی می‌کند.

۲) هنگام خرید بلیط اتوبوس به نوع اتوبوس و صندلی‌های آن توجه کنید

هنگامی که قصد خرید بلیط اتوبوس برای یک سفر شبانه را دارید، بهتر است به این نکته توجه کنید که نوع اتوبوس و صندلی‌های آن تاثیر زیادی در راحتی و آسودگی شما در طول سفر دارد. بنابراین بهتر است به جای مقایسه قیمت بلیط‌ها، امکانات، نوع و تعداد صندلی‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

در این مورد توجه داشته باشید که در اتوبوس‌های VIP که تعداد صندلی کمتری دارند، فاصله بین صندلی‌ها زیاد است. اندازه صندلی‌ها نیز بزرگتر از سایر اتوبوس‌ها است. همچنین قابلیت تخت‌شو بودن صندلی‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کند که راحت و آسوده تمامی طول مسیر سفر را استراحت کنید و از سفرتان لذت ببرید. به ویژه این‌که اگر قرار است به تنهایی سفر کنید در اتوبوس‌های VIP می‌توانید بلیط صندلی خود را از ستونی که تنها یک صندلی دارد، تهیه کنید. در این صورت در طول سفر می‌توانید آسوده‌تر بخوابید.

۳) در انتخاب موقعیت قرارگیری صندلی خود دقت زیادی به خرج دهید

هنگام تهیه بلیط اتوبوس بهتر است در مورد موقعیت قرارگیری صندلی خود دقت زیادی به خرج دهید. زیرا موقعیت قرارگیری صندلی شما تاثیر به سزایی در راحتی شما در طول سفر خواهد داشت.

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که ذهن بیش‌تر مسافران را به خود مشغول کرده است این است که صندلی کنار پنجره بهتر است و یا سمت راهرو؟

در این مورد باید بدانید که انتخاب هر یک از این صندلی‌ها تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد. اگر از افرادی هستید که دوست دارید حتما هنگام خواب بالشی زیر سرتان بگذارید، بهتر است یکی از صندلی‌های کنار پنجره را انتخاب کنید. اما اگر عادت دارید که در طول سفر به بدنتان کش و قوس بدهید، بهتر است صندلی‌های سمت راهرو را انتخاب کنید.

توصیه ما به افرادی که عادت دارند در حین خواب هم از بالش استفاده کنند و هم در طول سفر به بدنشان کش و قوس دهند، این است که بلیط تک صندلی برای خود تهیه کنند.

اکنون که در مورد صندلی خود تصمیم گرفتیم، نوبت به انتخاب موقعیت مناسب برای صندلی می‌رسد. به نظر شما صندلی‌های ردیف‌های جلو برای سفرهای شبانه مناسب هستند یا ردیف وسط؟ نظرتان در مورد لژ نشینی چیست؟

هر چند لژ نشینی همواره یکی از گزینه‌های پرطرفدار در انتخاب صندلی است. اما اگر از من می‌پرسید هنگام سفر با اتوبوس بی‌خیال این موضوع شوید. زیرا صدای موتور و دست‌اندازها در قسمت انتهایی اتوبوس بیش‌تر از سایر نواحی احساس می‌شود.

از طرفی هنگام سفر با اتوبوس نشستن در ردیف‌های ابتدایی باعث می‌شود که مانند یک گیمر تمام طول مسیر را به همراه راننده رانندگی کنید، از پیچ‌ها عبور کنید، سرعتتان را کم و زیاد کنید و ... . به همین دلیل است که وقتی در ردیف‌های اول اتوبوس می‌نشینید پس از رسیدن به مقصد حس می‌کنید ذهنتان به شدت خسته است.

بنابراین بهترین کار این است که یکی از صندلی‌های ردیف‌های وسط را انتخاب کنید و از سفر اتوبوسی خود لذت ببرید. مخصوصا این‌که طبق آمار به دست آمده صندلی‌های ردیف وسط اتوبوس ایمن‌تر از سایر صندلی‌ها نیز هستند.

از طرفی صندلی‌های ردیف اول اتوبوس چون به در ورودی نزدیک هستند، معمولا سردتر از سایر صندلی‌ها هستند. بنابراین برای افراد سرمایی و کودکان مناسب نیستند. از طرفی سر و صدا نیز در این ردیف‌ها معمولا زیاد است. زیرا همه مسافران برای صحبت با راننده و یا بیرون رفتن از اتوبوس از کنار ردیف اول عبور می‌کنند. بنابراین اگر فرد حساسی هستید و با رفت‌وآمد افراد معذب می‌شوید، بهتر است هنگام رزرو صندلی ردیف‌های اول را انتخاب نکنید.

اگر تصمیم دارید در ردیف‌های اول اعتوبوس بنشینید، این موضوع را مد نظر قرار دهید که صدای آهنگ راننده، بوی سیگار و ... ممکن است چندان فضای جالبی را برای استراحت ایجاد نکند. بنابراین اگر دوست دارید حین سفر با آرامش استراحت کنید و زیاد در معرض رفت‌وآمد نباشید، بهتر است از صندلی‌های ردیف‌های ۳ و ۴ انتخاب کنید. اگر هم به دنبال جای نرم و گرمی هستید که بتوانید در طول سفر فقط بخوابید و از خوابتان لذت ببرید، ردیف‌های آخر برای شما کناسب هستند. فقط به این مسئله توجه کنید که ردیف‌های آخر اتوبوس معمولا گرم‌تر هستند و اگر به گرما حساس هستید، برای شما مناسب نخواهد بود.

۴) حواستان به اشیا ارزشمندی که به همراه دارید باشد!

هر چند سفرهای اتوبوسی در مجموع امن هستند. اما برای اطمینان بیش‌تر بهتر است پول نقد کمی به همراه داشته باشید و کارت‌های اعتباری و سایر لوازم با ارزش خود را نیز در یک کیف کمری همراه خودتان به کابین اتوبوس ببرید.

البته اگر تنها سفر می‌کنید و خوابتان سنگین است، بهتر است یک قفل ضدسرقت هم به کیف کمری خود نصب کنید.

۵) مثل حرفه‌ای‌ها بار سفر ببندید!

همه ما عادت داریم که هنگام سفر با هواپیما یک چمدان و یک ساک دستی یا کوله‌پشتی به همراه داشته باشیم. اما هنگام سفر با اتوبوس به کل این موضوع را فراموش می‌کنیم. در حالی که میانگین زمانی که در اتوبوس سپری می‌کنیم معمولا بیش‌تر از هواپیما است. بنابراین به همراه داشتن یک ساک دستی یا کوله که وسایل ضروری سفر را داخل آن قرار داده‌ایم، باعث می‌شود سفر آسوده‌تری را تجربه کنیم.

۶) به همراه داشتن خوراکی‌های سبک را فراموش نکنید!

به همراه داشتن خوراکی‌های سبک مثل مغزها، آجیل، کیک و سایر مواد فاسد نشدنی راهی برای سرگرم کردن خودتان در طول سفر است. اگر شما هم از افرادی هستید که اگر احساس گرسنگی داشته باشید، نمی‌توانید بخوابید بهتر است به همراه داشتن برخی از خوراکی‌ها را جدی بگیرید. هر چند در سفرهای اتوبوسی شبانه، مسافران بیش‌تر زمان سفر را در خواب هستند و خوراکی‌هایی نیز از طرف شرکت مسافربری در اختیارشان قرار می‌گیرد. اما در هر حالت ممکن است در طول سفر به این خوراکی‌ها نیاز پیدا کنید.

۷) از هدفون با موزیکی آرام استفاده کنید

استفاده از هدفون با موزیکی ملایم بهترین راه‌حل برای سفرهای شبانه است. زیرا بیش‌تر سفرهای اتوبوسی شبانه بین ۶ الی ۱۲ ساعت طول می‌کشند. در طول این مدت نیز صداهای مختلفی مانند صدای صحبت کردن سایر مسافران، گریه کودکان، صدای راننده و کمک راننده، صدای اتوبوس، صدای آهنگ راننده و ... می‌تواند شما را آزار دهد. بنابراین استفاده از یک هدفون با موسیقی ملایم و آرام گزینه مناسبی برای تجدید آرامش و خوابی آسوده خواهد بود.

۸) از بالشت‌های گردنی استفاده کنید و پتوی مسافرتی به همراه داشته باشید

استفاده از بالش‌های مسافرتی گردنی بهترین راه برای داشتن خوابی راحت و آسوده حین سفر است. زیرا در سفرهای طولانی اتوبوسی که مسافران بیش‌تر زمان خود در اتوبوس را خواب هستند، جای مناسبی برای قرار دادن سرشان پیدا نمی‌کنند. بنابراین ممکن است گردنشان خشک شود و یا احساس ناراحتی بکنند. در این حالت استفاده از بالش‌های گردنی می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

اگر دوست ندارید حجم بارتان زیاد شود می‌توانید از بالش‌های مسافرتی بادی استفاده کنید. این بالش‌ها به دلیل حجم کمی که دارند بیش‌تر از سایر بالش‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند.

همراه داشتن یک پتوی مسافرتی کوچک هم باعث می‌شود که شما حس بهتری از سفرتان داشته باشید. زیرا در طول مسیر حرکت اتوبوس ممکن است دمای هوا به شدت کاهش پیدا کند. در این حالت قبل از این‌که راننده دست به کار شود و بخاری را روشن کند. به راحتی می‌توانید از پتوی مسافرتی استفاده کنید. این مسئله برای افرادی که فرزند کوچکشان هم همراهشان است بیش‌تر اهمیت دارد. زیرا هوای اتوبوس همیشه برای کودکان متعادل نیست.

۹) گوش‌گیر و چشم‌بند را فراموش نکنید

وقتی قرار است سفر شبانه‌ای را با اتوبوس تجربه کنید، بهتر است برای داشتن آرامش خاطر و خوابی آرام از گوش‌گیر و چشم‌بند استفاده کنید. اگر به نور و سر و صدا حساس هستید، به همراه داشتن این دو مورد به شما کمک می‌کند که آرامش خاطر بیش‌تری را تجربه کنید.

البته بسیاری از افراد عادت دارند که از چشم‌بند در سفرهای روزانه اتوبوسی هم استفاده کنند. زیرا در این حالت هم نور خورشید و بازتاب آن از پنجره اتوبوس حالت ناخوشایندی را برای این افراد ایجاد می‌کند.

۱۰) در صورت نیاز از قرص خواب یا آرام‌بخش استفاده کنید

افرادی که معمولا به سر و صدای اطراف خود حساس هستند، نمی‌توانند آرامش زیادی در طول سفر اتوبوسی خود داشته باشند. بنابراین سفرهای طولانی اتوبوسی مانند کابوسی ذهنشان را آزار می‌دهد. این افراد برای آرامش بیش‌تر می‌توانند با مشورت پزشک خود از قرص‌های آرام‌بخش یا خواب استفاده کنند.

البته این قرص‌ها نباید خیلی قوی باشند، زیرا در این صورت بدنشان به کل کرخت می‌شود و پس از رسیدن به مقصد کارایی کافی ندارند. بنابراین استفاده از این قرص‌ها بدون مشورت پزشک اصلا توصیه نمی‌شود.

آنچه که در این مطلب با شما عزیزان به اشتراک گذاشته شد، راهکارهایی برای داشتن سفر شبانه آرام و دل‌چسب با اتوبوس است. اگر به نظر شما نکات دیگری هم در این زمینه وجود دارند که در این مطلب به آن‌ها اشاره نشده است، این نکات را با ما به اشتراک بگذارید.

به عنوان یک مسافر، شما کدام راهکار را بیش‌تر ترجیح می‌دهید؟