وقتی به صورت گروهی سفر می‌کنید، پول می‌تواند به مسئله‌ای تنش‌زا بدل شود. به همین خاطر 8 راهکاری که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از تعطیلات‌تان لذت ببرید، بدون آنکه نگران مشکلات مالی باشید را  برایتان تدارک دیده‌ایم.

پول می‌تواند مسئله‌ی بزرگی در مسافرت‌های باشد، به‌خصوص در رویدادهایی که شما تمام پول مورد نیاز برای خرج‌کردن را ندارید. وقتی شما با هم سفر می‌کنید و می‌بینید که همه‌چیز کمی بیشتر از چیزی که توقع داشته‌اید تمام می‌شود، این مسئله می‌تواند به بروز تنش و ناراحتی منجر شود.

برای همین مهم است که برای هر چیزی آماده باشید. به وسیله‌ی استفاده از این راهکارهایی که در ادامه می‌آید می‌تواند در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید و به‌جای آنکه مدام نگران اسکناس‌های داخل کیف پول خودتان یا دوست‌تان باشید از جذابیت‌های سفر لذت ببرید.

1.از قبل یک بودجه‌ی سخت‌گیرانه را در نظر بگیرید.

در یک گروه معمولا افرادی با توانایی‌های مالی متفاوت حضور دارند. واقعا عادلانه نیست که کم‌درآمدترین فرد گروه مدام دست به جیب شود و آن‌وقت شما هنوز به خودتان اجازه‌ نداده‌اید که او را عقب بکشید. لازم است که این مسئله را بپذیرید و به آن احترام بگذارید که وقتی بحث سفر گروهی پیش می‌آید افرادی با درآمدهای متفاوت و هدف‌های مختلف در آن حضور دارند. اگر تصمیم بگیرید که یک بودجه‌ی سخت‌گیرانه را برای هر روز اعلام کنید، این کار می‌تواند کمک کند که هرکس حساب و کتاب کند و ببیند که چه کارهایی را می‌تواند با آن انجام دهد و چه کارهایی را نمی‌تواند.

2.تفاوت توانایی‌های مالی یکدیگر را درک کنید.

وقتی تصمیم به اختصاص بودجه‌ای می‌گیرید، نسبت به آن وفادار باشید. اگر هم‌سفرتان به خاطر مسائل مالی از برنامه‌ای کنار کشیده است برای حضورش در آن برنامه اصرار نکنید. بگذارید آن‌ها با بودجه‌ی خودشان کار کنند و کارهایی که دوست دارند را انجام دهند. با توجه زیاده از حد به دوست‌تان در گروه تنش ایجاد نکنید و یا همین‌طور وقت‌هایی که آن‌ها به شما توجه می‌کنند و سعی می‌کنند هوایتان را داشته باشند، با رنجش خاطر و ابراز ناراحتی شادی سفر را از بین نبرید.

3.بدهکاری‌های خودتان و دیگران را یادداشت کنید.

احتمالا چند هزار تومان برای شما و خیلی‌های دیگر پولی نیست که بخواهید نگرانش باشید، اما از شانس همیشه کسانی در گروه هستند که این پول‌ها هم برایشان مهم است.

نوشتن بدهکاری‌ها و طلب‌کاری‌های هر کس می‌تواند این مشکل را حل کند. اگر کسی در گروه هست که حس می‌کند بیش از حد پول خرج کرده، ثبت دستی یا الکترونیکی این هزینه‌ها می‌تواند همیشه شما را بروز نگه دارد.

اپلیکیشنی به نام Splitwise وجود دارد که در مورد این مسئله می‌تواند خیلی کارساز باشد. با این اپلیکیشن می‌توانید پول‌هایی که هر شخص خرج کرده را ثبت کنید و در آخر از نرم‌افزار بخواهید حساب‌ها را تصفیه کند.

4.خونسرد باشید و برای روز مبادا پول کنار بگذارید.

وقتی شما گروهی سفر می‌کنید سخت است که جلوی خرج‌کردن‌تان را بگیرید. تجربه‌ها نشان داده که شما معمولا به بیشتر خوردن و نوشیدن تمایل نشان می‌دهید که بخشی از آن به خاطر پیشنهادهای جمع است؛ در حالیکه واقعا هم به آن‌ خوراکی‌ها و هزینه‌ها نیاز ندارید. بزودی این خرج‌ها از کنترل خارج می‌شود.

تضمین می‌کنیم که این بهترین لحظات سفر شما است! فقط مطمئن شوید که کمی پول اضافه همراه دارید تا وقتی که برنامه تمام می‌شود و هر کس باید دُنگ خودش را پرداخت کنید شرمنده‌ی بقیه نشوید.

5.سفت و سخت نباشید

خسیس نباشید چون این‌طوری تجربه‌ی همه و از جمله خودتان را خراب می‌کنید. اگر بودجه‌ی کمی دارید، بگذارید دوستان‌تان در شروع سفر این مسئله را بداننند و بعد از آن دیگر زیاد به این مسئله اشاره نکنید. هیچ‌چیز یک غذای خوب یا تفریح لذت‌بخش را به اندازه‌ی آدم غرغرو خراب نمی‌کند. در مقابل اتفاقاتی که پیش می‌آید منعطف باشید و خیلی به خودتان سخت نگیرید.

6.به خاطر گروه بودن پول صرفه‌جویی کنید.

وقتی یک گروه هستید می‌توانید در همه‌ی زمینه‌ها، از حمل‌ونقل گرفته تا اقامت تخفیف بگیرید. وقتی مشغول تحقیقات پیش از سفر هستید به تخفیف‌های ویژه‌ی سفرهای گروهی توجه کنید و تلاش کنید تا حد ممکن از آن‌ها بهره ببرید. کمی خودگذشتگی از اعضای گروه ( مثلا خوابیدن روی کاناپه‌ی آپارتمان اجاره‌ای) می‌تواند باعث صرفه‌جویی مبلغ زیادی شود.

7.خودرو شخصی اجاره کنید

در بعضی شهرها و کشورها امکان اجاره‌ی خودروی شخصی وجود دارد و موسساتی در این مورد فعالیت می‌کنند. با اجاره کردن ون‌هایی که تا 9 نفر هم ظرفیت دارند می‌توانید در هزینه‌های حمل‌ونقل به شکل محسوسی صرفه‌جویی کنید. همین‌طور در کشورهای اروپایی به جای آنکه پول پرواز و تغییر مسیرهای متعدد را بدهید، می‌توانید هرکجا که خواستید با خودرو سفر کنید و در عین حال بیشتر هم خوش بگذرانید.

8.ارتباط برقرار کنید

به عنوان گروه، بر روی بخش‌هایی که قصد صرفه‌جویی در آن‌ها را دارید با هم صحبت کنید. به طور مثال هاستل‌ها، خوابیدن در وسایل نقلیه یا در خودرو و مواردی از این دست نیازمند این مسئله هستند که هرکدام از اعضای گروه بدانند چرا این کارها را انجام می‌دهید.

به یاد داشته باشید که چند اسکناس ناقابل به اندازه‌ی دوستی‌های شما ارزش ندارند، پس اگر احساس کردید که چیزی در گروه درست نیست صادقانه آن را بگویید. اگر هم خواستید که صمیمت و صداقت‌ خودتان را نشان دهید، از راه صرفه‌جویی‌ها سورپرایزی برای شب آخر تدارک ببینید و همه را با آن شگفت‌زده و خوشحال کنید. این بهترین راه برای پایان خوش یک سفر است و زیاد هم هزینه‌بر نخواهد بود.